0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > آشنایی با مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان
آشنایی با مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

آشنایی با مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

بررسی های بسیاری درباره جنبه های فیزیکی و اثرات درمانی ماساژ پا روی بدن سخن گفته اند به این ترتیب که جریان خون و ترشح غدد لنفاوی را افزایش می‌دهد و به کاهش درد مفاصل کمک می‌کند. با این حال بسیاری مطالعات سایر فواید ماساژ پا را نیز کشف کرده‌اند از جمله کاهش درد، کمک به بهبود جریان خون و کم شدن ضربان قلب، و کمک به برخی از مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی. این مزایا به دلیل ترکیبی از اثرات فیزیکی ماساژ و جنبه‌ی روانی و اجتماعی ماساژ پا است.

اکثر مزایای بالا با هر نوع ماساژی رخ می‌دهد، گرچه بعضی از مزایای ماساژ پا منحصر به فرد هستند، از جمله افزایش تعادل، افزایش حس و محدوده‌ی حرکت پا. تمرکز اصلی بازتاب‌درمانی، نوعی ماساژ که ما در این مقاله از مجله توسعه دهندگان نیز بررسی خواهیم کرد، روی احساس است.

 

مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

۱) ماساژ پا اندورفین را افزایش می‌دهد

تقریبا همه می‌دانند که اندورفین برای ما مفید است. اندورفین خواه از طریق ورزش و خواه از طریق خوردن شکلات، به عنوان هورمون خوشبختی عمل می‌کند، درد و ناراحتی ما را از بین می‌برد و آن‌چه برای‌مان باقی می‌گذارد شادمانی است.

ماساژ با اندورفین چه ارتباطی دارد؟ مطالعات مختلفی برای بررسی اثرات خاصی که ماساژ پا روی افراد مختلف با طیف وسیعی از اختلال دارند انجام شده‌است. این مطالعات افزایش قابل‌توجهی را در میزان آزاد شدن اندورفین مشاهده کرده‌اند. این آزاد شدن اندورفین مسئول برخی از اثرات تجربه شده در طول ماساژ پا است. این اثرات عبارتند از افزایش احساس آرامش، کاهش درد و استرس و کمک به مدیریت اضطراب و افسردگی.

ماساژ بافت، چه پاها و چه قسمت‌های دیگر بدن، به شما احساس خوبی می‌دهد. ماساژ اندورفین را فعال می‌کند که در اطراف بدن و مغز شما جریان دارند و باعث شادی، آرامش عضلات و کاهش درد می‌شوند.

* جمع‌بندی: ماساژ پا باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود‌، هورمونی که مزایای آن برای بدن عبارتند از کاهش استرس، افزایش شادی و کمک به مدیریت درد و مدیریت برخی از اختلالات سلامت روان.

۲) ماساژ پا قسمت‌هایی از مغز را که مرتبط با پاداش و کنترل درد هستند، فعال می‌کند

یک مطالعه‌ با قرار دادن بیماران در یک اسکنر MRI قبل از انجام بیست ثانیه ماساژ، به بررسی تاثیر ماساژ پا روی بزرگسالان سالم پرداخت. این مطالعه، فعال شدن مراکز پاداش را در مغز نشان داد. جالب توجه است، هر چند هم ماساژ دست و هم ماساژ پا انجام شد، مراکز پاداش تنها زمانی فعال شدند که ماساژ روی پا صورت گرفت. فعال شدن مراکز پاداش با افزایش احساس آرامش و کاهش استرس گزارش شده توسط شرکت‌کنندگان مرتبط است.

یکی دیگر از مطالعات، فعال‌سازی بخش‌هایی از قشر سینگولیت را نشان داد، زمانی که سه نوع ماساژ (ماساژ سوئدی، ماساژ بازتاب‌درمانی با ماساژ با یک شی) روی پا اعمال شد.

قشر سینگولیت مسئول بسیاری از چیزهاست، از جمله تعدیل درد و ارتباط بین حوادث خارجی و حافظه و احساسات. بنابراین، فعال‌سازی در این ناحیه مغز نشان می‌دهد زمانی که پای تعدیل واکنش بدن نسبت به درد و برخی محرک‌های خاص به میان می‌آید، ماساژ پا ممکن است مفید باشد.

* جمع‌بندی: ماساژ پا با هدف قرار دادن مراکز پاداش مغز، و همچنین بخش‌هایی از مغز که مسئول تعدیل درد هستند، بر مغز تاثیر می‌گذارد.

۳) ماساژ پا بر میزان کورتیزول (گاهی اوقات) و استرس (همیشه) تاثیر می‌گذارد

با توجه به موارد فوق، جای هیچ گونه شگفتی نیست که ماساژ تمام انواع نیز بر سطوح کورتیزول تاثیر می‌گذارد.

کورتیزول هورمون استرس است. این هورمون مشکلات زیادی در بدن ما ایجاد می‌کند – افزایش ضربان قلب، فشار خون و اضطراب. ماساژ پا به میزان قابل‌توجهی سطوح استرس گزارش شده در بسیاری از گروه‌های مختلف را کاهش داده‌است.

بدون تردید کاهش استرس چیز خوبی است – بدون استرس آدم‌ها می‌توانند روزهای خود را بدون نگرانی در پیش بگیرند، و فضای بیش‌تری برای فکر کردن و تمرکز روی موضوعات و کارهای مهم‌تر داشته باشند.

ماساژ پا باعث کاهش استرس در دانشجویان سالم، زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان و زنان میانسال در مناطق روستایی شده‌است. این نتیجه حتی زمانی که مطالعات متوجه کاهش قابل‌توجهی در کورتیزول نشدند، مشاهده شد.

این حقیقت که استرس در همه‌ی گروه‌ها (دانشجویان کارشناسی، زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان و زنان میانسال) کاهش یافت نشان می‌دهد که هرچند ممکن است عوامل دیگر نیز در این میان نقش داشته باشند، اما ماساژ پا همچنان راه موثری برای کاهش میزان استرس است.

* جمع‌بندی: ماساژ پا باعث کاهش سطح استرس می‌شود. در برخی مطالعات، تنها کاهش کوچکی در سطح کورتیزول همراه با این تاثیر وجود داشت، در حالی که برخی مطالعات کاهش هورمون استرس را به میزان قابل‌توجهی نشان دادند.

۴) ماساژ پا بر ما تاثیر می‌گذارد زیرا سبب می‌شود که حس مورد مراقبت قرار گرفتن را داشته باشیم:

مطالعه‌ای در مورد اثرات ماساژ پا و بازتاب‌درمانی به بررسی این موضوع پرداخت که آیا شرکت‌کنندگان مبتلا به نوع پیشرفته‌ی سرطان در صورت ادغام ماساژ پا و رفلکسولوژی پا با برنامه‌های درمانی و مراقبتی آن‌ها، تغییرات خلقی را تجربه می‌کنند یا خیر. بیش‌تر شرکت‌کنندگان افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را در اوضاع سلامتی گزارش دادند. همین نتیجه در بیماران حاضر در مطالعه‌ی روی تاثیر ماساژ پا در بخش مراقبت‌های ویژه، مشاهده شد.

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و ما عمدتا بر اساس هورمو‌ن‌ها و داروها عمل نمی‌کنیم. هنگامی که کسی زمان را صرف آسایش شما می‌‌کند، احساس خوبی خواهید داشت. این احساس به نوبه خود موجب آزاد شدن هورمون‌ها در مغز شما می‌شود و یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می‌کند. ما احساس خوبی داریم، زیرا از ما مراقبت می‌شود. بنابراین، هورمون‌هایی را آزاد می‌کنیم که باعث می‌شوند ما احساس خوبی داشته باشیم و سپس ما ماساژ را با چیزی که برای ما خوب است، ارتباط می‌دهیم.

چنان‌چه در بالا دیدیم، ماساژ پا بر مراکز لذت مغز ما و سطوح اندورفین تاثیر می‌گذارد و استرس را کاهش می‌دهد. در حالی که برخی مطالعات نشان می‌دهند که تغییرات قابل‌توجهی در بیولوژی ناشی از ماساژ وجود دارد، هیچ راهی برای حذف جنبه‌ی اجتماعی ماساژ پا از مطالعات وجود ندارد. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که ماساژ پا اثرات خاص خود را داشته باشد، حتی بیش‌تر احتمال دارد که جنبه‌ی اجتماعی ماساژ پا بخش مهمی از آن باشد.

* جمع‌بندی: مورد مراقبت قرار گرفتن یک نیاز اجتماعی است و جنبه‌ی مهمی از دریافت ماساژ پا است. مطالعات زیادی  کاهش استرس، درد و اضطراب را گزارش دادند، اما از آن‌جایی که نمی‌توان تغییرات آماری قابل‌توجه را در نشانگرهای زیستی برای توضیح این تاثیر پیدا کرد، احتمالا جنبه‌ی اجتماعی ماساژ پا نقش مهمی‌ دارد.

۵) ماساژ پا درک ما را از درد کاهش می‌دهد

درد دلایل متفاوتی دارد و اغلب از علل روانشناسی، تا عصبی و کاملا فیزیکی، بسیاری از این عناصر را ترکیب می‌کند و همین سبب می‌شود که درمان آن دشوار باشد. درد یک تجربه‌ی بسیار ذهنی است، پس ماساژ پا چگونه به تسکین درد کمک می‌کند؟

اگر ما به شیوه‌های تاثیر ماساژ پا روی سلامتی نگاهی داشته باشیم، هم اثرات فیزیکی و هم اثرات روانی را می‌بینیم. این روش درمانی مراقبت اجتماعی برای‌مان فراهم می‌کند، اندورفین را افزایش می‌دهد و سطح استرس را پایین می‌آورد. بنابراین سبب می‌شود که مغز بهتر بتواند با درد مقابله کند. یک مطالعه که به بررسی نحوه‌ی تاثیر پذیرفتن درک درد توسط ماساژ پا پرداخت، کاهش قابل‌توجهی را در میزان درد نشان داد – به طوری که استفاده از دارو در بیماران دریافت‌کننده‌های ماساژ در مقایسه با گروه شاهد  کاهش یافت.

این اثر به احتمال زیاد به دلیل توانایی ماساژ برای درمان چندین جنبه از درد است. ما پیش‌تر در همین این مقاله در مورد چگونگی تاثیر ماساژ روی قسمت‌های درگیر مغز در مدولاسيون درد و همچنین نحوه‌ی افزایش سطح اندورفین و کاهش استرس صحبت کردیم.

ماساژ همچنین یک عنصر اجتماعی را فراهم می‌کند. کسی در حال مراقبت از شما است و در عین حال ماساژ توانایی برخورد با منبع درد را هم دارد. ماساژ بافت عمیق، روی مفاصل متمرکز است، و بلافاصله روی علت درد تاثیر می‌گذارد.

ماساژ پا با ترکیب عنصری از مزایای فیزیکی، مزایای اجتماعی و مزایای روانشناختی، قادر است به طور موثر چندین منبع درد را مورد ملاحظه قرار دهد.

* نکته‌ی کلیدی:

درد یک پدیده‌ی بسیار پیچیده است. از آن‌جایی که ماساژ پا چندین جنبه‌ی مختلف را (فیزیکی، اجتماعی و روانی) تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توان آن را به طور موثر برای درمان درد استفاده کرد.

ماساژ پا

۶) ماساژ پا باعث کاهش تهوع و استفراغ می‌شود

حالت تهوع و استفراغ به طور کلی ناشی از وجود مشکلی در معده (که در این صورت استفراغ احتمالا بهترین چیز برای شماست) و بیماری صبحگاهی است. در عین حال تهوع و استفراغ توسط افراد مبتلا به درد و بیماران سرطان نیز تجربه می‌شود.

حالت تهوع و استفراغ به وسیله مکانیسم‌های خاص – فعال شدن عصب واگ، ناراحتی گوش داخلی (بیماری حرکتی) یا فعال شدن گیرنده‌های دوپامین (مرتبط با استرس) تحریک می‌شود. هرچند ماساژ نمی‌تواند روی گوش داخلی شما تاثیر بگذارد، اما مطالعاتی وجود دارند که نشان می‌دهند ماساژ ممکن است بر گیرنده‌های دوپامین یا عصب واگ تاثیر بگذارد.

شواهد برای اثرات ماساژ روی حالت تهوع و استفراغ در مطالعاتی که بیماران سرطانی را مورد بررسی قرار داده‌اند، وجود دارند. ۱۰ دقیقه ماساژ پا برای کاهش تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد و نتایج مثبتی در این زمینه به دست آمد. به علاوه، مطالعات بیش‌تری همین نتیجه را به دست آورده‌اند.

استفراغ، به ویژه اگر مزمن باشد، باعث ایجاد بسیاری از مشکلات ثانویه، از جمله کمبود آب بدن و عدم تعادل یون‌ها (عدم تعادل نمک در بدن شما) می‌شود. این پیامدها به نوبه‌ی خود می‌توانند فرد را در معرض خطر جدی قرار دهند – یون‌ها کنترل عصب، ضربان قلب و توانایی منقبض شدن عضلات را کنترل می‌کنند. ماساژ پا با کمک به کنترل تهوع و استفراغ، می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی کمک کند.

* جمع‌بندی: تهوع و استفراغ در صورت عدم کنترل باعث بروز مشکلات قابل توجه می‌شود. حتی موارد محدود تهوع و استفراغ می‌توانند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. ماساژ پا می‌تواند راهی برای کمک به کنترل و مدیریت این علائم باشد، و منجر به بهبود کیفیت زندگی افرادی می‌شود که این علائم را تجربه می‌کنند.

۷) ماساژ پا و بازتاب‌درمانی

در این بخش به نوع خاصی از ماساژ بر اساس اصول بازتاب‌درمانی می‌پردازیم. رفلکسولوژی یا بازتاب‌درمانی بر اساس این مفهوم است که با ماساژ دادن دست و پا، ماساژدهنده می‌تواند بر سایر قسمت‌های بدن نفوذ کند. چندین نظریه در مورد این که بازتاب‌درمانی چگونه تاثیر خود را می‌گذارد، وجود دارد – یکی این است که فشار دادن نقاطی روی پا بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. یکی دیگر این است که انرژی از طریق بدن جریان دارد و رفلکسولوژی با مورد ملاحظه قرار دادن نقاط دچار مشکل در این جریان، می‌تواند بدن را به حالت استراحت بازگرداند.

در حالی که برخی شواهد روایتی در مورد بازتاب‌درمانی وجود دارد، بسیاری از شواهد در مورد این روش درمانی به تاثیر آن روی افزایش گردش خون و ترشح غدد لنفاوی به عنوان اثر اصلی اشاره می‌کنند.

سیستم لنفاوی و سیستم گردش خون برای حفظ تعادل آب در بدن، فیلتر کردن مایعات بدن و محافظت از بدن در مقابل بیماری‌ها توسط توزیع گلبول‌های سفید خون با هم کار می‌کنند. رفلکسولوژی و ماساژ پا با افزایش گردش خون بدن و ترشح غدد لنفاوی، می‌توانند به تعادل مایعات، و حرکت خون در سیستم تصفیه‌ی داخلی بدن کمک کنند.

همچنین ثابت شده‌است که رفلکسولوژی اثرات متمایزی دارند که با افزایش گردش خون و تخلیه لنفاوی قابل توضیح نیست. این اثرات عبارتند از آرامش، کاهش درد و بهبود کیفیت کلی زندگی. همانطور که قبلا در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، کاملا امکان‌پذیر است که این نتایج ناشی از چیزهایی مانند مورد مراقبت قرار گرفتن، افزایش اندورفین و کاهش سطح استرس باشد تا خود رفلکسولوژی.

* نکته‌ی کلیدی:

رفلکسولوژی نوع خاصی از ماساژ است که بر نقاط تنش روی کف پاها تمرکز دارد و تلاش می‌کند تا با استفاده از دستکاری آن‌ها بر سایر عملکردهای بدن تاثیر بگذارد. در حالی که شواهد مرتبط با این روش درمانی کاملا روایتی است (بنا به گفته‌ی این و آن)، اما اثرات آن به خوبی اندازه‌گیری شده و کنترل درد و کاهش اضطراب و افسردگی را شامل می‌شود.

۸) ماساژ پا به حفظ تعادل فشار خون کمک می‌کند

فشار خون یک مقیاس مهم از خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی است.  فشار خون بالا باعث می‌شود که قلب سخت‌تر کار کند، و در نتیجه استرس و فشار روی قلب افزایش بیابد. با توجه به این که بیماری قلبی، در اصل، طیفی از بیماری‌ها است از آنژین تا حمله‌ی قلبی، مهم است که فشار خون تحت کنترل باشد.

فشار خون ناشی از سه چیز متفاوت است: سطح فشار خارج شدن خون از قلب، تعداد دفعاتی که خون از قلب بیرون می‌آید (ضربان قلب) و حجم خون موجود. حجم خون محصولی است از رابطه‌ی بین سیستم لنفاوی مایع را از خون خارج می‌کند و آن را قبل از پمپاژ کردن دوباره به خون و انتقال به گردش خون فیلتر می‌کند. ضربان قلب تحت تأثیر بسیاری از چیزهاست، که در آن میان استرس عامل بزرگی است. نیرویی که طی آن خون از قلب خارج می‌شود به سایز قلب بستگی دارد – قلب بیش از حد بزرگ خون را با نیروی بیش‌تری پمپاژ می‌کند و فشار خون را بالاتر می‌برد. قلب بزرگ به طور کلی ناشی از بیش از حد کار کردن آن است – به علاوه قلب هم عضله است، و عضلات در اثر فعالیت بیش از حد رشد می‌کنند.

با توجه به آن‌چه که تا کنون در مورد اثرات ماساژ بر استرس، سیستم لنفاوی و گردش خون عنوان کردیم، اصلا عجیب نیست که ماساژ پا اثر مثبت روی فشار خون دارد. شواهد این تاثیر را می‌توان در مطالعه‌ی اثر ماساژ پا در جامعه‌ی ژاپن مشاهده کرد. این مطالعه کاهش قابل‌توجهی را در فشار خون سیستولیک و اضطراب نشان داد. بنابراین ماساژ پا می‌تواند برای سرکوب استرس، کنترل فشار خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی استفاده شود.

* نکته‌ی کلیدی:

فشار خون تحت تاثیر عوامل بسیاری است از جمله استرس، ضربان قلب و حجم خون، و ماساژ پا می‌تواند به رفع همه‌ی آن‌ها کمک کند. هرچند ماساژ پا نمی‌تواند مشکل را به طور کلی از بین ببرد اما می‌تواند در مدیریت علل پایه‌ای فشار خون بالا مفید باشد.

ماساژ پا

۹. ماساژ پا به حفظ ضربان قلب سالم کمک می‌کند

مانند فشار خون، ضربان قلب نیز به عملکرد قلب وابسته است. اگر ضربان قلب بیش از حد سریع باشد، ممکن است چندین اتفاق رخ بدهد. در شرایط بحرانی، قلب وقت کافی برای پر شدن با خون را ندارد و بنابراین نمی‌تواند خون کافی به باقی قسمت‌های بدن برساند. در موارد کم‌تر بحرانی، افزایش ضربان قلب پایدار می‌تواند منجر به احساس اضطراب و بروز سرگیجه و درد در قفسه‌ی سینه شود.

همان مطالعه‌ی ژاپنی که در زمینه‌ی فشار خون انجام شد، اثر ماساژ پا را بر میزان ضربان قلب نیز مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که ماساژ پا باعث کاهش ضربان قلب در شرکت‌کننده شد. مطالعه‌ی دیگری کودکان را در مراقبت‌های ویژه مورد بررسی قرار داد – کودکانی که به شدت تحت استرس بوده‌اند- و دوباره مشخص شد که ضربان قلب آن‌ها در طول چندین جلسه ماساژ با وجود محیط و موقعیتی که در آن قرار داشتند، کاهش یافت.

این کاهش در ضربان قلب دارای مزایای بسیار چشمگیری است و در واقع فشار قابل‌توجهی را از روی قلب حذف می‌کند. قلبی که بیش از حد فعالیت می‌کند، بزرگ می‌شود و به این ترتیب خطر بالا رفتن فشار خون و بروز بیماری قلبی عروقی افزایش می‌یابد.

* جمع‌بندی: مزایای ماساژ پا در حوزه‌ی ضربان قلب – این درمان به حفظ ضربان قلب در سطوح طبیعی کمک می‌کند و به این ترتیب بدن را به تعادل طبیعی خود می‌رساند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۱۰) ماساژ پا به حفظ تعادل کمک می‌کند

تعادل چیزی است که اکثر مردم به آن فکر نمی‌کنند تا زمانی که مجبور به انجام کار یا مهارتی شوند اما از عهده‌ی آن برنیایند. عدم تعادل بر توانایی افراد برای حرکت – ایستادن، راه رفتن، و حضور در بسیاری از جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد.

تعادل دو بخش دارد – گوش داخلی و بخش مکانیکی تعادل. ماساژ پا می‌تواند به جنبه‌ی مکانیکی تعادل کمک کند – مطالعه­ای روی کسانی که تعادل‌شان تحت تاثیر دیابت قرار گرفته‌است نشان می‌دهد که ماساژ پا به میزان قابل‌توجهی تعادل آن‌ّها را افزایش می‌دهد.

کمبود تعادل همچنین اغلب بر سالمندان و کسانی که اختلالاتی مانند آرتروز دارند، تأثیر می‌گذارد. با توجه به این که ماساژ همچنین تاثیر مثبتی بر درد ناشی از آرتریت دارد، یک درمان چند منظوره محسوب می‌شود به این ترتیب که به افراد اجازه می‌دهد هم بر حرکات خود کنترل داشته باشند و هم دردشان را تسکین می‌دهد.

* جمع‌بندی: تعادل به توانایی ما برای حرکت و مشارکت در جامعه کمک زیادی می‌کند. ماساژ پا به بهبود جنبه‌ی مکانیکی تعادل کمک می‌کند، به خصوص در افرادی که مبتلا به اختلالاتی هستند که بر تعادلشان تاثیر می‌گذارد، مانند آرتریت و دیابت.

۱۱) ماساژ پا اوضاع پوست این ناحیه بهبود می‌دهد

ماساژ پا با افزایش گردش خون باعث ایجاد مزایایی روی پوست نیز می‌شود. شاید پوست پا به اندازه‌ی پوست صورت مهم نباشد اما پاها هم مانند دست‌ها بخشی از بدن ما هستند که بیش‌ترین فشار را متحمل می‌شوند. ما آن‌ها را با پوشیدن کفش‌های نامناسب آزار می‌دهیم، پابرهنه راه می ‌رویم، و ساعت‌ها روی آن‌ها فشار وارد می‌کنیم.

مطالعه‌ای روی ماساژ پای تایلندی نشان داد که عمل ماساژ هم درجه حرارت و هم جریان خون را به بافت همبند زیر پوست افزایش می‌دهد. ماساژ پا، بسیاری از مزایای دیگر را برای این بافت فراهم می‌کند – مانند افزایش جریان خون و افزایش ترشح غدد لنفاوی.

ماساژ پا همچنین می‌تواند به افرادی که از تورم پاها رنج می برند کمک کند – یک مطالعه نشان داد که کاهش تورم در پا بعد از سه ماه ماساژ کاهش یافت. این تاثیر به طور کلی می‌تواند به افزایش ترشح غدد لنفاوی و جریان خون منجر شود. همان‌طور که قبلا ذکر شد، این دو جنبه با یکدیگر برای کنترل تعادل آب در بدن ما همکاری می‌کنند. تورم در پاها، به لحاظ پزشکی به عنوان ادم شناخته شده‌، و ناشی از عدم تعادل در تخلیه‌ی آب است.

ماساژ پا همچنین می‌تواند جای زخم و اسکار را کاهش دهد – یک مطالعه نشان می‌دهد که این عمل در قربانیان سوختگی کره‌ای، انعطاف‌پذیری پوست و گردش خون را بهبود می‌دهد و ظاهر پوست پس از سه ماه ماساژ بهبود می‌یابد.

* جمع‌بندی: مراقبت از پوست پای ما اغلب یکی از اولویت‌های مهم ما نیست – با این حال، با توجه به این‌که چه‌قدر از پاها کار می‌کشیم و روی آن‌ها فشار وارد می‌کنیم، باید رسیدگی به آن‌ها را جزو اولویت‌های‌مان قرار بدهیم. ماساژ پا به بهبود گردش خون، ترشح غدد لنفاوی، تورم پا و جای زخم و اسکار کمک می‌کند، و به ما اجازه می‌دهد که بهتر از پوست‌مان مراقبت کنیم.

۱۲) ماساژ پا به مدیریت اضطراب کمک می‌کند

پیش‌تر اشاره کردیم که ماساژ پا چگونه استرس را کاهش و اندورفین را افزایش می‌دهد و به کنترل درد کمک می‌کند، جای هیچ گونه شگفتی نیست که ماساژ پا به تسکین احساس اضطراب نیز کمک می‌کند.

اضطراب یکی از آن چیزهایی است که بسیاری از مردم در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. در دوران کودکی، نوجوانی و در طول بالا رفتن سن، چیزهای زیادی وجود  دارند که احساس اضطراب را در ما ایجاد می‌کنند و اکثر اوقات این حالت واکنش طبیعی بدن نسبت به شرایط موجود است. اختلالات اضطرابی زمانی رخ می‌دهند که اضطراب پایدار است.

ماساژ پا چیزی نیست که باعث درمان اضطراب شود. مردم همیشه باید به پزشک مراجعه کنند. با این حال، با توجه به این که علم هنوز تصویر کاملی در مورد اضطراب ندارد، استفاده از ماساژ پا برای از بین بردن اضطراب طبیعی و مزمن، توصیه می‌شود.

یک مطالعه سوئدی که به بررسی تأثیر ماساژ درمانی روی زنان مبتلا به اضطراب پرداخت، افزایش چشمگیر اضطراب را در طول زمان مطالعه نشان نداد، و در بسیاری از شاخص‌های اضطراب – ضربان قلب، فشار خون، درجه حرارت بدن و نرخ تنفس- کاهش قابل توجهی را نشان داد. همان مطالعه‌ی ژاپنی که قبلا بررسی کردیم، سطح اضطراب را در حین انجام ماساژ پا نیز اندازه‌گیری کرد و کاهش قابل‌توجه سطح اضطراب را نشان داد.

* جمع‌بندی: در هر ۵ نفر ۱ نفر از یک بیماری روحی در طول زندگی خود رنج می‌برد، و دو مورد از شایع‌ترین مشکلات اضطراب و افسردگی هستند. ماساژ پا می‌تواند یک درمان جایگزین باشد که می‌تواند در کنار داروها و سایر روش‌های درمانی برای مورد ملاحظه قرار دادن علل بیماری روحی روانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

۱۳) ماساژ پا به مدیریت افسردگی کمک می‌کند

افسردگی و اضطراب اغلب با هم مرتبط هستند – اکثر افراد مبتلا به یک بیماری روحی در معرض خطر ابتلا به یک بیماری دیگر نیز قرار دارند. افسردگی، مثل اضطراب، به وسیله‌ی دارو تا حدی درمان می‌شود – می‌دانیم که این امر با سطح سروتونین و دوپامین در مغز ارتباط دارد، اما اغلب داروهای مورد استفاده برای درمان این مشکل، ۶ هفته زمان برای اثربخشی نیاز دارند، در حالی که عوارض جانبی داروها بلافاصله شروع می‌شوند.

افسردگی به وضوح جنبه‌های اجتماعی، فیزیکی، فرهنگی و روانشناختی هم دارد. با توجه به این‌که ماساژ پا می‌تواند به ما از لحاظ جسمی و روانی- اجتماعی تاثیر بگذارد، جای تعجبی نیست که در این حوزه هم ماساژ پا مفید است.

محققان در مطالعه‌ای روی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان متوجه شدند که ماساژ افسردگی را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مطالعه‌ی دیگری در مورد زنان میانسال که در معرض افسردگی بودند نتایج مشابهی را به دست آورد.

اگر ما به تاثیر ماساژ پا روی اضطراب و افسردگی نگاهی داشته باشیم و همچنین تاثیر این ماساژ را روی سلامتی در نظر بگیریم (پیوند اجتماعی، کاهش استرس، افزایش اندورفین)، منطقی به نظر می‌رسد که در حالی که ماساژ پا یک درمان نیست اما ابزار مفیدی برای افرادی است که اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

* جمع‌بندی: افسردگی، مانند اضطراب، نوعی بیماری بسیار پیچیده است. با توجه به این‌که ماساژ پا هم محرک‌های بیولوژیکی و هم محرک‌های اجتماعی را برای افسردگی هدف قرار می‌دهد، یک ابزار مفید برای کمک به مدیریت این اختلال است.

۱۴) ماساژ پا می‌تواند به بهبود درد عضلانی کمک کند

به طور کلی زمانی که پای ماساژ به میان می‌آید، درد عضلانی اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. همان­طور که قبلا ذکر شد، ما پاهای‌مان را تحت فشار زیادی قرار می‌دهیم – تمام روز با کفش‌های نامناسب راه می‌رویم، و توجهی نداریم به این‌که چه مدت را روی پاهای‌مان صرف می‌کنیم، طبیعی که درد عضله چگونه در پاها ایجاد می‌شود.

ماساژ، در واقع فرآیند اعمال فشار روی بافت عضله و بافت همبند برای از بین بردن تنش است. در حالی که برخی از انواع ماساژ پا، مانند رفلکسولوژی، به دنبال اثر بخشیدن روی دیگر قسمت‌های بدن از طریق کاهش تنش در پا هستند، واقعیت این است که هدف ماساژ استفاده از لمس برای بهبود کیفیت زندگی بیمار از طریق دستکاری بافت‌ها است.

افراد انواع زیادی از دردهای عضلانی را تجربه می‌کنند – درد عضلانی پس از تمرین یا درد عضلانی ناشی از تنش. ماساژ به رفع هر نوع درد عضلانی کمک می‌کند و بنابراین یک ابزار آسان برای کاهش تنش، بهبود درد عضلانی پس از ورزش و کاهش درد ناشی از آسیب است.

یک مطالعه روی افرادی که درد عضلانی داشتند صورت گرفت. این مطالعه افراد فعال در رشته‌ی بدنسازی را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که ماساژ به شدت درد بعد از تمرین را کاهش می‌دهد. سایر مطالعات که روی دوندگان ماراتن تمرکز داشتند، نتایج مشابهی را نشان دادند.

* جمع‌بندی: درد عضلانی تلاش‌های مردم را در زندگی روزمره و در حیطه‌ی ورزش نشان می‌دهد. ماساژ پا با کاهش میزان درد ناشی از استفاده از عضلات، بهبودی سریع را به شما می‌دهد.

۱۵) ماساژ پا می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند

در کنار درد عضلانی، درد مفاصل نیز یکی از شکایات اصلی برای افرادی است که ماساژ پا را به عنوان ابزاری برای زندگی روزانه‌ی خود استفاده می‌کنند. درد مفصل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد – از آرتریت و سفتی کلی مفاصل گرفته تا درد بعد از آسیب. این مشکل جمعیت بزرگی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ماساژ پا روی نواحی تنش تمرکز می‌کند و با شل کردن عضلات اطراف مفاصل و ماساژ دادن بافت همبند که این مفاصل را در جای خود نگه می‌دارند، می‌تواند درد را تسکین بدهد. مطالعه‌ای روی بیماران مبتلا به درد مفاصل ناشی از آرتروز کاهش قابل‌توجه درد را پس از ماساژ پا با روغن اسطوخودوس و روغن بادام نشان داد.

با توجه به این که درد عضلانی می‌تواند با سختی عضلات تشدید شود، توانایی ماساژ برای از بین بردن تنش در عضلات سفت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با کاهش سفتی در بافت اطراف مفاصل، تنش آن‌ها خارج می‌شود و بعضی از دردهای ناشی از التهاب بافت در مفصل کاهش می‌یابند.

* جمع‌بندی: درد مفاصل زندگی عادی آدم‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. درد مفصل در پاها، به ویژه، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد، زیرا باعث می‌شود پیاده‌روی و راه رفتن به طور کلی دشوار باشد. ماساژ پا درد را تسکین می‌دهد و بدين ترتيب كيفيت زندگي افراد مبتلا را بهبود مي‌بخشد.

۱۶) ماساژ پا به مدیریت مشکل بی‌خوابی کمک می‌کند

بی‌خوابی یک مشکل پیچیده است. این مشکل مانند بسیاری از مسائل مربوط به مغز، اغلب با فاکتورهای زیادی مرتبط است و بیش از چند دلیل دارد. بعضی از علل بروز این مشکل عبارتند از داروهای مختلف (مانند کافئین، نیکوتین، داروهایی که برای آسم مصرف می‌کنید)، تغییر شغل، استرس، افسردگی و درد. گاهی اوقات اصلا علت بیخوابی را نمی‌دانیم.

با این حال، با توجه به علل بی‌خوابی، می‌توانیم درک کنیم که چگونه ماساژ پا بسیاری از این موارد را مورد ملاحظه قرار می‌دهد. اگر ماساژ پا باعث کاهش سطح استرس شما شود، احتمال بهبود اوضاع خواب تان نیز افزایش می‌یابد. اگر به درمان افسردگی کمک ‌کند، باز هم احتمال بهبود اوضاع خواب‌تان افزایش می‌یابد. اگر ماساژ پا به تسکین درد کمک کند، از جمله درد مفصلی و عضلانی، احتمال بهبود اوضاع خواب‌تان افزایش می‌یابد.

شواهد این تاثیر را می‌توان در مطالعات متعددی یافت. در مطالعات زیادی مشخص شده‌است که شدت و شیوع بیخوابی با ماساژ پا در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان کاهش می‌یابد. ماساژ پا با القاء آرامش، درمان افسردگی، استرس و درد، یک درمان مناسب برای کمک به اوضاع خواب محسوب می‌شود.

* جمع‌بندی: ماساژ پا به درمان بسیاری از علل بی‌خوابی کمک می‌کند. این روش درمانی در عین حال احساس آرامش و مورد مراقبت قرار گرفتن در فرد ایجاد می‌کند، دو اثری که به بهبود اوضاع خواب کمک می‌کنند.

۱۷) ماساژ پا به کاهش شدت و طول سردرد و میگرن کمک می‌کند

سردردها و میگرن به دلایل مختلف – استرس، خستگی، عفونت، بیماری- رخ می‌دهند. گاهی اوقات اصلا نمی‌دانیم که علت بروز آن‌ها چیست. بنابراین، درمان اغلب بر اساس آن‌چه قبلا روی فرد مبتلا تاثیر داشته‌است، استوار است. کم کردن میزان نور، صدا، و انواع خاصی از داروهای مسکن موارد کمک‌کننده به بهبود سردرد هستند. اغلب افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، داروهایی مصرف می‌کنند که گاهی درد آن‌ها را تسکین می‌دهد و گاه تاثیری روی آن‌ها ندارد.

در این‌جا ماساژ پا می‌تواند مفید باشد، نه لزوما با حذف سایر درمان‌ها، بلکه با تاثیرگذاری در کنار آن‌ها. ما قبلا در مورد نحوه‌ی تاثیر ماساژ پا روی برخی از علل بالا صحبت کردیم – استرس و بی‌خوابی. ماساژ پا با درمان این علل به پیشگیری از رخ دادن سردرد کمک می‌کند.

با این حال، تحقیقات دیگری نیز دریافتند که ماساژ پا می‌تواند شدت و طول سردرد و میگرن را کاهش دهد. این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا هم درد را تسکین می‌دهد و هم اثربخشی متدهای دیگر را از جمله تاریکی، استراحت و هیدراته کردن بدن را بیش‌تر می‌کند.

* جمع‌بندی: کنترل سردردها و میگرن می‌تواند بسیار دشوار باشد. هرچند ماساژ پا این بیماری را درمان نمی‌کند، اما به دو شیوه کمک‌کننده است. در وهله‌ی اول، به مدیریت برخی از علل میگرن و سردرد کمک می‌کند. و دوم این‌که ثابت شده شدت و طول میگرن و سردرد را کاهش می‌دهد و به اثرگذاری شیوه‌های دیگر برای مقابله با این بیماری کمک می کند.

۱۸) ماساژ پا به توانبخشی پس از آسیب کمک می‌کند

آسیب‌ها نه تنها بلافاصله بعد از رخ دادن بلکه پس از گذشت مدتی نیز می‌توانند بسیار ناتوان‌کننده باشند. توانبخشی، ایجاد قدرت، یادگیری استفاده از عضلات و تاندون‌ها! ابدا مسیر آسانی پیش روی‌تان نیست.

ماساژ پا برای بازگشت شخص به مسیر بهبودی کمک می‌کند. همان‌طور که قبلا مشاهده کردیم، ماساژ پا سبب بهبود بسیاری از چیزهایی می‌شود که بازگشت به حالت اولیه را دشوار می‌کنند: درد، استرس، درد عضلانی، سفتی مفصلی، خستگی. ماساژ در عین حال به درمان افسردگی و اضطراب کمک می‌کند، چیزهایی که اغلب کسانی را که دچار جراحت شده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌دهند.

ماساژ پا به خصوص زمانی کمک‌کننده است که آسیب روی ناحیه‌ی پا یا ساق رخ داده‌است. این روش درمانی نه تنها تنش و علل درد را مورد ملاحظه قرار می‌دهد، بلکه به طور مستقیم درد پا یا عضلات ساق پا را (که اغلب به استخوان‌های پا متصل هستند)، مورد هدف قرار می‌دهد. به این ترتیب، ماساژ پا اجازه می‌دهد تا فرد هم برای شرکت در فعالیت‌های توانبخشی و تلاش برای بهبود آسیب شرکت کند، و هم به فرد کمک می‌کند که مشکلات پا و ساق پا را مورد درمان قرار دهد.

* جمع‌بندی: صدمات هرگز خوشایند نیستند و دوره‌ی بهبودی آن‌ها اغلب چند هفته و گاه چند ماه طول می‌کشد. ماساژ پا هم با تمرکز روی چیزهایی که باعث می‌شوند بازیابی دشوار باشد، و هم با پرداختن به مشکلات موجود در پا و ساق پا، شیوه‌ای برای کمک به بهبودی ارائه می‌دهد.

کلام آخر:

بسیاری از مطالعات و مقالات مورد بررسی در این مقاله به بیش از یک نوع ماساژ پا پرداخته‌اند – ماساژ پای تایلندی، ماساژ پای سوئدی، و رفلکسولوژی. به نظر می‌رسد هیچ نوع ماساژ پایی وجود ندارد که بهتر از سایرین باشد و همگی مزایای خوبی برای سلامتی دارند.

حتی در مطالعاتی که هیچ شواهد تجربی که بتواند اندازه‌گیری شود (و در بسیاری از موارد تغییرات بیوشیمیایی ناشی از ماساژ پا وجود داشت) وجود نداشته، محققان عنوان کرده‌اند که ماساژ پا نتایج مثبتی برای افرادی که از آن استفاده می‌کردند داشته‌است، این روش درمانی به عنوان یک طب جایگزین، کاربردهای زیادی در کنار طب سنتی دارد.

بنابراین با تمام مزایایی که ماساژ پا به ما ارائه می‌دهد، و با توجه به این موضوع که هیچ ضرری هم ندارد، چرا امروز سراغ آن نروید؟ با توجه به این که به نظر می‌رسد همه‌ی انواع ماساژ به یک اندازه مفید و موثر هستند، موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد. شما می‌توانید نزد یک ماساژدهنده‌ی حرفه‌ای بروید. هر انتخابی که داشته باشید، به هر حال می تواندبرایتان مفید باشد.


No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website