0
  • No products in the cart.
اصول رانندگی در برف

اصول رانندگی در برف

در صورت هشدارهای هواشناسی در زمستان و مناطقی که جاده های آن پوشیده از برف و لغزنده هستند، به رانندگان توصیه نمی شود. هرچند، یادگیری مهارت های آن الزامی است زیرا برخی اوقات رانندگی امری اجتناب ناپذیر است، به خصوص در مناطقی که معتدل نبودن هوا در آنجا نادر است. رانندگی در برف زمستان خطرناک است، اما دانستن نحوه عملکرد صحیح وسیله نقلیه در چنین آب و هوایی، خطر تصادف را کاهش می دهد.

روش اول) راندن و کنترل وسیله نقلیه خود در برف

اصول رانندگی در برف

  1. وسیله نقلیه خود را برای رانندگی آماده کنید. قبل از خاموش کردن اتومبیل، برف و یخ روی شیشه جلو، پنجره های جانبی، چراغ های جلو و چراغ های ترمز را با کاردک تیغه ای پلاستیکی و برس پاک کنید. خودرو را متوقف کنید و پنجره ها و چراغ هایی که هنگام رانندگی همراه با بارش برف نیاز می شوند را تمیز کنید. فراموش نکنید برف روی پلاک خودروی خود را پاک کنید زیرا در بسیاری مناطق، قابل مشاهده بودن پلاک خودرو یک الزام قانونی است.
  2. هنگام رانندگی دستگاه گرم کن شیشه های جلو و عقب را روشن کنید تا پنجره ها تمیز بمانند.اصول رانندگی در برف
  3. هنگام رانندگی همیشه چراغ های نور بالا را روشن کنید. این بدین معنا است که باید چراغ های نور بالای خود را حین رانندگی در طی ساعات روز نیز روشن بگذارید. این کار باعث می گردد که خودرو شما هنگام بارش برف، برای دیگر وسایل نقلیه هنوز قابل مشاهده باشد.اصول رانندگی در برف
  4. هنگامی که جاده ها در برف یا یخ پوشانده شده اند، به آرامی رانندگی کنید. در ماشینی با دنده ی دستی ، با دنده سنگین رانندگی کنید تا انقباض لاستیک خود بر روی جاده را افزایش دهید. از گزینه کنترل کروز استفاده نکنید و سعی نکنید از سایر وسایل نقلیه سبقت بگیرید.
  • برای اینکه ترمزها به درستی کار کنند، لاستیک وسایل نقلیه نیاز به انقباض دارند. به همین دلیل سرعت آهسته تر، چرخش ملایم تر و توقف لازم است تا بتوان انقباض ممکن را ایجاد نمود.
  • سرعت وسیله نقلیه را کاهش دهید به گونه ای که سرعتی زیر حد مجاز داشته باشید، به یاد داشته باشید این سرعتی برای رسیدن به مقصد نیست. هنگام رانندگی نسبت به میزان کشش تایرهای خود در برابر جاده بسیار محتاط باشید.

5- فاصله مناسب میان اتومبیل خود و اتومبیل پیش روی خود را حفظ کنید. حداقل به اندازه 2 تا 3 قد خودرو بین خودروی خود و خودروی جلویی فاصله بگذارید. این موثرترین روش جلوگیری از تصادفات جلو به عقب در خودروها است.

  • این فاصله مناسب هنگام رانندگی به شما اجازه می دهد تا خودروی خود را متوقف کرده و خطر سُرخوردن به سمت ماشین جلویی در سرعت کم کاهش یابد.
  • هنگام رانندگی با سرعتی بیش از 25 مایل در ساعت (40 کیلومتر در ساعت) ممکن است به فاصله بیشتری بین خودروها نیاز داشته باشید.اصول رانندگی در برف

6- حین رانندگی از انجام حرکات ناگهانی خودداری کنید. هنگامی که توقف نمودید، فرمان اتومبیل را به سرعت حرکت ندهید. در عوض، ترمزهای خود را به آرامی فشار دهید. ترمزها را روی یخ فشار ندهید زیرا این امر ممکن است باعث از دست رفتن کنترل و چرخش فرمان اتومبیل شما گردد.

  • نسبت به آنچه به آن عادت کرده اید، سرعت اتومبیل خود را به تدریج افزایش دهید. مانند زمانی که جاده ها تمیز بودند، از سرعت حد مجاز فراتر نروید، سرعت خود را به آرامی اما به تدریج افزایش دهید.
  • نسبت به آنچه به آن عادت کرده اید، سرعت خود را به تدریج کاهش دهید. قبل از واقعاً توقف کنید، توقف های خود را پیش بینی کنید. سرعت خود را کاهش دهید تا آهسته تر از حد معمول خودرو خود را متوقف کنید.

روش دوم) پیشگیری از تصادفات بالقوه

اصول رانندگی در برف

  1. مراقب خطرات احتمالی جاده باشید. مراقب نقاط لغزنده ای که ممکن است بر روی جاده وجود داشته باشند، باشید. بر روی پل ها، وجود یخ رایج است، حتی زمانی که مابقی جاده تمیز باشد، بنابراین به پل ها و مناطق شیب دار با احتیاط نزدیک شوید.اصول رانندگی در برف
  2. هنگامی که در منطقه ای پر از برف گیر کرده اید، به پدال گاز فشار وارد نکنید تا تایرهای بچرخند. برف های سست در زیر تایرها را حفر کنید و کمی ماسه یا فضولات گربه را در زیر تایرها بریزید تا انقباض ایجاد شود. در صورت امکان خودرو را با ملایمت بجنبانید تا تایرها با زمین تماس پیدا کنند.اصول رانندگی در برف
  3. دنده اتومبیل را در حالت دنده عقب قرار دهید و شروع به فشار دادن پدال گاز نمایید. اگر علی رغم فاصله و احتیاط های رانندگی ایمن در زمستان، متوجه شدید که قسمت عقب خودروی شما در حال لغزیدن است، باید تا حد امکان از خطرات آن پیشگیری نمایید.
  • اگر عقب خودرو شما هنگام رانندگی در برف یا یخ، شروع به لغزیدن نمود، پای خود را از روی پدال گاز بردارید.
  • برای متوقف نمودن لغزش، فرمان خودرو را به سمت لغزندگی هدایت کنید. بنابراین اگر خودروی شما به سمت راست لغزید، فرمان اتومبیل را به سمت چپ بچرخانید.اصول رانندگی در برف
  1. دنده اتومبیل را در حالت دنده یک قرار دهید و شروع به فشار دادن پدال گاز نمایید. اگر قسمت جلوی اتومبیل شما شروع به لغزش نمود، پای خود را از روی پدال گاز بردارید. هنگام لغزش پدال ترمز را فشار ندهید.
  • فرمان اتومبیل را در مسیری بچرخانید که می خواهید خودروی شما به آن جهت چرخش کند.
  • اگر درحال رانندگی با خودرویی با دنده دستی هستید، اتومبیل خود را به حالت خنثی تغییر دهید.اصول رانندگی در برف
  1. هنگامی که نیاز به توقف دارید، پدال ترمز را به آرامی فشار دهید. اگر بتوانید به طور همزمان از متوقف کردن خودداری کنید، حتی بهتر خواهد بود. هنگام نزدیک شدن به چراغ قرمز، برای توقف کامل، سرعت اتومبیل خود را به تدریج کاهش دهید. اگر این کار را به درستی زمان بندی کنید، حتی ممکن است بدون اینکه حتی مجبور به توقف خودروی خود باشید، چراغ سبز شود.
  • اگر می بینید که چندین اتومبیل در جلوی شما توقف کرده اند، شروع کنید از فاصله دور پدال ترمز را چندین بار فشار دهید تا از برخورد تصادفی به وسایل نقلیه دیگر خودداری شود. .
  • اگر متوجه شدید که تایرهای اتومبیل شما قفل شده اند، پاهای خود را به طور کامل از روی پدال ترمز بردارید.

روش سوم) آماده وسیله نقلیه قبل از شروع بارش برف

اصول رانندگی در برف

  1. فشار تایرهای اتومبیل خود را بسنجید. هنگامی که دما کاهش می یابد، فشار تایرها نیز کاهش می یابد. بررسی کنید آیا فشار هوا در تایرهای شما خصوصاً در شرایط آب و هوایی سرد با دمای 30 درجه سانتی گراد یا پایین تر باید بالا برود یا خیر.
  2. تایرهای اصلی خود را بررسی کنید. هنگام عملکرد یک وسیله نقلیه انقباض همیشه مهم است، اما این موضوع در هوای برفی حتی مهم تر نیز می شود. برای سنجش بازدهی تایرهای خود ، شیارهای آنها را بررسی کنید.
  • برای تعیین عمق آج تایر خود از یک سکه فلزی استفاده کنید. کناره یک سکه را در داخل شیار لاستیک وارد کنید. اگر قسمت پشت سکه پوشانده شد، آج تایر شما تمیز است. اگر می توانید پشت سکه را به طور کامل ببینید، وقت آن است که تایر خود را عوض کنید.
  • علائم دیگری که باید هنگام خرید تایر جدید در نظر بگیرید شامل شکاف ها و سوراخ ها، سایش های ناهموار و دیواره های جانبی برجسته بر روی تایر هستند.
  1. اگر تایرهایی مخصوص برف دارید، تایرهای معمولی خود را با آنها تعویض کنید. تایرهای مخصوص برف بهتر از تایرهای معمولی هستند زیرا آنها با مواد خاصی ساخته شده اند تا نرم باقی بمانند و در دماهای زیر انجماد، حداکثر انقباض را برای تایرها فراهم آورند. همچنین این تایرها دارای الگوهای پله ای هستند که به جاده هایی که با برف پوشیده شده یا یخ زده اند چنگ می زنند.
  • برای حفظ کشش، ایمنی و کنترل وسیله نقلیه خود، چهار تایرهای زمستانی را نصب کنید. اگر یا هنگامی که هوا گرم تر می شود، باید حتما این تایرها را با تایرهای معمولی خود تعویض کنید.
  • هنگام سفر، مجموعه از زنجیرهای چرخ را برای خودروی خود حمل کنید. گرچه ممکن است لازم نباشد که این زنجیرها را بر روی خودرویی که تایرهایی مختص هوای برفی دارد، نصب کنید. هنگام عبور از جاده های خاص در طول فصل زمستان، داشتن زنجیرهای چرخ الزامی است.اصول رانندگی در برف
  1. تیغه های برف پاک کن شیشه جلو را تعویض کنید. قبل از زمستان، تیغه های برف پاک کن خود را بررسی کنید تا مطمئن گردید به هر آنچه که ممکن است هنگام رانندگی مانع دید شما گردد، پاسخ سریعی خواهند داد. اگر تیغه های برف پاک کن، شیشه جلوی خودروی شما را به خوبی تمیز نمی کنند یا ترک خورده اند، سریعاً آنها را تعویض کنید.
  • همچنین مطمئن گردید دستگاه گرم کن شیشه جلوی اتومبیل شما خدشه دار نشده باشد. اگر دستگاه گرم کن شما به خوبی عمل نمی کند، جایگزینی تیغه ها کفایت خواهد کرد.اصول رانندگی در برف
  1. سیستم خنک کننده خود را بررسی کنید. مطئمن گردید که سطح مایع داخل رادیاتور شما کافی باشد. حتماً سیستم خنک کننده مناسبی در خودرو خود داشته باشید. بررسی کنید که تمام شلنگ ها به خوبی کار کنند و هیچ علائم ظاهری سایش نداشته باشند.
  2. وضعیت باتری های خود را ارزیابی کنید. هوای سرد می تواند باتری های بسیار قدیمی را با سرعت بسیار بالایی تخلیه کند. به تاریخ نصب باتری در بالای آن نگاه کنید.
  • اگر تاریخ روی باتری از دو یا سه سال گذشته باشد، قبل از شروع زمستان به فکر خرید یک باتری جدید باشید.
  • هرگونه شوره ای که ممکن است بر روی اتصالات انتهایی جمع شده باشند را تمیز کنید. شوره های ایجاد شده را با محلول آب گرم و جوش شیرین به نسبت مساوی تمیز کنید.اصول رانندگی در برف
  1. یک سرویس کاری را برای وسیله نقلیه خود ترتیب دهید.  توسط یک مکانیک یا سرویس خودرو بوسیله خود، مطمئن گردید عملکرد موتور آن در سطح بهینه ای قرار دارد. اگر رابطه خوبی با اتومبیل ها دارید، می توانید این کار را در خانه انجام دهید تا احساس راحتی داشته باشید. با این حال، اگر نمی دانید چه کاری انجام دهید، از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.اصول رانندگی در برف
  2. اتومبیل خود را مجهز به زنجیر چرخ نمایید. زنجیر را بر روی تایر قرار دهید، زنجیر را در بالا نگه دارید و بگذارید به طور یکنواخت در قسمت جلوی تایر و چرخ قرار گیرد. هنگامی که زنجیرها به طور مساوی و ایمن بر روی سه چهارم چرخ که با جاده تماسی ندارند، قرار گرفت، زنجیرها را بر روی مابقی لاستیک قرار دهید.
  • وقتی زنجیرها بر روی سه چهارم تایر قرار گرفت، سوار اتومبیل خود شوید و کمتر از یک متر به جلو حرکت کنید. بخشی از تایر که قبلاً در تماس با زمین بود، در معرض نمایش قرار می گیرد.
  • ترمز دستی را بکشید، از ماشین بیرون بیایید و مطمئن گردید زنجیرهای باقی مانده بر روی بقیه چرخ کشیده شده اند. برای محکم کردن زنجیره های از قفل زنجیر استفاده کنید.

ممکن است لازم باشد رانندگان برخی مناطق، زنجیرهایی را به وسیله نقلیه خود اضافه نمایند، اما اگر تایرهای نصب شده ی مختص برف دارید، می توانید کمی خود را از مشکل نجات دهید و به هیچ وجه مجبور نیستید با استفاده از زنجیرهای برفی خود را به زحمت بیندازید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website