0
  • No products in the cart.
 

بهترین ابزارها برای پارتیشن بندی در لینوکس کدامند؟

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > بهترین ابزارها برای پارتیشن بندی در لینوکس کدامند؟

بهترین ابزارها برای پارتیشن بندی در لینوکس کدامند؟

آیا به دنبال روشی برای مدیریت و یا پارتیشن بندی در لینوکس هستید؟ در این آموزش به معرفی چند ابزار فوق‌العاده قدرتمند و بی‌نظیر برای پارتیشن بندی هارد ها در لینوکس خواهیم پرداخت.

به معرفی دو دسته ابزارهای پارتیشن بندی در سطح دستورات و محیط گرافیکی در لینوکس خواهیم پرداخت. من به نوبه خودم همیشه ابزارهایی که با دستورات لینوکس کار می‌کنند را به برنامه‌هایی که محیط گرافیکی دارند ترجیح می‌دهیم، پس آموزش رو با معرفی یک ابزار کامند بیس شروع می‌کنیم.

پارتیشن بندی

بهترین ابزارها برای پارتیشن بندی در لینوکس کدامند؟

 

۱- Fdisk

Fdisk یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند است که مدیران سرور از آن جهت پارتیشن بندی و یا مدیریت پارتیشن تیبل ها از آن استفاده می‌کنند.

این ابزار از پارتیشن تیبل های مختلفی همچون GPT و MS-DOS پشتیبانی کرده و با محیط کاملاً تعاملی با کاربر به صورت کاملاً پویا گزینه‌های مدیریتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا به وسیله آن بتواند روی copy,delete,creat,resize و … مدیریت کند.

۲- GNU Parted

Parted یک ابزار دستوری قوی برای مدیریت پارتیشن‌ها در لینوکس می‌باشد، همانند fdisk از چندین پارتیشن تیبل پشتیبانی کرده و قابلیت add,delete,shrink و extend کردن پارتیشن را به کاربر می‌دهد.

۳- Gparted

Gparted یک ابزار رایگان و چندمنظوره است که قابلیت مدیریت پارتیشن را در چندین سیستم‌عامل فراهم می‌کند به صورت گرافیکی با کاربر تعامل داشته و به خوبی بر روی لینوکس، ویندوز و حتی مک کار می‌کند.

این ابزار برای resize,copy,move,label,check و delete پارتیشن‌ها بدون از دست رفت اطلاعات کاربرد دارد و از فایل سیستم‌های EXT2/3/4 پشتیبانی می‌کند.

۴- GNOME Disks

این ابزار به صورت پیش‌فرض جز هسته لینوکس محسوب شده و هنگام نصب لینوکس بر روی سیستم نصب می‌شود و برای مدیریت و مانیتورینگ S.M.A.R.T کاربرد دارد و برای اعمال مدیریتی همچون پارتیشن بندی، حذف، ویرایش و گسترش پارتیشن‌ها مورد استفاده می‌باشد.

این ابزار بر روی لینوکس سیستم‌هایی که مجهز به محیط GNOME desktop هستند قابل نصب و اجرا بوده و برای محیط kde باید از ابزار بعدی که توضیح خواهم داد استفاده کنید.

۵- KDE Partition Manager

توضیحات خاصی برای این ابزار نیاز نیست چون مانند مورد ۴ بر روی سیستم‌های لینوکسی که دارای محیط گرافیکی KDE هستند به صورت پیش‌فرض نصب شده و امکان مدیریت پارتیشن‌ها را به صورت گرافیکی به کاربر می‌دهد.

۶- Qtparted

یک ابزار که در دسته آخر قرار گرفته و هنوز در مرحله توسعه قرار داشته، در صورتی که توانایی مرتبط را دارید می‌توانید با تیم توسعه‌دهنده آن همکاری کنید، به طور حتم توصیه ما به شما برای پارتیشن بندی لینوکس این گزینه نخواهد بود.

 

نتیجه‌گیری:

در لینوکس گستردگی زیادی از برنامه‌ها برای انجام هر کاری وجود دارد، برای پارتیشن بندی در لینوکس هم این امر کاملاً صادق است شاید برای شما سؤال باشد بهترین گزینه برای انجام این کار کدام است. توصیه می‌کنم اگر به دستورات لینوکس مسلط هستید از fdisk استفاده کنید چون فوق‌العاده عالی عمل می‌کند و در غیر این صورت از یکی از ابزارهای معرفی شده در آیتم‌های ۳ تا ۶ می‌توانید استفاده کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website