0
  • No products in the cart.
 

درمان بورسیت: ۱۰ درمان خانگی التهاب مفصل آرنج، شانه، زانو و لگن

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > درمان بورسیت: ۱۰ درمان خانگی التهاب مفصل آرنج، شانه، زانو و لگن
درمان بورسیت

درمان بورسیت: ۱۰ درمان خانگی التهاب مفصل آرنج، شانه، زانو و لگن

بورسیت به التهاب یک یا چند بورس (کیسه سینوویال)، کیسه‌های پر از مایع موجود در مفاصل، گفته می‌شود. این التهاب ممکن است التهاب مفصل آرنج، شانه، زانو و لگن و پاشنه یا مرکز انگشت شست پا باشد. این وضعیت ممکن است مزمن یا حاد باشد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا روش های خانگیدرمان بورسیت را بدانید.

درمان بورسیت

علت ایجاد بورسیت

شایع‌ترین علت‌ بورسیت حرکات یا فشار دائمی و مکرری هستند که می‌تواند باعث ناراحتی بورس (کیسه سینوویال) شوند. سایر علت‌های بورسیت عبارت هستند از وارد آمدن صدمه، بیماری‌های سیستمیکمزمن، و وضعیت‌های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی، و نقرس.

بیماران، بسته به مفصل آسیب دیده، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند. برخی نشانه‌ها و علائم شایع بورسیت عبارت هستند از درد، سفتی و گرفتگی، تورم، قرمزی و دشواری در استفاده از مفصل آسیب دیده.

هر آدمی در معرض ابتلا به بورسیت قرار دارد، ولی برخی عوامل ممکن است سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به این بیماری شوند؛ از جمله کهولت سن، و داشتن نوعی شغل یا سرگرمی که نیازمند حرکات مکرر یا وارد آمدن فشار خاصی بر روی بورس (کیسه سینوویال) شود.

درمان بورسیت

بورسیت از آن جمله بیماری‌هایی است که نشانه‌های آن ممکن است به سادگی با کمی استراحت – جهت کاهش درد و تورم – بر طرف شوند. در بیش‌تر موارد، این وضعیت با استراحت کافی و مناسب ممکن است ظرف یک یا دو هفته خود به خود بهبود یابد.

در واقع، استراحت نخستین اقدام درمانی است که می‌تواند جهت کمک به درمان ناحیه‌ی آسیب دیده یا ملتهب انجام داد. هم‌چنین، برخی درمان‌های طبیعی و خانگی نیز وجود دارد که به تسکین درد، درمان این وضعیت، و پیشگیری از بروز مجدد این وضعیت کمک می‌کنند.

با وجود این، اگر دچار تورم بیش از حد، درد شدید، یا تب شده‌اید، حتما نزد پزشک بروید.

۱۰ برترین درمان خانگی برای درمان بورسیت

۱. کمپرس سرد

هنگام مقابله با تورم و درد ناشی از بورسیت، استفاده از کمپرس سرد می‌تواند روش درمانی موثری باشد. سرما از طریق بی‌حس کردن ناحیه‌ی آسیب دیده به تسکین تورم اولیه و کاهش درد کمک می‌کند. هم‌چنین، کمپرس سرد باعث کاهش حساسیت به درد و التهاب نیز می‌شود.

معمولا استفاده از کمپرس سرد ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از ابتلا به بورسیت دارای بیش‌ترین تاثیر خواهد بود.

الف. چند قطعه یخ را داخل یک حوله‌ی نازک بپیچید.
ب. کمپرس سرد را به مدت حدود ۱۵ دقیقه روی مفصل آسیب دیده قرار دهید.
پ. بعد از برداشتن کمپرس سرد از روی پوست، مفصل مورد نظر را در ارتفاعی بالاتر از قلب‌تان نگه دارید و به استراحت بپردازید.
ت. این کار را روزی چند مرتبه تکرار کنید تا دردتان تسکین یابد.

توجه: یخ را مستقیما روی پوست‌تان قرار ندهید؛ ‌زیرا ممکن است باعث یخ زدگی شود.

۲. کمپرس گرم

بعد از گذشت ۴۸ ساعت از ابتلا به بورسیت حاد یا در هر مرحله از بورسیت مزمن، استفاده از کمپرس گرم بسیار مفید خواهد بود. کمپرس گرم به بهبود جریان خون در مفصل آسیب دیده، کاهش سفتی و گرفتگی، و مبارزه با التهاب کمک می‌کند.

الف. حوله‌ی نازکی را به آب گرم (نه آب جوش) آغشته کنید.
ب. حوله را بچلانید تا آب اضافه از آن خارج شود.
پ. سپس آن را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید.
ت. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید.

هم‌چنین، می‌توانید از یک بطری حاوی آب گرم یا پد گرمایی به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید. حتی می‌توانید ناحیه‌ي آسیب دیده را با آب گرم بشویید.

۳. ماساژ

ماساژ به کاهش ناراحتی‌های ناشی از درد مفصل کمک می‌کند. ماساژ باعث بهبود گردش خون و کاهش تورم و سفتی مفصل می‌شود. هم‌چنین، انجام این کار به فرد بیمار آرامش می‌دهد.

شما می‌توانید با دستان خودتان بدن‌تان را ماساژ دهید یا برای این کار از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

الف. مقداری روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد، یا روغن خردل را گرم کنید.
ب. روغن گرم شده را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.
پ. ناحیه‌ی مورد نظر را با فشار ملایم ولی ثابت، به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید.
ت. حوله‌ی گرمی را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید.
ث. این کار را روزی چند بار تکرار کنید تا وضعیت‌تان بهبود یابد.

توجه: چنان‌چه عفونت باعث بروز بورسیت شده باشد، از انجام ماساژ خودداری کنید.

۴. روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای کاهش درد و تورم در مفاصل به شمار می‌رود. اسید ریسینلیدیک موجود در روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین درد و به حداقل رساندن التهاب کمک می‌کند. استفاده از روغن کرچک حتی می‌تواند به بهبود حرکت مفصل نیز کمک کند.

الف. تکه‌ای پارچه‌ی پشمی را به مقداری روغن کرچک که از روش پرس سرد تهیه شده است، آغشته کنید.
ب. پارچه را روی مفصل آسیب دیده بگذارید و روی آن را با فویل بپوشانید.
پ. یک عدد پد گرمایی یا یک بطری حاوی آب گرم را روی آن قرار دهید و آن را نیز با یک حوله بپوشانید.
ت. ۳۰ الی ۴۰ دقیقه صبر کنید، و سپس پارچه و سایر چیزها را از روی بدن‌تان بردارید.
ث. باقی مانده‌ی روغن را به آرامی روی پوست‌تان ماساژ دهد و سپس، محل را با آب گرم بشویید.
ج. این روش درمانی را هفته‌ای ۳ الی ۴ بار تکرار کنید.

۵. زنجبیل

زنجبیل داروی مسکن طبیعی است که می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از بورسیت را کاهش دهد. زنجبیل حاوی خواص ضد التهابی و ضد درد که واقعا مانند آسپیرین یا ایبوپروفن عمل می‌کنند. به علاوه، زنجبیل به بهبود جریان خون نیز کمک می‌کند؛ همین مسئله باعث تسریع روند درمان می‌شود.

الف. ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ی رنده شده را در یک تکه پارچه‌ی توری بپیچید و محکم گره بزنید. این پارچه را به مدت ۳۰ ثانیه در آب داغ بیندازید. سپس، اجازه دهید پارچه کمی خنک شود. آن‌گاه آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید.
ب. روش دیگر این‌که می‌توانید ناحیه‌ی آسیب دیده را روزی چند مرتبه با روغن زنجبیل ماساژ دهید.
پ. به علاوه، می‌توانید یک قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده را در ۲ فنجان آب بجوشانید و سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه با شعله‌ی کم حرارت ببیند. این جوشانده را از صافی عبور دهید و برای بهبود طعم، مقداری عسل به آن اضافه کنید. این جوشانده را روزی ۲ الی ۳ بار بنوشید.

۶. سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب از دیگر روش‌های درمانی رایج برای بورسیت به شمار می‌رود. سرکه سیب به بازیابی وضعیت قلیایی بدن کمک می‌کند؛ در نتیجه، سرکه سیب باعث کاهش التهاب می‌شود.

به علاوه، مواد معدنی موجود در سرکه سیب نظیر منیزیوم، کلسیم، پتاسیم، و فسفر می‌توانند به ایجاد تعادل مایعات در بدن کمک کنند.

الف. حوله‌ی نازکی را به سرکه سیب خام و تصفیه نشده آغشته کنید و آن را هر روز به مدت چند ساعت روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید.
ب. هم‌چنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را به همراه مقدار اندکی عسل خام در یک لیوان آب حل کنید. این محلول مقوی را روزی دو بار، برای چند روز، بنوشید.

۷. زردچوبه

زردچوبه حاوی رنگدانه‌ی زرد رنگی به نام کورکومین است که به عنوان عامل ضد التهابی بسیار موثر شناخته می‌شود. بنابراین، زردچوبه نیز از جمله داروهای گیاهی عالی است که می‌توانند درد، تورم، و التهاب را کاهش دهند. زردچوبه می‌تواند درد مفاصل حاد و هم‌چنین مزمن را درمان کند.

الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر بجوشانید. مقداری عسل خام به آن بیفزایید. این نوشیدنی را روزی دو نوبت، دست‌کم به مدت چند روز میل کنید.

توجه: از مصرف بیش از اندازه‌ی زردچوبه خودداری کنید، زیرا این داروی گیاهی ممکن است با برخی داروهای خاص نظیر داروهای رقیق کننده‌ی خون تداخل ایجاد کند.

۸. پوست درخت بید سفید

متخصصان داروهای گیاهی استفاده از پوست درخت بید سفید را جهت تسکین بورسیت توصیه می‌کنند. ترکیبی به نام سالیسین در این داروی گیاهی وجود دارد که به عنوان یک داروی مسکن طبیعی عمل می‌کند. هم‌چنین، این داروی گیاهی به کاهش التهاب و تورم نیز کمک می‌کند.

الف. نصف قاشق چای خوری پوست خشک شده‌ی درخت بید سفید را در یک فنجان آب بجوشانید. درب ظرف را بپوشانید تا این پوست درخت بید سفید داخل آب جوش دم بکشد؛ سپس آن را از صافی عبور دهید. این جوشانده را روزی ۲ نوبت میل کنید.
ب. به علاوه، بعد از مشورت با پزشک معالج، می‌توانید روزانه از مکمل‌های حاوی پوست درخت بید سفید نیز استفاده کنید.

توجه: مصرف این داروی گیاهی برای کودکان و افرادی که از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنند،‌ مناسب نیست.

۹. هیدروکسید منیزیوم یا شیر منیزیوم

شیر منیزیوم می‌تواند با التهاب و درد در مفاصل مبارزه کند. این ماده که غنی از منیزیوم است می‌تواند التهاب بدن را کاهش دهد؛ منیزیوم به عنوان عامل ضد التهابی و ضد آرتریت شناخته می‌شود.

الف. یک قاشق چای خوری شیر منیزیوم یا هیدروکسید منیزیوم را با همراه یک لیوان آب، روزی دو بار به مدت یک هفته،‌ میل کنید.
ب. هم‌چنین، می‌توانید مواد غذایی غنی از منیزیوم را نظیر سبزیجات پهن برگ،‌ موز، انواع لوبیا، عدس و جو دو سر را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.
پ. به علاوه، بعد از مشورت با پزشک،‌ می‌توانید از مکمل‌های منیزیوم نیز استفاده کنید.

۱۰. دی‌متیل سولفواکسید (DMSO)

دی‌متیل سولفواکسید که از پالپ چوب ساخته می‌شود، می‌تواند به درمان بورسیت کمک کند. از این ماده، که به شکل مایع و ژل در دسترس است، می‌توانید به صورت پماد موضعی ضد درد استفاده کنید تا به سرعت، ولی به طور موقتی، درد و تورم تسکین یابد. این ماده به آسانی جذب می‌شود و به تسریع در درمان التهاب کمک می‌کند.

الف. با استفاده از یک تکه پنبه، محلول دی‌متیل سولفواکسید ۷۰ درصد را روی مفصل آسیب دیده بمالید.
ب. برای کمک به جذب و بهبود اثربخشی این دارو،‌ به آرامی آن را روی محل مورد نظر ماساژ دهید.
پ. از این روش درمانی روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند روز استفاده کنید.

دی‌متیل سولفواکسید ممکن است باعث داغ شدن سطح پوست شود، ولی عوارض جانبی آن بسیار اندک است. اگر پس از گذشت مدتی از استفاده‌ی این دارو بهبودی حاصل نکردید، مصرف آن را متوقف کنید.

نکات تکمیلی

الف. برای تسریع در روند درمانی،‌ ناحیه‌ی آسیب دیده را به مدت چند روز استراحت دهید.
ب. جهت کمک به کاهش تورم و التهاب از طب سوزنی استفاده کنید.
پ. برای تسکین درد و کاهش التهاب، مصرف مواد غذایی ضد التهابی را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید.
ت. هنگام خواب، بالش کوچکی را زیر مفصل آسیب دیده قرار دهید.
ث. از وارد کردن هر گونه فشار بر مفصل آسیب دیده خودداری کنید.

ج. از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید. هر از گاهی دست از کار بکشید و کمی قدم بزنید.
چ. جهت اجتناب از وارد شدن استرس به مفاصل، نهایت تلاش‌تان را برای رسیدن به وزن مناسب و سالم انجام دهید.
ح. برای محافظت از مفاصل‌تان در برابر صدمه و آسیب دیدگی، قبل از انجام فعالیت‌های بدنی شدید، نرمش و تمرین‌های کششی انجام دهید.
خ. مصرف ویتامین C برای پیشگیری و درمان صدمات مفصلی فوق‌العاده اثربخش است. مواد غذایی غنی از ویتامین C مصرف کنید، یا پس از مشورت با پزشک از مکمل‌های ویتامین C استفاده کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website