0
  • No products in the cart.
 

سه گامی که ایلون ماسک برای رسیدن به موفقیت برداشت:

عوامل موفقیت ایلون ماسک

سه گامی که ایلون ماسک برای رسیدن به موفقیت برداشت:

ایلون ماسک با پشت سر گذاشتن زمینه های جدید در صنایع متعدد، به حق لقب «مرد آهنین واقعی» را به خود اختصاص داد. در زندگینامه پر بار وی موارد بسیاری برای یادگیری یک فرد متوسط وجود دارد. با این وجود، اگر به بیوگرافی ماسک نگاه عمیقی بیندازیم، آن دسته از اصول روانشناسی را پیدا می کنیم که به صورت گسترده از آن ها استفاده می کنیم. در این نوشتار مطالبی وجود دارند که می توانیم از زندگی ایلون ماسک یاد بگیریم.

داشتن انگیزه واضح و روشن

سناریوی خود را به طور دقیق به تصویر بکشید: تصور کنید 28 سالتان است و چکی به مبلغ 22 میلیون دلار دریافت می کنید. این همان موقعیتی است که ایلون ماسک در سال 1999 پس از فروش اولین شرکت اینترنتیش به نام زیپ 2، با ان رو به رو شد. بسیاری از ما در این شرایط، ممکن است از کار کردن کناره گیری کنیم و به زندگی پر زرق و برق روی آوریم. در مورد ماسک، ماجرا به این صورت بود که وی بعدها در آن سال دارایی خالصش را در یک سرمایه گذاری پر ریسک به نام X.com سرمایه گذاری کرد که بعدها به پی پال تبدیل شد. در سال 2002، زمانیکه پی پال به eBay فروخته شد، ماسک آن سرمایه گذاری ریسک پذیر را تکرار کرد و در همان سال SpaceX را تاسیس نمود و در سال 2004 رئیس تسلا موتورز شد. وی دو سال بعد رئیس شرکت SolarCity شد. تصمیم ماسک برای سرمایه گذاری مداوم در پروژه های خودش قابل قضاوت نیست.

مواجه با بدترین سناریوی ممکن

سان تزو در کتاب معروفش «هنر جنگ» می نویسد «ابتدا برنده شوید و سپس به جنگ بروید». یک روش تفسیر این ضرب المثل، ارتباط دادن آن به اهمیت فهمیدن و –پذیرش- بدترین سناریوی تلاش هایمان است. به محض اینکه به این مرحله برسیم، می توانیم اهدافمان را با اعتماد به نفس بالا دنبال کنیم. به این ترتیب، به نظر می رسد ماسک این نصیحت سان تزو را رعایت کرده است. ماسک در مصاحبه اش با نیل دو گروس تایون در سال 2015 گفت: «هنگامی که 17 سالش بود، مخارج روزانه اش را به یک دلار در روز محدود کرده بود تا مشخص شود که به چه مقدار پول برای مخارجش نیاز دارد. ماسک با انجام این کار، اعتماد به نفس بالایی بدست آورد که منجر به داشتن سهام بالا در طول زندگی کاریش شد.»

خودآموزی

ما در روزگاری زندگی می کنیم که ارزش اولویت های شخصیمان بالاتر از قبل است. یکی از نکات کلیدی درباره موفقیت ماسک این است که وی در طول مدت زندگیش فرصت های بدست آمده را از دست نداد. برای مثال، ماسک در دوران جوانیش به شدت مطالعه می کرد. وی در آگوست سال 2012 اعلام کرد که همه کتاب ها را طوری مطالعه کرده است که شروع به مطالعه دایره المعارف بریتانیکا کرده است. علاقه شدید ماسک به مطالعه، چیزی بیش از یک کنجکاوی ساده است، به طوری که این علاقه شدید، نقش بسیار مهمی در زندگی کاری وی ایفا کرده است. جیم کانترل، معاون سابق توسعه کسب و کار SpaceX طی گزارشی اذعان کرد که ماسک با تکیه بر خودش تمامی اطلاعات مورد نیازش در مورد موشک ها را به وسیله صحبت با کارشناسان و مطالعه کتاب های مربوطه بدست اورد. هر چه بیشتر در مورد زندگینامه ماسک مطالعه می کنیم، بیشتر متوجه دانش خودآموخته وی در زندگیش می شویم.

حرف آخر

موفقیت ایلون ماسک با وجود زندگی کاری فوق العاده اش، مدیون اقداماتی است که هر کدام از ما می توانیم از آن ها الگو برداری کنیم. انگیزه فوق اعاده بالای وی، پذیرش و درک ریسک و خودآموزی، از جمله اقداماتی هستند که ما نیز می توانیم آن ها را انجام دهیم.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website