0
  • No products in the cart.
 

علائم کمبود ویتامین E (ای): ۸ نشانه کمبود ویتامین E در بدن

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > علائم کمبود ویتامین E (ای): ۸ نشانه کمبود ویتامین E در بدن

علائم کمبود ویتامین E (ای): ۸ نشانه کمبود ویتامین E در بدن

ویتامین E در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر ویتامین، چندان مورد بحث قرار نمی‌گیرد. با این حال، این ویتامین محلول در چربی چند نقش مهمی را در بدن انسان بازی می‌کند. در این مقاله علاوه بر علائم کمبود ویتامین E (ای)، عملکردهای آن نیز مورد بحث قرار می‌گیرند. ما همچنین منابع ویتامین E را که می‌توانید در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بدهید، به شما معرفی می‌کنیم.

نقش ویتامین E در بدن

یکی از نقش‌های اصلی ویتامین E این است که تولید گونه‌های واکنشی اکسیژن یا ROS را متوقف کند. ROS زمانی که غذای مصرفی ما به انرژی تبدیل می‌شود، درون بدن شکل می‌گیرد. ROS می‌تواند به سلول‌های بدن‌مان از طریق یک فرآیند به نام اکسیداسیون آسیب برساند، و به عنوان یکی از علل بالقوه برای بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان نامگذاری شده‌است.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان موثر است که تولید ROS را در طول این فرایند اکسیداسیون متوقف می‌کند. دانشمندان معتقدند که ویتامین E با محدود کردن تولید رادیکال آزاد، در جلوگیری از بیماری‌های مزمن موثر است. قابلیت‌های پیشگیرانه‌ی ویتامین E در حال بررسی است.

ویتامین E همچنین در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. این ویتامین همراه با خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی که دارد، به عنوان یک مکانیسم دفاعی اولیه از بیماری‌های مزمن و حاد پیشگیری می‌کند. علاوه بر این افراد مبتلا به کمبود ویتامین E در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و رشد تومور هستند. این عوامل خطر در طول روند پیری افزایش می‌یابند.

لازم به ذکر است که کمبود ویتامین E بسیار نادر است و مصرف آن تنها به مقدار کم باعث از بین بردن بسیاری از علائم مرتبط می‌شود. افرادی که بالاترین ریسک ابتلا به کمبود ویتامین E را دارند عبارتند از: بزرگسالان سالخورده، نوزادان نارس و / یا کم وزن، افرادی که دچار جذب چربی غیرطبیعی هستند، افرادی که دارای رژیم‌های کم چربی هستند و افرادی که سوء تغذیه دارند.

علائم کمبود ویتامین E

۱. واکنش ایمنی دچار اختلال

همان‌طور که در بالا قید شد، ویتامین E نقش مهمی ‌در عملکرد مناسب سیستم ایمنی ایفا می‌کند. کمبود ویتامین E مانعی برای واکنش مناسب سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل مضر است که موجب بروز بیماری و اختلال می‌شوند. به این ترتیب، افراد مبتلا به کمبود ویتامین E ممکن است بیش‌تر دچار انواع بیماری‌ها شوند و دوره‌های طولانی‌تر بیماری را تجربه کنند. علاوه بر این، علائم نسبی اختلالات و بیماری‌ها ممکن است در افراد مبتلا به کمبود ویتامین E شدیدتر باشد.

۲. وجود مشکل در بینایی

در مطالعات تجربی ثابت شده‌است که ویتامین E سبب پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا می‌شود، به بهبود آن کمک می‌کند و در عین حال قادر است روند پیشرفت آن را آهسته کند. اگر چه شواهد علمی برای چنین خواصی چندان جامع نیستند، اما واضح است که ویتامین E دارای خواص و ویژگی‌هایی است که به حفظ سلامت بینایی ما کمک می‌کنند.

بعدها می‌توان ثابت کرد که سطح ناکافی ویتامین E توانایی بینایی را مهار می‌کند. چنین پیامدی، نتیجه‌ی آسیب‌های سیستمیک به سلول‌های چشم ناشی از رادیکال‌های آزاد است. انجمن اپتومتریک آمریکا (AOA) ویتامین E را برای پیشگیری از بسیاری از اختلالات نامطلوب چشم، توصیه می‌کند.

۳. از دست دادن توده‌ی عضلانی

افرادی که بدنسازی کار می‌کنند سال‌های سال است که در مورد مزایای ویتامین E برای سلامتی داد سخن داده‌اند. چنان‌چه معلوم است، دانشمندان و محققان با همتایان تنومند و خوش قد و بالای ما هماهنگی دارند. به طور خاص، سلول‌های عضلانی تمایل به پارگی دارند، و برای کمک به روند بهبود آن‌ها مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز است. از نظر فیزیولوژیکی، ویتامین E باعث می‌شود که غشاء پلاسما – یک جزء ضروری برای ترمیم عضلات – بی کم و کاست باقی بماند.

علائم کمبود ویتامین E (ای) ۴: ضعف عضلانی

کمبود سطح ویتامین E نه تنها منجر به از دست دادن توده‌ی عضلانی می‌شود، بلکه باعث می‌شود که عضلات ما ضعیف هم بشوند. مکانیسم‌های فیزیولوژیکی که موجب ضعف عضلانی می‌شوند، شبیه به تحلیل رفتن عضلات هستند: کمبود ویتامین E اجازه می‌دهد تا رادیکال‌های آزاد به درون سلول‌های عضلانی ما حمله کنند. دانشمندان همچنین ارتباط بین ویتامین E ودیستروفی عضلانی و ضعف عضلانی مرتبط با دیابت را کشف کرده‌اند.

۵. وجود مشکل در برقراری تعادل

به لحاظ عصب شناسی، کمبود ویتامین E ممکن است بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد. یکی از نگرانی‌های خاص متخصصین اعصاب، زوال ظاهری مهارت‌های حرکتی است. در نتیجه، سطوح ناکافی ویتامین E می‌تواند منجر به تحلیل رفتن عصبی دست و پاها، اختلال در نشان دادن واکنش، هماهنگی ضعیف و کاهش تعادل شود. اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین E بیش‌تر از سایرین در معرض تجربه کردن مشکلات مربوط به هماهنگی هستند.

۶. مشکلات شناختی

مغز ما نسبت به اثرات رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو به شدت حساس است. در مراحل پیشرفته، کمبود ویتامین E می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد شناختی پایه تاثیر بگذارد. به همین ترتیب افرادی که سطح بالای ویتامین E دارند، اغلب عملکرد شناختی بهتری را در مقایسه با سایرین نشان می‌دهند.

در یکی از امیدوارکننده‌ترین پژوهش مربوط به ویتامین E و شناخت، مشخص شد که این ویتامین برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن زوال شناختی بسیار موثر است. در این مطالعه تاثیر این ویتامین در آزمایشات بالینی هم روی سالمندان و هم روی بیماران مبتلا به آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفت.

۷. مشکلات جسمی

نقش ویتامین E در هضم بیش‌تر تجویزی است تا پیشگیرانه. به عبارت دیگر، کمبود ویتامین E ممکن است به طور مستقیم به مشکلات گوارشی منجر نشود، گرچه قطعا با توجه به اهمیت ویتامین‌های مرتبط، این احتمال وجود دارد که چنین چیزی ممکن باشد. جالب توجه است که پزشکان اغلب مقادیر بالایی از ویتامین E را برای کمک به مشکلات سیستم گوارش تجویز می‌کنند. بنابراین، اگر ما مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنیم، ممکن است مصرف ویتامین E روش درمانی عاقلانه‌ای باشد.

۸. مشکلات پوستی یا ریزش مو

برخی از غشاهای پوست ما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، بسیار مستعد هستند به خصوص لیپیدهای سلول‌های پوست. چربی‌های پوست نسبت به آسیب‌های داخلی و خارجی، به ویژه آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض UV و آلاینده‌ها بسیار حساس هستند. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی، در مقابله با آسیب بالقوه‌ روی چربی‌های پوست بسیار موثر است.

منابع ویتامین E

دریافت مقدار توصیه‌شده از ویتامین E بسیار آسان است. با این حال، در این‌جا برخی از مواد غذایی دارای ویتامین E فراوان را می‌بینید:

– آجیل

– سبزیجات سبز

– آووکادو

– مارچوبه

– یم

– سیب‌زمینی شیرین

علاوه بر این مواد غذایی و دیگر خوراکی‌ها، ویتامین E را می‌توانید به عنوان مکمل خریداری و مصرف کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website