0
  • No products in the cart.
 

۳۲ نکته برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

۳۲ نکته برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

مصاحبه برای یک کار جدید، هر فردی را عصبی و دستپاچه می‌کند. همه‌ی آدم‌ها در زمان معرفی خودشان یا پاسخ دادن به سوالات غیرمنتظره‌ی مصاحبه‌کننده می‌توانند احساس ناراحتی و ناخوشی داشته باشند. حتی فقط چشم‌انداز دیدار با فردی جدید و تلاش برای تاثیر گذاشتن روی او می‌تواند به هر کسی به اندازه‌ی کافی اضطراب بدهد. با این حال، گذراندن مصاحبه شغلی، یکی از مهارت‌هایی است که مردم باید یاد بگیرند. با راهنمایی‌های قید شده در این نوشتار برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز بسیاری از افراد در به اشتراک گذاشتن ارزش‌های خود با کارفرمایان بالقوه مهارت خواهند یافت، و در مصاحبه برای دریافت یک شغل جدید به شیوه‌ای موثر خودشان را نشان خواهند داد، و شغل مورد نظرشان را به دست خواهند آورد.

نکات مهم برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

۱. زمانی که جستجو برای پیدا کردن شغل را آغاز می‌کنید، منظم باشید

هنگامی که پیدا کردن یک شغل جدید را شروع می‌کنید، باید لباس‌های مصاحبه را در قسمت مشخصی از کمدتان قرار بدهید، و چند نسخه از رزومه‌تان را کپی بگیرید. شاید این کار چندان مهم به نظر نرسد اما زمانی که قرار است در یک جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید، همین‌ چیزها میزان زیادی از استرس‌تان را کاهش می‌دهند.

۲. در مورد شکرت مورد نظرتان تحقیق کنید

خوب آماده‌سازی نیمی از آن پیروزی بزرگ است. اگر مردم می‌خواهند بهترین کاندید در مصاحبه‌ها باشند، باید در مورد سطح موقعیت‌ها بدانند، و اصول رهبری، بیانیه‌ی مأموریت، محصولات و ارزش‌های این شرکت‌ها را مطالعه کنند. آن‌ها باید سایت اینترنتی این شرکت را مرور کنند یا آخرین اخبار منتشر شده را در این شرکت‌ها بخوانند. بهترین کاندیداها کسانی هستند که بدانند رقبای اصلی این شرکت‌ها که هستند و از چالش‌های فعلی یا آینده‌ی آن‌ها اطلاع داشته باشند. البته قرار نیست که به یک متخصص در مورد هر شرکت یا نقش مورد نظر تبدیل شوند. اما قبل از هر مصاحبه، باید از قبل اطلاعاتی در مورد شرکت مورد نظر داشته باشند تا بتوانند خودشان را برای صحبت در مصاحبه آماده کنند.

۳. مصاحبه‌کننده را بشناسید

روز مصاحبه بهترین روز برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد همه‌ی مصاحبه‌کننده خواهد بود. آن ها باید از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه در لینکدین، گوگل صرف کنند. به این ترتیب می‌توانند به وضوح در مورد تمام عناوین، حرفه‌ها و نقش‌های همه‌ی مصاحبه‌کننده‌ها اطلاعات کسب کنند. اگر نه، می‌توانند از شخصی که مسئولیت سازماندهی این مصاحبه‌ها یا افرادی که در تماس با مصاحبه‌شونده هستند، بخواهند که به همه‌ی مصاحبه‌شونده‌ها یک سری اطلاعات اولیه در مورد مصاحبه‌کننده‌ّها بدهند. با بررسی و پیدا کردن اطلاعاتی در مورد شغل و دستاوردهای این مصاحبه‌کننده‌ها، می‌توانید احترام، ادب یا علاقه‌تان را نسبت به آن‌ها نشان بدهید.

۴. تاثیر اولیه‌ را دست کم نگیرید

به تمام مصاحبه‌کننده‌ها با یک لبخند زیبا یا دست دادن به شیوه‌ای محکم و مودبانه سلام بدهید. با آن‌ها تماس چشمی داشته باشید. سعی کنید در طول راه طولانی از میز پذیرش به اتاق مصاحبه سکوت را رعایت کنید. همه‌ی آدم‌ها باید بدانند که قبل از موفقیت در کارشان باید بتوانند تاثیر خوبی از خود روی مخاطب به جای بگذارند. علاوه بر این، ۳۰ ثانیه‌ی اول هر مصاحبه بسیار مهم است، زمانی که همه‌ی مصاحبه‌کننده‌ها ناخودآگاه تصمیم درستی می‌گیرند در مورد این‌که آیا این مصاحبه‌شونده را می‌خواهند یا نه، و یا این مصاحبه‌شونده برای این موقعیت شغلی مناسب خواهد بود یا نه.

۵. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز آماده باشید

مردم باید رزومه و آگهی شغل خود را یک بار دیگر هم قبل از مصاحبه بخوانند. آن‌ها باید یک تحقیق کامل انجام دهند و برای تمام سوالات احتمالی که ممکن است در مصاحبه مطرح شوند آمادگی داشته باشند. تمام مصاحبه‌کننده‌ها می‌توانند درمورد دستمزد یا چیزهای دیگری که مصاحبه‌شونده‌ها به آن‌ها علاقمند هستند سوال بپرسند.

۶. در جلسه‌ی مصاحبه پرت و پلا نگویید!

دقیقا همان هسته‌ی سوالات را پاسخ بدهید. تمام مصاحبه‌شونده‌ها می‌توانند چند دقیقه سکوت کنند و بعد پاسخی را که به نظرشان درست است ارائه بدهند. یک توصیه‌ی بسیار مهم: قطعا بهتر این است که یک دقیقه برای پاسخ به سوال فکر کنید تا بلافاصله جواب بدهید و بعد پشیمان شوید.

۷. چرا آن‌ها باید شما را استخدام کنند؟

اکثر آگهی‌های شغلی می‌توانند تمام ویژگی‌هایی را که این شرکت ها دنبال‌اش هستند فهرست کنند، بنابراین هنگامی که شما این آگهی‌های شغلی را می‌خوانید می‌توانید در مورد مثال‌هایی برای نشان دادن مهارت‌های‌تان فکر کنید. برای صحبت کردن در مورد دانش، توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیات‌تان آماده شوید. شما باید ۳ نکته‌ی قدرتمند را که می‌توانند مربوط به شغل مورد آگهی و شرکت آگهی‌دهنده باشد، در خودتان پیدا کنید.

۸. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز مثبت فکر کنید

ممکن است مصاحبه‌شونده فکر کند که کار کردن با کارمندان و مسئولان این شرکت چه‌طور روندی دارد و چگونه است، بنابراین آخرین چیزی که همه‌ی مصاحبه‌شونده‌ها دوست دارند بشنوند صحبت‌ّهایی در مورد رئیس فعلی و سایر همکاران‌ است. تمام مصاحبه‌کننده‌ها می‌خواهند مصاحبه‌شونده‌هایی را ببینند که از هر گونه چالشی لذت می‌برند یا مشتاق هستند و تفکر مثبتی دارند.

 

۹. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز زبان بدن‌تان را به یاد داشته باشید

زبان بدن چیزی نیست که آدم‌ها بتوانند بر لب بیاورند، بلکه راهی است که مردم می‌توانند با استفاده از آن در مورد هر چیزی حرف بزنند. در طول مصاحبه شغلی، به عقب تکیه ندهید، به زمین نگاه نکنید و دست به سینه نباشید! درعوض باید صاف بنشینید، و سپس تماس چشمی خوب و آرامی را با مخاطب حفظ کنید. علاوه بر این، باید از دستان‌تان استفاده کنید و هنگام صحبت کردن کمی رو به جلو خم شوید. اگر مردم بتوانند در عین حال زبان بدن را کنترل کنند، می‌توانند به راحتی شغل را به دست بیاورند.

۱۰. منظر چیزهای غیرمنتظره باشید

تمام مصاحبه‌کنندگان سعی می‌کنند مصاحبه‌شوندگان را غافلگیر کنند یا آن‌ها را در موقعیت دشواری قرار بدهند: یک مطالعه نشان داد که ۹۰ درصد مصاحبه‌کننده‌ها پرسش‌های به شدت سخت در تمام مصاحبه‌ها خواهند پرسید. غیر ممکن است که برنامه‌ی خوبی برای پاسخ دادن به تمام سوالات دشوار داشته باشید، مثلا این‌که “فکر می‌کنید همکاران‌تان در مورد شما چه‌طور صحبت کنند؟” اما باید سعی کنید روی خودتان کنترل داشته باشید و آرامش‌‌تان را حفظ کنید. می‌توانید از هر مصاحبه‌کننده‌ای بخواهید تا در صورت لزوم هر یک از سوالات را تکرار کنند، اما ابدا از پاسخ دادن به هیچ سوالی طفره نروید.

۱۱. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز فعال باشید

تمام مصاحبه‌شوندگان باید انرژی، لبخند و حس شوخ طبعی خود را نشان دهند، زیرا لبخند مسری است، و اشتیاق و مثبت بودن شما را نشان می‌دهد. شما می‌توانید از مصاحبه‌کننده‌ها در مورد مسائل یا خودشان یا مشکلات کسب و کار فعلی سوال کنید.

۱۲. هر چیزی را که فکر می‌کنید درست متوجه نشده‌اید، حتما بپرسید

اگر مصاحبه‌شوندگان در مورد سوالات یا منظور مصاحبه‌کننده‌ها از هر گونه سوال خاصی که پرسیده‌اند مطمئن نیستند، می‌توانند از آن‌ها بخواهند که بیش‌تر توضیح بدهند. در پایان، باید از مصاحبه‌کننده‌ها بپرسند که آیا چیزی وجود دارد که آن‌ها بخواهند بدانند.

۱۳. یادتان باشد که رفتار درست و مناسبی داشته باشید

برای آدم‌ها بهتر این است که خودشان انتخاب کنند تا این‌که توسط دیگران انتخاب شوند. آن‌ها باید به تمام مصاحبه‌کننده‌ها بگویند که چرا به این فرصت شغلی آگهی‌شده یا این شرکت علاقمند هستند. یا آن‌ها می‌توانند از مصاحبه‌کننده‌ها کارت شرکت را بگیرند و یک نامه یا ایمیل برای تشکر ارسال کنند، و در آن از میزان لذتی که در جلسه‌ی مصاحبه داشتند و علاقمندی‌شان به شغل مورد نظر بنویسند. آن‌ها در واقع باید این فرصت را به عنوان یک مزیت کلیدی برای به وجود آوردن و ساختن روابط کسب و کاری استفاده کنند.

۱۴. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز سبک‌های مصاحبه را بشناسید

شما باید برای تمام سبک‌های مصاحبه آماده شوید. تمام مصاحبه‌کننده‌ها از یک فهرست ساده سوال می پرسند، اما برخی دیگر از یک سبک مکالمه‌ی آماده استفاده می‌کنند و برخی دیگر می‌توانند چیزی بگویند مثل «در مورد خودت به ما بگو و توضیح بده که چرا ما باید تو را استخدام کنیم». حتی ممکن است از شما بخواهند یک ارائه‌ی گرافیکی را به صورت سمبل یا لغات روی تخته بیاورید.

۱۵. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز روی ظاهرتان دقت کنید

روی ظاهرتان در جلسه‌ی مصاحبه دقت زیادی داشته باشید. هرگز مدل مو یا سبک جدیدی را امتحان نکنید، اما یک هفته قبل از مصاحبه، موهای‌تان را کوتاه کنید. آرایش یا جواهرات باید در صورت استفاده در حد متوسط ​​باشند. لباس راحت و محافظه‌کارانه بپوشید، چیزی نزدیک به سبک لباس هایی که قرار است در هنگام گرفتن این شغل بر تن کنید. شسته – رفته و تمیز بودن مهم‌ترین چیز است. از قبل برنامه‌ریزی کنید!‌ زیرا دیگر محبور نخواهید بود که آخرین لحظه را برای انتخاب لباس صرف کنید.

۱۶. تمرین، تمرین و تمرین داشته باشید.

برای همه‌ی سوالات تمرین کنید. شما باید تمام مهارت‌ها، تجارب و استعدادها را که مستقیما به درد این موقعیت شغلی می‌خورند و سرگرمی‌هایی که می‌توانند به آن مربوط باشند، فهرست کنید، بنابراین قادر خواهید بود همه‌ی مصاحبه‌کننده‌ها را در مورد قابلیت‌ها و توانایی‌های خودتان مطلع کنید.

تمرین کنید و برای سوالاتی که به طور معمول پرسیده می‌شوند، پاسخ‌هایی را آماده کنید. شما باید جلوی یک آینه‌ی بزرگ تمرین کنید، یا می‌توانید مصاحبه‌های تمرینی را به صورت صدا یا ویدیو ضبط کنید. سپس ویدیوها را تماشا کنید و بعد تمام حرکات عصبی، موارد نالازم یا گفتارهای نامناسب را حذف کنید. شاید بهتر باشد بسیار کتابی و رسمی صحبت کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید از از سایرین سوالاتی را بپرسید و بعد پاسخ‌های آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنید.

۱۷. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز به آب یخ نه بگویید

قبل از هر گونه مصاحبه، باید مودبانه آبی که برای‌تان آورده می‌شود بپذیرید، اما دقت کنید که آب یخ نباشد حتی می‌توانید درخواست کنید که برای‌تان آب بدون یخ بیاورند. بنابراین، لیوان از دست‌تان سر نخواهد خورد. اگر این احتمال وجود دارد که دست‌های‌تان لرزش داشته باشند، تکان یخ‌های داخل لیوان نقطه ضعف شما را نشان نخواهد داد.

۱۸. یک دستمال کاغذی در جیب پشتی‌تان قرار دهید

قبل از رفتن به هر مصاحبه، حواس‌تان باشد که حتما دست‌های‌تان را به سرعت خشک کنید، به این ترتیب اگر قرار بود در جلسه‌ی مصاحبه با کسی دست بدهید، دست‌تان خیس و نمدار نخواهد بود!

۱۹. یک نوار بهداشتی درون کفش‌تان قرار بدهید

اگر پای‌تان داخل کفش سر می‌خورد، می‌توانید یک نوار بهداشتی داخل کفش‌تان بچسبانید؛ دیگر پاها درون کفش سر نخواهند خورد، زیرا عرق را جذب می‌کنند.

۲۰. اگر برای‌تان مقدور است، قرار مصاحبه را صبح بگذارید

به این دلیل که هم سر حال و پر از انرژی خواهید بود و هم تمام طول روز در انتظار برای رفتن به جلسه‌ی مصاحبه در فکر و خیال که منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس‌تان می‌شود، نخواهید بود.

۲۱. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز ورزش کنید

شما باید دست کم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورزش کنید تا در جلسه‌ی مصاحبه در بهترین حالت سلامتی خود قرار داشته باشید. این کار می‌تواند به پمپاژ خون خود کمک کند و می‌تواند تمام تنش‌های اضطرابی را در وجودتان از بین ببرد.

۲۲. مودب باشید

شما باید در هر شرایطی از زندگی‌تان ادب‌تان را نشان دهید. در یک جلسه‌ی مصاحبه، مودب بودن راهی برای نشان دادن رفتار حرفه‌ای شما است. به خاطر داشته باشید که آن را از طریق تماس با چشم‌ها، دست دادن و عدم انجام برخی از اقدامات مانند لم دادن در صندلی، قسم خوردن یا استفاده از حرف‌های عامیانه نشان بدهید.

۲۳. مشغول و با اعتماد به نفس بهنظر برسید

نکته‌ی بعدی برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز برای دریافت شغل این است که به مصاحبه‌کننده‌ها نشان بدهید که در طول مصاحبه به طور کامل تمرکز دارید. باید هوشمند، با اعتماد به نفس بالا و مشغول به نظر برسید. شما می‌توانید سریع واکنش نشان دهید و سریع پاسخ‌هایی تاثیرگذار بدهید. یاد بگیرید که آرام باشید و قبل از ‌شروع مصاحبه هم کاملا آرام به نظر برسید.

۲۴. مهارت‌های کلیدی خودتان را مشخص کنید

تمام سوالات را برای مصاحبه با مقداری اطلاعات اساسی در مورد مهارت‌های کلیدی خوتان آماده کنید. نقاط قوت‌تان را در یک صفحه یادداشت کنید. در واقع بهتر است آن‌ها را به صورت چند نکته‌ی خلاصه قید کنید. هنگامی که مصاحبه‌کننده از شما در مورد مهارت‌های کلیدی‌تان سوال می‌پرسد، می‌توانید به راحتی به آن سوالات پاسخ بدهید.

۲۵. برای تایید مجدد جلسه‌ی مصاحبه تماس بگیرید

لازم است که یک بار دیگر با شرکت تماس بگیرید تا مجددا تأیید شود که در جلسه‌ی مصاحبه‌ای در تاریخ، زمان و مکان قید شده حضور خواهید داشت.

این کار نشان می‌دهد که شما به حضور در این جلسه علاقمند هستید و برای آن آمادگی دارید.

۲۶. لباس روز مصاحبه را یک روز قبل آماده کنید

لباس می‌تواند شخصیت شما و سبک کار حرفه‌ای شما را نشان دهد. به طور کلی، در مصاحبه‌ها رسمی باشید با این وجود بسته به زمینه‌های خاصی از مشاغل مانند هنر یا تکنیک، این امکان وجود دارد که لباس غیر رسمی بپوشید.

۲۷. وضعیت آب و هوا را از قبل بررسی کنید

همچنین بسیار مهم است که از قبل وضعیت آب و هوا را در روز مصاحبه بررسی کنید. با دانستن شرایط آب و هوا، می‌توانید نوع لباس و وسیله‌ی نقلیه مناسب را را به درستی انتخاب کنید تا به موقع برسید و سر وقت در جلسه حاضر شوید.

۲۸. شب را به موقع بخوابید و زنگ ساعت را نیز قبل از خواب تنظیم کنید

وقتی که شب قبل از روز مصاحبه را خواب خوبی داشته باشید، سر حال و پر از انرژی خواهید بود و می‌توانید آمادگی کافی برای مصاحبه داشته باشید. فراموش نکنید ساعت زنگ‌دارتان را تنظیم کنید تا صبح به موقع از خواب  بیدار شوید!

۲۹. یک بررسی هم در آخرین لحظه داشته باشید

یادتان باشد که در روز مقرر چند دقیقه زمان برای بررسی همه‌ی چیزهای لازم برای زمان مصاحبه اختصاص بدهید، چیزهایی مانند مو، کت، ذرات غذا لای دندان، رژ لب و به طور کلی آرایش. در نهایت اعتماد به نفس‌تان را با یک لبخند نشان بدهید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که تلفن همراه‌تان را خاموش کنید و قبل از ورود به اتاق مصاحبه، آدامس داخل دهان‌تان را دور بیندازید.

۳۰. چند دقیقه زودتر از زمان مصاحبه به محل مورد نظر برسید

به عنوان یک قاعده برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز ، توصیه می‌شود که همیشه سروقت برسید. اما من فکر می‌کنم باید چند دقیقه زودتر از زمان تعیین شده در محل حضور به هم برسانید. تصور کنید ممکن است با ترافیک یا هر وضعیت ناخواسته‌ی دیگری در مسیر مصاحبه مواجه شوید. اگر زود راه بیفتید، مقابله با موقعیت‌های غیر منتظره برای‌تان امکان‌پذیر خواهد بود.

۳۱. یادتان باشد که یک یادداشت ارسال کنید

یادتان باشد که حتما یک نامه‌ی تشکر به شرکتی که برای مصاحبه آن‌جا بوده ‌اید ارسال کنید. این کار یک روش حرفه‌ای برای نشان دادن علاقه‌ی شما به کار در آن شرکت است. علاوه بر این، مصاحبه‌کننده نگرش شما را تحسین خواهد کرد و در صورتی که به عنوان یکی از اعضای تیم کاری آن‌ها انتخاب شوید، ممکن است یک رابطه‌ی خوب با او داشته باشید.

۳۲. برای پیگیری تماس بگیرید

آخرین نکته و البته نه کم‌اهمیت‌ترینِ آن‌ها برای داشتن یک جلسه‌ی مصاحبه‌ی موفقیت‌آمیز این است که منتظر تماس آن شرکت باشید. اگر نه، باید پس از مصاحبه باید برای پیگیری تماس بگیرید. مصاحبه‌کننده ممکن است به شما توجه کند و شما را به عنوان یک مورد خوب مورد توجه قرار دهد. بنابراین، فراموش نکنید و حتما این کار را انجام دهید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website