0
  • No products in the cart.
 

فواید گیاهخواری: ۲۹ فایده و دلیل اثبات شده برای گیاهخواری

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > فواید گیاهخواری: ۲۹ فایده و دلیل اثبات شده برای گیاهخواری

فواید گیاهخواری: ۲۹ فایده و دلیل اثبات شده برای گیاهخواری

گیاهخواری چیزی فراتر از یک سبک زندگی است، گیاهخواری، نوعی انتخاب در زندگی است. زیرا فواید گیاهخواری برای سلامتی جسم و روح بسیار زیاد است و شما با این سبک زندگی متعهد می شوید که هم در غذا خوردن و هم در روش زندگی مسایل بسیار زیادی را رعایت می‌کنید. در ادامه ۲۹ فایده و دلیل اثبات شده برای گیاه خواری آمده است. با بازده همراه شوید

گیاهخواری چیست؟

گیاهخواری عملی است که تحت تاثیر عواملی مانند مذهب و شیوه زندگی شخصی قرار دارد و در آن فرد از مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت، غذاهای دریایی، ماکیان و لبنیات اجتناب می‌کند اگرچه برخی از این افراد، شیر و تخم مرغ را مصرف می‌کنند.

همان‌گونه که در بالا گفته شد، گیاهخواری فقط درمورد چیزی که می‌خورید نیست بلکه درمورد نحوه زندگی شما نیز هست. اگر سبزیجات می‌خورید اما هنوز هم از محصولات حیوانی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید خودتان را گیاهخوار بدانید.

رییس سابق بهداری ارتش،  C. Everett Koop، گفته است که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها از بیماری‌هایی می‌میرند که مستقیما با عادت‌های غذایی آن‌ها در ارتباط است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات و سویا، بهترین گزینه برای طول عمر، سلامتی و زندگی خوب است. در همین حال، با حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی ناشی از کشاورزی حیوانی، کمک بزرگی به سیاره زمین می‌کنید. همچنین، با علم به این‌که هیچ حیوانی آسیب نمی‌بیند، بیشتر از غذای خود لذت می‌برید. صدها دلیل برای گیاهخوار شدن وجود دارد که در این‌جا به ۲۲ دلیل که بهترین دلایل هستند اشاره می‌کنیم.

فواید گیاهخواری

۱. بیشتر عمر می‌کنید

بر اساس یک مطالعه انجام شده در دانشگاه لوما لیندا، گیاهخواران، ۷ سال و وگان‌ها (کسانی که هیچ محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند) ۱۵ سال بیشتر از فراد گوشتخوار عمر می‌کنند. این یافته‌ها با پروژه سلامت چین ( بزرگ‌ترین مطالعه بر رژیم غذایی و سلامتی تا کنون) که دریافت چینی‌هایی که کمترین میزان چربی و محصولات حیوانی مصرف می‌کنند،  با کمترین خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و دیگر بیماری‌های دژنراتیو مزمن مواجه می‌شوند، تایید می‌شوند. یک مطالعه بریتانیایی که ۶۰۰۰ فرد گیاهخوار و ۵۰۰۰ فرد گوشتخوار را به مدت ۱۲ سال مورد مطالعه قرار داد، دریافت که احتمال مرگ گیاهخواران با سرطان ۴۰ درصد و با بیماری‌های دیگر ۲۰ درصد کمتر است.

فواید گیاهخواری ۲: قلب خود را نجات می‌دهید

بیماری قلبی، هنوز هم قاتل شماره یک در ایالات متحده است و رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (SAD) که سرشار از چربی اشباع و کلسترول گوشت و محصولات لبنی است، مقصر این مسئله محسوب می‌شود. بر اساس مطالعه  Bogalusa Heart که در دانشگاه ایالت لوییزیانا انجام شد، کودکان ۳ ساله که با مصرف فست فود و هله هوله بزرگ می‌شوند، دچار علائم زودهنگام بیماری قلبی می‌شوند. بیماری قلبی، در یک زن از ۹ زن در سن ۴۵ تا ۶۴ و در یک زن از سه زن بالای ۶۵ سال دیده می‌شود.

حملات قلبی نیز در زنان کشنده‌تر است: ۵۳ درصد از زنانی که حمله قلبی داشته‌اند، از دنیا رفته‌اند که این مسئله در مردان، ۴۷ درصد است. امروزه، متوسط مردان آمریکایی که رژیم غذایی گوشتی دارند، به احتمال ۵۰ درصد با حمله قلبی می‌میرند. اگر مردان میزان مصرف گوشت را کم کنند، این احتمال به ۱۵ درصد می‌رسد و  اگر مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ را کاهش دهند، این احتمال به ۴ درصد می‌رسد. دلیل این مسئله می‌تواند این باشد که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان هستند که از قلب و عروق محافظت می‌کنند. سطح کلسترول گیاهخواران، ۱۴ درصد کمتر از افراد گوشتخوار است.

۳. از دیابت جلوگیری می‌کنید

سه نوع دیابت وجود دارد اما اکثر مردم به دیابت نوع ۲ که ناشی از مقاومت انسولین است و بدن نمی‌تواند برای متابولیسم، از انسولین استفاده کند، مبتلا می‌شوند. یک فرد گیاهخوار نباید نگران این مسئله باشد زیرا رژیم غذایی او که سرشار از غذاهای گیاهی با چربی پایین مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه است برای تثبیت سطح قند خون عالی است.

۴. سلامت پوست خود را افزایش می‌دهید

حتما متعجب خواهید شد اگر بفهمید که فقط با گیاهخوار شدن می‌توانید پوستی سالم داشته باشید. زیرا میزان آنتی اکسیدانی که شما روزانه مصرف می‌کنید از آنتی اکسیدان دریافتی یک فرد غیر گیاهخوار بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ها به بازسازی سلول‌های پوست کمک کرده و پوست را سالم، سفت و جوان می‌کنند.

فواید گیاهخواری ۵: خلق و خوی را بهبود می‌بخشید

گیاهخوار بودن به معنای اسید آراشیدونیک – نوعی اسید که در محصولات حیوانی یافت می‌شود – کمتر در بدن شماست. مطالعات نشان می‌دهند که اسید آراشیدونیک ارتباط نزدیکی با اختلال در خلق و خو دارد. به عبارت دیگر، یکی از فواید کنار گذاشتن گوشت برای سلامتی، این است که می‌توانید اسید آراشیدونیک جسم خود را کاهش داده و خلق و خوی بهتری داشته باشید.

۶. کلسترول خود را تنظیم می‌کنید

منبع اصلی کلسترول، چربی حیوانی است. اگر می‌خواهید آن را پایین بیاورید باید از مصرف چربی حیوانی پرهیز کنید. برحی مطالعات نشان می دهند که افراد گیاهخوار، سطح کلسترول خود را بهتر از افراد غیر گیاهخوار تنظیم می‌کنند.

فواید گیاهخواری ۷: خطر چاقی را کاهش می‌دهید

واضح است که چربی‌های حیوانی دلیل اصلی این هستند که مردم به سختی می‌توانند عادت خوردن خود را کنترل کنند، بنابراین با خطر چاقی مواجه می‌شوند. عواملی مانند عادات غذایی ناسالم و اختلال در فرآیند متابولیسم، می‌توانند باعث چاقی شوند. آیا یک فرد گیاهخوار چاق دیده‌اید؟ امکان ندارد! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گیاهخوار بودن به کاهش خطرچاقی کمک می‌کند

۸. خطر سنگ کلیه را کاهش می‌دهید

مطالعه‌ای که در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک انجام شد نشان داد که حذف مصرف پروتئین حیوانی از رژیم غذایی روزانه  و مصرف سبزیجات به جای آن باعث افزایش pH ادرار می‌شود. بالا بودن pH ادرار به معنای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه است .

فواید گیاهخواری ۹: فرآیند پیری را کند می‌کنید

کسی نمی‌تواند فرایند پیری را متوقف کند اما با داشتن سبک زندگی سالم می‌توانید این فرایند را کند کنید. خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، راه حلی عالی برای این مسئله است. البته گیاهخوار شدن و کنار گذاشتن تمام محصولات حیوانی، بهرین روش برای این منظور محسوب می‌شود. این کار به معنای جوان ماندن بدن و جلوگیری از پیری زودرس است.

۱۰. می‌توانید پول بیشتری در حساب خود داشته باشید

جایگزین کردن گوشت با میوه و سبزیجات، هزینه خرید را تا مقدار زیادی کاهش می‌د‌هد

۱۱. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهید

یک مطالعه در مجله بین‌المللی سرطان به این نتیجه دست یافته بود که گوشت قرمز، ارتباط نزدیکی با سرطان سینه دارد. موسسه ملی سرطان اعلام می‌کند زنانی که هر روز گوشت می‌خورند، نسبت به زنانی که گوشت نمی‌خورند، ۴ برابر بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. برعکس، با استناد به مطالعه سلامت پرستاران هاروارد، زنانی که حداقل یک وعده سبزیجات در روز مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند.  بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات سرطان آمریکایی، دلیل این مسئله این است که سیستم ایمنی گیاهخواران در کشتن سلول‌های تومور، نسبت به سیستم ایمنی افراد گوشتخوار، قوی‌تر است. مطالعات دریافته‌اند که رژیم غذایی گیاهخواری به محافظت از بدن در برابر سرطان پروستات، روده بزرگ و پوست نیز کمک می‌کند.

فواید گیاهخواری ۱۲: غذای شما رنگی‌ می‌شود

گوشت، مرغ و ماهی رنگ‌های خسته کننده قهوه‌ای و سفید دارند اما میوه‌ها و سبزیجات، تمام رنگ‌های رنگین کمان را دارا هستند. مواد شیمیایی گیاهی که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، مسئول این رنگ‌های زیبا هستند. بنابراین آشپزی با این رنگ‌ها، راه خوبی برای مصرف مواد طبیعی است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

۱۳. جین‌های قبلی‌تان دوباره اندازه می‌شوند

به طور متوسط، گیاهخواران از گوشتخواران لاغرتر هستند و زمانی که رژیم غذایی گیاهی می‌گیریم، وزن‌مان تا ۷ سال ثابت می‌ماند. زیرا رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین سبزیجات، چربی و کالری کمتری نسبت به رژیم غذایی آمریکایی دارند. گیاهخواران، کمتر دچار مشکلات مربوط به وزن مانند بیماری قلبی، سکته و دیابت می‌شوند.

فواید گیاهخواری ۱۴: باعث پاکسازی بدن می‌شود

کنار گذاشتن گوشت باعث پاکسازی سموم بدن ( آفت‌کش‌ها، آلاینده‌های محیطی و مواد نگهدارنده) که در بدن جمع شده و باعث بیماری می‌شوند، می‌شود. زمانی که افراد برنامه‌های سم‌زدایی را شروع می‌کنند، اولین قدم جایگزین کردن گوشت و لبنیات با میوه، سبزیجات و آبمیوه است.  به گفته دکتر کریس کلارک، رییس مرکز درمانی راج – مرکز طب آیورودا– که متخصص برنامه‌های سم‌زدایی است،  این مواد حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که به سم‌زدایی طیبعی بدن کمک می‌کنند.

۱۵. یک بیانیه سیاسی قوی خواهید داشت

هر روز، ۲۲ میلیون حیوان برای تامین گوشت مردم آمریکا، کشته می‌شوند. به گفته اریک مارکوس، نویسنده وگان: اخلاق جدید غذا خوردن، خیلی خوب است که یک وعده غذایی خوشمزه را تمام کنیم و بدانیم هیچ موجودی برای تهیه آن کشته نشده است.

۱۶. غذاهای شما خوشمزه خواهند شد

به گفته دبورا مدیسون، سرآشپز رستوران سبز در سان فرانسیسکو و نویسنده  آشپزی گیاهی برای همه، گیاهان برای آشپزی زیبا بوده و برای خوردن، لذت‌بخش هستند. از نظر وی، گیاهان نمایشی از طعم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها و مزه‌ها هستند. همه می‌توانند از آن‌ها لذت ببرند اما گیاهخواران بیشتر به خوردن و پختن سبزیجات فکر می‌کنند.

فواید گیاهخواری ۱۷: زباله و آلودگی هوا کاهش می‌یابد

مزارع دایره ۴ در میلفورد، که سالانه ۲.۵ میلیون خوک پرورش می‌دهند، بیشتر از تمام شهر لس آنجلس، زباله تولید می‌کنند. و این فقط یک مزرعه است. هر سال، مزارع کشور، ۲ میلیون تن کود – که آژانس محافظت محیطی (EPA) آن را یکی از ۱۰ آلاینده برتر کشور می‌داند – تولید می‌کنند. و این، گاز متان تولید شده توسط گاوها، خوک‌ها و ماکیان ( که در اثر گلخانه‌ای نقش دارند)، گاز آمونیاک از ادرار، گازهای سمی که از تالاب‌های کود متصاعد می‌شوند، مواد شیمیایی سمی آفت‌کش‌ها و تجهیزات مزرعه که برای پرورش حیوانات به کار می‌روند را در شامل نمی‌شود.

۱۸. عمر استخوان‌های‌تان طولانی‌تر می‌شود

متوسط تحلیل استخوان در زنان گیاهخوار در سن ۶۵ سالگی، ۱۸ درصد است و در زنان غیر گیاهخوار، دوبرابر می‌شود. متخصصان این مسئله را به مصرف بیش از اندازه پروتئین نسبت می‌دهند – زن آمریکایی گوشتخوار، ۱۴۴ درصد و مرد آمریکایی ۱۷۵ درصد بیشتر از حد مجاز روزانه پروتئین مصرف می‌کنند.

پروتئین بیش از حد، باعث بروز اختلال در جذب و نگهداری کلسیم شده و در نتیجه به دفع کلسیم منجر می‌شود که زمینه ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می‌کند. پروتئین‌های حیوانی مانند شیر، خون را اسیدی می‌کنند و بدن برای متعادل کردن این مشکل، کلسیم را از استخوان دفع می‌کند. بنابراین گیاهخواران به جای دریافت کلسیم از شیر، از سبزیجات با برگ‌های سبز تیره مانند بروکلی و حبوبات که منبعی سرشار هستند استفاده می‌کنند.

فواید گیاهخواری ۱۹: به کاهش گرسنگی کمک می‌کنید

در حال حاضر، ۷۲ درصد غلات تولیدی در ایالات متحده به حیوانات داده می‌شود که برای تهیه گوشت پرورش می‌یابند. برای تولید نیم کیلو گوشت، به حدود ۷۴۰۰ گرم غذا نیاز است. اما اگر این غلات مستقیما به مردم داده شوند، غذای کافی برای سیر کردن تمام دنیا وجود خواهد داشت. همچنین، استفاده از زمین برای پرورش حیوانات، برای افزایش تولید غذا نامناسب است. با استناد به مجله خاک و آب، یک جریب زمین می‌تواند حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی، ۴۰۰۰ کیلوگرم سیب زمینی، ۳۰۰۰ کیلوگرم هویج یا فقط  ۱۲۵۰۰ کیلوگرم گوشت تولید کند.

۲۰. از مواد شیمیایی سمی اجتناب می‌کنید

EPA تخمین می‌زند که تقریبا ۹۵ درصد باقی مانده آفت کش‌ها در رژیم غذایی ما از گوشت، ماهی و محصولات لبنی می‌آید. ماهی، به ویژه، دارای مواد سرطان‌زا ( PCBs, DDT) و فلزات سنگین (جیوه، آرسنیک، سرب، کادمیوم) است که با پخت یا فریز شدن از بین نمی‌رود. گوشت و محصولات لبنی نیز سرشار از استروئید و هورمون هستند.

۲۱. در برابر بیماری‌های ناشی از غذا از خود محافظت می‌کنید

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زنند که در میان آمریکایی‌ها، سالانه ۸۰ میلیون بیماری ناشی از غذا گزارش می‌شود که ۹۰۰۰ تا از آن‌ها به مرگ منجر می‌شوند. به گفته مرکز علم برای مردم، ۲۵ درصد تمام مرغ‌های فروخته شده در ایالات متحده، دارای باکتری سالمونلا هستند و به گفته  CDC، ۷۰ درصد از ۹۰ درصد مرغ، باکتری کمپیلوباکتر (که برخی از آن‌ها در مقابل آنتی بیوتیک مقاومند) دارند، حدود ۵ درصد گاوها رشته کشنده باکتری ای.کولای O157:H7 ( که باعث بیماری‌های بد و مرگ می‌شوند) دارند و ۳۰ درصد خوک‌هایی که هر سال برای غذا ذبح می‌شوند، دچار عفونت توکسوپلاسموزیس (ناشی از انگل) هستند. همه این‌ها باعث شد که دکتر مایکل کلپر، نویسنده بارداری، کودکان و رژیم غذایی وگان، بگوید: گنجاندن محصولات حیوانی در رژیم غذایی مانند دوئل روسی در زندگی است.

۲۲. از مشکلات مربوط به کمر خلاص می‌شوید

به گفته دکتر نیل برنارد، رییس کمیته پزشکان برای Responsible Medicine و نویسنده غذاهایی که با درد مبارزه می‌کنند، کمردرد نه در کمر، بلکه در عروق شروع می‌شود. برای مثال، تباهی دیسک‌ها که باعث فشرده شدن اعصاب می‌شود از عروق شروع شده و به کمر منتهی می‌شوند. داشتن رژیم غذایی گیاهی، عروق را از انسداد کلسترول حفظ کرده و سلامت کمر را حفظ می‌کند.

فواید گیاهخواری ۲۳: گوارش بهتری خواهید داشت

خوردن سبزیجات زیاد به معنای مصرف فیبر است که مواد اضافی را از بدن دفع می‌کند. گوشت، فیبر ندارد. مطالعات انجام شده در هاروارد و بیمارستان زنان بریگام دریافتند افرادی که رژیم غذایی سرشار از فیبر دارند، ۴۲ درصد کمتر با خطر ابتلا بهدیورتیکول مواجه می‌‌شوند. این افراد، یبوست، هموروئید و اسپاسم روده کمتری نیز دارند.

۲۴. گرگرفتگی درمان می‌شود

گیاهان، غلات و حبوبات – به ویژه سویا – دارای فیتواستروژن هستند که نوسان هورمون‌ها را متعادل می‌کنند، بنابراین زنان گیاهخوار، دوران یائسگی را با مشکلات خواب، گرگرفتگی، خستگی، نوسان خلق و خو، افزایش وزن، افسردگی و کاهش میل جنسی کمتری تجربه می‌کنند.

فواید گیاهخواری ۲۵: هزینه درمان را کاهش می‌دهید

ما سالانه پول زیادی را خرج درمان بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و مسمومیت غذایی که حاصل رژیم غذایی شامل محصولات حیوانی هستند، می‌کنیم.

۲۶. جمعیت ماهی‌ها را حفظ می‌کنیم

به دلیل میل شدید ما به ماهی، ۳۹ درصد گونه‌های ماهی اقیانوس شکار شده‌اند و سازمان غذا و کشاورزی گزارش می‌دهد که ۱۱ از ۱۵ بخش‌های اصلی ماهیگیری دنیا، خالی شده است.

فواید گیاهخواری ۲۷: به حفظ خلوص آب کمک می‌کنید

تولید حدود ۵۰۰ گرم گوشت گاو، به ۲۵۰۰ گالن آب نیاز دارد اما برای تولید همین مقدار گندم، به ۲۵ گالن آب نیاز است. این نه تنها اسراف است، بلکه در آلوده شدن آب نیز نقش دارد. یک مطالعه که توسط کمیته کشاورزی سنا در ۱۹۹۷ انجام شد دریافت که ۶۰ درصد از مسیرهای آبی آمریکایی آلوده شده‌اند و دلیل اصلی آن، کشاورزی حیوانی است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، آلودگی نیترات ( از کود) را در فهرست یکی از جدی‌ترین مشکلات کیفیت آب در اروپا و ایالات متحده قرار می‌دهد

۲۸. یک الگوی عالی برای کودکان خود بسازید

به گفته کریستین بیرد، مربی تغذیه و نویسنده با ۵ قدم آسان، گیاهخوار شوید، اگر شما یک مدل خوب بسازید و غذای خوبی به کودکان خود بدهید، آن‌ها عمری طولانی‌تر خواهند داشت. شما بازاری برای محصولات گیاهخواری نیز فراهم می‌کنید و آن را در دسترس کودکان قرار می‌دهید.

۲۹. گیاهخوار شدن بسیار آسان است

آشپزی گیاهخواری هیچ وقت آسان نیست. فروشگاه‌ها خوراکی‌هایی مانند سوسیس توفو، برگرهای گیاهخواری و ماست، شیر و پنیر سویا دارند. در فودکورت‌ها و بازارها، گزینه‌های بیشتری برای گیاهخواران وجود دارد. رستوران‌های مخصوص گیاهخواری بیشتری باز شده‌اند و رستوران‌های دیگر نیز غذاهای گیاهخوری را به منوی خود اضافه کرده‌اند. حتی فست فودهای سنتی نیز سالاد، بوریتو و پیتزای گیاهی نیز دارند.

دستور غذاهای گیاهی را در اینترنت پیدا می‌کنید و قفسه‌ کتاب فروشی‌ها پر از کتاب‌های آشپزی است که غذاهای گیاهی با طعم خوب را آموزش می‌دهند.

بنابراین با توجه به فواید گیاهخواری به جای پرسیدن این سوال که چرا گیاهخوار شویم، بهتر است بپرسیم چرا گیاهخوار نشویم؟

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website