0
  • No products in the cart.
نحوه استفاده از رزین اپوکسی

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

رزین اپوکسی نوعی چسب، مهر و موم کننده و پرکننده ارزان و مفید است. اگر رویه مناسبی را دنبال کنید، استفاده از رزین اپوکسی بسیار آسان است. هنگام استفاده از رزین اپوکسی، حتما از تجهیزات محافظتی در محیطی با تهویه مناسب استفاده کنید. رزین را طبق دستورالعمل کارخانه مخلوط کنید. با ریختن لایه نازکی از رزین، سطح یا کف اتاق را آب بندی کنید. از رزین اپوکسی به عنوان چسبی برای اتصال قسمت ها به یکدیگر با یک پیوند محکم استفاده کنید. همچنین می توانید از رزین اپوکسی در هنرها و صنایع دستی نیز استفاده کنید! در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

روش اول) آماده شدن برای استفاده از رزین اپوکسی

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. تجهیزات محافظتی بپوشید و در فضایی با تهویه مناسب کار کنید. رزین اپوکسی در حالت مایع می تواند پوست، چشم ها و سیستم های تنفسی شما را تحریک کند. قبل از شروع کار با رزین، یک عینک ایمنی و یک جفت دستکش لاستیکی بپوشید. حتماً در محیطی با تهویه مناسب کار کنید تا از احتمال خفگی خودداری شود.
  • دستکش های لاستیکی حاوی نیتریل به بهترین وجه کار می کنند و می توانید آنها را در فروشگاه های ابزار صنعتی و آنلاین پیدا کنید.
  • می توانید عینک های ایمنی را فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های ابزار صنعتی و به صورت آنلاین پیدا کنید.
  • برای کمک به تهویه محیط از یک دستگاه فن استفاده کنید.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. قبل از شروع به کار، لوازم موردنیاز خود را آماده کنید. هنگام مخلوط کردن رزین اپوکسی، باید آن را بلافاصله استفاده کنید تا سفت نشود. اپوکسی، سطل ها و لوازم ترکیب کننده ای که قصد استفاده از آنها را دارید در یک جا جمع کنید. غلطک ها یا برس هایی که برای اپوکسی به کار می برید را در نزدیکی خود نگه دارید.
  • برای مخلوط کردن اپوکسی از کاردک چوبی یا همزن رنگ استفاده کنید.
  • اگر می خواهید اپوکسی را بر روی یک سطح بزرگتر مانند کف اتاق یا سنگ کابینت آشپزخانه پخش کنید، آن را در یک سطل با یکدیگر مخلوط کنید.
  • ته یک قوطی نوشابه آلومینیومی برای مخلوط کردن مقدار کمی از رزین اپوکسی بسیار خوب است.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. سطحی که می خواهید آب بندی کنید را با آب و صابون بشوئید. چه روی میز باشد، چه کف یا شکاف کوچکی در یک صندلی باشد، باید سطح آن را تمیز کنید تا گرد و غبار آنها که می توانند در رزین گیر بیفتند، از بین بروند. گردو غبار بر روی ظاهر، لمس و اثربخشی رزین تاثیر می گذارد.
  • برای پاک کردن سطح از مایع ظرفشویی، آب گرم و یک دستمال یا پارچه استفاده کنید.
  • قبل از ریختن رزین اپوکسی بر روی سطح، آن را خشک کنید.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. رزین اپوکسی را طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته آن مخلوط کنید. بسته به اینکه از چه نوع و چه مارک رزین اپوکسی استفاده می کنید، باید رزین و هاردر (سفت کننده) را قبل از استفاده از آن با هم مخلوط کنید. از سطل مخصوص مقدار زیادی از رزین، که برای سطوح بزرگتر مانند سنگ کابینت آشپزخانه یا میز بکار می رود، استفاده کنید.
  • با استفاده از ته یک قوطی آلومینیومی می توانید برای مخلوط کردن مقدار کمی رزین برای پر کردن یا آب بندی کردن یک شکستگی یا شکاف کوچک استفاده کنید.
  • مطمئن شوید رزین به خوبی با هم مخلوط شده باشد تا ترک نخورد.
  • به محض اینکه رزین را با هاردر مخلوط کردید آن را استفاده کنید تا شروع به سفت شدن نکند.
  • اگر مقداری رزین اپوکسی بر روی پوست شما ریخت، آن را بلافاصله با صابون و آب گرم بشویید.

روش دوم) آب بندی کردن یک سطح با رزین اپوکسی

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. از رزین اپوکسی برای افزودن پوشش براق بر روی سطح استفاده کنید. رزین اپوکسی کاربردهای زیادی دارد. برای جلوگیری از زنگ زدگی فلز، می تواند آن را بر روی سطح بمالید یا می توانید کف اتاق یا سنگ کابینت آشپزخانه را با آن بپوشانید تا یک پوشش محافظ بادوام به آن اضافه شود. حتی می توانید به آن رنگ، پودرهای میکا، اکلیل یا فویل های فلزی اضافه نمایید تا رنگ ها و سبک های مختلفی ایجاد شود.نحوه استفاده از رزین اپوکسی
  2. کفپوش بتونی را با رزین اپوکسی آب بندی کنید. حتی با قرار دادن لایه ای نازک از رزین اپوکسی بوسیله غلتکی از جنس فوم، سطحی براق و غیرچسبنده بر روی کفپوش بتونی خود اضافه کنید. برای ریختن رزین بر روی کف محیط از غلتک های صاف و گسترده ای استفاده کنید.
  • بتن دوام بیشتری خواهد داشت و احتمال کمی وجود دارد که با یک پوشش محافظ ترک بخورد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. میزها و درهای چوبی را با درزگیری اپوکسی محافظت کنید. برای کشیدن پوششی از رزین اپوکسی بر روی درها و میزهای بزرگتر از غلتک یا یک برس رنگ استفاده کنید. هنگامی که رزین بر روی سطح قرار گرفت، به محافظت چوب کمک می کند و درخشندگی براقی را به آن اضافه می نماید.
  • اپوکسی در رنگ چوب آغشته شده نیز غیرقابل نفوذ خواهد بود بنابراین خشک شدن آن زمان بیشتری طول می کشد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. بوسیله یک خلال دندان داخل ترک کوچک یک سطح اپوکسی بریزید و آن را پر کنید. ترک ها یا شکستگی های کوچک در پلاستیک، فلز یا هر جنس دیگری را می توان با رزین اپوکسی پُر و آب بندی نمود. از یک خلال دندان برای گذاشتن رزین استفاده کنید و تنها ترک ها را پر کنید.
  • وقتی رزین آماده شود، ترک ها به طور کامل درزگیری، هوابندی و ضد آب خواهد شد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. بر روی کفپوش اپوکسی الگویی تزئینی ایجاد کنید. تراشه های سنگی یا پلاستیکی رنگ شده از جنس وینیل را داخل الگو قرار دهید و آنها را با لایه از رزین اپوکسی پوشش دهید. اپوکسی شفاف اجازه خواهد داد که سنگ یا تراشه های رنگ شده از طریق پوشش محافظ و براق دیده شوند.
  • رزین اپوکسی همچنین باعث عدم لغزش سطح می شود.
  • سنگ کوارتز یا سنگ معمولی رنگی را به لایه بالایی اپوکسی اضافه کنید تا رنگی یکنواخت ایجاد گردد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. اجازه دهید رزین در طول شب سفت شود. مارک ها و ترکیبات مختلف رزین اپوکسی، مدت زمان خشک شدن متفاوتی دارند، اما اکثر آنها نیاز به چندین ساعت زمان دارند تا سفت گردند. اجازه دهید رزین طی شب یا حداقل 8 ساعت خشک شود تا کاملاً سفت گردد.
  • برای خشک شدن خاص، بسته بندی رزین را بررسی کنید.
  • دستگاه فنی بر روی رزین اپوکسی قرار دهید تا سریع تر خشک شود.

روش سوم) استفاده از رزین اپوکسی به عنوان یک چسب

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. از رزین اپوکسی به عنوان یک ماده اتصال دهنده موثر استفاده کنید. رزین اپوکسی یک ماده چسبنده و سازه پیونده دهنده است که می تواند استحکام خود را حفظ نماید، شکاف ها را پر کرده و هنوز استحکام خود را حفظ کند. می توانید از آن برای اتصال قطعات و انجام تعمیرات استفاده کنید.
  • رزین اپوکسی از دو جز مخلوط شده در کنار هم استفاده می کند و باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی که موجب سفت شدن آن می شود، می گردد. بنابراین باید درست پس از اینکه انها را مطابق دستورالعمل کارخانه مخلوط کردید، مورد استفاده قرار دهید.
  • زمانی که اپوکسی برای سفت شدن صرف می کند، بستگی زیادی به هاردر شیمیایی که توسط کارخانه استفاده می شود، دارد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. اتصالات سست شده در بین اثاثیه را با رزین اپوکسی تعمیر کنید. اپوکسی به عنوان چسب عمل می کند و شکاف ها را بدون از دست دادن استحکام خود پر می کند. یک لایه از رزین اپوکسی را بر روی هر دو قسمتی که می خواهید به یکدیگر وصل شوند، یا سرهم شوند بمالید و اجازه دهید اپوکسی آماده گردد.
  • به عنوان مثال می توانید اتصالات سست شده در یک صندلی چوبی را با قرار دادن اپوکسی بر روی اجزا آن و اتصال مجدد تعمیر کنید.
  • از یک برس شار برای مالیدن اپوکسی بر روی اثاثیه استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که اپوکسی مورد استفاده شما برای چوب فرمول بندی شده و بی خطر باشد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. با رزین اپوکسی تعمیرات کوچکی انجام دهید. یک گلدان ترک دار، فنجان قهوه شکسته شده یا قاب آسیب دیده عکس، همگی می توانند با رزین اپوکسی تعمیر شوند. رزین را بر روی محوطه های آسیب دیده بمالید و اجزای آن را به یکدیگر دوباره وصل کنید. اجازه دهید اپوکسی پخش شود و اجزا به طور کامل به هم وصل شوند.
  • اپوکسی با دوام، تمیز و بی خطر است و خراب نمی شود.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. وسایلی از جنس فایبرگلاس را با رزین اپوکسی ترمیم کنید. الیاف کوچک موجود در وسایلی از جنس فایبرگلاس با اپوکسی بسیار خوب به هم وصل می شوند تا پیوندی بسیار قوی ایجاد کنند. از رزین اپوکسی بر روی قالب ها، درزگیری های فایبرگلاس، قایق ها یا هر وسیله دیگری از جنس فایبرگلاس استفاده کنید. لایه نازکی از آن را بمالید و اجازه دهید به طول کامل عمل کند.

نکته: اگر از اپوکسی بر روی وسیله ای از جنس فایبرگلاسی مانند قایق یا ریموت کنترل هواپیما که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارد  استفاده می کنید، رزین را بر روی قسمت داخلی فایبرگلاس بمالید تا به طور مستقیم در معرض نورخورشید قرار نگیرد. در نهایت پرتوهای فرابنفش باعث از بین رفتن رزین می شوند.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. با چسب رزین تکه های جواهرات را با هم وصل کنید. چسب رزین اپوکسی راه بسیارخوبی برای ترمیم یا ساختن جواهرات است به گونه ای که مقدار کمی از آن را باید در جایی که می خواهید تکه ها به هم وصل شوند، قرار دهید. اپوکسی شفاف قابل مشاهده نخواهد بود بلکه پیوندی قوی و ماندگار را ایجاد خواهد کرد.
  • به عنوان مثال، می توانید با آن یک مروارید را دوباره به گوشواره بچسبانید یا با اتصال یک مروارید بر روی قُپه گوشواره، گوشواره مرواریدی خود را بسازید.
  • از اپوکسی مخصوص جواهرات استفاده کنید.
  • برای آماده سازی اپوکسی برای زمان های خاص بسته بندی آن را بررسی کنید.

روش چهارم) ساخت کارهای هنری با رزین اپوکسی

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. رزین اپوکسی را درون قالب هایی با گل یا حشرات بریزید. می توانید قالب های شفافی حاوی گل، حشرات، نقاشی، شکل یا هر چیز دیگری که می توانید در قالب قرار دهید درست کنید. از قالبی مانند سینی مکعبی شکل یخ استفاده کنید، وسیله تزئیناتی موردنظر خود را داخل قالب قرار دهید، سپس به اندازه کافی رزین اپوکسی برای پرکردن قالب بریزید. وقتی اپوکسی به عمل آمد می توانید آن را از قالب بیرون بیاورید و نمایش دهید.
  • به عنوان مثال، سوسکی را درون قالب قرار دهید، سپس قالب را با رزین اپوکسی پر کنید تا کار هنری جالبی با حشره ایجاد شود.
  • از گل های متفاوتی استفاده کنید و آنها را درون قالب قرار دهید تا نمایی رنگارنگ با رنگین شکل دهند.
  • رزین تجزیه نمی شود، بنابراین خلاقیت های شما به مدت نامحدودی ماندگار خواهند بود.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. برای ایجاد یک قاب عکس با اپوکسی، عکسی را داخل قالب قرار دهید. از قالبی مربعی شکل یا گرد مانند استفاده کنید و یک عکس را در مرکز آن قرار دهید. رزین اپوکسی شفاف را داخل قالب بریزید و اجازه دهید سفت شده و به عمل آید.
  • یک قالب مربعی شکل امکان می دهد تا قالب هنگام نمایش دادن آن، بر روی چهارچوب خود بایستد.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. با حرف اول نام خود یک وزنه کاغذی سفارشی بسازید. از یک قالب گرد استفاده کنید و حرف اول نام خود را با استفاده از فویل یا کاغذ نقاشی برش داده و در مرکز قالب قرار دهید. اپوکسی شفاف را درون قالب بریزید و اجازه دهید با هم ترکیب شوند. هنگامی که سازه را از قالب بیرون آوردید می توانید با کاغذ ماسه ای، برجستگی های آن را بسائید تا صاف گردد. می توانید آن را به عنوان یک وزنه کاغذی سفارشی شده بر روی میز خود قرار دهید.

نکته: حرف اول نام خود را با خط خوشنویسی بنویسید و آن را برای خلق یک اثر خیالی برش دهید.

نحوه استفاده از رزین اپوکسی

  1. یک بوم نقاشی را با اپوکسی بپوشانید تا نقاشی بافت داری ایجاد شود. می توانید یک پوشش محافظ بسازید که این پوشش با مالیدن لایه نازکی از اپوکسی، لایه ای بافت دار را به نقاشی ترسیم شده شما نیز اضافه می کند. لایه های ضخیم تری از اپوکسی را در جاهایی که می خواهید بافت بیشتری داشته باشند، اضافه کنید.
  • به عنوان مثال، می توانید منظره ای از یک کوه نقاشی کنید و از اپوکسی برای ایجاد برجستگی هایی بر روی کوه استفاده کنید.
  • می توانید در حالی که نقاشی شما هنوز خیس است، اپوکسی را بریزید تا جلوه ای ترکیبی و اشباع شده ایجاد شود.

مترجم: فاطمه باباشاهی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website