0
  • No products in the cart.

نحوه رنگ کردن رزین اپوکسی

رزین اپوکسی بدون هیچگونه رنگ افزای اضافی، رنگی نسبتاً متمایل به زرد دارد که موردپسند اکثر مردم باقی مانده است. هر چند، با اضافه کردن رنگ افزاهای مایع یا پودری به اپوکسی می توانید رزینی زیبا و خوشایند بسازید تا برای تقویت پروژه های خودساخته مورد استفاده قرار گیرد یا رنگی را بر روی رومیزی ها، صندلی ها و دیگر اثاثیه اطراف خانه اضافه کنید. می توانید از رنگ افزاهای سنتی مانند رنگها و جوهرها استفاده کنید یا با دیگر وسایل خانگی تجربه کسب کنید تا رزین شما رنگی تر و هنری تر شود.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

روش اول) استفاده از رنگ، جوهر یا رنگ سایه

  1. رنگ یا رنگ سایه ای که مخصولاً برای استفاده در رزین طراحی شده، خریداری کنید. در حالیکه رنگ ها، جوهرها و رنگ سایه های زیادی در بازار وجود دارد، اکثر آنها به طور اختصاصی برای رنگ امیزی رزین استفاده نمی شوند. برای نتیجه گیری بهتر، رنگ یا رنگ سایه ای را خریداری کنید که برای ترکیب با رزین طراحی شده و رنگ های اشباع شده ای را به وجود می آورند.
  • یک رنگ سایه، یک رنگ مصنوعی است که برای تغییر رنگ یک شی استفاده می شود. نمونه هایی از رنگ هسایه که مخصوصاً برای رزین استفاده می شوند شامل Resin tint و SO-Strong می باشند.
  • می توانید رنگ سایه های رزین را به صورت آنلاین یا از فروشگاه های صنایع دستی در نزدیکی خود تهیه کنید.
  1. اگر قبلاً رزین را مخلوط نکرده اید، این کار را انجام دهید. باید رزین اپوکسی خود را قبل از اضافه کردن رنگ افزار با آن با عامل سفت کننده مخلوط کنید. دستورالعمل روی ظرف رزین خود را بخوانید تا بدانید نسبت رزین به هاردنر چقدر باید باشد.
  • طی این مرحله برای محافظت از چشم و پوست خود حتماً از محافظ چشم (مانند عینک ایمنی) و دستکش های لاستیکی استفاده کنید.
  • اگر رزین خود را قبلاً مخلوط کرده اید و قصد دارید رزین کنار گذاشته خود را رنگ کنید، به مرحله بعدی بروید.
  1. مقدار کمی از رزین را درون فنجانی حاوی یک انس (30 میلی لیتر) رنگ افزای مایع بریزید و مخلوط کنید. قبل از اضافه کردن رنگ افزا به کل رزین خود باید مقدار کمی از آن را آزمایش کنید تا مطمئن گرید همان رنگی است که دوست دارید. از ظرفی برای مخلوط کردن استفاده کنید که حاوی درجه بندی در کنار آن برای اندازه گیری راحت تر باشد.
  • به عنوان مثال، فنجان اندازه گیری کوچکی که برای ریختن شربت سرفه استفاده می شود، برای آزمایش رنگ افزاهای رزین گزینه بسیار مناسبی است.
  1. رنگ افزای خود را اضافه کنید تا وزنی معادل 2 تا 6 درصد از مخلوط را تشکیل دهد. رنگ، جوهر یا رنگ سایه رزین را به آرامی اضافه کنید و با استفاده از خلال دندان یا کاردک چوبی دیگری آنها را هم بزنید. می توانید مقدار رنگ افزایی که باید اضافه کنید تا 2 تا 6 درصد از وزن مخلوط را تشکیل دهد، به صورت تقریبی تخمین بزنید یا از یک مقیاس گر دیجیتالی برای اندازه گیری دقیق رنگ افزا و ترکیب خود استفاده کنید.
  • از ریختن رنگ افزایی با وزنی بیشتر از حد مجاز 6 درصد خودداری کنید زیرا اضافه کردن رنگ افزای زیاد باعث مختل شدن فرایند حساس شیمیایی رزین که برای عملکرد صحیح رزین ضروری است، می گردد.
  • افزودن کمی رنگ افزا که میزان آن کمتر از 2 درصد وزن مخلوط است، مشکلی ایجاد نمی کند. هر چند ممکن است این میزان رنگ افزا برای تولید یک رنگ متفاوت در رزین شما کافی نباشد.
  • اگر مطمئن نیستید که چه مقدار رنگ افزا اضافه کرده اید، با اضافه کردن مقداری کمتر از آنچه که فکر می کنید می خواهید، دچار اشتباه می شوید. اگر رنگ افزای آن کافی نیست، همیشه می توانید مقدار بیشتری اضافه کنید.
  1. حدود یک دقیقه ترکیبات را هم بزنید، مطمئن گردید که هیچ حبابی بین آنها وجود نداشته باشد. باید مطمئن گردید که رنگ افزای شما به طور کامل با رزین مخلوط و رنگ جدید در کل ترکیبات اعمال گردیده باشد. رزین را تا زمانی که یکدست و عاری از حباب های هوا گردد هم بزنید تا هنگام استفاده سطحی صاف ایجاد گردد.
  2. برای دستیابی به نمای موردعلاقه خود میزان رنگ افزایی را تنظیم کنید. اگر به تازگی ترکیب رنگ شده شما به رنگ دلخواه شما نیست، رنگ افزای بیشتری را به آن مخلوط اضافه کنید و دوباره آن را هم بزنید. اگر میزان رنگ بیشتری از چیزی که می خواهید، فرایند را دوباره تکرار کنید و تا زمانی که به رنگ موردنظر خود دست یابید، رنگ افزای کمتری به ظرف مخلوط اضافه کنید.
  • اگر با تغییر مقدار رنگ افزایی که استفاده می کنید، رضایت شما فراهم نشد، در نظر داشته باشید که نوع دیگری از رنگ افزای مایع یا غیرمایع در منزل خود را  استفاده کنید.
  1. این فرایند را برای مابقی رزین اپوکسی خود تکرار کنید. هنگامی که در یک ظرف مخلوط کوچک به نتیجه ای که می خواهید دست یافتید، سپس می توانید فرایند رنگ کردن را با خیال راحت برای رزین خود انجام دهید. حتما همان میزان رنگ افزایی که به میزان یک انس (30 میلی لیتر) ترکیب کردید را استفاده کنید.
  • به عنوان مثال، اگردر فنجان مخلوط خود از 0.25 انس رنگ افزای مایع استفاده کرده اید تا میزان آن را آزمایش کنید، و مقدار کلی رزین مایع 2 انس (59 میلی لیتر) است، سپس باید مقدار رنگ افزایی که به فنجان مخلوط اضافه کرده اید را در 8 ضرب کنید تا میزان رنگ افزا برای مابقی رزین ها مشخص شود.

روش دوم) رنگ امیزی رزین با مواد خانگی

  1. مطمئن گردید رزین اپوکسی شما مخلوط شده باشد. اگر رزین خود را قبلاً با عامل هاردنر مخلوط نکرده اید، باید قبل از شروع این کار را انجام دهید. دستورالعمل های رزین را دنبال کنید تا نسبت مناسب رزین به هاردر موردنیاز شما مشخص شود.
  • با پوشیدن عینک ایمنی و دستکش لاستیکی هنگام انجام این فرایند، از چشمان و پوست خود محافظت کنید.
  1. مقداری رزین در یک ظرف یک انسی (30 میلی لیتر) بریزید. باید رنگ افزای خود را در یک ظرف مخلوط جداگانه آزمایش کنید تا میزان تاثیر آن بر روی رزین را قبل از اضافه کردن آن به کل ترکیبات ببینید. برای نتیجه گیری بهتر، از ظرف مخلوطی استفاده کنید که حاوی درجه بندی بر روی کناره آن باشد.
  • به عنوان مثال فنجان کوچک دارای درجه اندازه گیری که همراه شربت سرفه است، ظرف خوبی به شمار می رود.
  1. برای به جا نماندن ذرات ریز در مخلوط نهایی، از رنگدانه های پودری استفاده کنید. رنگ افزاهای پودری مانند گچ، پودر تونر و یا حتی گیاهان و ادویه جات نه تنها رزین شما را رنگ می کنند بلکه محصول نهایی دانه داری را تولید می کند که ممکن است پروژه شما را تقویت کند.
  • اگر می خواهید رزین رنگ شده شما سطح صافی داشته باشد، در نهایت باید از بکارگیری رنگدانه های پودری خودداری کنید.
  • شاید پاپریکا رایج ترین اولیه مورد استفاده در رنگ آمیزی رزین باشد، اما دیگر ادویه های دانه دار در آشپزخانه خود را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما و پروژه شما عملکرد بهتری دارد.
  1. برای یکدست شدن و صاف شدن هر چه بیشتر کار خود، آن را با رنگدانه های مایع رنگ آمیزی کنید. رنگ افزاهایی مانند آبرنگ کودکان یا رنگ هایی که برای خانه استفاده می شوند، می توانند برای رنگ آمیزی رزین اپوکسی نیز استفاده شوند. این رنگ ها سطح صاف تری را در رزین شما ایجاد می کنند و ترکیب آنها با رزین اپوکسی برای افراد تازه کار راحت تر است.
  • برای رنگ آمیزی رزین اپوکسی، جوهرهای الکلی و جلا دهنده های ناخن نیز استفاده می شود.
  1. رنگ افزا را هم بزنید تا به وزن مخلوطی کمتر از 6 درصد دست پیدا کند. از هر رنگ افزایی استفاده می کنید، نباید آن را آنقدر اضافه کنید تا در واکنش شیمیایی که به طور طبیعی در رزین رخ می دهد، خلل ایجاد شود. در نظر داشته باشید مقدار رنگ افزایی را اضافه کنید که 2 تا 6 درصد از ترکیب نهایی را تشکیل دهد و هنگام اضافه سازی آن به رزین، ترکیبات را هم بزنید.
  • اگر مطمئن نیستید چه میزان رنگ افزایی اضافه کنید، به طور مداوم شروع به اضافه کردن مقدار بسیار کمی از آن کنید تا به رنگ دلخواه خود دست یابید.
  • ترکیبات را حدود یک دقیقه به هم بزنید و مطمئن گردید که هیچ حبابی در محصول نهایی وجود نداشته باشد.
  1. این فرایند را برای رزین باقیمانده تکرار کنید. تا زمانی که به جلوه رنگی که به دنبال آن هستید دست یابید، رنگ افزای بیشتری را به رزین اضافه کنید. سپس وقتی از رنگ رزینِ داخل فنجان مخلوط رضایت داشتید، همان میزان رنگ افزا را مابقی رزین اضافه کنید، حتما از همان میزان رنگ افزایی که در یک انس مایع (30 میلی لیتر) از ترکیب ریخته شده، استفاده کنید.
  • اگر نمی توانید به رنگی که انتظار آن را داشتید دست یابید، در عوض تغییر میزان رنگ افزا، نوع دیگری از آن را استفاده کنید.

 

مترجم: فاطمه باباشاهی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website