0
  • No products in the cart.
نحوه شطرنج بازی پیشرفته

نحوه شطرنج بازی پیشرفته

یادگیری نحوه بازی شطرنج همیشه آسان نیست، اما پس از یادگیری می توانید شاهد یک بازی استراتژیک جالب و شگفت آور باشید. اگر مراحل مبتدی را پشت سر گذاشته اید و می خواهید به حالت پیشرفته بازی بروید، از مرحله اول شروع کنید.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

روش اول) یادگیری اصطلاحات شطرنج

  1. معنی En Passant را درک کنید. در اولین حرکت، سربازها می توانند 2 خانه به جلو حرکت کنند. En Passant زمانی است که سرباز شما در چهارمین خانه به دور از خانه اصلی خود قرار دارد. مهره سرباز حریف، دو خانه به جلو حرکت می کند و در کنار سرباز شما قرار می گیرد. وای نه! استراتژی کلی شما ناراحت کننده است. این همان چیزی که ممکن است به آن فکر کنید، گرچه سرباز حریف یک خانه حرکت کرده، اما En Passant به شما اجازه می دهد تا بتوانید آن را از کنار خود بردارید.اگر سرباز حریف یک خانه به جلو حرکت کرده باشد، سرباز شما به خانه ای سرباز حریف بوده، منتقل می شود. توجه داشته باشید که این انتقال همیشه مفید نیست و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی گردد، بنابراین نیازی به انجام این کار نیست چون می دانید  چطور می شود. این حرکت همانند تمام حرکت ها است: باید قبل از حرکت موقعیت را با دقت ارزیابی کنید.
  2. در مورد ترفیع سربازها اطلاعات کسب کنید. اصطلاح ترفیع سرباز زمانی که شما و حریفتان در طرف مخالف تخته قلعه گیری کرده باشید، سودمند خواهد بود. مگر اینکه مرکز میدان قفل یا ثابت شده باشد، یک ترفیع سرباز صرفاً مهره شاه شما را ضعیف خواهد کرد. از سربازهای موازی با مهره شاه حریف خود برای حمله و تضعیف شاه استفاده کنید. وقتی می توانید از سوختن حتی یک مهره سرباز جلوگیری کنید، دلیلی برای از دست دادن 3 یا 4 سرباز نیست. با مهره های دیگر خود ترفیع سرباز را پشتیبانی کنید، مطمئن گردید حریف شما به هر مهره به خوبی می پردازد. ترفیع سربازی که به درستی استفاده شده باشد، هرچند از ترفیع سرباز حریف خود جلوتر باشد، سلاحی مهلک است.   
  3. قلعه گیری را یاد بگیرید. قلعه گیری یک حرکت دفاعی است که شاه ممکن است دو خانه به کنار منتقل شود و یک قلعه می تواند پله پله جای مهره شاه برود. بدین منظور هیچ مهره ای بین قلعه و شاه نباید باشد. قلعه بیش از یک خانه جلوتر از شاه حرکت نمی کند. همچنین درصورتی که هر دو مهره هنوز حرکت نکرده باشند، قلعه گیری صورت می گیرد. این حرکت امکان ندارد برای خروج از کیش شدن یا حرکت شاه از میان یا داخل یک محوطه خطر (خارج از، از میان، یا داخل کیش) صورت گرفته باشد.
  4. آشنایی با ترفیع مهره قلعه. ترفیع قلعه به اندازه یک اسم فانتزی برای یک حرکت، فن تدبیر جنگی نیست. ترفیع یک قلعه به سادگی به این معنا است که با اولین صعود، امتیاز قبلی قلعه خود را به نتیجه موفقیت آمیزی می رسانید و سپس به جهت دیگر حرکت می کنید.
  5. در مورد آچمز یا میخ کوب کردن اطلاعات کسب کنید. آچمز یک تاکتیک فوق العاده قدرتمند است که در صورت استفاده درست از آن، یک بازی را فوراً به پایان می رساند. آچمز کردن یک مهره زمانی است که  مهره شما به دو مهره با ارزش برابر یا  بیشتر حمله می کند. اصطلاح آچمز کردن مهره فیل با شاه بدین معنی است که مهره فیل نمی تواند حرکت کند، یا مهره شاه مورد حمله قرار گیرد. به این فرایند که حرکت مهره فیل یک حرکت غیرقانونی به شمار می رود، آچمز مطلق گفته می شود، به گونه ای که مهره شاه را در حالت کیش قرار می دهد. نوع دیگری از آچمز، آچمز خانوادگی است. به جای اینکه مهره شاه در پشت فیل قرار گیرد، ممکن است یک ملکه یا یک قلعه وجود داشته باشد. در این صورت، فیل می تواند حرکت کند اما این کار در موارد نادری ایده خوبی است، بطوریکه هنگام حمله، این مهره، مهره بسیار ارزشمندی در پشت فیل خواهد بود.
  6. تاکتیک سیخ کباب را یادبگیرید. این تاکتیک شبیه به آچمز است، اما در عوض اینکه مهره فیل در جلوی شاه قرار گیرد، شاه در جلوی فیل قرار می گیرد. تاکتیک سیخ کباب زمانی است که شما شاه را کیش کرده باشید، آن را مجبور به حرکت نمایید و مهره فیل نمایان شود.
  7. درباره چنگال یا حمله دو گانه اطلاعات کسب کنید. حمله دو گانه زمانی است که یکی از مهره های شما (یا سربازها) به دو مهره حریف حمله کرده باشند. (توجه داشته باشید که یک سرباز یک مهره محسوب نمی شود) اگر یک اسب به شاه و ملکه حریف در یک زمان حمله کند بعنوان مثالی از یک تاکتیک چنگال به شمار می آید. مگر اینکه بتوان اسب را گرفت، در این صورت شاه مجبور به حرکت است به گونه ای که در حالت کیش قرار می گیرد، و مهره ملکه را می توان بدون هیچ دردسری از بازی بیرون کرد.
  8. تاکتیک کیش برخاست را کشف کنید. این تاکتیک زمانی اتفاق می افتد که یک سرباز یا مهره ای به جای دیگری حرکت کند تا مهره پشت آن بتواند به شاه حریف حمله کند. برخی اوقات این حملات خیلی مفید نخواهند بود، اما اگر یک اسب در جلوی مهره اصلی قرار گیرد، منتظر حمله جدی به ملکه باشید.
  9. کیش دوبل را فرابگیرید. این تاکتیک شکل خطرناک تری از کیش برخاست است. تفاوت آنها این است که زمانی که مهره در حرکت قادر به حمله است، مهره پشت نیز بتواند به شاه حریف حمله کند . این کار شاه را مجبور به حرکت می کند زیرا گرفتن مهره یا مسدود کردن یک مهره عمل نمی کند زیرا مهره دیگر بدون توجه به اینکه چه اتفاقی می افتد، قادر به حمله خواهد بود؛ یک مهره شاه نمی تواند خود را به تنهایی کیش کند. #* حرفه ای ها به دلیل قدرت حمله فوق العاده خود، دوست دارند تاکتیک کیش دوبل را راه اندازی کنند، آنها می توانند منجربه اعمال تاکتیک های خطرناکی روی قلعه، ملکه و شاه گردند.

بخش دوم) بازی آغازین

  1. بر روی پیشرفت تمرکز کنید. در ابتدای بازی، هدف پیشرفت یا بیرون کشیدن مهره ها از بازی است. این کار را می توانید با اجرای گامبی شاه برای بازیکن سفید یا دفاع اژدهای سیسیلی برای بازیکن سیاه انجام دهید.
  2. تلاش به اجرای گمبی شاه نمایید. به طور کلی گمبی شاه به شرح زیر است: e4 e5، سپس f4 exf4 .
  • توجه داشته باشید که حریف شما مجبور به گرفتن مهره شما نیست اما نگرفتن مهره نیز هیچ سودی ندارد. پس از نقطه nf3 ، آغاز بازی را می توان با رفتن به هر جهتی شروع کرد، اما در نتیجه کنترل کامل مرکز تخته، بازیکن سفید در نهایت به دنبال بازی d4 خواهد رفت.
  1. سعی کنید تاکتیک دفاعی اژدهای سیسیلی را اجرا نمایید. این تکنیک به طور کلی به شرح زیر شروع می شود:
  2. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 g6

از اینجا مسیرهای متفاوتی وجود دارد که بازیکن سفید می تواند از آن عبور کند، اما به احتمال زیاد بازیکن سیاه مسیر nc6 و 0-0 را بازی می کند و منتظر می مانند که ببینید بازیکن سفید چگونه پیش می رود.

بخش سوم) بازی کردن middlegame

  1. روی همکاری تمرکز کنید. استراتژی اصلی در middle game ” همکاری مهره ها” (خوزه رائول کاپابلانکا)است.
  2. مرکز میدان را کنترل کنید. همیشه کنترل مرکز بازی را حفظ کنید، ترجیحاً از سرباز به عنوان مهره های اصلی استفاده کنید.
  3. دفاع حریف خود را تضعیف کنید. چه با یک قربانی یا یک آچمز، همیشه به دنبال روش هایی برای از بین بردن دفاع حریفان خود باشید.
  4. صبر داشته باشید. مهره ملکه خود را خیلی خود جلو نبرید، زمان بندی بسیار مهم است.
  5. از مهره شاه خود محافظت کنید. هنگامی که تنها یک راه دارید، مهره شاه خود را برای حمله روانه نکنید. همیشه از مهره شاه در پشت سربازها یا فیل های دیگری که بعضاً به خوبی عمل خواهند کرد، محافظت کنید.
  6. به شاه حریف حمله کنید. به دنبال تاکتیک هایی برای حمله به شاه حریف باشید و اگر قلعه گیری کنار ملکه یا شاه ضعیف شده، نحوه حمله به مهره شاه را یاد بگیرید.
  7. امتیازها را بشمارید. این کار زمانی است که به سادگی با تبادل مهره ها پیش می روید و به دنبال بازی نهایی با تمام سربازها هستید.

بخش چهارم) اجرای بازی نهایی

  1. در بازی نهایی امتیاز هیچ مهره ای را شمارش نکنید. بازی نهایی، بخش حساسی از یک بازی شطرنج است که در آن هر سرباز اهمیت دارد.
  2. سربازهای رونده خود را توسعه دهید. یک سرباز رونده سربازی است که با مخالف سرباز حریف نیست و می تواند راحتتر از یک سرباز مخالف به یک ملکه تبدیل شود. قاعده این نیست که خیلی زود پیشرفت کنید یا سرباز مورد حمله قرا گیرد. باید یاد بگیرید که سربازها را با یکدیگر ارتقا دهید تا یکدیگر را پشتیبانی کنند و با مهر های حریفان خود آنها را از مورد حمله قرار گرفتن رها کنید.
  3. مهره های کیش و مات. ترکیبی از چندین مهره وجود دارد و زمانی که هیچ مهره ای برای حریف باقی نمانده باشد، این مهره ها را می توان برای دستیابی به کیش و مات استفاده کرد. کیش و مات می توانند با این مهره هایی که در بازی نهایی در دسترس هستند، کسب شود:
  • 2 فیل و یک شاه
  • یک قلعه و یک شاه
  • یک ملکه و یک شاه
  • یک اسب، یک فیل و یک شاه
  • اسب، فیل و شاه در مقابل کیش و مات شاه پیچیده هستند و بسیاری از شطرنج بازان حرفه ای نیز آن را نمی شناسند، اما روش های دیگر کیش و ماتی که ذکر شد، ساده هستند.
  1. در مقابل شاه از قلعه خود استفاده کنید. کلید تمام کیش و مات ها، حفظ شاه محصور شده حریف است. برای کیش کردن شاه حریف خیلی مضطرب نشوید چون این کار عملی نخواهد شد.
  • ابتدا قلعه را به عرض قسمت بالایی شاه حریف منتقل کنید. این کار، شاه را در یک خانه خاص محصور می کند.
  • شاه را پیش ببرید تا هنگامی که مهره شاه شما در جلوی حریف قرار دارد، مقاومت ایجاد نمایید.
  • هنگامی که حریف دور می شود، باید یک حرکت قابل انتظاری ایحاد کنید. تنها قلعه را یک خانه به بالا حرکت دهید.
  • حریف مهره شاه خود را از مهره شاه شما دور خواهد کرد. هنگامی که مهره های شاه در مقابل یکدیگر قرار دارند،  مهره شاه حریف را با قلعه کیش کنید و سپس همین فرایند را تا زمانی که حریف در رده عقب است یعنی جایی که حالت کیش به کیش و مات تبدیل شد، تکرار کنید.
  • کیش و مات ملکه با تساوی صورت می گیرد، اما باید مراقب باشید پات نشوید.

 

مترجم:فاطمه باباشاهی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website