0
  • No products in the cart.
 

چند گام ساده و کم هزینه برای داشتن یک باغچه خانگی درفصل بهار

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > مجله سرگرمی  > چند گام ساده و کم هزینه برای داشتن یک باغچه خانگی درفصل بهار
home garden

چند گام ساده و کم هزینه برای داشتن یک باغچه خانگی درفصل بهار

اولین قدم برای داشتن یک باغچه خانگی این است که بدانید چه چیزی قرار است پرورش بدهید و سپس امکانات مناسب را برای گیاهان‌تان آماده کنید. یاد بگیرید چگونه برای باغچه‌تان برنامه‌ریزی کنید، کاشت گیاهان را شروع کنید، و در نهایت به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید.به همین سادگی!
در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

الف. برنامه‌ریزی برای آماده کردن باغچه خانگی

۱. در مورد گیاهانی که می‌خواهید در باغچه‌تان داشته باشید، تصمیم بگیرید.

باغچه خانگی

انواع مختلفی از باغچه وجود دارد و همه‌ی آن‌ها نوع متفاوتی از لذت و زیبایی را ارائه می‌دهند. زمانی که می‌خواهید در مورد نوع گل و گیاهان تصمیم بگیرید به این فکر کنید که اساسا چرا می‌خواهید باغچه داشته باشید. چه نوع باغچه‌ای برای حیاط خانه‌ی شما مناسب است، نیازهای شما را برآورده می‌کند و بیش از همه برای‌تان خوشایند است؟

* باغچه‌ی سبزیجات یک انتخاب عالی برای افرادی است که می‌خواهند آن‌چه را پرورش می‌دهند، بخورند. پرورش سبزیجات کمک‌تان می‌کند که در پول‌تان صرفه‌جویی زیادی بکنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که سبزیجات خانگی بسیار مغذی هستند. باغچه‌های سبزیجات را باید از قبل آماده کنید و مراقبت مداوم و پایدار برای اطمینان از تولید یک محصول مناسب نیز ضرورت دارد.

* اگر زیباتر کردن فضای خانه هدف اصلی شما باشد، ممکن است بخواهید یک باغچه‌ی پر از گل داشته باشید. گل‌ها را با اشکال، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف برای ایجاد یک فضای زیبا و متفاوت انتخاب کنید. بین گل‌ها هم گیاهان سبز بکارید تا زمانی که عمر گل‌ها تمام شد همچنان باغچه‌ای زیبا داشته باشید. گل‌ها مانند سبزیجات نیاز به خاک خاص و متفاوتی ندارند و مراقبت دراز مدت را ایجاب نمی‌کنند.

* اگر فضای زیادی ندارید، هنوز هم می‌توانید باغچه‌ی زیبایی را رشد دهید. پروش گیاهان ادویه‌ای یا معطر را در نظر بگیرید که می‌تواند زیبا باشد. اگر همیشه آشپزی را دوست داشته‌اید، یک باغچه از گیاهان ادویه‌ای می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای‌تان باشد تا هر زمان که از آن‌ها برای آشپزی نیاز داشتید، از محصولات خودتان استفاده کنید.

* وقتی ایده‌های مشخصی درباره‌ی نوع باغچه‌ی مورد نظرتان داشتید، باید تعیین کنید که کدام گونه از این گیاهان در منطقه‌ی شما توانایی رشد را دارند. برخی از گونه‌های یک گیاه خاص بیش‌تر از سایر گونه‌ها در اقلیم‌ها، مناطق و نوع خاصی از خاک رشد می‌کنند.

۲. محل باغچه را بسازید

باغچه

قسمتی از حیاط یا ملک‌تان را که دارای شرایط لازم برای پروش گیاه مورد نظر است، انتخاب کنید. برای مثال، بسیاری از سبزیجات در بیش‌تر طول روز به نور خورشید نیاز دارند. از سویی دیگر گل‌ها اغلب برای رشد و شکوفایی به کمی نور نیاز دارند. اگر حیاط شما هم سایه و هم نور کافی خورشید داشته باشد، می‌توانید گیاهانی را پرورش بدهید که به هر دو نوع این شرایط نیاز دارند. به غیر از خورشید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

* قسمتی را که دارای زهکشی خوبی است، انتخاب کنید. اگر بعد از باران، متوجه شدید که یک گودال آب در قسمتی از باغچه تشکیل شده، احتمالا خاک دارای رس یا سنگ‌هایی است که مانع از تخلیه‌ی درست آب می‌شوند. این اتفاق برای ریشه‌های بسیاری از انواع گیاهان مناسب نیست. اگر شرایط خاک ایده‌آل نباشد، می‌توانید یک بستر بزرگ با دیواره‌های نسبتا بلند بسازید و آن را با خاک پر از مواد مغذی و همچنین دارای توانایی عبور آب پر کنید.

* چنبه‌ی زیبایی باغچه را نیز در نظر بگیرید. در صورتی که تمایل دارید زیبایی باغچه از داخل خانه نیز به چشم بخورد، آن را در قسمتی از حیاط بسازید که از پنجره قابل دیدن باشد. مکان باغچه را در یک محوطه‌ی دور از درختانی که برگ‌شان می‌ریزد، انتخاب کنید، بنابراین مرتب کردن آن آسان‌تر و راحت‌تر خواهد بود. همچنین خاک تیره، معمولا خاک بهتری برای گیاهان باشد.

* داشتن باغچه روی زمین صاف آسان تر است، اما کاشت گل و گیاه روی تپه نیز خوب است و می‌تواند بسیار زیبا باشد. در صورت تمایل می‌توانید یک باغچه‌ی پله‌ای را در نظر بگیرید. یک ناحیه‌ی بدون ریشه و سنگ را انتخاب کنید، به این ترتیب کشت و کار کردن روی خاک چندان دشوار نخواهد بود.

* برای انتخاب مکان باغچه این موضوع را در نظر داشته باشید که چه‌طور باید از آن دیدن یا به آن رسیدگی کنید. اگر گیاهان را برای مقاصد آشپزی پرورش می‌دهید، آن‌ها را در قسمتی بکارید که رفت و آمد به باغچه راحت باشد. اگر گل‌ها را برای اهداف زیبایی پرورش می‌دهید، بهتر است باغچه جایی باشد که از بیش‌تر قسمت‌های خانه بتوانید آن را ببینید.

۳. تجهیزات و لوازم باغبانی بخرید.

تجهیزات و لوازم باغبانی

شما می‌توانید بذر، پیاز، یا نهال بخرید. این موارد را می‌توانید از بازار گل، باغ‌هایی که در نزدیکی خانه‌تان قرار دارند،‌ یا به صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین باید از قبل کسب اطلاع کنید که چه ابزاری برای مراقبت از گل و گیاه و رسیدگی به باغچه نیاز دارید. انتخاب این وسایل بر اساس نوع گیاهان و سایز آن‌ها است. ابزار دستی ساده برای باغچه‌های کوچک کافی هستند. تهیه‌ی موارد زیر را برای باغچه‌تان در نظر بگیرید:

* بذر. اماکن پرورش و فروش درخت و گل برای تهیه‌ی دانه عالی هستند و می‌توانید از کارکنان بپرسید که کدام دانه‌ها در منطقه‌ی شما خوب رشد می‌کنند. بذرها معمولا یک یا دو یا دو ماه قبل از این‌که هوا گرم شود ( زمان مناسب برای کاشت)، در داخل خانه و در یک گلدان کاشته می‌شوند. با این حال، برخی از دانه‌ها زمانی که مستقیما بیرون از خانه و داخل باغ کاشته می‌شوند، رشد بهتری دارند. برچسب روی بسته‌ی بذر را برای اطلاع از توصیه‌های خاص بررسی کنید.

* پیاز یا نهال. نهال یا پیاز را به محض این‌که خریداری کردید، می‌توانید بکارید. بعضی از پیازها مدت زمان زیادی نیاز دارند تا سر از خاک بیرون بیاورند، بنابراین باید صبور باشید.

* کود. کود به گیاهان شما مواد مغذی اضافی می‌دهد، و به رشد قوی و سالم آن‌ها کمک می‌کند. یک کود طبیعی مانند پودر خون، پودر استخوان یا کمپوست را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید کودهای شیمیایی را برای برخی از گیاهان خاص انتخاب کنید. تفاله‌ی قهوه نیز کود بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

* خاکپوش و خاک زراعی. بسیاری از گیاهان پس از کاشته شدن، باید در برابر آب و هوای سرد و باد مورد محافظت قرار بگیرند. بسته به آن‌چه که کاشته‌اید، خاکپوش یا پوشش دیگری را مانند یونجه یا علف خشک انتخاب کنید.

* کشتکار خاک. این دستگاه خاک را می‌شکافد و ذرات را از هم جدا می‌کند. می‌توانید این دستگاه را برای آماده کردن خاک باغچه‌تان اجاره کنید. این دستگاه را یک بار همان اول برای شخم زدن خاک نیاز دارید، آن هم در صورتی که نمی‌خواهید با دست این کار را انجام بدهید. پس از اولین بار که زمین را شخم زدید، دیگر می‌توانید از ابزار دستی برای حفظ آن استفاده کنید.

* بیل و چنگک. این ابزار باغبانی برای حفر سوراخ، جا به جا کردن گیاهان و کندن علف‌های هرز استفاده می‌شود.

* متر برای اندازه‌گیری. این  ابزار به شما کمک می‌کند تا بدانید که سوراخ‌ها را برای گیاهانی که باید درون زمین قرار بگیرند، به چه عمقی باید حفر کنید و فواصل مناسب بین گیاهان را به درستی مشخص کنید.

* شیلنگ و آب‌پاش. می‌توانید از شیلنگ برای پر کردن ظرف آب استفاده کنید یا خودش را به تنهایی برای آبیاری گیاهان به کار ببرید.

* حصارکشی باغچه. خواه در باغچه‌تان گل داشته باشید و خواه در حال پرورش سبزیجات باشید، به هر حال شاید لازم باشد باغچه را حصارکشی کنید تا گیاهان‌تان را از دسترس حیواناتی مثل خرگوش یا سنجاب در امان نگه دارید!

* دفترچه یادداشت مخصوص باغچه. این دفترچه به شما کمک می‌کند که فعالیت‌های باغچه و زمان کاشت و برداشت را پیگیری و برنامه‌ریزی کنید. پس از چند فصل، تاریچه‌ای برای باغچه‌تان دارید که می‌توانید نگاهی به آن بیندازید و در صورت لزوم تغییرات و اقداماتی را انجام بدهید.

ب) شروع کاشت گیاهان در باغچه خانگی

۱. از زمان مناسب برای کاشت مطلع شوید.

زمان مناسب برای کاشت

انواع مختلف سبزیجات، گل‌ها، گیاهان و سبزیجات ادویه‌ای،‌ هر یک باید در زمان‌های خاصی کاشته شوند. بعضی از گیاهان باید قبل از یخبندان و سرمای آخر سال کاشته شوند، بعضی از آن‌ها بعد از گرم شدن هوا و درست بعد از پایان فصل سرما باید کاشته شوند. بعضی از آن‌ها باید در بهار کاشته شوند، و بعضی در تابستان، و بعضی هم در پاییز. توجه داشته باشید که چه زمانی باید گیاه مورد نظرتان را بکارید.

۲. خاک را آماده کنید.

آماده سازی خاک

گوشه‌های محدوده‌ی مورد نظرتان را برای باغچه با سنگ، پرچم یا هر نشانگر دیگری علامت‌گذاری کنید تا مشخص شود که باغچه چه محدوده‌ای را پوشش خواهد داد. هر گونه سنگ، ریشه، چوب، و علف هرز را از داخل مرزهای مشخص شده حذف کنید. با استفاده از چنگک زمین را به قطعات کوچک تقسیم کنید. خاک را به عمق حدود ۱۲ اینچ (۳۰.۵ سانتی متر) شخم بزنید و کمپوست یا کود را با خاک ترکیب کنید.

* یادتان باشد که باید مقدار مناسبی از کود برای گیاهانی که در حال رشد هستند استفاده کنید. استفاده‌ی بیش از حد از کود می‌تواند در واقع به آن‌ها آسیب برساند.

* اگر قصد دارید منطقه‌ای را که در حال حاضر چمنزار است شخم بزنید، بهتر است ابتدا توده‌های بزرگ چمن را از زمین بیرون بکشید تا به پایین خاک برسید.

* اگر سنگ‌های زیادی در خاک وجود دارد، می‌توانید از یک الک یا غربال بزرگ برای جدا کردن سنگ‌ها استفاده کنید.

۳. روی زمین سوراخ حفر کنید و نهال‌ها را در سوراخ بکارید.

 نهال‌ها را در سوراخ بکارید.

از بیل برای حفر سوراخ به عمق مناسب استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که سوراخ‌ها فاصله‌ی مناسبی از هم داشته باشند، به طوری که هر یک از گیاهان فضای کافی برای رشد داشته باشند نهال‌ها را در زمین قرار بدهید و سوراخ‌ها را با خاک زراعی پر کنید. در صورت لزوم از یک لایه خاکپوش نیز استفاده کنید.

۴. باغچه را آبیاری کنید.

باغچه را آبیاری کنید

باغچه‌ی جدید باید همیشه رطوبت داشته باشد. اگر نهال ها خشک شوند، احتمال دارد که قبل از رسیدن به بلوغ بمیرند. از شلنگ‌های باغچه برای اسپری منطقه با آب در هنگام صبح استفاده کنید.

* به طور مرتب خاک را بررسی کنید. اگر به نظر رسید که خشک است، آن را آبیاری کنید.

* باغچه‌تان را شب‌های آبیاری نکنید، زیرا اگر آب شب تا صبح بماند، می‌تواند سبب رشد کپک شود. اگر به نظر می‌رسد که گیاهان‌تان نیاز به آب دارند، می‌توانید شب نیز به آن‌ها آب بدهید، اما این کار را به یک عادت همیشگی تبدیل نکنید.

پ) مراقبت از باغچه خانگی

۱. باغچه را به طور مداوم از شر علف‌های هرز خلاص کنید. علف‌های هرز

در حین این‌که گل‌ها و گیاهان داخل باغچه‌تان رشد می‌کنند، علف‌های هرز هم رشد خواهند کرد. نکته‌ی مهم این است که قبل از آسیب دیدن گل‌ها و سبزیجات‌تان، علف‌های هرز را حذف کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، پشتکار داشته باشید و دست کم دو بار در هفته علف‌های هرز را بکنید و دور بریزید.

۲. از گیاهان با توجه به نیازها‌شان مراقبت کنید.

مراقبت از گیاه

برخی از گیاهان به مراقبت کم‌تری نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر در طول دوران رشد و بعد از آن به مراقبت مستمر نیاز دارند. در این‌جا عواملی را که باید در نظر بگیرید، می‌بینید:

* چند وقت یک بار باید هر گیاهی را آبیاری کرد؟ معمولا گیاهان چند هفته که آبیاری نشوند، از بین می‌روند.

* گیاهان چند وقت یک بار به کود نیاز دارند؟ به بعضی از گیاهان باید بیش از یک بار در طول فصل رشد کود بدهید.

* آیا شاخ و برگ این گیاه باید هرس شوند؟ بعضی از گیاهان بعد از هرس ساقه‌های اضافی، برگ‌ها و شکوفه‌های مرده رشد بهتر و سالم‌تری خواهند داشت.

* آیا این گیاه نیاز به پشتیبانی دارد؟ بعضی از گیاهان به داربست، تیرک یا نرده نیاز دارند تا هم وضعیت بهتری داشته باشند و هم بتوانند میوه بدهند.

۳. حیوانات و حشرات را از باغچه‌تان دور نگه دارید.

حیوانات و حشرات را از باغچه‌تان دور نگه دارید

شاید لازم باشد برخی اقدامات لازم را برای حفاظت از باغچه‌تان در برابر پرندگان، سنجاب و حشراتی که از از گیاهان و سبزیجات تغذیه می‌کنند، انجام بدهید. اگر متوجه وجود حفره در گیاهان یا نشانه‌های دیگری شدید، ابتدا مشخص کنید که چه نوع موجودی آن را ایجاد کرده‌است و بعد اقدامات لازم را انجام دهید.

* تعبیه‌ی یک حصار کوچک می‌تواند راه موثری برای دور نگه داشتن حیوانات باشد.

* دفع‌کننده‌های حشرات طبیعی اغلب تاثیر خوبی روی باغچه دارند و سبب می‌شوند که یک باغچه‌ی ارگانیک داشته باشید.

* سعی کنید دست کم ۲۰ درصد از باغچه‌تان را گل بکارید تا شکارچیان حشره را جذب کنید و به این ترتیب از شر حشرات مضر خلاص شوید. بعضی از گیاهان نیز به دفع حشرات کمک می‌کنند از جمله ریحان و شمعدانی..

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website