0
  • No products in the cart.
 

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟
شطرنج یک بازی استراتژیک و کلاسیک است که بینش، شکیبایی، تفکر استراتژیک و توانایی ورود به ذهن حریف خود را آزمایش می کند.  قهرمان شدن افتخار بزرگی است که بسیاری از بازیکن ها سال های زیادی را برای دستیابی به آن سپری می کنند. این عنوان توسط سازمان بین المللی تصویب می شود و شما را ملزم به دستیابی دستاوردهای رقابتی خاصی می کند.

بخش اول) بهبود مهارت های شطرنج

  1. تاکتیک ها را یاد بگیرید. تاکتیک ها به توالی حرکت ها اشاره دارند و برای دستیابی به مزیتی خاص، زدن یا دفاع از مهره ها طراحی شده اند. تاکتیک ها متفاوت از استراتژی هستند و منظور از استراتژی پیش روی اهداف بلندمدت با یک عملیات نهایی در ذهن است. نحوه شناسایی فرصت ها برای استفاده از تاکتیک ها و نحوه اجرای آنها را یاد بگیرید.
  • تاکتیک چنگال، به عنوان حمله دوگانه شناخته می شود و زمانی است که یک مهره، دو مهره مختلف حریف را به یکباره مورد حمله قرار دهد و قادر به حمله متقابل به مهره شما نباشد. هر مهره می تواند به عنوان چنگال باشد، اما مهره اسب برای این کار خیلی مناسب است زیرا تنها مهره ای است که می تواند حین حرکت بین خطوط افقی، عمودی و مورب حمله کند.
  • حملات اکتشافی از یک مهره تهاجمی برای پوشش مهره دیگر استفاده می کند. برای مثال، اگر یک ملکه مسیر موربی به سمت یک قلعه داشته باشد اما توسط اسب خود پنهان شده باشد، می توانید اسب را از مسیر خارج کنید و فرصت حمله به توسط ملکه خود را فراهم کنید. ممکن است حریف شما متوجه مهره پنهان شده نشود و مهره های کلیدی خود را در معرض خطر قرار دهد.
  • تاکتیک آچمز یا میخ کوب کردن شامل قرارگیری یک مهره میان مهره شاه و مهره حریف بر روی خط حمله است. مهره حریف بدون نمایان کردن شاه نمی تواند حرکت کند و مهره شاه باید قربانی شود. به عنوان مثال، با قرار دهی یک فیل مورب به یک شاه  همراه با اسبی در مسیر، حریف شما مجبور به قربانی کردن اسب شما خواهد بود.

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

  1. دانش خود در زمینه استراتژی را افزایش دهید. هنگامی که به سطح پیشرفته شطرنج می رسید، لازم است هر مسابقه را با یک استراتژی اصلی در ذهن خود شروع کنید. استراتژی اصلی مربوط به تلاش های کلی برای کنترل بخش هایی از صفحه شطرنج است که شما را آماده به کارگیری تاکتیک هایی می کند که بعداً برای خاتمه دادن به بازی موثر خواهند بود. همچنین باید در مورد استراتژی های بیشتر مانند دفاع فرانسوی و دفاع سیسیلایی برای نحوه حرکت زود هنگام در مسابقه، جهت های دقیق تری را فراهم می کنند. حتی اگر از این استراتژی های دقیق استفاده نمی کنید، باید در مورد آنها یاد بگیرید تا بتوانید کاربرد آنها توسط حریف خود را تشخیص دهید.
  • استراتژی های فاصله گذاری به تلاش برای کسب بیشترین میزان پوشش تخته بازی جهت محدود سازی گزینه های مانوردهنده حریف خود گفته می شود. فاصله گذاری به معنای فشار وارد کردن به تک تک مهره ها برای حرکت به جلو تا آنجا که ممکن است نیست، بلکه درباره حرکت آرام چندین مهره تهاجمی به داخل سرزمین حریف است تا سربازها برای دفاع و پشتیبانی به پیش بروند.
  • بسیاری از استراتژی های اصلی برروی کنترل مرکز بازی تمرکز دارند. مرکز بازی منظور چهان قسمت وسط تخته بازی (خانه های شماره d5,e4,d4 و e5) است. این استراتژی ها مخصوصاً بر روی حرکت سربازها با پشتیبانی مهره های تهاجمی به سمت خانه های مرکزی، تمرکز دارد.
  • اگر موقعیت دفاعی خود را یافتید، جای مهره های خود را برای باز کردن فضای بیشتر عوض کنید. منظور از عوض کردن، قربانی کردن و سپس جایگزینی مهره هایی با ارزش برابر است.

  1. موقعیت های برای خاتمه بازی را ایجاد کنید. خاتمه بازی، مرحله نهایی مسابقه است، زمانی که مهره های کمی بر روی تخته بازی قرار دارند. موقعیت های خاتمه بازی از استراتژی هایی که در اوایل یا اواسط بازی به کار می برید، متمایز هستند زیرا فاصله زیادتری برای حرکت وجود دارد. اگر نمی دانید چگونه خود را از مانورهای هوشمندانه اتمام بازی نجات دهید، یک استراتژی قوی که برای بازی بلند مدت به شما منفعت می بخشد می تواند اجرا گردد.
  • سربازها در مرحله آخر بازی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند زیرا آنها می توانند برای دستیابی به خط نهایی ارتقا پیدا کنند. تا زمانی که بتوانید سربازهای خود را پراکنده کنید، بسیار خوب است که خود را با مهره های تهاجمی از پات شدن دور نگه دارید.
  • در اکثر بازی ها بهترین کار این است که مهره شاه خود را نزدیک به خط بازگشت نگه دارید. هنگامی که تخته بازی باز می شود، باید بتوانید این مهره را به سمت مرکز حرکت دهید تا برای خروج از حالت کیش و حمایت از مهره های دیگر، قدرت مانور بیشتری داشته باشد. هنگامی که تخته بازی باز می شود، مهره شاه به عنوان یک مهره تهاجمی  قادر به حرکت در 8 جهت است که این قابلیت آن را بسیار با ارزش تر می کند.

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

  1. اغلب اوقات تمرین کنید. تا جای ممکن شطرنج بازی را تمرین کنید. بهتر است در برابر بازیکنان سطح بالا که تاکتیک ها و استراتژی های پیشرفته را بلدند بازی کنید، بنابراین به چالش کشیده خواهید شد. در این صورت می توانید نحوه واکنش نشان دادن بازیکنان پیشرفته به استراتژی های خود را ببینید.
  • به یک باشگاه شطرنج تفریحی بپیوندید. اکثر بازیکنان باشگاه دارای درک پیشرفته از بازی هستند و به دنبال بهبود مهارت خود می باشند و به عنوان رقابت و به عنوان دوستانی که می توانید از آنها بیاموزید، بسیار ایده آل هستند. از مرورگر اینترنت خود برای یافتن گروه هایی در محوطه خود استفاده کنید.
  • از سایت های زنده مانند com که مجانی است، استفاده کنید. هنگامی که بازی ای را می برید، امتیازی خواهید گرفت و در مقابل سایر بازیکنان پیشرفته هماهنگی بدست می آورید.

بخش دوم) کسب قهرمانی

چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

  1. به عضویت فدراسیون بین المللی FIDE در بیایید. لازم است به سازمانی بپیوندید که مدرک قهرمانی اعطا می کند. FIDE یا فدراسیون بین المللی شطرنج بازی به عنوان فدراسیون جهانی شطرنج شناخته می شود. برای عضویت در آن نیازی به هیچ تجربه ای در این زمینه نیست و می توانید از طریق سایت آنها عضو گردید. عضویت در فدراسیون FIDE هزینه ای بالغ بر 25 یورو (تقریباً 27 دلار) در سال دارد. همچنین با 50 یورو عضویت حق بیمه نیز امکان پذیر است.
  2. در مسابقات قهرمانی FIDE امتیاز 3، حد وسط امتیاز است. برای افزایش رتبه خود، باید در مسابقات قهرمانی FIDE ثبت شده شرکت کنید. یکی از شرایط مورد نیاز برای  رتبه بندی یک قهرمان، دستیابی به 3 سطح بالایی در مراحل نهایی در این مسابقات قهرمانی است که به عنوان (حد وسط) شناخته می شود.
  • لیستی رسمی از مسابقات قهرمانی شطرنج مقدماتی پیدا کنید. این مسابقات قهرمانی شامل مبالغی بین رِنج های 40 تا 200 دلار است.
  • یک رتبه نهایی برای دستیابی به حد وسط، از طریق اندازه و کیفیت مسابقات قهرمانی که توسط فدراسیون FIDE داوری می شود، مشخص می گردد. برای مثال، یک مسابقات قهرمانی نسبتاً بزرگ برای دستیابی به حد وسط تنها نیاز به مرحله یک چهارم نهایی دارد، در حالیکه یک مسابقات نسبتاً کوچک ممکن است نیاز به کسب مقام اول شما داشته باشد.

    چگونه قهرمان جهانی شطرنج شویم؟

  1. در فدراسیون FIDE امتیاز 2500 را کسب کنید. هنگامی که در مسابقات قهرمانی ثبت نام شده رقابت می کنید، امتیاز FIDE شما ارتقا می یابد. امتیاز شما بر اساس سابقه شما، امتیاز حریف و کیفیت مسابقات محاسبه می گردد. می توانید با جستجوی شناسه عضویت یا نام خود در وبسایت FIDE، از امتیاز خود مطلع شوید.
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website