0
  • No products in the cart.
 

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

چه فارغ التحصیل جدید باشید و یا یک متخصصی که در فصل معینی از سال کار کند، یک رزومه ی مشخص برای کسب شغل موفق مهم است. رزومه ی شما یک سند تصویری است که مدیران استخدام کننده معمولاً فقط برای چند ثانیه به آن نگاه می کنند. یک ساختار تمیز و محتوای به خوبی سازمان یافته می تواند به رزومه شما کمک کند تا از بقیه ی رزومه ها متمایز شوید. رزومه کاری خود را برای هر شغل تنظیم کنید. مهارت ها، تحصیلات و تجربه هایی که شما را به یک کاندیدای قدرتمند رقم می زند، در رزومه ی خود قید کنید.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

روش اول : برای رزومه ی خود، ساختار مشخصی را در نظر بگیرید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

یک الگوی مشخصی را انتخاب کنید یا رزومه ی خود را طراحی کنید. اکثر برنامه های پردازش کلمه دارای چندین قالب رزومه متفاوت هستند که می توانید آنها را انتخاب کنید. اگر هیچکدام از آنها برای شما جذابیتی ندارند، می توانید همیشه از طرح مورد نظر خود استفاده کنید.
همچنین قالب هایی برای بارگیری آنلاین وجود دارد که بسیاری از آنها رایگان هستند. اگر نمی خواهید یکی از الگوهای اصلی را در برنامه پردازش کلمه خود استفاده کنید، ممکن است قالب های آنلاین دیگری پیدا کنید که برای شما مفید باشند.
عناصر قالب نیز می توانند متناسب با نیاز شما تنظیم شوند. به این فکر کنید که می توانید مواردی را که در رزومه ی خود نوشته اید، حذف کنید یا اضافه کنید.
از یک فونت استاندارد و خوانای 10 یا 12 استفاده کنید. عناوین بخش تان ممکن است کمی بزرگتر باشد. Times New Roman و Georgia فونت های معروف است. اگر می خواهید با فونت sans serif کار کنید ، Calibri یا Helvetica را امتحان کنید.

نکته : اگر به دنبال شغلی در چیدمان وب و یا طراحی گرافیکی هستید، دیزاین منحصر به فرد خود را بسازید و از رزومه ی خود برای نشان دادن مهارت هایی که دارید استفاده  کنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

با نام و اطلاعات تماس خود یک header ایجاد کنید. در بالای صفحه، نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. با قالب بندی های مختلفی کار کنید تا قالب مورد علاقه ی خود را پیدا کنید.
به عنوان مثال، می توانید تمام اطلاعات مهم را داشته باشید. همچنین قادر هستید که آدرس خود را در سمت چپ و شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را در سمت و نام خود را در وسط صفحه که اندازه اش مقداری بزرگتر است، داشته باشید.
اگر از قبل آدرس ایمیل حرفه ای ندارید، یکی از سرویس های ایمیل رایگان مانند Gmail را دریافت کنید. در حالت ایده آل، آدرس ایمیلی که در رزومه خود استفاده می کنید، نسخه ای از نام های اولیه و نام خانوادگی تان خواهد بود. هرگز آدرس ایمیل شخصی که بیهوده است یا پیشنهادی را در رزومه ی خود ذکر نکنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

در زمینه های محافظه کارانه از رزومه ی «کرونولوجیکال» (chronological) یا «ترتیب زمانی معکوس»، استفاده کنید. در رزومه ی «کرونولوجیکال» (chronological) ، شما باید تجربه ی کاری و تحصیلات خود را با توجه به ترتیب زمانی و به صورت برعکس بنویسید. این یک قالب رزومه ی کلاسیک است که احتمالاً مدیران استخدامی قدیمی تر یا کسانی که در زمینه های محافظه کارانه مانند حسابداری یا قانون کار می کنند؛ از آن استفاده می کنند.
این روزمه شما را محدود می کند؛ اما می توانید بخش های رزومه  را به شکلی ایجاد کنید که مهم ترین اطلاعات تان در اول رزومه قرار بگیرد. به عنوان مثال، اگر از لحاظ تحصیلی نسبت به سابقه ی کاری، قوی تر هستید؛ اول مدارک تحصیلی خود را بنویسید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

اگر روزمه ی کاری مشخصی ندارید، از رزومه ی مهارتی و عملکردی (functional) استفاده کنید . با استفاده از یک رزومه عملکردی، می توانید مهارت ها و دارایی های خاص خود را برجسته کنید بدون آنکه هر شغلی را که قبلاً داشته اید در لیست قرار دهید. اگر تجربه ی کاری زیادی نداشته باشید، این کار خوب است.
اگر تجربه گسترده ای داشته باشید و بخواهید رزومه کاری خود را به یک صفحه محدود کنید، رزومه عملکردی انتخاب خوبی است. می توانید بر مهارتهایی که ایجاد کرده اید تمرکز کنید به جای اینکه در لیست تکالیف شخصی با جزئیات خاص این کار را انجام دهید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

برای برجسته کردن مهارت های خود، رزومه ی «کرونولوجیکال» (chronological) و مهارتی- عملکردی (functional) را با هم ترکیب کنید. هنوز هم می توانید از رزومه ی مهارتی- عملکردی (functional) استفاده کنید حتی اگر به دنبال شغل در یک زمینه محافظه کارتر هستید. اول از یک مهارت خاص استفاده کنید، سپس مواردی که «کرونولوجیکال» (chronological) هستند را بنویسید.
از آنجا که این نوع رزومه می تواند طولانی شود، فقط شغل های دومی و سومی و بالاترین مدرک تحصیلی خود را بنویسید. اگر بیش از 10 سال در کار اخیر خود بوده اید، میتوانید فقط آن را بنویسید و در بخش عملکردی رزومه کاری خود؛ مدت زمانی که در این شغل بوده اید را مشخص کنید

روش دوم : محتوای رزومه ی خود را غنی کنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

 

برای داشتن رزومه عملکردی با گروه هایی از مهارت ها شروع کنید. یک رزومه ی عملکردی، بیشتر بر آنچه که می توانید انجام دهید تأکید می کند. لیستی از 4 تا 5 دسته از مهارتهایی را که تجربه کرده اید یا آموزش می دهید، ایجاد کنید. سپس شرح مختصری از مهارت ها و موارد مهم را با مثال هایی ارائه بدهید که کاربردشان را نشان بدهد
اگر در حال ایجاد رزومه کاری برای نوشتن آنلاین هستید، ممکن است “ویرایش کردن” را به عنوان یکی از مهارت های خود در نظر بگیرید. همچنین یکی از مواردی که در رزومه ی خود تعیین کردید، ممکن است مقالات ویرایش شده و افتخارات تان را بیان کند. حتی اگر این کار داوطلبانه باشد، بالاخره به عنوان یک ویراستار تجربه ای را به دست آورده اید.
همچنین می توانید مهارتهای کوچک را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است حرفه ی “رهبری تیم” را به عنوان یکی از مهارت های خود بنویسید. سپس می توانید موارد دیگر را در مورد جزئیات کار خود در دولت دانشجویی، سازماندهی راهپیمایی برای یک سازمان غیرانتفاعی یا کار به عنوان مشاور اردوگاه درج کنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

 

تجربه ی کاری از جمله کار داوطلب مربوطه را ذکر کنید. برای یک رزومه ی «کرونولوجیکال» (chronological) ، مشاغل خاص و سایر تجربه های کاری را به ترتیب زمانی معکوس اضافه کنید و از آخرین کاری که انجام داده اید، شروع کنید. از عناوین شغلی و توصیفی ویژه ای استفاده کنید که بتوانید به کارفرمایان توانا دقیقاً آنچه را که از طریق آن تجربه انجام داده اید، بگویید.
به طور کلی، باید تاریخ ماه و سالی که کار خود را شروع کرده اید و استعفا داده اید را در یک رزومه ی «کرونولوجیکال» (chronological)بنویسید. با این حال، اگر چندین سال در آنجا کار می کردید، قید کردن تاریخ سال ها نیز مشکلی ندارد.
با استفاده از یک رزومه عملکردی، چگونگی تجربه کارتان را در اختیار تان قرار می دهیم. لزوماً نباید تاریخهایی را که برای یک کارفرمای خاص کار کرده اید؛ درج کنید، اگرچه باید مدت زمان کار در آنجا را نیز مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما جمله ی روبرو را بگویید: “مدیریت 20 نفر بازاریاب برای 10 سال”
از افعال فعال برای توصیف مسئولیت ها و دستاوردهای خود استفاده کنید. اعداد و معیارهای خاص کارفرمایان بالقوه، دقیقاً همان چیزی که شما به دست آورده اید را نشان می دهد. به عنوان مثال، اگر شما مدیر فروش بودید، ممکن است جملاتی مثل “تغییرات اعمال شده، میزان فروش را به صورت یک چهارم 27٪ افزایش داده است” را بنویسید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

شامل تحصیلات یا گواهینامه های مربوطه باشد. به طور معمول، بالاترین مدرک شما تنها موردی است که باید در رزومه خود درج کنید. با این وجود، اگر آن مربوط به شغلی باشد که متقاضی آن هستید، مدارک پایین تری را میتوانید داشته باشید. علاوه بر این، مجوزها یا گواهینامه های مربوطه را نیز ذکر کنید.

به عنوان مثال، اگر تازه از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شده اید و به عنوان وکیل درخواست کار می کنید، می توانید مدرک حقوقی خود را در مورد رزومه خود در آن قسمت قرار بدهید. اگر در هر جای دیگری به تمرین بپردازید، می توانید آنها را نیز فهرست کنید.

اگر در حال ایجاد یک رزومه کاربردی هستید، احتمالاً بخش آموزش تان در انتهای صفحه قرار خواهد گرفت. برخی از افراد تحصیلات را به طور کامل از رزومه ی خود حدف می کنند. با این حال، اگر پست شغلی درجه خاصی را به عنوان یک الزام ذکر کرد، آن را درج کنید.

اگر معدل تجمیعی 3.5 یا بالاتر داشتید، آن را با اطلاعات آموزشی خود درج کنید. در غیر این صورت، باید آن را کنار بگذارید. اگر یک مورد دیگر نیز وجود دارد، در صورت امکان، معدل خود را در هر دو مورد ذکر کنید. در غیر این صورت، اصلاً آن را لحاظ نکنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

بر مهارتهای با اهمیت تأکید کنید که شما را به یک کارمند با ارزش تر تبدیل می کند. اگر می خواهید به مدیر استخدام درمورد مهارتهایی که در اختیار شما قرار می دهند اطلاع دهید که مربوط به شغل باشد، حتی در یک رزومه زمانی نیز ممکن است شما یک مهارت داشته باشید. روی مهارتهای با اهمیت که می توان به طور عینی ارزیابی کرد، مانند مهارت های رایانه ای یا فنی یا زبانها متمرکز شوید.
این کار می تواند وسوسه انگیز باشد که کمی به بخش مهارت های خود بیندازید و سطح مهارت خود را زیاد کنید تا تاثیرگذارتر به نظر برسید. با این حال، این امر می تواند شما را دچار مشکل کند. به عنوان مثال، اگر فقط تعداد معدودی کلمات و اصطلاحات را به زبان اسپانیایی می شناسید، نباید آن را در رزومه ی کاری خود ذکر کنید. اگر مدیر استخدام شروع به صحبت با شما به زبان اسپانیایی کرد، شانس استخدام شدن را برای خود حذف کرده اید.

اگر مهارتهای خاصی در قسمت شغلی ذکر شده اند و شما می توانید آن مهارت ها را داشته باشید، می توانید بگویید که قادر هستید این کار را انجام بدهید و با مهارتهای خود آن را تلفیق کنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

کلمات کلیدی را در رزومه خود به صورت استراتژیک قرار دهید. کارفرمایان غالباً برای اسکن رزومه برای کلمات کلیدی خاص از نرم افزار فیلتر استفاده می کنند. این کلمات بیانگر آنچه می خواهند در یک کارمند بالقوه باشند، است. این نرم افزار مدیران استخدام کننده را قادر می سازد تا وقت کمتری را برای خواندن از طریق رزومه اختصاص دهند. برای دستیابی به فیلتر، کلمات کلیدی ذکر شده در لیست شغل را وارد کنید.

اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مورد استفاده متناسب با بقیه متن شما باشد و از آنها به صورت کم استفاده کنید و نیازی به تکرار همان کلمه یا عبارت تکرار شده نیست.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

اگر رزومه مربوط به شغل باشد، سرگرمی ها و علایق خود را اضافه کنید. یک بخش برای سرگرمی ها و علاقه ها معمولاً اختیاری محسوب می شود، اما اگر محتوای رزومه ی تان کم باشد، به شما در ایجاد رزومه کمک می کند. با این حال، باید راجع به کاری که متقاضی آن بوده اید، یک ویژگی مثبت و مهمی را پیدا کنید.
به عنوان مثال، اگر میخواهید سرپرست فروشگاه کالاهای ورزشی بشوید، باید حتما در رزومه ی خود ذکر کنید که مسلط به چند ورزش هستید.

قسمت سوم : مراحل نهایی آماده سازی رزومه

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

هر رزومه کاری را متناسب با کار ِ مربوطه تهیه کنید. ممکن است رزومه کارشناسی ارشد داشته باشید که شامل تمام مهارت ها، آموزش و تجربه تان شود. با این حال، رزومه کاری که به هر کارفرمای بالقوه می دهید لزوماً همه چیز را شامل نمی شود. فقط مهارت و تجربه ای را شامل می شود که مستقیم با آن کار مرتبط باشد. سعی کنید رزومه کاری خود را تا حد ممکن با لیست شغلی مطابقت دهید.
موارد فرعی را در کنار رزومه ی تان قرار بدهید تا مهمترین مدارک ذکر شده در توضیحات شغلی در بالای صفحه باشد. اینگونه موارد رو مرتب کنید، و مناسب ترین اطلاعات را در اولویت قرار دهید.
حتی اگر به یک موفقیت خاص افتخار می کنید ولی مربوط به شغل تان نیست، از رزومه خود حذف کنید.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

برای از بین بردن کلمات اضافی و ایجاد فضا، رزومه خود را ویرایش کنید. متن مناسب برای ایجاد رزومه مناسب است زیرا احتمالاً این رزومه فقط برای چند ثانیه مورد بررسی قرار می گیرد. ضمایر، مقالات، صفت ها و قیدها را حذف کنید. متن نهایی فقط باید با عمل و نتیجه آن عمل ارتباط برقرار کند.
به عنوان مثال، فرض کنید شما به عنوان یک باریستا در یک کافه کار کرده اید. ممکن است در رزومه ی خود استاندارهایی را ذکر کنید . با این حال میخواهید این موضوع رو جوری نشان دهید که کارآمد است. ممکن است در رزومه ی خود ذکر کنید که ” برنامه جدیدی را اجرا کرده اید که سالم بودن فضای کافه را تا 11 % افزایش میدهد.”
به جای اینکه در رزومه ی خود فقط به توصیف شغل مورد نظر خود بپردازید، موارد جزئی ِ ذکر شده در آن را شخصی سازی کنید. به عنوان مثال، اگر شخصی بودید که قبلا در خرده فروشی کار می کردید، ممکن است  به جای گفتن لباس و لوازم جانبی فروخته شده به مشتریان، تمام اهداف شخصی خود را برای 4 ماه تعیین کنید.

 

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

قبل از ارسال رزومه ی خود، با دقت محتوای رزومه را بخوانید. فقط به گرامر و غلط های املایی که در برنامه ی word وجود دارند، اکتفا نکنید. چندین بار رزومه ی خود را بخوانید تا مطمئن شوید هیچ خطایی ندارد. خواندن با صدای بلند همچنین می تواند به شما در یافتن خطاها یا اصطلاحات نامناسب کمک کند.
اگر رزومه ی خود را به انگلیسی مینویسید، مراقب آپاستروف ها و مخفف ها باشید. اگر با مخفف ها و ضمایر ملکی خود مشکل دارید، آنچه را که نوشتید بخوانید که اگر به جای استفاده از یک آپاستروف کلمه ای را نوشته اید؛ ببینید که آیا این کلمه معنی دارد. برای مثال میتوانید به راحتی خطای جمله ی  “Trained sales staff and reported they’re progress” را در جمله “Trained sales staff and reported they are progress.” پیدا کنید.

اطمینان حاصل کنید که قالب بندی و نگارش رزومه ی تان منسجم است. به عنوان مثال، اگر از نقاط بولت استفاده می کنید، باید در جاهای دیگر رزومه نیز از این نقاط استفاده کنید.
برنامه های آنلاین رایگان مانند Grammarly می تواند در یافتن خطاهایی که ممکن است به تنهایی متوجه آنها نشوید، کمک کند.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

رزومه خود را به عنوان فایل PDF ذخیره کنید. باید به صورت PDF، رزومه تان را به کارفرمای مورد نظر خود بفرستید. از این فرمت استفاده کنید مگر اینکه در یکسری موارد خاص، مجبور باشید فرمت رزومه تان را تغییر دهید.
فایل PDF باعث میشود که قالب بندی رزومه ی تان حقظ شود. همچنین موقع باز کردن این فایل به دست مدیر استخدام، هیچ خطایی رخ نمیدهد.

چگونه یک روزمه ایجاد کنید؟

نسخه های رزومه خود را برای مصاحبه چاپ کنید. رزومه تان را با استفاده از کاغذهای با کیفیت سفید یا … چاپ کنید. می توانید “resume paper” را بصورت آنلاین یا در فروشگاه های عرضه لوازم اداری پیدا کنید. اگر لینک هایی را برای رزومه دیجیتالی خود درج کرده اید، آنها را قبل از چاپ بیرون آورید تا تمام متن شما سیاه شود.
حداقل 3 نسخه از رزومه خود را برای مصاحبه بگیرید. اگر می دانید که توسط تیم استخدام کننده مصاحبه می شوید، کپی های کافی را تهیه کنید تا هر یک از اعضای تیم بتواند یکی از آنها را داشته باشد. شما همچنین می خواهید مطمئن شوید که حداقل یک مورد برای خودتان باقی مانده است.

مترجم: مینا رضائی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website