0
  • No products in the cart.
 

آموزش ۱۲ فایده و زیان استفاده از فناوری در کلاس درس

فناوری در کلاس

آموزش ۱۲ فایده و زیان استفاده از فناوری در کلاس درس

همگی به خوبی می دانیم که فناوری در تمامی ابعاد زندگی بشر نقش به سزایی دارد، از این رو استفاده از فناوری در کلاس درس نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در این نوشتار که توسط تیم تدسا فراهم گردیده، با ما همراه باشید تا با ۱۲ فایده و زیان استفاده از فناوری در کلاس درس آشنا شوید.

 

فواید استفاده از فناوری در کلاس درس

۱. فناوری سطح یادگیری فردی را ارتقا می‌دهد:

دانش‌آموزان می‌توانند برای انجام پژوهش‌های شخصی آنلاین (برخط) و خودآموزی از آیپد و اینترنت استفاده کنند. وقتی دانش‌آموز مطالب آموزشی‌اش را کاملا تحت کنترل داشته باشد، از ارتکاب اشتباه نمی‌ترسد و همین عامل وی را به تحقیق بیش‌تر درباره‌ی آن موضوع خاص ترغیب می‌کند. بسیاری از معلمان به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند به صورت شخصی در مورد موضوعات خاص به تحقیق بپردازند؛ آن‌ها می‌توانند نتیجه‌ی این تحقیق را با کمک تخته‌ی سفید هوشمند با دیگر دانش‌آموزان یا کل کلاس به اشتراک بگذارند.

 

۲. سطح مشارکت دانش‌آموزان را در کلاس درس ارتقا می‌دهد:

از آن‌جا که فناوری‌های آموزشی نظیر تخته سفید دیجیتال سطح تعاملات را در کلاس افزایش می‌دهند، معلمان می‌توانند این شانس را به دانش‌آموزان بدهند که از این تکنولوژی در کلاس درس بهره‌مند شوند. هم‌چنین یکپارچگی فناوری‌های مربوط به بازی‌وار سازی کلاس درس دانش‌آموزان را در حین آموزش سرگرم و هوشیار می‌کند، زیرا بازی فضای خسته کننده‌ی کلاس‌های درس را از بین می‌برد. دانش‌آموزان می‌توانند موضوعاتی نظیر ریاضی و زبان انگلیسی را از طریق بازی فرا بگیرند.

 

۳. فناوری به دانش‌آموزان در یادگیری انشاء و املا کمک می‌کند:

استفاده از رایانه برای یادداشت کردن مطالب در کلاس به بسیاری از دانش‌آموزان کمک می‌کند نحوه‌ی نوشتن صحیح انشاء و مقاله را بیاموزند. رایانه‌ها دارای نرم‌افزارهای نوشتاری و لغت‌نامه‌هایی هستند که اشکالات دستوری دانش‌آموزان را هنگام یادداشت برداشتن در کلاس به صورت خودکار تصحیح می‌کنند. هم‌چنین معلمان دانش‌آموزان را به ایجاد وبلاگ‌های شخصی ترغیب می‌کنند؛ دانش‌آموزان از این طریق می‌توانند مهارت‌های نوشتاری و درست‌نویسی خود را بهبود ببخشند.

 

۴. فناوری، یادگیری گروهی را ترغیب می‌کند:

استفاده از فناوری‌های به اشتراک‌ گذاری‌ اطلاعات گروهی نظیر  Piazza.com/ Snagit / NoodleTools.com به دانش‌آموزان گوشه‌گیر و خجالتی کمک کرده است بدون فاش شدن هویت‌شان در جلسات بحث گروهی شرکت کنند. بحث‌های گروهی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند در مورد موضوعات خاص سوال بپرسند و بیش‌تر یاد بگیرند. بحث‌های گروهی ارتباطی قوی میان دانش‌آموزان کلاس ایجاد می‌کنند و هم‌چنین بهه دانش‌آموزان خجالتی کمک می‌کنند با دیگران در کلاس درس به معاشرت بپردازند.

 

۵. دانش‌آموزان را برای محیط کاری فنی آماده می‌کند:

دانش‌آموزان با چگونگی استفاده از رایانه و ابزارها گوناگون فناوری آشنا می‌شوند و این دانش هنگام اتمام درس و ورود به بازار کار برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. از آن‌جا که دنیا هر روز در حال پیشرفت است، همه‌ی مشاغل در آینده نیازمند افرادی هستند که مهارت‌های فناورانه داشته باشند. بنابراین، استفاده از فناوری در کلاس درس دانش‌آموزان را برای شرایط کاری فناورانه‌ی فردا آماده می‌کند.

 

۶. فناوری با ایجاد چالش برای دانش‌آموزان، آن‌ها را به ریسک پذیری ترغیب می‌کند:

یادگیری فناوری‌، کاری پر از چالش است؛ به علاوه، فناوری‌ دانش‌آموزان را با معماها و مسائلی سخت مواجه می‌کند که باید حل‌شان کنند. ذهن دانش‌آموزان در حین حل این مسائل آموزشی بازتر و شکوفاتر می‌شود و آن‌ها به ریسک کردن علاقه‌مند می‌شوند. زندگی مملو از موقعیت‌هایی است که باید در آن‌ها ریسک کرد، بنابراین اگر دانش‌آموزان‌مان ریسک کردن را در کلاس درس بیاموزند، آن‌گاه انجام ریسک‌های حساب‌شده در دوران بعد از مدرسه برای‌شان آسان‌تر خواهد شد.

 

۷. فناوری به دانش‌آموزان ناتوان و معلول کمک می‌کند:

فناوری‌های کمک آموزشی نظیر آیپد، ربات‌ها، و بازی‌ها می‌توانند به دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌هایی نظیر اوتیسم در یادگیری حرف زدن و نوشتن کمک کنند. هم‌چنین دانش‌آموزان ناشنوا می‌توانند با استفاده از پیام‌رسان متنی همراه در کلاس درس به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کنند و این عامل می‌تواند حضور این قبیل دانش‌آموزان را در کلاس درس پررنگ‌تر نماید.

 

۸. فناوری شکاف میان معلمان و دانش‌آموزان را پر می‌کند:

معلمان و دانش‌آموزان با کمک فناوری‌های آموزشی پیشرفته بیش از پیش به یکدیگر نزدیک و متصل می‌شوند. معلمان با استفاده از فناوری‌های پیام‌رسان متنی همراه نظیر www.remind101.com می‌توانند کارهای پژوهشی و آمادگی برای امتحان‌های کلاسی و پایان دوره را به دانش‌آموزان یادآوری کنند.

 

۹. فناوری کار معلمان را آسان کرده است:

معلمان توانسته‌اند با یافتن راه‌هایی خلاقانه از طریق فناوری کارشان را در کلاس درس راحت‌تر کنند. برای نمونه، دیگر نیاز نیست معلمان با زحمت فراوان به تصحیح هزاران برگه‌ی امتحانی بپردازند، زیرا اکنون با استفاده از نرم‌افزار جدید آیپد به نام “‌Markup‌”‌ امتحان‌های دانش‌آموزان به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند و معلمان می‌توانند به راحتی آن‌ها را با کمک آیپد تصحیح کنند. این تکنولوژی باعث ایجاد کلاس‌های بدون کاغذ شده است، زیرا بیش‌تر دانش‌آموزان توانایی خرید آیپد را دارند، بنابراین امتحان‌ها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شوند.

 

زیان‌های استفاده از فناوری در کلاس درس

مشارکت دانش‌آموزان

۱۰. پرت شدن حواس دانش‌آموزان:

دانش‌آموزان عاشق استفاده از تکنولوژی در کلاس درس هستند، ولی این مسئله می‌تواند حواس‌شان را پرت کند؛ برای نمونه، استفاده از گوشی‌های همراه برای مطالعه در کلاس درس حواس‌شان را از حرف‌های معلم پرت می‌کند. بیش‌تر گوشی‌های هوشمند دارای برنامه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب، و پینترست هستند؛ دانش‌آموزان برای سرگرمی به استفاده از این برنامه‌های اجتماعی در گوشی‌های هوشمندشان علاقه دارند و معمولا در کلاس درس حواس‌شان را به آن‌ها مشغول می‌کنند.

 

۱۱. فناوری در کلاس درس پر هزینه است:

مدرسه‌هایی که دارای بودجه‌ی اندک هستند توانایی مالی خرید فناوری‌های یکپارچه را در کلاس درس ندارند. هم‌چنین مادرها و پدرهایی که درآمد محدود دارند نیز توانایی خرید لپ‌تاپ یا آیپد را برای کودکان‌شان ندارند. بنابراین همه‌ی مدارس یا دانش‌آموزان در جایگاهی نیستند که بتوانند از این فناوری‌ها در کلاس استفاده کنند. هم‌چنین مدرسه‌هایی که از فناوری یکپارچه بهره‌مند هستند نیز باید هزینه‌های نگهداری از این فناوری‌های آموزشی را متحمل شوند.

 

۱۲. فناوری نیازمند آموزش است:

هم‌ معلمان و هم دانش‌آموزان برای یادگیری چگونگی استفاده از فناوری‌های گوناگون آموزشی نیازمند آموزش‌های فوق‌العاده هستند؛ و این مسئله نیز نیازمند صرف پول و زمان می باشد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website