0
  • No products in the cart.
 

برای شروع کار چگونه سرمایه گذار جذب کنیم؟

جذب سرمایه گذار

برای شروع کار چگونه سرمایه گذار جذب کنیم؟

فراهم کردن سرمایه‌ی مورد نیاز از بزرگ‌ترین چالش‌های کارآفرینان در راه‌اندازی کسب‌وکار جدید است. معمولا زمان و تلاش بسیاری برای پیدا کردن سرمایه گذار مورد اعتماد لازم است. همچنین با ماهیت کسب‌وکار یعنی راه حلی که برای رفع مشکل ارائه کرده اید رابطه‌ی مستقیم دارد. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

خیلی ها فکر می‌کنند پیدا کردن سرمایه گذار کار آسانی است و فقط کافی است در مورد کسب‌وکار خود با شور و هیجان صحبت کنند در صورتی که عوامل دیگری نیز تأثیرگذار است. با این حال نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است ۵۷ درصد کارآفرینان موفق بودجه‌ی مورد نظر برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ و گسترش کسب‌وکار خود را پیدا می‌کنند و این خبر بسیار خوبی است.اگر مخالف پیدا کردن سرمایه گذار هستید و نمی‌خواهید در آینده درگیر مسائل مالی شوید، تنها راه ممکن این است که از پس‌انداز خودتان استفاده کنید.

جذب سرمایه گذار برای شروع کار با راهنمایی گرفتن

به‌جای اینکه بدون مقدمه به سرمایه‌گذاران زنگ بزنید و التماس کنید تا در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کنند، در نظر داشته باشید که می‌توانید اول نظر آنها را بپرسید.

تماس‌ها و ایمیل‌های بی‌مقدمه به سرمایه‌گذاران برای جلب نظر آنها به کسب‌وکار نوپای شما، معمولا بی‌نتیجه است. به‌جای آن از سرمایه‌گذاران قابل‌تحسین راهنمایی بگیرید.

اگر با راهبرد مشخص اول برای راهنمایی سراغ یک سرمایه‌گذار بروید، ممکن است بتوانید با آنها رابطه‌ای ایجاد کنید که نتیجه‌ی آن تمایل آنها به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار شما در آینده باشد. این کار به آنها فرصت می‌دهد تا به ضعف‌های بالقوه‌ی شما اشاره کنند و نشان می‌دهد که برای نظر آنها ارزش قائلید.

جذب سرمایه گذار برای شروع کار با شریک داشتن

زمانی به سراغ سرمایه‌گذاران می‌روید، آنها تنهام محصول یا خدمات شما را نمی‌خواهند؛ تیم شما نیز برای آنها مهم است. بن لنگ مؤسس Mapme می‌گوید:

«سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر اغلب دنبال شرکای بااستعداد می‌گردند و به‌ندرت سراغ یک مؤسس تنها می‌روند».

این موضوع دلیل نمی‌شود که با هرکسی کار کنید. انتخاب تیم رهبری درست برای کسب‌وکار نوپای شما فرایند ظریفی است چون‌ داشتن شرکای بد در آخر آسیب بیشتری به کسب‌وکار شما می‌زند تا اینکه اصلا شریکی نداشته باشید.به‌ هر‌ حال اگر بتوانید شریک مناسبی پیدا کنید فرایندهای آغازین کسب‌وکار شما بسیار راحت تر است.

دنبال جلب رضایت مشتری باشید

هرچقدر یک کسب‌وکار نوپا برای رشد و توسعه‌ی خود به سرمایه‌‌گذار وابسته است، به مشتری نیز نیاز دارد. مشتری تضمینی برای کاربردی بودن ایده و مهر تأییدی روی کیفیت خدمات کسب‌وکار است. بعضی وقتها مشتری‌هایی که از خدمات استارتاپ راضی باشند همکاری خود را افزایش می‌دهند و حتی روی کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنند. وجود مشتری برای هر کسب‌وکاری ضروری است و این موضوع برای هر دو طرف سودمند است. مشتری خدمات شخصی‌سازی شده‌ی خود را دریافت می‌کند و استارتاپ نیز اعتبار خود را افزایش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری پیدا کنید که شریک هم باشد، نه‌فقط پول‌دهنده

تزریق نقدینگی به کسب‌وکار شما خیلی مفید است ولی دنبال سرمایه‌گذاری بگردید که بتواند چیزی محسوس و فراتر از تنها پول به کسب‌وکار شما اضافه کند؛ سرمایه‌گذاری که بتواند به شما کمک کند تا کسب‌وکار خود را قوی‌تر کنید در آخر برای شما سودمندتر از سرمایه‌گذاری است که غیر از پول چیز دیگری برای‌ شما به همراه ندارد.

جذب سرمایه گذار

با سرمایه‌گذار رابطه‌ی مستمر و مثبت داشته باشید

فرآیند جذب سرمایه تنها به گرفتن پول ختم نمی‌شود. سرمایه‌گذاران سکوت بعد از سرمایه‌گذاری را دوست ندارند و باید در جریان همه ی کارها قرار بگیرند. خبر نداشتن از جریان کارها برایشان نگران‌کننده است و ادامه‌ی همکاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فراموش نکنید شهرت کسب‌وکار شما هم به این موضوع وابسته است پس باید به طور پیوسته با آن‌ها در ارتباط باشید و نتیجه‌ی امور را اعلام کنید.

یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و ایده‌آل شخصی است که همگام با استارتاپ رشد می‌کند. انجل اینوستورها اغلب مناسب‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای استارتاپ در مرحله‌ی اولیه هستند و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر معمولا در مراحل بعدی یعنی زمانی که کار و ارزیابی جدی‌تر شد و به پول بیشتری احتیاج بود توصیه می‌شوند.

حتی اگر تصمیم دارید سرمایه‌ی مورد نظر برای استارتاپ خود را از طریق کراد فاندینگ یا سرمایه‌ی شخصی تأمین کنید باز هم باید آمادگی کامل داشته باشید. زیرا داشتن نقشه‌ی برنامه‌ریزی شده، تعامل با صنعت مورد نظر و پیدا کردن مشتری در تمامی روش‌های جذب سرمایه مشترک است.

پیش از هر کاری روی متن سخنرانی و سوال‌های احتمالی تمرکز کنید

برخورد اول و تأثیری که در ثانیه‌های اول روی طرف مقابل می‌گذارید بسیار مهم است. اینکه بتوانید با آگاهی کامل به سوال‌هایشان پاسخ دهید نشان می‌دهد تا چه اندازه روی کسب‌وکار خود مسلط هستید و تمام زوایا را از قبل بررسی کرده‌اید. درنتیجه متن مناسبی برای معرفی استارتاپ خود آماده کنید و همیشه در ذهن داشته باشید.

 

در طول جلسه سرمایه گذاران سوالات مشابهی را می‌پرسند که بهتر است از قبل جواب آماده داشته باشید. سعی کنید در جلسه اعتماد به نفس داشته باشید و  قاطعانه به سوال‌ها پاسخ دهید. اگر بتوانید پاورپوینتی حداقل  ۱۰ صفحه‌ ای تهیه کنید تا ارایه دهید، سرمایه‌گذار دید بهتری نسبت به کسب‌وکار تان پیدا خواهد کرد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website