0
  • No products in the cart.
 

جاذبه های گردشگری اصفهان نصف جهان

جاذبه های گردشگری اصفهان نصف جهان

شهر اصفهان که از نظر شکوه زیبایی و بهره مندی از هنر و سرزندگی به نصف جهان مشهور است یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است که با آب و هوای معتدل و خوب خود در هر فصلی از سال می تواند پذیرایی گردشگران باشد. جاهای دیدنی اصفهان بسیار زیاد و حیرت انگیز هستند و علاوه بر مکان های تاریخی و باستانی مراکز تفریحی و جاذبه های طبیعی زیادی نیز دارد.

وجود معماری باشکوه اسلامی ایرانی میراث جهانی یونسکو، پل های زیبا و پر زرق و برق، گنبد ها و مناره های زیبا، فرهنگ محلی دوستانه، غذاهای خوشمزه و لذیذ، کاشی کاری های جذاب و دلربا ، بازارهای سنتی تحسین برانگیز و بسیاری از مکان های جذاب و زیبا برای کشف کردن و گشت و گذار اصفهان را به بهترین شهر برای گذران تعطیلات تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله با مجله توسعه دهندگان همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری اصفهان آشنا شوید .

جاهای دیدنی اصفهان

۱. میدان نقش جهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان میدان نقش جهان است که به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین و زیباترین میدان های جهان محسوب می شود. این میدان با ۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض، چهار اثر تاریخی اصفهان شامل مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو را در خود جای داده است. این میدان در دورانی که صفویان اصفهان را به عنوان پایتخت انتخاب کردند، احداث شد. اطراف میدان نقش جهان ۲۰۰ حجره ۲ طبقه وجود دارد که گردشگران علاوه بر بازدید از این میدان میتوانند به خرید هم بپردازند.

۲. سی و سه پل

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان است که با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، توسط الله‌وردی‌خان اوندیلادزه بر روی زاینده‌رود و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان در دوره صفویه بوده‌است. در عصر صفوی، نوروز ۷ شبانه‌روز در کنار سی‌وسه‌پل جشن گرفته می‌شد. در این ایام سی‌وسه‌پل را چراغانی می‌کردند و بعضی‌اوقات شاه‌عباس دستور گل‌ریزان این پل را می‌داد.

جهانگردان زیادی سی‌وسه‌پل را شاهکاری در معماری ایران می‌دانند؛ ازجمله آن‌ها می‌توانیم به پرسی سایکس اشاره کنیم که سی‌وسه‌پل را یکی از پل‌های درجه اوّل جهان خوانده است، شاردن آن را شاه‌کار معماری و شگفت‌آفرین و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران خواند. و به قول لرد کرزن «انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه‌ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد.

۳. پل خواجو

یکی از بی نظیر ترین معماری های زمان شاه عباس دوم پل خواجو است که روی زاینده رود ساخته شده است، اسم دیگر این پل بابا رکن الدین است و از عملکردهای این پل می توان به سد بودن و تنظیم جریان آب اشاره کرد، سازه این پل از نظر معماری بسیار مستحکم و متقارن است. دقیقا در وسط این پل ساختمانی برای اقامت موقتی شاه و خانواده اش به نام بیگر بیکی بنا شده که هم اکنون نیز وجود دارد و زیر سقف طاق های آن نقاشی های بی نظیری وجود دارد که نمایانگر هنر و شکوه تمدن در آن زمان بوده است.

۴. کاخ عالی قاپو

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان کاخ عالی قاپو است که در میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. این کاخ را می‌توان شاهکاری از معماری صفوی نامید. کاخ عالی قاپو در ۶ طبقه ساخته شده است و هر یک از طبقات تزئینات خاص خود را دارد. «عالی قاپو» به معنی «سردر بلند» یا «درگاه بلند» است و این کاخ را می‌توان مدخل قصرهایی نامید که در عصر صفویه در محدوده‌ی میدان نقش جهان ساخته شده بود.
در طبقه‌ی ششم این کاخ تالاری قرار دارد که به آن اتاق صوت می‌گویند. این تالار به گونه‌ای ساخته شده است که مانند استودیوی ضبط، طنین‌های اضافی را از صدا می‌گیرد و اصوات را به شکل صاف به تمام قسمت‌های تالار می‌رساند. همه جای این تالار گچ‌بری‌های زیبا به شکل جام و صراحی است.

۵. کاخ چهلستون

کاخ چهلستون هم مانند بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان محصول دوران باشکوه صفوی است.  این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان قرار گرفته است.در معماری این کاخ از تلفیق معماری چینی، ایرانی و فرنگی استفاده شده است، این کاخ شامل یک ایوان اصلی که رو به شرق بوده می باشد که این ایوان شامل دو بخش که یکی بر 18 ستون چوبی و بلند استوار است و دیگری بر چهار ستون وسط که روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته که حجاری آن ها به گونه ایی بوده که دو شیر  به یک سر انسان نشان داده می شود.

۶. مسجد جامع

مسجد جامع اصفهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان و از مهمترین بناهای تاریخی شهر اصفهان است که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز می‌گردد. مسجدی که کوچک و متناسب با جمعیت شهر اصفهان ساخته شده‌ بود و باعث رشد شهرنشینی اصفهان شد.  تاریخچه ساخت مسجد جامع اصفهان در زمان عباسیان بوده، زمانیکه مهمترین طرح های توسعه در دوران آل بویه و صفوی صورت پذیرفته اند. این بنا، از لحاظ فنی، هنری و انواع معماری ادوار مختلف اسلامی دارای شهرت جهانی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۲ به ثبت رسیده است.

۷. کاخ هشت بهشت

این عمارت زیبا و دلگشا و تاریخی در اواخر حکومت سلسله صفویان، محل سکونت حاکمان آن زمان بوده است. عمارت هشت بهشت در باغ بزرگ و بسیار زیبای نقش جهان قرار دارد که بنای اولیه‌ی آن را شاه اسماعیل اول بنا نهاد. این عمارت هشت ضلعی است در دو طبقه ساخته شده و چهار نما دارد و هیچ یک از نماها همانند دیگری نیست. به نظر می‌رسد نمای شمالی نمای اصلی عمارت باشد اما استخری که در ضلع شرقی قرار دارد، نشان می‌دهد که نمای اصلی در این سمت قرار دارد. در وسط تالار عمارت، حوض هشت ضلعی به جنس مرمر قرار دارد که به آن حوض مروارید می‌گویند. در و پنجره‌های آن نیز خاتم‌کاری است و زیبایی عمارت را دوچندان کرده است.

۸. منار جنبان

داستان ها و حکایات بسیار زیادی درباره این بنای تاریخی عجیب و زیبا در ادبیات فولکلور ما وجود دارد. در این بنا عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» دفن شده و بر سنگ قبر او تاریخ ۷۱۶ هجری ثبت شده است. این تاریخ با حکومت سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مصادف است. بنای منارجنبان به شکل یک بقعه و دو مناره است؛ ارتفاع هر یک از این مناره‌ها ۷/۵ متر بوده و آن چه این‌ها را از سایر مناره‌ها متمایز کرده، تکان خوردن آن است. با تکان خوردن یکی از مناره‌ها، هم مناره‌ی دیگر و هم کل ساختمان تکان می‌خورد. دلیل این پدیده مدت‌ها ناشناخته بود اما یکی از دلایل آن را می‌توان پدیده‌ای فیزیکی به نام «تشدید» یا «اثر دوپلر» نامید؛ چون این دو مناره شبیه هم و بسیار سبک هستند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد.

مطلب مرتبط: 10 شهر زیبای جهان که باید آنها را ببینید .

۹. کلیسا و موزه وانک

نام اصلی این کلیسای زیا و تاریخی وانک آمنا پرکیچ است و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. این کلیسای تاریخی عبادتگاه ارمنی ها است و در محله ی جلفای اصفهان قرار گرفته است. این کلیسا دارای دو گنبد است. این گنبدها به تقلید از سبک معماری ایرانی به شکل مدور ساخته شده اند. سقف ها و دیوارهای عبادتگاه کلیسای وانک با نقاشی های بسیار زیبایی پوشیده شده است، این نقاشی ها همه روایت ها و تصاویری از انجیل هستند و در میان آن ها می توان به تصاویری از تولد عیسی و بهشت و جهنم اشاره کرد. در این کلیسا موزه و کتابخانه ای وجود دارد که ارزش تاریخی دارند. در موزه ی این کلیسا اشیا و کتاب های قدیمی مانند: نسخه های خطی و تابلوها، سازها، زیورآلات، منسوجات و…نگهداری می شوند.

۱۰. محله جلفا

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان همین محله جلفا است که تمام مسافران را حتی برای یکبار هم که شده به سمت خود جلب می کند. محله جلفا، خیابان سنگفرشی است که قدم زدن در آن حال آدم را میتواند از این رو به آن رو کند. میتوان رفت و در یکی از کافه هایش نشست یا مجذوب نقاشی های دیواری کلیسای وانک آن شد.

۱۱. بازار قیصریه

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان بازار قیصریه است. بازار قیصریه یکی از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهى نیز شهرت دارد، این بازار از سردر قیصریه شروع و به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌شود. بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است. سردر قیصریه، يكي از زيباترين نقاشي های مربوط به دوران صفويه را نشان مي دهد. از اين سردر ، وارد يكي از زيباترين بازارهاي جهان مي شويد. اين بازار در دوران صفويه مركز فروش كالاهاي گران قيمت بوده است و نمايندگان شركتهاي خارجي در اين مكان داراي حجره هایی بوده اند .

ایـن بـازار از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهاى اصفهان است، در وسط بازار محوطه بزرگ مدور شکلى است کـه گنبـد زیبایی دارد و در طرف مغرب کاروانسراى با شکوه شاهى قرار دارد که دو طبقه و داراى تقریبا ۱۵۰ حجره است.

۱۲. مسجد شیخ لطف الله

یک شاهکار دیگر هنر و معماری اصفهان در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته است، بنایی زیبا با گنبد مدور و بی مناره ای که نقش و نگار ایرانی بر روی آن هنرنمایی می کند و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان یعنی مسجد شیخ لطف الله است. این مسجد زیبا ویژگی منحصر به فردی دارد که آن را از مساجد دیگر متمایز کرده است و آن نداشتن مناره است، مسجد شیخ لطف الله شبستان یا صحن ورودی هم ندارد و به جای آن رواق کاشی کاری شده و زیبایی دارد که زینت بخش میدان نقش جهان است. طرح و رنگ و نقش و نورپردازی این مسجد آنقدر بی نظیر و خیال انگیز است که چشم از دیدن آن سیر نمی شود، بی شک این اثر معماری شاهکاری است باشکوه و بی همتا که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطلب مرتبط: راهنمای سفر به انگلستان را در مجله توسعه دهندگان بخوانید .

۱۳. آتشگاه اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان متعلق به دوران ساسانی به نام آتشگاه است. آتشگاه اثری باستانی و کهن بر فراز کوهی به این نام قرار دارد.  درگذشته آتشکده ها محل انجام مراسم مذهبی و حفظ و نگهداری آتش مقدس بوده است. درباره ی تاریخ دقیق احداث این آتشگاه، اطلاع دقیقی در دسترس نیست، اما تاریخ شناسان دریافته اند که این بنا در طول تاریخ دارای کاربرد بوده است. بنای آتشگاه استوانه ای شکل و خشتی است. این آتشگاه در محلی واقع شده که کاملا مشرف به اطراف است .هفت پنجره بزرگ و یک در ورودی دارد و در طراحی آن به این نکته توجه شده، که آتش مقدسی که در آن افروخته می شود، از بیرون قابل رویت باشد.

۱۴. مسجد امام

اصفهان شهر بناهای ملی و مذهبی است و مسجد شاه که به نام‌های مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد، یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری  در قرن یازدهم هجری است كه به دستور شاه عباس اول ، توسط استاد علي اكبر اصفهاني احداث گردیده است .

ارتفاع گنبد خارجي از كف مسجد ۵۰ متر مي باشد . کتیبه های مسجد، توسط خطاطان و خوشنویسان مشهور دوران صفويه مزين شده است . تمام سطوح جرزها و ديوارها و گنبد و مناره ها و طاق نماهاي داخلي و خارجي مسجد از كاشيهاي هفت رنگ و معرق پوشيده شده است . نقوش اين كاشي كاريها «گل و بوته ها» به صورت مجرد و رمزي ظاهر مي شود .

۱۵. زاینده رود

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان مسیر زاینده رود است. زاینده‌ رود مهمترین‌ رودخانه‌ مركز فلات‌ ایران‌ است‌. این‌ رودخانه‌ به‌ دلیل‌ جوشش‌ چشمه‌های‌ ‌فراوان‌ از سرچشمه‌ تا مصب‌، به‌ زاینده‌ رود مشهور‌ شده‌ است‌. این‌ رودخانه‌ از جبهه‌ شمال‌ شرقی‌ زردكوه‌بختیاری‌ سرچشمه‌ می گیرد و تا باتلاق‌ گاوخونی‌ جریان‌ می یابد. طول‌ این‌ رودخانه‌ حداكثر ۴۲۰ کیلومتر و عرض‌ مسیر آن‌ از ۱۰ تا ۲۰ متر در دره‌ها و تا ۸۰۰ متر در شهر اصفهان متفاوت‌ است‌. از ابتدا تا انتهای‌ مسیرزاینده‌ رود، بیشه‌ زارهای‌ سرسبزی‌ در سواحل‌ آن‌ وجود دارند كه‌ در زیبائی‌، طراوت‌ و لطافت‌ آب‌ و هوا و چشم‌اندازهای‌ پیرامون‌ رودخانه‌ بسیار موثر هستند.

۱۶.مدرسه چهار باغ

بسیاری از گردشگران که از مدرسه چهارباغ اصفهان بازدید کرده اند این بنا را یکی حیرت‌انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان می‌دانند. این بنا که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین نیز مشهور است آخرین بنایی است که در عصر حکومت صفوی ساخته شد. چهار باغ یکی از مدارس ویژه‌ی علوم دینی بوده که با پشتوانه‌ی مالی فراون به تربیت و تحصیلی طلاب اختصاص پیدا کرده بود. این بنا با تمام ویژگی‌های چشم‌گیرش زیبایی تمام و کمالی دارد. از گره چینی‌ها و کاشی‌کاری‌ها تا تمام طرح و نقشی که در تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و حجره‌های آن انجام شده است تا تصویری ماندگار بسازد.

مدرسه چهارباغ پس از شهریور ۱۳۲۰ بازگشایی شد و در ۱۳۲۳ به جای کتابخانه قدیمی آن کتابخانه‌ای به نام کتابخانه فرهنگ ساخته شد. پس از پیروزی انقلاب، نام مدرسه چهارباغ و کتابخانه آن به «مدرسه علمیه امام جعفرصادق» و «کتابخانه عمومی امام جعفرصادق» تغییر یافت. این مدرسه هم اکنون از مدارس طلبه نشین حوزه علمیه اصفهان است.

مطلب مرتبط: 10 کشور برتر برای مهاجرت

۱۷. آکواریوم اصفهان

خیلی از گردشگران فکرش را هم نمیکنند که در کنار این همه بناهای تاریخی و باستانی و معماری های سنتی اسلامی بتوانند از یک آکواریوم مدرن و زیبا هم دیدن کنند! آکواریومی که بتوان در آن به تماشای کوسه‌ها و شیرهای دریایی رفت. اما باید به شما بگوییم بزرگترین آکواریوم خاورمیانه با مساحت ۳۵۰۰ متر در کنار پارک ناژوان اصفهان واقع شده و ۳۵ متر طول دارد. آبزیان این آکواریوم ۵۰۰۰ موجود زنده را دربرمی گیرد که بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی های پنج قاره جهان هم جزو آن هستند و برخی از آنها نیز از خطرناکترین، نادرترین و عجیب ترین گونه ها هستند. همچنین جالب است بدانید که در این آکواریوم ۶ نوع کوسه زندگی می‌کند.

۱۸. کوه صفه

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان کوه صفه است. صفه در جنوب اصفهان قرار داد و در حقیقت یکی از نمادهای شهر اصفهان است و از بالای آن کل شهر پیدا است. پارک کوهستانی صفه یکی از مکان های طبیعی و تفریحی اصفهان بوده که وجود تله‎کابین به جذابیت آن بسیار افزوده است. در این پارک دو خط تله کابین وجود دارد که خط اول آن دارای ۵۰ کابین ۴ نفره بوده و از روی بزرگراه صفه تا بالای گردنه باد بالا می رود. صفه طبیعت بکری دارد، پر درخت و سرسبز است و برای پیاده روی جای خوبی است. جدا از زیبایی خود کوه و اطرافش، امکانات خوبی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده است. هم رستوران و کافه دارد، هم پارک کوهستانی و هم باغ وحش، آبشار، سالن بولینگ و غارها و آبشارهای متعدد، می تواند صفه را به محیط منحصر به فردی برای گردشگران تبدیل کند.

۱۹. چهار باغ عباسی

یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی در طول شهر اصفهان که از سایه سار درختان نیز عبور کنید چهارباغ است. در شهر اصفهان چهارباغ‌های بسیاری وجود داشته که از زیباترین آن‌ها همین چهارباغ عباسی است. خیابانی که سراسر آن‌ را درختان سبز و زیبا در برگرفته‌اند. چهارباغ عباسی از سی و سه پل شروع می‌شود و به سمت شمال شهر می‌رود. در دوره‌های بعد چهار باغ دیگری ایجاد شد که آن‌را چهارباغ پایین می‌نامند. این مسیر به سمت جنوب شهر اصفهان می‌رود و سی و سه پل نقطه اتصال این دو مسیر زیبا است.

۲۰. پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان منطقه خوش آب و هوایی است که برای پیک نیک و تفریح عالی است و به خاطر درختان ناز و صنوبر به این نام خوانده می‌شود. فقط آب و هوای خوش ناژوان نیست که مردم را راهی آن می‌کند. ناژوان پر از سرگرمی‌هایی مثل تله سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه سواری، اسب سواری و قایق‌رانی است. البته که از همه اینها گذشته باغ پرندگان، باغ خزندگان، پروانه‌ها، باغ گل‌های زینتی و از همه مهمتر امکان چادر زدن در این منطقه، هوس رفتن به ناژوان را در دل می‌اندازد. پارک جنگلی ناژوان در جنوب غربی اصفهان قرار گرفته است.

مطلب مرتبط : اصطلاحات ضروری انگلیسی برای سفر را در سایت تدسا بیاموزید .

۲۱. باغ پرندگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که از مراکز تفریحی نیز هست باغ پرندگان است. باغ پرندگان اصفهان در حدود ۴ کیلومتری غرب پل وحید و امتداد مجموعه تفریحی ناژوان قرار گرفته است. باغی که به خصوص برای کودکان فضای مناسبی دارد و با پرندگان رنگ و وارنگش می‌تواند آنها را سرذوق بیاورد. باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ ساخته شده و ۴ هزار پرنده در ۱۳۰ گونه مختلف دارد. پرندگانی که بعضی‌هایشان مثل اردک و قوها در چهار برکه باغ زندگی می‌کنند و بعضی‌هایشان مثل کبک‌ها در صخره‌های باغ و بعضی‌ها مثل قرقاول‌ها لابه لای درختان باغ. بعضی‌ها هم گرفتار قفسه‌های فلزی و شیشه‌ای هستند.

۲۲. روستای ورزنه

ورزنه یکی از جاهای دیدنی اصفهان و منطقه‌ای است در جنوبی غربی نائین و نزدیک تالاب گاوخونی که زاینده رود از میانش عبور می‌کند و وقتی زاینده رود جاری است، تالاب هم دیدنی می‌شود. روستای ورزنه را به آداب و رسوم و تپه‌های ماسه‌ای آن می‌شناسند که به خصوص برای آنهایی که به کویر و شب‌های پرستاره‌اش علاقه دارند جای بکری است. کویر خارا با شن و ماسه‌های روانش یکی از مناطق بکر ایران است. نکته جالب در مورد ورزنه پوشش زنان این شهر است که عموما از  چادرهای سفید استفاده میکنند و جلوه پر طراوتی به روستا داده اند.

۲۳. فروشگاه های صنایع دستی

اصفهان نصف جهان با انتخاب شدن به عنوان اولین پایتخت فرهنگی کشور های اسلامی در ۲۰۰۵ در بین جهانیان بیش از پیش مشهور شده و گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این شهر از لحاظ صنایع دستی مهمترین شهر کشور به شمار می آید که بیشتر صنایع دستی کشور اعم از قلم کاری، خاتم کاری، ترمه و… در آن تولید می شود و گردشگرانی که مشتاق به تهیه سوغات ایرانی هستند تقریباً صنایع دستی و سوغاتی های‌ تمام نقاط ایران را در حاشیه میدان نقش جهان و در بازار قدیمی اصفهان می توانند تهیه کنند.

۲۴. خوراکی های سنتی لذیذ

یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان مغازه های فروش خوراکی های سنتی و خوشمزه است. در بین شیرینی های‌ اصفهان گز و پولکی اصفهان از همه معروفتر هستند؛ مهمترین غذای محلی اصفهان که بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران است بریانی «بریونی» نام دارد که خوراکی گوشتی و بسیار چرب است و در بیشتر نقاط شهر میتوان آن را تهیه کرد.

۲۵. باغ گل‌ها

آخرین جاذبه گردشگری اصفهان که معرفی میکنیم باغ گل‌های اصفهان است که در حاشیه جنوب شرقی میدان بزرگمهر و در نزدیکی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. مساحت باغ ۲۵۰۰ متر مربع است و ۲۵۰ گونه گياهان صخره‌ای كه نمايي از طبيعت را ارائه می‌کند، در اين باغ كاشته شده است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website