0
  • No products in the cart.
 

ذهن آگاهی (Mindfulness) در فروش چه تاثیری دارد؟

ذهن آگاهی در فروش

ذهن آگاهی (Mindfulness) در فروش چه تاثیری دارد؟

در هر لحظه فقط یک کار را با تمام وجود انجام دادن و در اینجا و اکنون بودن، ذهن آگاهی یا (mindfulness) نام دارد. ذهن آگاهی موضوعی مهم و اساسی در تمام مراحل زندگی است. این موضوع کمی عجیب به نظر می رسد ولی در فروش شما تاثیر بسزایی دارد. در ادامه برای آشنایی با  ذهن آگاهی  در فروش با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

ذهن آگاهی چگونه به فروش کمک میکند؟
یکی از دوستانم سالها پیش از اینکه یک مدیر فروش موفق شود؛ خانه به خانه کتاب میفروخت. خود او میگوید که کار آن روزهایش بسیار طولانی و خسته کننده اما تمرینی برای موفقیت های آینده اش بوده است. او میگفت هر روز فکر میکرد چه حرف هایی ممکن است از مشتریان بشنود و جواب های احتمالی را در ذهنش آماده داشته است. این کار بعدها در آموزش به نیروهای جدیدی که استخدام کرد هم کمک زیادی کرد.

شاید فکر کنید استفاده از این روش هیچ احتیاجی به ذهن آگاهی ندارد؛ شما قرار است مثل یک روبات از روی سناریو پیش بروید. اما در عمل اینطور نیست! شما چه از روی یک سناریوی از پیش نوشته شده پیش بروید و چه نه؛ مهمترین کاری که باید انجام بدهید این است که دقیقا بدانید مشتری چه میگوید و در ذهنش چه میگذرد. نه اینکه فقط حدس بزنید مشتری درباره چه چیزی حرف میزند. دوستی که از او نام بردم؛ امروز یکی از موفقترین مدیران فروش است و دلیل آن؛ انگیزه و پشتکاری است که همیشه دارد. هر وقت قرار باشد او با یک مشتری دیدار کاری داشته باشد؛ محصول یا خدمتی که قرار است فروخته شود را پشت در میگذارد و با صد درصد توجهش با کسی صحبت میکند که روبروی اوست. او به معنای واقعی کلمه mindful است!

دو فایده اساسی ذهن آگاهی:
اولین فایده ذهن آگاه بودن این است که دقیقا متوجه میشوید چه چیزی به شما گفته میشود. اینکه بدانید طرف مقابل به شما چه چیزی گفته؛ بدون اینکه توسط انتظارات و یا پیش داوری های ذهنی شما تحریف شده باشد؛ یک امتیاز بزرگ برای فروش بهتر است. بدون اینکه بدانید چه چیزی در ذهن مشتری میگذرد نمیتوانید انتظار داشته باشید جواب درست و کاملی از او بگیرید یا محصولتان را بفروشید.

اما به عنوان دومین مزیت مهم ذهن آگاهی میتوان به این اشاره کرد که مردم متوجه میشوند شما با تمام وجود اینجا حضور دارید یا نه! تا چند سال قبل انجام دادن همزمان چند کار (multi-tasking) مزیت محسوب میشد. هر کس را که نگاه میکردید چندین زونکن و ورق و تلفن در دست داشت. اما حالا اکثر مردم به این نتیجه رسیده اند که صحبت کردن با مشتری، وقتی که تمام حواستان را به او میدهید اثر فوق العاده ای روی او میگذارد. در هنگام صحبت کاری با مشتری، گوشی تلفنتان را خاموش کنید و تمام تمرکزتان را روی فرد مقابل بگذارید. حتی اگر شما قیمت بالاتری هم پیشنهاد بدهید؛ باز احتمالا او از شما خرید خواهد کرد. چرا که همه مردم، به صورت «ناخودآگاه» میدهند از کسی خرید کنند که به آنها این حس را میدهد که فهمیده میشوند.

ذهن آگاهی در فروش

گفته میشود نلسون ماندلا هم فردی بسیار ذهن آگاه بود. او در جلساتی که با افراد مختلف داشت؛ طوری به آنها توجه میکرد که آنها هرگز این میزان از اهمیت را قبلا ندیده بودند.

«این هم گذشت»
یک فرد مایندفول؛ اگر یک تلاش ناموفق داشته باشد از این روش استفاده میکند. شما هم احتمالا وقتی بتوانید محصول یا خدمتتان را بفروشید؛ میگویید صحبت کاری شما موفق بوده و اگر نتوانید؛ فکر میکنید در ملاقاتتان شکست خورده اید. در حالیکه اصلا اینطور نیست! قرار نیست همه افراد نرخ تبدیل سرنخ به فروش صد درصد داشته باشند. همان دوستی که درباره اش صحبت کردم؛ وقتی در بحثی نمیتوانست طرف مقابلش را قانع کند؛ نه عصبی میشد نه سعی میکرد با اصرار بیشتر مشتری را مجبور به خرید کند. در این مواقع او همه تمرکزش را صرف این میکرد که بفهمد طرف مقابل دقیقا چه میگوید و چه حسی دارد و با این روش بیشترین احساس را در مشتری برمی انگیخت. او به خوبی میدانست قرار نیست همه بحث ها به فروش برسند. علاوه بر این او میدانست که نشست کاری موفقی داشته؛ چرا که همه تلاشش را انجام داده بود.

البته که همیشه ذهن آگاه بودن در زمینه فروش عملی نیست. حتی بزرگترین افراد هم در این زمینه نمیتوانند ادعا کنند همیشه با تمام تمرکزشان در قرارها حضور دارند. اما وقتی مایندفول باشید؛ میبینید که از فرآیند فروش لذت بیشتری میبرید و نتایج بسیار بهتری هم کسب میکنید.

 

قبل از انجام قرار کاری یا تلفنی نفس عمیقی بکشد. بر روی تمام مسایل لازم در این قرار تمرکز کنید و سعی کنید در تمرکز خود را حفظ کرده و ذهن تان آگاه باشد. مطمین باشید که صحبت های شما موفق آمیز خواهد بود و به نتیجه خواهید رسید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website