0
  • No products in the cart.
 

مدیریت یادگیری همراه با نرم افزارهای LMS

مدیریت یادگیری همراه با نرم افزارهای LMS

مدیریت یادگیری همراه با نرم افزارهای LMS

آیا سازمان های آموزش عالی نیاز به استفاده از فناوری آموزش الکترونیکی دارند؟

امروزه سازمان های آموزشی عالی (HEOs) با چالش های بیشتر و مسائل پیچیده ای روبرو هستند، از افزایش شمار دانشجویان ثبت نام شده در برنامه های آموزشی خود تا محدودیت های اعمال شده توسط زیرساخت موجود برای پذیرش دانشجویان و برنامه ی کلاس های درسی. در طول دو دهه گذشته، امیدواربودیم که چالش هایی که توسط سازمان آموزش عالی بوجود می آید، با تحولاتی که بوسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به دست آمد حداقل تا حدودی حل شود. سازمان های آموزش عالی به طور کامل موقعیت خود را نسبت به استفاده از فناوری ها و تجهیزات ساخته شده برای توده های کاربر که توسط ICT در دسترس است تغییر دادند، و در اینجا باید به رونقی که دستگاه های تلفن همراه مسببش هستند اشاره کرد. بر اساس تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، و دسترسی وسیع و آسان است که این پیشرفت ها را تسهیل می کند، سازمان های آموزش عالی زمان و امکان نگاه کردن به انواع مختلف راه حل های مدیریت یادگیری، توجه بیشتر به نرم افزار آموزش مجازی LMS در استفاده از آنها در برنامه های آموزش و پرورش را دارند. کافی است که به این سوال ساده یک پاسخ دهیم، چرا سازمان های آموزش عالی نیاز به استفاده از فناوری آموزش الکترونیکی دارند و پاسخ این است که به سادگی توسط هدف نهایی هر سازمان آموزش عالی، که به عنوان دستاورد رضایت مشتری است. با توجه به مشتری اصلی دانش آموز، هدف نهایی دانشجو موفق خواهد بود، با این وجود، دانشجویی که نه تنها از یک گروه دانشگاه فارغ التحصیل می شود، بلکه می تواند بلافاصله توسط بسته های اشتغالی که برای کلاس پایه در نظر گرفته شده است با آن کار کند.

از نظر کارشناس ها پایان دهه 1990 نشان دهنده ی مرز بین مدل سنتی و آینده در آموزش و پرورش است. در آن زمان، مدیریت یادگیری از سطح کلاس به صورتی که همه ما می دانیم و هنوز هم در حال حاضر وجود دارد، به سطح جدیدی از توسعه تغییریافته است. در ابتدا تجربه مدیریت یادگیری در فرم جدید، به استفاده از کامپیوتر و اینترنت برای مدیریت ارسال و دریافت پیام ها محدود می شد. در سال 1997، اولین شرکت های پیشرو در توسعه نرم افزار ال ام اس ، بلک برد و صبا که نرم افزار یادگیری الکترونیکی مناسب را در سطح سازمانی و مبتنی بر سرور توسعه داده اند، ایجاد شدند. این در حالی است که در حال حاضر نرم افزارهای e-learning پیشرفته، انحصاری هستند. هدف از این سیستم های اختصاصی اولیه، به عنوان LMS های تجاری شناخته شده، ایجاد مواد دیجیتال برای آموزش و یادگیری، توزیع این مواد به کاربران، مدیریت مواد آموزشی و داده های کاربران و در نهایت برای ارزیابی دانش کاربران که در پایان فرایند یادگیری تدریس به دست آمده است، بوده است.

از میان تعاریف ارائه شده از LMS ها توسط محققان مختلف و متخصصان در این حوزه، ما نظریه ی ارائه شده توسط Berking و Gallagher در سال 2013 را می آوریم که  محدوده ی LMS ها را به عنوان “یک تکنولوژی توانمند کلیدی “در هر زمان و هر کجا” برای دسترسی به محتوای آموزشی و مدیریت” تعریف می کند. به عقیده او، LMS ها می توانند به عنوان مجموعه ای از سیستم عامل های نرم افزاری تعریف شوند که با استفاده از سخت افزار های مختلف ارائه می شود.

سازمان های آموزش عالی از ابتدا  از ال ام اس های اختصاصی (proprietary LMSs) استفاده می کردند. این نرم افزار ها در حال حاضر نیز نقش بسیار مهمی را از این دیدگاه بازی می کنند. چرا اینطور است؟ خیلی ساده، یکی از مهمترین دلایلش این واقعیت است که دانش آموزان بیشتر نوجوانان در محدوده سنی 18 تا 29 سال میباشند.

سازمان های آموزش عالی، نوجوانان، فن آوری های ICT و ارتباطات سیستم های مدیریت یادگیری

انواع سیستم های آموزش الکترونیکی می توانند در سه خانواده اصلی تقسیم شوند و این خانواده ها عبارتند از: LMS های منبع باز، LMS های اختصاصی و LMS های مبتنی بر ابر. صرف نظر از نوع ال ام اس در استفاده از سازمان آموزش عالی، پیوند بین افراد و سیستم از طریق الکترونیکی (رایانه / تبلت  / تلفن همراه / گوشی هوشمند / شبکه) و معنای مجازی آن ها (اینترنت، ابر رایانه و غیره) انجام می شود که این شامل استفاده از فناوری های فناوری اطلاعات و ارتباطات می شود.

در سال 2013، یک تحقیق به منظور درک گسترش و استفاده از اینترنت و همچنین گوشی های هوشمند توسط گروهی از محققان از ایالات متحده آمریکا انجام شده است. نتیجه گیری محققان نباید به هیچ وجه در توسعه تکنولوژی های فناوری اطلاعات و ارتباطات شگفت زده شود، “استفاده از گوشی های هوشمند در میان نوجوانان آمریکایی به میزان چشمگیری افزایش یافته است و دسترسی تلفن همراه به اینترنت فراگیر است. یکی از چهار نوجوان کاربران اینترنت می گویند اغلب با استفاده از تلفن خود آنلاین میشوند ونه با استفاده از برخی از دستگاه های دیگر مانند یک کامپیوتر رومیزی و یا لپ تاپ”.

طبق آمار داده شده، سطح باورنکردنی از لحاظ دسترسی به اینترنت ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد که به 95٪ حتی برای نوجوانان 12 تا 17 ساله رسیده است. به عبارت دیگر، نوجوانان بین 12 تا 17 سال، لحظه ای که به محیط آموزشی می روند، آماده می شوند تا از اینترنت استفاده کنند، آنها دانش کافی و همچنین ابزار (تکنولوژی تلفن همراه) برای دسترسی، در یک زمان بسیار کوتاه رادارند که از هر نوع سیستم که بر اینترنت مبتنی است استفاده کنند، از جمله نرم افزارسیستم مدیریت یادگیری.

نرم افزار LMS اختصاصی


آمار نشان میدهد که فروش اسمارت فونها از 1.013 میلیون دستگاه در سال 2013 به  1.733 میلیون واحد در سال  2017 تخمین زده می شود، یعنی افزایش فروش گوشی های هوشمند با تقریب 71٪ در مدت زمان چهار سال. انتظار می رود رشد فروش تبلت ها از 227.3 میلیون دستگاه در سال 2013 به 406.6 میلیون دستگاه در سال 2017 برسد. در حقیقت، به گفته هگدستون، امروز “یک نفر در هر 5 نفر در جهان دارای یک گوشی هوشمند است و یکی از هر 17 نفر تبلت شخصی دارا میباشد.

به عنوان نتیجه گیری جزئی، درواقع این ابزار ها در دسترس هستند و از قبل هم به خوبی شناخته شده اند. اما در مورد پیشنهاد LMS ها (سیستم های مدیریت یادگیری) چه؟ آیا بازار نرم افزار آموزش مجازی LMS به اندازه کافی توسعه یافته است؟ می تواند به کاربران انتخاب و پیاده سازی سیستم با توجه به نیازهای خود را پیشنهاد دهد؟ پاسخ، دوباره بر اساس تحقیق از داده های آماری موجود، نشان می دهد که بازار چهار دسته اصلی ال ام اس ها را به شرح زیر ارائه می دهد:

  • LMS های اختصاصی (یا ال ام اس های تجاری)
  • LMS های منبع باز
  • LMS های  ابر پایه
  • LMS های ترکیبی (معمولا در خانه توسعه یافته)

LMS های دسته های اصلی

در ادامه ، به طور مختصر دسته های اصلی LMS ها بررسی شده است، با توجه به این دسته از نرم افزارهای سیستم مدیریت یادگیری از نقطه کاربرد درون سازمان های آموزش عالی و همچنین با توجه به هدف LMS ها، یکسان میباشد.

LMS های اختصاصی

این سیستم ها به عنوان سیستم های اختصاصی نام گذاری میشوند زیرا توسط توسعه دهندگان خود تحت انحصار حقوق قانونی متعلق به صاحبان و حق نسخه برداری میباشند. نرم افزارهای سیستم مدیریت یادگیری اختصاصی نیاز به وجود یک زیرساخت توسعه یافته (ساختمان هایی با آزمایشگاه ها، شبکه ها، کامپیوترها و غیره) دارند و همچنین شامل نصب سیستم عامل ها در سرورها و کامپیوترهای سازمان های آموزش عالی میباشند.

در صورتی که سازمان مربوطه زیرساخت کافی توسعه یافته را نداشته باشد و سرورها توسط دانش آموزان از منابع خارجی قابل دسترسی نباشند از سیستم آموزش الکترونیکی lms باید از طریق زیرساختهای داخلی متصل شود که می تواند زیان آور باشد.

روند جدید فروش این است که نیازهای آموزشی و توسعه منابع انسانی را که توسط شرکت های بزرگ متوسط ​​و بزرگ استخدام میشوند پوشش دهد. همچنین، به دلیل اینکه شرکت های در حوزه های صنعتی مختلف فعال میباشند، برای مثال، باید زیرساخت ثابت داشته باشند و باید یک شبکه ICT به خوبی توسعه یافته برای رقابت آنها در بازارهدف داشته باشند.

LMS های منبع باز

متفاوت از دسته قبلی، LMS های منبع باز هستند که سیستم های آموزش الکترونیکی را ساخته اند که کد منبع تحت مجوز رایگان عمومی موجود است که این امر به کاربر اجازه استفاده، تغییر دادن، مطالعه، به ایجاد و توزیع نتایج، به صورت رایگان، به هر کسی و برای هر هدف رامیدهد. این برابر است با کمک مالی انجام شده توسط توسعه دهنده به عموم مردم برای منافع عمومی. LMS های منبع باز به عنوان یک گزینه برای آنهایی که اختصاصی هستند به عنوان یک راه حل بهتر از دیدگاه مالی، که شامل هزینه های کمتر مربوط به مجوز های نرم افزاری است و تعمیر و نگهداری / ارتقاء، عدم نیاز به یک زیرساخت به خوبی توسعه یافته، و مهمتر از همه، ارائه آزادی به توسعه نرم افزار آموزش الکترونیکی خود، بر اساس اهداف خود، الزامات خود و سازگار با نیازهای خود توسعه داده شد.

LMS های مبتنی بر ابر

نرم افزار LMS مبتنی بر ابر


با توجه به Bhatia (2014)، LMS های مبتنی بر ابر (نرم افزارهای سیستم مدیریت یادگیری ابری)، راه حل کم هزینه هستند که “قادر به استفاده ی راحت و انعطاف پذیر از فن آوری میباشند”. از همه مزایایی که نویسنده این مقاله مورد توجه قرارداده است موارد زیر درنظرگرفته شده اند:

  • نصب لینوکس LMS نیاز نیست
  • می تواند به طور مستقیم از طریق اتصال به اینترنت قابل دسترسی باشد
  • مدیریت (یعنی ایجاد، آپلود، تغییر، ارتباط و غیره) را می توان از طریق مرورگر اینترنت انجام داد
  • راه حل کم هزینه، بدون نیاز به زیرساخت های گران قیمت، مجوز نرم افزار تخصصی، بدون تعمیر و نگهداری از طرف کاربر
  • راه حل تلفن همراه که به یک رابط چهره به چهره نیاز ندارد
  • امکان شخصی سازی آموزش و پرورش در صورت لزوم و همچنین قادر به ارائه شخصی و بازخورد فوری به کاربران

مزایای اصلی فوق باعث می شود LMS های مبتنی بر ابر یک راه حل مناسب برای سازمان های آموزش عالی بااندازه های کوچک و متوسط ​​باشند و به ویژه برای سازمان های آموزش عالی که دارای زیرساخت مناسب و کافی نیستند.

با این حال، اندازه سازمان آموزش عالی مانند تعداد دانش آموزان، انواع تخصص ها و همچنین بودجه برای انواع مختلف منابع است که نهایتا نوع نرم افزار e-learning را که مورد استفاده قرار می گیرد، دیکته می کنند. همچنین نویسنده می خواهد که بیان کند که آینده متعلق به LMS ها است، با توجه به اینکه آموزش عالی مدرن برای موفقیت نیاز به اجرای بعضی از  الزامات حیاتی دارد. در اینجا باید به نیازهای دوره های سازمان یافته بهتر اشاره کرد، مدیریت بسیار دقیق سوابق و بایگانی، ارتباطات بهتر، سریعتر و انعطاف پذیرتر، ابزار ارزیابی مدرن برای هر دو، معلمان و دانشجویان و همچنین برای خود سیستم به دنبال بهبود مستمر و نه آخرین، نیاز به بهینه سازی دوره آموزشی دارد. این چیزی است که نرم افزارهای مدیریت یادگیری می توانند انجام دهند، و در پایان یک مکان برای همه چیز ارائه می کنند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website