0
  • No products in the cart.
نحوه کاهش ریزش مو

نحوه کاهش ریزش مو

از دست دادن روزانه 50 تا 100 در روز طبیعی است. اگر در حال از دست دادن موهای بیشتری هستید، ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. ریزش موی بیش از حد یا طاسی زمانی رخ می دهد که چرخه رشد و ریزش موهای شما مختل می شود یا فولیکول موهای شما از بین می رود و با بافت اسکار جایگزین می شود. ریزش مو می تواند بر روی پوست سر و تمام بدن شما تأثیر بگذارد. دلایل ریزش مو شامل وراثبت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا داروها می باشد. مردان، زنان و کودکان همگی ریزش مو را تجربه می کنند. با این وجود، با مصرف دارو و ایجاد تغییر در شیوه زندگی، مقابله با ریزش مو امکانپذیر است. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

روش اول) جلوگیری از ریزش موی بیشتر

نحوه کاهش ریزش مو

  1. استرس را کاهش دهید. استرس زیاد منجر به انواع خاصی از ریزش مو می گردد. سعی کنید آرام باشید. مدیتیشن، پیاده روی یا یوگا انجام دهید. دفتری را برای استرس های روزانه در نظر بگیرید تا در طبقه بندی آنها به شما کمک کند. ریزش موی ناشی از استرس نیازی به دائمی بودن آن ندارد. اگر بتوانید میزان استرس خود را کاهش دهید، امکان رشد مجدد موهایتان وجود دارد.  انواع ریزش موهای ذکر شده در زیر ناشی از استرس بیش از حد است:
  • اگر بیماری تلوژن افلوویوم دارید، استرس قابل توجه بخش زیادی از فولیکول های مو را به مرحله استراحت سوق می دهد. طی دو ماه، وقتی موهای خود را بشویید یا شانه بزنید، موهای آسیب دیده ناگهان می ریزند.
  • در صورت داشتن بیماری تریکوتیلومانیا، اصرار غیرقابل مقاومتی برای کشیدن مو از پوست سر، ابرو یا سایر نواحی بدن خود دارید. ممکن است این کار را برای مقابله با استرس، تنش، تنهایی، کسالت یا ناامیدی انجام دهید.
  • استرس می توانید باعث آلوپسی آره تا یا طاسی منطقه ای نیز گردد. با این شرایط سیستم ایمنی بدن به فولیکول های موهایی که باعث ریزش می شوند، حمله می کند.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. موهای خود را به خوبی درمان کنید. از مدل موهای محکم مانند بافت، دم خرگوشی یا دم اسبی خودداری کنید. موهای خود را بیش از حد پیچ و تاب ندهید، مالش ندهید یا نکشید. هنگام شستن موهای خود با آب گرم (نه آب داغ) با ملایمت رفتار کنید. موهای خود را خیلی محکم برس نکشید. شانه ای با دندانه های گسترده می تواند در جلوگیری از کشیدن موهای زیاد به شما کمک کند. رفتارهایی خشن مانند استفاده از بیگودی های داغ، دستگاه های فرکننده، درمان هایی با روغن داغ و فرهای دائمی را به حداقل برسانید.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. آب زیادی بنوشید. 25 درصد از تارهای مو شما از آب تشکیل شده است. روزانه حداقل 64 اونس (8 فنجان 8 اونسی) آب بنوشید. این امر به آبرسانی و رشد موهایتان کمک خواهد کرد.

 

نحوه کاهش ریزش مو

  1. گیاهان را در برنامه غذایی خود بگنجانید. تصور می شود مریم گلی تراکم مو را افزایش دهد، در حالیکه ممکن است رزماری رشد مو را تحریک کند. می توانید هر دو گیاه را بپزید. سعی کنید بصورت هفتگی از آنها استفاده کنید و در صورت امکان به جای مصرف رزماری خشک شده، رزماری تازه خریداری کنید. خوردن غذا طبق رژیمی مغذی و متعادل، به جلوگیری از ریزش مو نیز کمک خواهد نمود.
  • همچنین می توانید رزماری را با روغن بادام مخلول کنید. ترکیبی از این محلول را مستقیماً بر روی نواحی طاس بمالید.

 

روش دوم) استفاده از درمان های طبیعی

نحوه کاهش ریزش مو

  1. ترکیبی از سیر و روغن نارگیل درست کنید. پیاز و سیر دارای منبعی غنی از گوگرد هستند که می توانند به تقویت موهای شما کمک کنند. روغن نارگیل دارای چربی ضروری و کافی، مواد معدنی و پروتئین های فراوانی است که باعث کاهش ریزش و شکستگی موها می شوند. آهن و پتاسیم این ترکیب، تارهای موهایتان را محکم تر می کند. برای تهیه روغن سیر، مراحل زیر را انجام دهید:
  • چندین حبه سیر و روغن نارگیل را آماده کنید.
  • حبه های سیر را با دستگاه پِرِس خرد کنید.
  • سیرها را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • این مخلوط را چند دقیقه بجوشانید. به آرامی هم بزنید.
  • بعد از خک شدن مخلوط، آن را با حرکتی ملایم بر روی پوست سر ماساژ دهید. این کار را هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. پوست سر خود را با روغن جوجوبا ماساژ دهید. روغن را روی پوست سر و موهای خود بمالید. روغن جوجوبا یک ضد التهاب است، به همین دلیل می تواند به برخی از مدل های ریزش مو کمک کند. روغن جوجوبا را می توانید از فروشگاه های بهداشت و سلامت و برخی فروشگاه های موادغذایی تهیه کنید.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. آب پیاز خام را به صورت موضعی بمالید. اثبات شده است که مالیدن آب پیاز بر روی پوست سر، ریزش موی سکه ای را درمان می کند. مقدار گوگرد موجود در پیاز باعث افزایش تولید کلاژن می گردد و به رشد مو کمک می نماید. محققان معتقدند فلاونوئیدهای موجود در پیاز می توانند دارای اثر ضد التهابی باشند. گرچه می توانید آب پیاز را از فروشگاه ها خریداری کنید، اما مراحل تهیه و استفاده از آن بدین صورت است:
  • پیاز را به صورت قطعات ریز خرد کنید.
  • آب آن را با دست خود فشار دهید یا از دستگاه آبمیوه گیری استفاده کنید.
  • آب را به مدت 15 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • موهای خود را به آرامی بشوئید.
  • این کار را هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.
  • مطالعه اندکی بر روی آب پیاز صورت گرفته است، بنابراین ممکن است موثرترین روش نباشد. تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد تا مشخص گردد آیا رابطه مثبتی وجود دارد یا خیر.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. مکمل غذایی کپسایسین مصرف کنید. مطالعه ای در زمینه هورمون های رشد و IGF صورت گرفته که نشان می دهد ترکیب موجود در فلفل است که آن را تند می سازد و به عنوان یک عامل رشد، رشد مو را تحریک می کند. مکمل هایی را امتحان کنید که به مدت 5 ماه به صورت روزانه زمان می برند. در مورد مصرف این مکمل در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.
  • مطالعات اندکی در مورد تاثیرات کپسایسین بر روی ریزش مو صورت گرفته است، بنابراین ممکن است موثر نباشند. گرچه این مکمل رشد مو را تحریک می کند، اما ممکن است باعث رشد موهای جدید نشود.

 

 

روش سوم) مبارزه با ریزش مو به کمک درمان های حرفه ای

نحوه کاهش ریزش مو

  1. به یک پزشک مراجعه کنید. اگر نگران ریزش موهای خود هستید، برای گفتگو در مورد روش های درمان با یک دکتر ملاقات کنید. روش های مختلفی از جمله دارو، درمان با لیزر و جراحی وجود دارد. انتخاب روش موردنظر بستگی به بودجه، شدت ریزش مو و زمان موجود شما دارد.
  • در برخی موارد علت ریزش مو کمبود استروژن یا مشکلات تیروئیدی است. شناسایی و درمان این مشکلات اساسی ممکن است با کاهش یا خاتمه دادن ریزش مو، مشکل را رفع کند.
  • پزشکتان ممکن است برای تست اینکه آیا ریزش موی فعال دارید یا خیر، موهایتان را بکِشد. به گونه ای که 50 تا 60 تار موی نزدیک به پوست را گرفته و آنها را به آرامی می کشد. اگر 6 تار مو یا بیشتر به راحتی کنده شود، ریزش موی فعال دارید.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. دارو مصرف کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو دارو را برای مقابله با ریزش مو تصویب کرده است. اولین دارو مایندوکسیدیل (روگین) است که به صورت یک محلول یا فوم های بدون نسخه در داروخانه ها موجود است. هم مردان و هم زنان می توانند از این دارو بهره مند شوند. این دارو تنها داروی تایید شده برای ریزش موی زنان است. این محصول را دوبار در روز بر روی پوست سر خود بمالید. این محصول جهت رشد موهای جدید و جلوگیری از ریزش موهای بیشتر عمل می کند. داروی فیناستراید (پروپشیا) یک داروی تجویزی تنها برای مردان است. روزانه یک قرص از آن را مصرف کنید. بسیاری از مصرف کنندگان این دارو، کند شدن فرایند ریزش مو یا رشد موهای جدید را تجربه کرده اند. جهت ماندگاری اثر باید مصرف هر دو دارو را ادامه دهید.
  • عوارض جانبی احتمالی ماینوکسیدیل شامل تحریک پوست سر، رشد ناخواسته مو بر روی صورت، دستان و تپش قلب است.
  • برخی از عوارض جانبی غیرمعمول فیناستراید شامل کاهش میل جنسی، کاهش عملکرد جنسی و خطر بیشتر سرطان پروستات است. زنانی که بادار هستند نباید قرص های شکسته شده را مصرف کنند. به علاوه، اگر فیناستراید مصرف می گوید از هرگونه اهدای خون خودداری کنید.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. جراحی را در نظر بگیرید. برای ریزش موی طولانی مدت، کاشت مو یا جراحی ترمیم مو گزینه های پیشنهادی هستند. اگر حاضر به انجام این روش درمانی هستید، جراح شما باید پلاگین ها یا کرک و پشم های کوچک مو که شامل دو جز هستند را از پوست سر شما جدا کند. سپس شاخه های مو را در نقاط طاس سر قرار دهد.
  • ممکن است پزشک جهت بهبود نتایج حاصله قبل و بعد از جراحی، درخواست مصرف داروهای ریزش مو را به شما بدهد.
  • جراحی برای افراد طاس بسیار پرهزینه است و می تواند موجب درد قابل توجهی گردد. ممکن است دچار عفونت یا زخم شوید.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. از لیزر درمانی استفاده کنی. هم زنان و هم مردان می توانند با شانه های لیزری با اشعه های پایین مانند شانه لیرز HiarMax طاسی سر خود را درمان کنند. فرایند آن توسط سازمان FDA تصویب شده است. برای درمان ریزش موی خود در خانه، شانه لیزری را به آرامی از جلوی پوست سر خود به عقب حرکت دهید و سپس از کناره های سر به سمت مرکز سر حرکت کنید. صدای بوق هر چهار ثانیه به شما اطلاع می دهد که چه زمان باید حرکت کنید. مطالعه علمی اخیر ثابت کرده که شانه های لیزری (سه بار در هفته استفاده گردد) رشد مو را بهبود می بخشند.
  • هر جلسه درمان 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. باید هفته ای سه بار موهای خود را درمان کنید.

 

 

روش چهارم) درک ریزش مو

 

  1. جهت درک ریزش مو، مراحل رشد مو را بشناسید. فولیکول های مو چندین چرخه را طی می کنند، از جمله دوره های رشد (آناژن)، تکامل (کاتوژن) و استراحت (تلوژن). در حالیکه موها اکثر زمان ها در مرحله آناژن به سر می برند، اگر بخش زیادی از موها در مرحله تلوژن باشند، در عوض موهایتان می ریزد. این فرایند معمولاً در اثر استرس یا سایر عوامل هورمونی ایجاد می گردد.

نحوه کاهش ریزش مو

 

  1. نحوه ریزش موهای خود را تشخیص دهید. ممکن است در قسمت بالای سر خود نازک شدن تدریجی موها یا نقاط طاس مدور یا سکه ای داشته باشید. آیا با مشت کردن دست، موهایتان کنده می شوند؟ آیا در حال از دست دادن موهای روی سر هستید یا موهای سرتاسر بدن خود؟ آیا بر روی پوست سر خود تکه های خالی شده دارید؟ ذکر این علائم به شما کمک می کند تا علت ریزش مو را تشخیص دهید.

 

نحوه کاهش ریزش مو

  1. علت اصلی ریزش مو را کشف کنید. به دلایل زیادی ریزش مو می تواند در هر زمانی از زندگی فرد رخ دهد. تغییر در هورمونها، بیماری ها، سوختگی ها و حادثه ای ناگوار ممکن است باعث ریزش مو شوند. سابقه خانوادگی آلوپسی آندروژنتیک یا همان طاسی، ناشی از تغییرات در هورمون هیدروتستوسترون آندروژن، از طرف مادر یا مادر می تواند یک عامل موثر باشد. ریزش مو به دلیل گردش خون ضعیف در زیر وست سر، کمبود ویتامین ها، شوره سر یا استفاده بیش از حد از کلاه ایجاد نمی شود.
  • آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه) هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. در مردان، موها از خط پیشانی به خطی شبیه به حرف M شروع می شود. در زنان معمولاً خط مو حفظ می شود اما خط آن گسترده می گردد.
  • ریزش موی سکه ای که به صورت نقاطی صاف و به اندازه سکه معمولاً بر روی پوست سر ظاهر می شود و می تواند نشان دهنده این باشد که فرد دارای آئوپا آرئاتا است.
  • اگر تغییرات چشمگیری در هورمون های خود دارید، به عنوان مثال زنی هستید که دوران یائسگی را پشت سر می گذارد، ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. درباره درمان ریزش مو در سطح هورمونی را پزشک خود مشورت کنید.
  • شوک های جسمی یا احساسی می تواند باعث شل شدن موها شود. ممکن است هنگام شانه کردن یا شستن موهای خود، تعداد انگشت شماری از موهایتان را از دست بدهید. به طور کلی، تمام موهای شما به نظر نازک تر می رسند. طاسی سکه ای بعید نیست.
  • کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار، ممکن است باعث ریزش مو گردد. با درمان کم کاری تیروئید ممکن است ریزش موی شما نیز متوقف گردد.
  • اگر تمام موهای بدن خود را از دست داده اید، این امر می تواند نتیجه برخی از درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی جهت سرطان باشد. با گذشت زمان موهایتان معمولاً رشد می کنند.
  • کرم حلقوی یکی دیگر از دلایل ریزش و است. ریزش سکه ای می تواند بر روی پوست سر شما توسعه پیدا کند. علائم بیشتر عبارتند از: موی شکسته، قرمزی پوست سر و سرگیجه.

نحوه کاهش ریزش مو

  1. از عوامل خطرناک مرتبط با طاسی آگاه باشید. اگر به جای ریزش مو ناشی از بیماری یا حادثه وحشتناک، آلوپسی آندروژنتیک دارید، عوامل خطرزا و مرتبط با آن را بشناسید. مردان مبتلا به آلوپسی، بیشتر در معرض بیماری عروق کرونر قلب، بزرگ شدن پروستات و سرطان، دیابت، چاقی و فشارخون بالا قرار دارند. زنانی که از آلوپسی آندروژنتیک رنج می برند، خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را افزایش می دهند.

 

مترجم : فاطمه باباشاهی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website