0
  • No products in the cart.
 

۱۲ چیز بدیهی که علم هم آنها را تایید کرده است

۱۲ چیز بدیهی که علم هم آنها را تایید کرده است

علم مسايل زیادی را در حوزه های مختلف از جمله علم پزشکی، علم مهندسی ، علم نجوم ، علم تغذیه و غیره، اثبات کرده است و خب همچنان پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی در راه هستند!

در اینجا به ۱۲ چیز بدیهی که علم هم آنها را تأیید کرده است، اشاره میکنیم. با تدسا همراه باشید.

 

۱.دانش‌آموزانی که تکلیف انجام می‌دهند نمره‌های بالاتری می‌گیرند

 

نیک راپِ اقتصاددان کلاس‌اش را به دو گروه تقسیم کرد – آنها که نیاز به انجام تکلیف داشتند، و آنها که نیاز نداشتند. نتیجه حیرت‌انگیز بود(نبود). بچه‌هایی که مشق‌ها را به خانه می‌بردند نمره‌های امتحانی و میزان یادگیری بالاتری داشتند. باب میلِ آموزگاران در همه جا، راپ ثابت کرد که “تکلیف نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان ایفا می‌کند.”

 

۲.مردان به زنان زل می‌زنند!

چشم چرانی

در مقاله‌ای با عنوان “چشمان من این‌جا، این بالاست”، سارا گراویس و تیم‌اش از فناوری تعقیب-چشم استفاده کردند تا آن چه را مدت‌ها به آن شک داشتیم اثبات کنند – مردان دوست دارند اندام خانوم‌ها را دید بزنند. مردان بیشتر وقت خود را صرفِ دیدن بدن زنان می‌کردند تا چهره‌ی آن‌ها…… اما مردها در این قضیه تنها نبودند. زن‌ها هم به همان اندازه مقصر بودند…….

 

۳.آسیب کفش پاشنه بلند

کفش پاشنه بلند

 

کفش‌های پاشنه بلند در حالت بدنی شما اغراق می‌کنند، به باسن‌تان قوس می‌دهند و گام‌های‌تان را کوتاه می‌کنند. برخی از روانشناسان تکاملی معتقدند که این‌ها بخشی از ضروریاتِ بدوی ما برای رقابت بر سر جفت است. اگرچه این مسئله جای بحث دارد اما علم ثابت کرده است که کفش‌های پاشنه‌بلند بسیار برای شما خطرناک‌تر هستند. در پژوهشی که موسسه‌ی تحقیقاتِ سالخوردگی انجام داده است در یافته‌اند که ۶۴ درصد از زنان مسن‌تر که از پا‌درد شکایت می‌کردند سال‌های زیادی کفش‌های پاشنه بلند (جلوباز یا جلوبسته)، یا صندل (پاشنه دار و غیرطبی) پوشیده‌اند.

 

۴.آقایان وقتی با خانم‌هاشان قدم می‌زنند، سرعت‌ را کم می‌کنند

قدم زدن

 

در رقابت جهانی بر سر این‌که چه کسی درست شلوار می‌پوشد، خانم‌ها یک نمره بیشتر کسب کردند. دانشمندان‌ِ دانشگاه پاسفیکِ سیاتل ثابت کردند که وقتی زوج‌ها با هم قدم می‌زنند مرد‌ها سرعت را کم می‌کنند. مردها روی ترمز می‌زنند و هفت درصد سرعت را پائین می‌آورند درحالی‌که طرفِ همراه آنها اصلا سرعت را کم یا زیاد نمی‌کند. اما وقتی مردها با دوستان‌شان قدم می‌زنند – مذکر یا مونث – سرعت‌شان به ندرت کم می‌شود.

 

۵.مزه‌ی گندمک با شیر بهتر می‌شود

گندمک

 

دانشمندان در دانشگاه کاتولیکِ پونتیفیکال شیلی کار غیرقابل تصوری کردند – آنها به دانه‌های ذرت آب اضافه کردند. و دریافتند “تعاملات بین مولکولی در ساختار دانه‌ی ذرت ممکن است توسط مایع روان‌کننده ضعیف شود، که به انحلال برخی اجزا می‌انجامد و…. به کاهشِ یکپارچگی مکانیکی.” بیان ساده‌تر‌ش را اگر بخواهید: آب دانه‌ها را شل و وارفته می‌کند. شیر، آن‌طور که پیداست، خاص و متفاوت است. محتوای چربی آن از جذب بیش از اندازه‌ی آب توسط غله جلوگیری می‌کند، و آن را ترد نگه می‌دارد.

 

۶.پرخوری ممکن است به اضافه وزن بینجامد

 

از دهه‌ی ۱۹۷۰ تا کنون بزرگ‌سالان به طور میانگین ۱۹ پاوند وزن اضافه کرده‌اند. بوید سوئینبرن مسئول پژوهشی که در کنگره‌ی اروپایی چاقی در ۲۰۰۹ ارائه شد گفت: پی برده‌اند که اضافه وزن در مردم امریکا انگار تقریبا به طور کامل با خوردن کالری بیشتر قابل توضیح است.” تنبلی ربط چندانی به خسیس بازی امریکایی ندارد.

 

۷.جلسه‌ها حال آدم را بهم می‌زنند

جلسه‌

 

پژوهشی در ۲۰۰۵ درمورد پویاییِ گروه دریافته بود که جلسه‌ها ضدحال‌های وقت‌کشِ آزاردهنده هستند. با بررسی دفتر خاطرات ۳۷ کارمند دانشگاه، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که جلسه‌ها کارکنان را مضطرب و بدخلق می‌کنند، و حتی باانگیزه‌ترین کارمندان را از به پایان رساندن کارها منصرف می‌کنند.

 

۸.مطالعه برای حافظه‌ی شما خوب است

مطالعه

 

آموزگار کلاس دوم‌تان درست می‌گفت. کارشناسان، داوطلبان دکتریرا در دستگاه ام.آر.آی قرار دادند و از آنها خواستند کتاب پارک مانسفیلد اثر جین آستن را بخوانند. یک بار، به آنها گفته شد که کتاب را برای لذت بخوانند. و سپس به آنها گفتند که کار را تحلیلی بخوانند (انگار که برای یک امتحان مطالعه می‌کنند). در هر دو مورد، جریان خون‌ مغزشان افزایش یافت. تحت هر یک از شرایط خون به بخش‌های مختلفی از سر جاری می‌شد. هر سبکِ خواندن الگوهای مغزی متفاوت – و مفیدی – را شکل می‌داد. مدیر پروژه، ناتالی فیلیپس گفت: “مطالعه‌ی ادبی تمرین واقعا ارزشمندی برای مغز افراد است.” شاد باشید، زبان انگلیسی در این زمینه استاد است!

 

۹.میهمانی بگیرید، مدرسه‌ها میهمانی گرفتن را دوست دارند

میهمانی

 

چهارده سال طول کشید اما تیمی از مدرسه‌ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد سرانجام انجام‌اش داد. دانشجویان نوشیدنی بیش‌تری سر می‌کشند اگر مدرسه‌شان به میهمانی گرفتن و سِرو نوشیدنی مشهور باشد. مطالعه‌ی ۵۰۰۰۰ دانشجو در ۱۲۰ دانشکده نشان داد که هرچند پیکره‌ی دانشجویان سال‌به ‌سال تغییر می‌کند، اما نسبت پُرنوشان و کم‌نوشان یکسان باقی می‌ماند.

 

۱۰.اینترنت جایی است که بهره‌وری را به کشتن می‌دهد

اینترنت

 

اینترنت ابزار جالبی است با قدرت انجام بی‌نهایت کارِ خوب در دنیا. اما، صبر کنید. نگاه کنید! یک خرس دارد دوچرخه سواری می‌کند! بر‌اساس پژوهشِ پو، ۵۳ درصد از مردم بین ۱۸ تا ۲۹ سال روزی یک‌بار فقط برای وقت تلف کردن به اینترنت وصل می‌شوند. وضعیت بزرگ‌ترها حتی بدتر است. حدودا دو سومِ آنها بی‌هیچ دلیلی در اینترنت ول می‌چرخند. اگر دارید این مطلب را می‌خوانید، احتمال دارد شما هم یکی از آنها باشید.

 

۱۱.بله، گربه‌تان شما را نادیده می‌گیرد

گربه‌

 

گربه خانم‌تان تُنِ صدای شما را تشخیص می‌دهد، اما به هر حال شما را نادیده می‌گیرد. پژوهش جدیدی در دانشگاه توکیو نشان داد هرچند یک گربه می‌تواند فرمان‌های صاحب‌اش را تشخیص بدهد، اما خیلی به شنیدن آنها اهمیت نمی‌دهد. دلیل بی‌اعتنایی گربه چیست؟ تکامل. برخلاف سگ‌ها، که توسط انسان پرورش داده و اهلی می‌شوند، گربه‌ها خودشان را اهلی می‌کنند فقط گوش‌شان به دستورات بدهکار نیست!

 

۱۲.خوک‌ها عاشقِ گِل هستند

خوک‌

 

خوک‌ها غدد تعریق زیادی ندارند که این امر کنترل دمای بدن را برای‌شان به یک مشکل تبدیل می‌کند. پس، تا مدت‌های مدیدی، دانشمندان معتقد بودند خوک‌ها برای سرد ماندن در گل غلت می‌زنند. هرچند درست است، پژوهشی در علم مطالعه‌ی کاربردی رفتار حیوانات گره‌ای تکاملی را گشود؛ خوک‌ها به خاطر آن‌که غدد تعریقی کمی دارند در گل غلت نمی‌زنند، بلکه آنها غدد تعریقی کمی دارند چون که دوست دارند در گل غلت بزنند. (به نحوی متفاوت، گراز هرگز صاحب غدد تعریقی نشد چون اجدادش همیشه در گل‌و لای بازی می‌کردند! ) اینک برخی از دانشمندان معتقدند که یک حمام گل به راحتی خوک‌ها را خوشحال می‌کند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website