0
  • No products in the cart.
گوگل رنکینگ

امتیاز بهتر در گوگل

سئو یا ادوردز ؟

پاسخ این سوال بسته به ماهیت کسب و کار شما متفاوت است. در این یادداشت ابتدا تلاش می کنم با توضیحی کوتاه شما را با مفهوم سئو و ادوردز آشنا کنم و سپس به بیان تفاوت های این دو برنامه بازاریابی خواهم پرداخت. در ادامه نیز ویژگی های این دو روش را با هم مقایسه می کنم تا با شناخت و آگاهی به اجرای این دو بپردازید.

گوگل ادوردز چیست؟

برای افرادی که تازه وارد عرصه بازاریابی دیجیتال می شوند، اصطلاحاتی مثل PPC، ادوردز، CPC، پیشنهاد قیمت و کمپین مبهم و نامفهوم است.
تبلیغات در گوگل (Google Adwords) یک پلتفرم تبلیغاتی است که متعلق به شرکت گوگل می باشد. آگهی دهنده ها می توانند از این پلتفرم برای قرار دادن تبلیغاتشان در صفحه نتایج جستجوی گوگل و دیگر محصولات گوگل (یوتیوب، جیمیل و غیره) و نیز در هزاران وبسایت دیگری که به عنوان ناشر در ادوردز فعالیت دارند (Google Adsense) استفاده کنند. ( اطلاعات بیشتر در مورد اینکه تبلیغات گوگل چیست؟)
شما به عنوان آگهی دهنده می توانید انتخاب کنید که وقتی هزینه پرداخت کنید که فردی روی آگهی شما کلیک کند.

(هزینه به ازای هر کلیک یا Cost Per Click و به اختصار CPC)

یا وقتی فردی آگهی شما را مشاهده کند.

(هزینه به ازای هر هزار مشاهده یا Cost per Thousands Impressions و به اختصار CPM).

عملکرد سیستم ادوردز مثل یک مزایده‌ی بزرگ است که در آن آگهی دهندگان برای مکان های تبلیغاتی موجود با هم رقابت می کنند.

سئو چیست؟

بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو یا سئو به اقداماتی گفته می شود که برای کسب رتبه ای بهتر در صفحه نتایج طبیعی جستجوی موتورها  مثل گوگل، یاهو، بینگ و سایر موتورهای جستجوی بزرگ دنیا انجام می شود. برای دست یافتن به رتبه های بهتر لازم است وبسایت شما کاملاً با موتور جستجو سازگاری داشته باشد.

منظور از سازگاری با موتور جستجو این است که کل وبسایتتان به آسانی توسط موتورهای جستجو قابل خواندن بوده و کاربران بتوانند براحتی از آن استفاده کنند. و نیز فاکتور های رتبه بندی موتور نیز در کل اقدامات شما قابل مشاهده و استاندارد سازی شده باشند.
در مجموع، حوزه سئو شامل نکات و دستورالعمل های زیادی است که برای سازگاری سایت با موتورهای جستجو باید آنها را رعایت کنید. اما نکته اصلی این است که وبسایت شما باید پرسرعت و کاربردی باشد و محتوای منحصر بفردی داشته باشد که در نهایت باعث ایجاد تجربه خوبی برای کاربر نهایی شود.

تفاوت سئو با تبلیغات در گوگل

در سئو از تکنیک های خاصی استفاده می شود که این تکنیک ها طوری طراحی شده اند که وبسایت مورد نظر رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کند. این تکنیک ها شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب، لینک کردن محتوای سایت به وبسایت های مجاز، معتبر و مرتبط و همچنین استفاده از توضیحات متا و صد ها فاکتور دیگر هستند.
تبلیغات در گوگل هزینه بر است. در این سیستم صاحبان وبسایت ها مبلغی را به یک موتور جستجو مثل گوگل پرداخت می کنند تا وبسایتشان در بالای نتایج جستجو قرار بگیرد. در ادوردز از یک سیستم پرداخت به ازای کلیک استفاده می شود که در این سیستم هربار فردی روی آگهی شما کلیک کند، باید مبلغی را پرداخت کنید. سئو را می توانید به کباب کوبیده تشبیه کنید. هم باید عمل بیاید، هم باید نگهداری کنید و هم خوب بپزید.

مقایسه بر اساس ویژگی ها

قیمت

اولین فاکتوری که در مقایسه سئو و ادوردز بررسی می کنیم قیمت است. سئو در ابتدای کار رایگان است (صرف نظر از زمانی که صرف این کار می کنید و لینک هایی که امروزه باید بیشتر خرید بخریم یا به نحوی به دست آوریم) چون نیازی نیست به هیچ برنامه ای پولی پرداخت کنید تا با اعمال تکنیک های سئو به شما کمک کند. فقط کافیست از بهترین تکنیک های سئو مطلع باشید و این تکنیک ها را در وبسایتتان اعمال کنید. اما همین که کسب و کارتان رشد کرد، رقابت و چالش های مختلف باعث محدودیت زمانتان می شود. در این حالت می توانید از افراد حرفه ای کمک بگیرید تا به بهبود سئوی سایتتان کمک کنند. شرکت های حرفه ای مختلفی هستند که در این حوزه تخصص دارند و با داشتن سال ها تجربه می توانند به شما کمک کنند.
اما در گوگل ادوردز سیستم پرداخت به ازای کلیک است که متعلق به خود گوگل بوده و مستقیم و سریع کار شما را جلو خواهد برد. در این سیستم شما یک بودجه مشخص دارید و هر بار فردی روی آگهی شما کلیک کرد، مبلغی از حساب شما کسر می شود. در چنین سیستمی هرچه میزان کلیک روی آگهی شما بیشتر باشد، هزینه پرداختی هم بیشتر می شود. هر چند ممکن است این سیستم پرداخت در ابتدا کمی پرهزینه به نظر برسد اما این سیستم در مقایسه با تبلیغات چاپی و انتشار آگهی در مجلات و روزنامه ها کم هزینه تر است. وشاید در بسیاری از رقابت های پر هزینه سئو نیز به صرفه عمل نمیاد.

تعداد سرنخ‌ها یا بازدیدکنندگان

وقتی قرار است بازگشت سرمایه را مشخص کنید، باید نگاهی به تعداد بازدیدکننده ها یا سرنخ‌هایی که هر روش می تواند ایجاد کند، داشته باشید. سئو و ادوردز هر دو سرنخ یا بازدید زیادی ایجاد می کنند. اما اگر بازه زمانی مهم باشد، باید دقت کنیم که گوگل ادوردز می تواند در دوره زمانی کوتاهتری بازدید کننده یا سرنخ بیشتری ایجاد کند. اما اگر به نتایج بلندمدت توجه داشته باشیم میبینیم که مردم اکثراً به نتایج ارگانیک اهمیت بیشتری می دهند چون نتایج ایجاد شده توسط سئو طولانی مدت تر است. در مجموع ادوردز تعداد سرنخ‌ها یا بازدیدهای سایت را فورا بالا می برد اما نتایج ایجاد شده توسط این سیستم به اندازه‌ی سئو پایدار نیست چون نتایج بدست آمده توسط سئو پایدارتر و طولانی مدت تر هستند.

سرعت

از نظر سرعت قطعا سیستم تبلیغات گوگل گزینه بهتری است. با استفاده از سئو لازم است مدتی بگذرد (حداقل 6 ماه) تا مردم بتوانند وبسایت شما را در نتایج جستجوی طبیعی مشاهده کنند. اما در ادوردز می توانید تقریبا بلافاصله مشتری جذب کنید چون این سیستم قابلیت هدف گرفتن جمعیت مورد نظرتان را دارد. اما بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو قابلیت هدف گرفتن گروه های جمعیتی مختلف را ندارد.

به طور خلاصه می توان تفاوت های سئو و ادوردز را اینگونه برشمرد:
  1. ادوردز برای گوگل، دیگر وب سایت های خود گوگل مثل یوتوب و سایت هایی است که از گوگل ادسنس (Google Adsense) استفاده می کنند اما اصول سئو برای تمام موتورهای جستجو قابل اعمال است.
  2. ترافیک ادوردز با سیستم پرداخت به ازای کلیک و شامل هزینه کلیکی است، اما ترافیک سئو تقریبا با صرف هزینه های ثابت و رو به رشد دریافت می گردد.(البته باور رایج این است که سئو رایگان است که برداشت اشتباهی می باشد).
  3. تبلیغات ادوردز در بالا و پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شوند و در شرایط خاصی می توانید یکی از این موقعیت ها را از آن خودتان کنید اما برای سئو لازم است بیشتر کار کنید تا در موقعیت های بالاتری در صفحه نتایج ارگانیک (طبیعی و غیرپرداختی) قرار بگیرید.
  4. ادوردز نسبت به سئو سریع تر است چون در تبلیغات گوگل می توانید تقریبا خیلی سریع کمپین های تبلیغاتی ایجاد کرده و ترافیک هدفمند دریافت کنید. اما برای دریافت رتبه و ترافیکی خوب با سئو (بخصوص برای سایت های جدید) نیاز به زمان خیلی بیشتری دارید.
  5. محاسبه بازگشت سرمایه با ادوردز ساده تر از سئو است چون بجز میزان هزینه صرف شده برای تبلیغات و درآمد فاکتورهای خیلی زیادی در سئو نقش دارند. کلا اندازه گیری در تبلیغات گوگل دقیق تر و نیز هدفگیری تبلیغات قدرتمند تر است.
  6. وقتی کمپین های ادوردز را متوقف کنید ترافیک مربوطه هم متوقف می شود. اما وقتی جذب ترافیک ارگانیک با سئو شروع شود، این ترافیک برای طولانی مدت حفظ می شود. ( البته با صرف هزینه کمتر)
  7. در سیستم تبلیغات گوگل می توانید همزمان کلمات کلیدی مختلفی را هدف بگیرید اما با سئو نیاز است برای کسب بهترین نتایج بر چند کلمه کلیدی محدود متمرکز شوید.
  8. با ادوردز می توانید تبلیغاتی در سایر وبسایت های گوگل و سایت هایی که از گوگل ادسنس استفاده می کنند دریافت کنید اما نتایج کسب شده از طریق سئو فقط مربوط به صفحات نتایج جستجو هستند.

بهترین انتخاب برای بازاریابی با موتور جستجو برای من و شما چیست؟

شرکت های نوپا می توانند کارشان را با ادوردز شروع کنند. هدف اصلی بازاریابی با موتور های جستجو معمولاً بهبود سئو است اما طی سال های گذشته تجربه کار با مشاغل و صنایع مختلف به ما نشان داده که گاهی اوقات صاحبان مشاغل نیاز به نتایج سریع و فوری تری دارند و اینجاست که ادوردز وارد عمل می شود.
بزرگترین مزیت ادوردز نسبت به سئو این است که می تواند نتایج سریع تری ایجاد کند.
هر چند لازم است برای هر یک از بازدیدهایی که از ادوردز دریافت می کنید هزینه پرداخت کنید اما اگر کمپین ها سودآور شوند سرمایه گذاری در PPC توجیه اقتصادی دارد و می تواند شما را به اهداف شغلی تان برساند.
ادوردز برای استارتاپ ها و کمپانی های جدیدی که قصد جذب سریع ترافیک هدفمند برای افزایش فروش، جذب مشتری جدید یا تست کردن محصولات، فرایند و تاثیر وبسایت ها و هر مولفه دیگری در فرایند بازاریابی و فروش را دارند، ایده آل است.
اگر آگاهانه و با دقت از ادوردز استفاده کنید این صحبت درست است. در صورتیکه ابزارهای کنترلی و نظارت کافی را نداشته باشید ممکن است سرمایه گذاری شما در ادوردز در نهایت چیزی جز ضرر برای شما نداشته باشد.
در واقع اگر درست از ادوردز استفاده نکنید، این پلتفرم برای شما مثل یک کازینو است که در آن پولتان را فقط بر اساس آرزو و افکار واهی خرج می کنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه نتیجه ای مطلوب بگیرید.
پس هر چند استفاده از این سیستم ساده است، اما اگر دانش و تجربه کافی برای اجرای کمپین های ادوردز را ندارید بهتر است در هزینه ها صرفه جویی کرده و از آژانس های حرفه ای (بخصوص با تخصص مدیریت اکانت گوگل) درخواست کنید این کار را برای شما انجام دهند.
این روش بهترین اقدام ممکن است و با آن نه فقط پولتان را از دست نمی دهد بلکه استفاده از ادوردز برای شما سودآور هم خواهد بود.

سئو را فراموش نکنید

به دلیل سرعت بالاتر، ادوردز خوب است، کار را با این پلتفرم شروع کنید، اما لازم است در عین حال در زمینه سئو، بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی هم کار کنید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. این سه ابزار تمام چیزی هستند که شما برای موفقیت در فضای آنلاین به آن نیاز دارید.
بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا محتوایی مناسب تولید کنید، سئو به بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک بیشتر کمک می کند و شبکه های اجتماعی هم محتوای تولیدی شما که از نظر سئو بهینه سازی شده را تبلیغ می کنند تا به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنید.

 

آیا باید همزمان از ادوردز و سئو استفاده کنیم؟

بعضی این طور تصور می کنند که وقتی از طریق سئو جذب ترافیک دارید نیازی به استفاده از ادوردز ندارید اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است.
حتی اگر رتبه خوبی داشته باشید بازهم می توانید از ادوردز استفاده کرده و برای کلمات کلیدی که ترافیک سئوی خوبی دارید، بیشتر دیده شوید.
بهتر است عملکرد کمپین های ادوردز را ارزیابی کنید و اگر سودآور بودند بودجه را افزایش دهید تا به بازگشت سرمایه بالاتری برسید.
دوباره بپرسیم کدامیک برای بازاریابی بهتر است سئو یا ادوردز؟
پاسخ این سوال مشخص است، هردو! از ادوردز برای شروع جذب ترافیک استفاده کنید و به موازات آن روی سئو، بازاریابی محتوا و کمپین های شبکه های اجتماعی کار کنید تا جذب ترافیک ارگانیک و بازدید از طریق شبکه های اجتماعی هم شروع شود.
سئو و ادوردز تضادی باهم ندارند بلکه هر دو ابزارهایی قدرتمند برای بازاریابی دیجیتال هستند.
وقتی نیاز به جذب سریع ترافیک دارید می توانید از ادوردز استفاده کنید اما بهبود سئو برای موفقیت پایدار و طولانی مدت در فضای آنلاین ضروری است.

 

 

 

 

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website