0
  • No products in the cart.
 

گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟!

گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟!

گوگل ترندز که در سال 2006 راه اندازی شد، اطلاعات ارزشمندی درباره جستجوهای افراد در محبوب ترین موتور جستجوی جهان، یعنی گوگل فراهم می کند.

ترندز که قبلاً به آن Insights for Search هم گفته می شد، در ابتدا تقریبا یک منبع ثابت و ایستا بود و اطلاعات آن به ندرت بروز رسانی می شد. اما با گذشت زمان قدرت این سرویس به شیوه های جدیدتر و آگاهانه تری مورد استفاده قرار گرفت.

برای مثال در تحقیقی که با استفاده از داده های ترندز صورت گرفت و در سال 2014 در مجله نیویورک تایمز منتشر شد نشان داد که ” جستجوی عبارت “آیا پسر من با استعداد است؟” توسط والدین دو و نیم برابر بیشتر از جستجوی “آیا دختر من با استعداد است؟” انجام می شود.

 

این تحقیق و تحقیقات مشابه قدرت گوگل ترندز را به عنوان یک منبع اطلاعاتی قوی نشان داد و سعی شد از نگرش ها، خواسته ها و باورهایی که افراد هنگام جستجو از خود نشان می دهند استفاده شود.

قبلا تصور می کردند که موتورهای جستجو نقشه ای از چیزهایی که مردم به آن فکر می کنند هستند اما در واقع موتورهای جستجو نقشه ای از طرز تفکر مردم هستند.

بنابراین ضروری است که تحقیقات بازار و روش های بهبود سئو با هم ترکیب شوند. گوگل ترندز با فراهم آوردن امکان تقسیم بندی گرایشات افراد بر حسب موقعیت جغرافیایی، دسته بندی محصولات، موضوع و تاریخ مطالب نسبت به ابزارهای قدیمی سئو، امکان تحلیل عمیق تر را فراهم می کند.

با توجه به توسعه اخیر ترندز در زمینه اخبار، خرید، تصاویر و یوتیوب بهتر است شما هم تلاش برای استفاده از این ابزار قدرتمند در تاکتیک های سئو را جزو اولویت های خودتان قرار دهید.

نکات ابتدایی در مورد گوگل ترندز

در صورتیکه تجربه زیادی در استفاده از گوگل ترندز ندارید لازم است هنگام بررسی تصویر داده ها به چند نکته توجه کنید.

اول از همه اطلاعات گوگل ترندز طوری تنظیم شده که مقایسه تصویری بین دیتاست های مختلف برای کاربران ساده تر شود. گوگل برای روش مورد استفاده اش توضیحات زیر را بیان کرده است:

“نتایج جستجو متناسب با زمان و موقعیت کوئری ها نمایش داده می شوند:

این داده ها بر حسب موقعیت جغرافیایی و زمان جستجو نمایش داده می شوند تا میزان محبوبیت نسبی آن ها مشخص شود. در غیر این صورت مکان هایی که اخیرا جستجوی زیادی داشته اند، همیشه بالاترین رتبه را کسب می کردند.

سپس اعداد بدست آمده در بازه 0 تا 100 و بر اساس نسبت جستجوی یک موضوع به جستجوی تمام موضوعات رتبه بندی می شوند.

مجموع جستجوهای مناطق مختلفی که برای یک عبارت خاص، تعداد جستجوی یکسانی داشته باشند، همیشه یکسان نیست.

در عمل این رویکرد منجر به ایجاد گراف هایی مشابه با نمودار زیر می شود که اطلاعات گرایشات افراد را در مقیاس 0 تا 100 در مورد زلزله های اخیر کرمانشاه و تهران نمایش می دهد:

چطور از گوگل ترندز (Google Trends) برای سئو استفاده کنیم

همچنینی با توجه به آپدیت جدید داده ها، به تمام گراف های مربوط به داده های قبل از سال 2016 یک یادداشت اضافه شده است. این آپدیت باعث ایجاد تغییرات غیرمنتظره ای در گراف های سال 2016 به بعد شده اما باز هم این اطلاعات راهنمای بسیار خوبی در زمینه تاریخچه تقاضاهای یک موضوع خاص هستند.

چطور می توان از گوگل ترندز برای سئو استفاده کرد

تحقیق درباره کلمات کلیدی

یکی از بارزترین کاربردهای ترندز در زمینه سئو تحقیق درباره کلمات کلیدی است اما معمولا سعی می شود به جای این روش از ابزارهای صنعتی و استاندار مختلف مثل کیورد پلنر (Keyword Planner) استفاده شود.

در واقع می توان از این ابزار به همراه سایر پلتفرم ها استفاده کرد تا الگوهایی که این پلتفرم ها قادر به تشخیص آن نیستند، مشخص شود.

ترندز می تواند بر اساس ضوابط و معیارهایی متفاوت با آنچه در کیورد پلنر استفاده می شود، کلمات کلیدی جدیدی پیشنهاد کند. مثلاً این ابزار کوئری های مرتبطی که اخیرا محبوبیت زیادی داشته اند را مشخص می کند، که نمونه ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

چطور از گوگل ترندز (Google Trends) برای سئو استفاده کنیم

 

واضح است که قبل از اضافه کردن این کلمات کلیدی، به لیست فعلی باید یک بررسی معقولانه انجام شود. همانطور که پیش از این اشاره شد با کمک گوگل ترندز می توانیم اطلاعات زیادی در رابطه با وضعیت فعلی افراد کسب کنیم.

با توجه به این که گوگل موضوعات فرعی مختلفی را در یک گروه کلی قرار می دهد، ممکن است یکسری داده های پرت در نتایج وجود داشته باشد. در این مثال عبارت “خرید بلیط اتوبوس با تخفیف” این گونه است.

این ابزار قادر است با فرکانس بالایی ایده هایی غیرمنتظره ارائه کند. همچنین با توجه به تازگی داده های ترندز امکان افزودن سریع عناصر جدید به لیست کلمات کلیدی وجود دارد.

در حال حاضر دوره‌ی تطبیق ساده کلمات کلیدی به سرآمده و ما وارد دوره تطبیق مفهومی کلمات کلیدی شده ایم. امروزه تهیه لیستی از کلمات کلیدی که نشان دهنده طیف تقاضاهای مخاطبین برای محصولات شما باشد، کار لوکسی محسوب نمی شود بلکه یک پیش نیاز برای موفقیت است.

به علاوه اگر مسئولین سئو بتوانند کوئری های محبوب را قبل از رسیدن آن ها به اوج مورد هدف قرار دهند، قدرت بیشتری در رقابت خواهند داشت و به نتایج بهتری دست پیدا می کنند.

برای افرادی که تمایل به استفاده از داده هایی خارج از پلتفرم مورد استفاده شان دارند، پکیج های مختلفی به زبان آر و پایتون نوشته شده که امکان فراخوانی توابع از طریق APIی گوگل ترندز را فراهم می کند.

این ویژگی به کاربران امکان دانلود کوئری ها را برای دستکاری داده ها و تصویر سازی آن ها فراهم می کند.

این پکیج ها سطح جدیدی از قابلیت های داده های گوگل ترندز برای تحقیقات سئو را نشان می دهد.

مقایسه گرایشات مردم در موتورهای جستجوی گوگل

اضافه شدن فیلترهای مربوط به اخبار، خرید، تصاویر و یوتیوب به گوگل ترندز باعث ایجاد فرصت های زیادی در زمینه بهبود سئو شده است.

این گزینه از طریق منویی در بالای صفحه نتایج قابل دسترسی است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website