0
  • No products in the cart.
 

تن صدای برند را چگونه ایجاد نمابیم

چگونگی ایجاد تن صدای برند

تن صدای برند را چگونه ایجاد نمابیم

به چه دلیل هر برندی نیازمند تن صدای ( tone of voice ) منحصر به فرد است؟

شرکت­ ها نیز مانند افراد اثرگذاری دارند و یک اثرگذاری خوب می تواند راه را برای بهبود روابط در کسب وکار هموار کند. در سطوح بسیار ذاتی و زیربنایی رفتاری که سازمان ­ها دارند، میتواند تفاوت ایجاد کند. تن و لحن ارتباطی برند با بازار هدف، خصوصاً در اشکال نوشتاری هم، نقشی کلیدی در اثرگذاری نام تجاری محسوب می شود. آیا تا به حال به این امر توجه کرده اید که تن صدای برندی در زمینه مد باید چگونه باشد؟ در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

تن صدای برند برای اظهار هویت برند حیاتی است

یک تن صدای مناسب میتواند به شرکت کمک کند که خود را از سایر رقبا متمایز سازد، شخصیت برند خود را تقویت کند و تعهد برند به مشتریان را تحقق بخشد.
به عنوان مثال، یک شرکت اسباب بازی که بر روی لوازم التحریر متمرکز است، ممکن است بخواهد به نوعی از تن صدای رسمی استفاده کند، درصورتی که شرکتی که تمرکز خود را بر روی سرگرمی ­های نوظهور گذاشته است از تن صدای غیر معمول و با مزه بیشتر نفع میبرد.
به علاوه برای اظهار شخصیت برند خود، تن صدای مورد استفاده ­ی شما باید در تمامی کانال های ارتباطی یکپارچه و نامتناقض باشد : حتی اگر مشتری تبلیغ شما را در رادیو بشنود، به صفحه مربوط به برند ما در سایت شرکت نگاهی بیاندازد، یا وبلاگ ما را مطالعه کند، لازم است صدایی قابل شناسایی و یکسان به صورت واضح و شفاف نمایان شود.

تن صدای برند چیست؟

تن صدای برند ( tone of voice ) انواع کلمات مورد استفاده، روشی که جملات ایجاد شده ­اند و نوع جاری شدن کلمات را شامل میشود. تن صدا در تمام ارتباطات مربوط به سرتاسر بخش بندی­ ها، دپارتمان­ ها و کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین هرچیزی که شرکت شما مینویسد مانند زبان برند مشابه به نظر می ­آید.
روشی که شرکت در ارتباطات و تعاملاتش از آن استفاده می کند، یکی از قدرتمندترین راه ­ها برای برقراری ارتباط با چشم انداز خود است. وقتی سازمانی در یک تن صدای مشخص و متمایز فعالیت می کند، مردم تمایل پیدا می کنند که شروع به استفاده از آن کنند و این روند را ادامه دهند.

یک صدای متمایز با توجه به تمام مضامین، شما را در ساخت برندی قوی یاری می کند و نهایتاً هرآنچه سازمان در جهت قدرتمندسازی برند خود انجام می دهد منجر به پیروزی در کسب وکار خواهد شد.

کدام شرکت ­ها به تن صدا نیاز دارند؟

هر سازمانی نیاز دارند رویکرد عاقلانه­ ای را در مورد تن صدای خود اتخاذ کند. تمام شرکت­ ها. تا به حال چندبار با جمله­ ی “موضوع آن چیزی نیست که شما می گویید، بلکه نحوه بیان موضوع  است که اهمیت دارد ” شنیده اید؟

برندهای جهانی به همراه کسب­ وکارها و کارکنان در سرتاسر دنیا، خصوصاً به تن صدای یکپارچه ­ای نیاز دارند که در زبان­ های مختلف هم قابل استفاده باشد. این مورد همچنین برای شرکت­ هایی که از نویسندگان خارجی بسیار و آنهایی که دارای خدمات تکنیکی سخت الوصول هستند نیز کاربرد دارد.

5 گام جهت ایجاد تن صدایی متمایز

این 5 گام به شکل معقولی ساده تلقی می شوند، اما هریک به برنامه ریزی با دقت نیاز دارند. اولین گام نانوشته آن است که بدانیم چه چیزی برای اجرا مورد نیاز است و برای برنامه ریزی آنکه چگونه سازمان شما کامل خواهد شد، 5 گام زیر را دنبال کنید :

DNA برند خود را بشناسید

ارزش ­های شرکت خود را شناسایی کنید، کیفیتی که شما و همکاران تان گرامی می دارید و بر آن پافشاری می کنید، بدون توجه به آنکه چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد. این موارد جوهره ­ی وجودی برند شما را تشکیل می دهد، و کیفیتی که می خواهید صراحتاً موضع شما را در تمام ارتباطات و محتواها مشخص کند.

مسئولانه عمل کردن یکی از بخش ­های جدایی ناپذیر برندهای رهبر و قدرتمند است. برندهای موفق “به دنبال ساخت آینده ای جدید برای مشتریان، صنعت و شرکت خود هستند”. همچنین لازم است وقتی شرکتی شعاری را برای خود انتخاب می کند در تمام حوزه ­های کاری خود آن را رعایت کند.

 

تن صدای برند

ویژگی ­های ( characteristics ) تن صدای خود را احراز کنید

وقتی یکبار ارزش ­های شرکت خود را شناسایی کردید، دو یا سه ویژگی را برای تن صدای خود تعیین کنید که منعکس کننده ­ی آن ارزش ها و شخصیتی که قصد دارید آن را پوشش دهید، باشد.

یک شرکت تحقیقاتی با جایگاهی مناسب بر خود میبالد چراکه داده­ های تحقیقی پیچیده را به بینشی روشن تبدیل می کند که مشتریان میتوانند از آن برای ساخت کسب وکار خود استفاده کنند، مثلاً، ممکن است خواهان نوآوری، تخصص و جلب اعتماد و….  باشند، اما قطعاً می خواهند باهوش، با انرژی و مرتبط به نظر بیایند.

اجرای ممیزی محتوا ( content audit )

به محتوا و ترفیع ­هایی که شرکت تان آنها را ایجاد کرده ­اند نگاه کنید. سعی کنید تن صدای آنها را شناسایی کنید. آیا این تن صدا به شخصیتی که برای حمایت از ارزش ­های برند خود برگزیده ­اید، می خورد و با آن متناسب است؟ آیا این تن با پلتفرم ها، مخاطبان هدف و کشورهایی که در آن فعالیت می کنید، سازگار است؟ در عمق وجود خود آیا با خشنودی شگفت زده ­­اید یا تن مورد استفاده برای محتوا به شما حس بدی را منتقل می کند؟ اگر حالت دوم برای شما رخ می دهد، باید مثال­ های بسیاری در مورد آنچه نباید در هنگام نوشتن راهنمای سبک تن صدای خود انجام دهید، را مطالعه کنید.

ایجاد راهنمای سبک تن صدای برند

وقتی یکبار تن صدای خود را تعریف می کنید، کسب اطمینان از اینکه این تن صدا در تمام ارتباطات نوشتاری، بدون تناقض با تمام پلتفرم ­ها و زبان های مختلف استفاده می شود، حیاتی است.
یک راه برای کمک به کسب اطمینان از وقوع این موارد آن است که یک راهنمای سبک ( style guide ) که به راحتی قابل درک باشد را برای تمام کارمندان و کارگزاران ایجاد کنید. توضیح دهید تن صدا چیست و چرا اهمیت دارد. جزئیات ویژگی ­های تن صدایی که برگزیده ­اید را توضیح دهید.

برای مثال، اگر می خواهید تن شما ” انرژی ­زا” باشد، وقتی آنها برای نوشتن محتوا آماده می شوند توضیح دهید این امر حقیقتاً به چه معنا است. زبان آن معلوم است یا مجهول؟ محاورات روان است؟ هرچقدر ویژگی­ های انتخابی تن صدای برند را شفاف تر تعریف کنید، نگارش و چگونگی خلق کلام برای ارتباط گیری با مخاطب را واضح تر و روان می سازید.

برقراری ارتباط، برقراری ارتباط، برقراری ارتباط

عموما، اکثر مردم به نمایندگی از شرکت می نویسند. ایجاد محتوا همیشه محدود به دپارتمان و بخش بازاریابی نمی شود. وقتی یک بار راهنمای تن صدای برند خود را کامل کردید، اطمینان کسب کنید که این راهنما خوانده و فهمیده شده است. جلسات آموزشی با حضور تمام بازاریابان چه از طریق ارتباط حضوری چه از طریق وب، ترتیب دهید. اطمینان حاصل کنید که هر کارگزاری که برای شرکت شما مطلب می نویسد از نوشته ­های خود کپی داشته باشد.

اینکه چگونه کلمات را بیان کنیم برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود، اما اصل راهنما آن است که : اجازه ندهید راهنمای تن صدای برند بدون خوانده شدن، در قفسه خاک بخورد.

در ابتدا ممکن است ایجاد تن صدای برند  در ظاهر وظیفه ­ی نگران­ کننده­ ای بنظر بیاید. اما اگر فرآیند ساختار یافته مطرح شده را دنبال کنید اینگونه نخواهد بود. و ارزش تلاش کردن را خواهد داشت.

اگر اینکار بطور صحیح انجام شود، هرکسی که برای برند شما می نویسد مسیر واضح و اشکاری در مورد اینکه چگونه و با چه تن کلامی برای برند شما و در مورد آنچه که هستید بنویسد، دلیل آنکه چرا مردم با شما باید وارد کسب وکار شوند، را مورد حمایت قرار دهد. ( به این دلیل که با تن صدای برندی متفاوت اما یکنواخت خود را از رقبا مجزا نموده اید. ) و این موارد به راحتی تبدیل به سبک نوشتن محتوا برای برند شما خواهد شد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website