0
  • No products in the cart.
 

رتبه تبلیغ (Ad Rank) در گوگل ادوردز چیست؟

ad rank

رتبه تبلیغ (Ad Rank) در گوگل ادوردز چیست؟

در بازاریابی اینترنتی رتبه تبلیغ یا Ad Rank  یعنی آن جایگاهی که شما در میان تبلیغات پولی (PPC) در صفحه ی نتایج موتور جستجو (SERP) کسب کرده اید. این رتبه بستگی به هر یک از کلمات کلیدی که برای تبلیغ خود تعریف کرده اید، دارد و طبق قیمت پیشنهادی شما برای کلیدواژه مورد استفاده و یا جمع امتیاز کلیدواژه های استفاده شده در ادگروپ ها تعیین می شود. اگر متغیرهای دیگر ثابت باشند، آنگاه واژگان کلیدی شما،صفحات فرود و تبلیغات متنی یا اولین صفحات باز شده هنگام کلیک بر روی تبلیغ مرتبط با موضوع مورد تبلیغ تان ارتباط وسیع تر و بیشتری داشته باشند، امتیاز کیفیت شما بیشتر می شود  و در نتیجه رتبه تبلیغ شما نیز بالاتر می رود. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

عایدی شما از رتبه تبلیغ بالاتر در صفحه ی نتایج موتور جستجو این است که محصول یا خدمت شما در جستجوهای بیشتری در معرض دید کاربران قرار می گیرد و در نتیجه نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش (CTR) بیشتری برای شما حاصل می شود.
همانطور که می دانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل دو قسمت برای تبلیغات پولی در نظر گرفته شده است. چهار رتبه در بالا و سه رتبه در انتهای صفحه وجود دارد. شما می توانید با انتخاب کلمات کلیدی مناسب و بودجه ای که در نظر می گیرید در هر کدام از این رتبه ها قرار بگیرید.
البته در برخی مواقع ممکن است شما رتبه یک را در تبلیغات گوگل داشته باشید، اما در پایین صفحه باشید. این شرایط به این معنی است که در صفحه نتایج جستجو، شما در میان تبلیغ های نمایش داده شده رتبه اول را دارید. برای مثال در هنگام جستجوی کلیدواژه ی “رزرو هتل” سایت شما در رتبه ی هشتم نمایش داده می شود و سه تبلیغ پولی هم در پایین صفحه وجود دارد، اکنون شما در میان تمام نمایش های موجود در جایگاه هشتم هستید ولی در میان تبلیغات پولی رتبه ی یک را دارید و دو تبلیغ پولی دیگر پایین تر از شما قرار دارند.

رتبه تبلیغ چگونه محاسبه می شود؟

گوگل برای محاسبه ی رتبه تبلیغ مواردی را بررسی می کند و از طریق فرمول زیر آن را محاسبه می کند.

رتبه تبلیغ برابر است با میزان هزینه به ازای هر کلیک ضرب در کیفیت تبلیغ

ad rank

رتبه تبلیغ بر اساس میزان پیشنهادی برای هر کلیک و دیگر مواردی که بر کیفیت تبلیغ شما تأثیر می گذارند، همچون تعداد کلیک به تعداد نمایش، میزان مربوط بودن تبلیغ و کارآمدی صفحات فرود شما و غیره محاسبه می شود.

  • رتبه تبلیغ، موقعیت و جایگاه تبلیغ شما را تعیین می کند. اینکه تبلیغ شما در صفحه ای مرتبط با تبلیغات دیگر نمایش داده شود یا اصلا استاندارد لازم برای نمایش دادن را دارد یا خیر بر اساس رتبه تبلیغ تعیین می شود.
  • اجزای اصلی تشکیل دهنده رتبه تبلیغ شما، میزان قیمت پیشنهادی شما برای هر کلیک، کیفیت تبلیغ و کیفیت وب سایت تان می باشد.

همچنین تأثیر مورد انتظار و پیش بینی شده ی استفاده از افزونه های جدید و دیگر فرمت های تبلیغ تان نیز هنگام محاسبه رتبه تبلیغ از طرف گوگل لحاظ می شوند. تخمین تأثیر این افزونه ها و فرمت های تبلیغ، به وسیله چند فاکتور نظیر مرتبط بودن، نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش و بالاتر بودن افزونه ها و یا فرمت ها در صفحه نتایج جستجو، صورت می گیرد.

البته رتبه تبلیغ شما هر بار که تبلیغ تان استاندارد لازم برای نمایش و رقابت در مزایده را داشته باشد از نو محاسبه می شود، بنابراین وضعیت و جایگاه تبلیغ تان، بسته به نتایج رقابت شما در لحظه، می تواند دچار نوسان شود و در هر جستجو با تغییر کند.

چگونه رتبه تبلیغ را بهبود دهیم؟

رتبه تبلیغ شما به حداکثر میزانی که حاضر هستید برای هر کلیک بپردازید، ضرب در امتیاز کیفیت تبلیغ تان محاسبه می شود. بنابراین اگر می خواهید رتبه تبلیغ خود را بهبود دهید، می بایست یک یا هر دو راه زیر را انجام دهید.

  • قیمت پیشنهادی کلیدواژگان خود را بالا ببرید: تبلیغ کنندگانی که حاضر هستند مبلغ بیشتری برای تبلیغات cpc بپردازند، مزیت بیشتری دارند. اما برای این کار لازم است کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ را در نظر بگیرید.
  • کیفیت تبلیغ خود را بهبود بخشید: هنگامی که تبلیغ شما در صفحات مرتبط بیشتری نمایش داده می شود، موتور جستجو رتبه تبلیغ شما را بالاتر می برد و هزینه ی آن را کاهش می دهد و از این طریق به شما پاداش می دهد.

افزونه ی تبلیغ یا Ad Extensions چیست و چرا مهم است؟

شما می توانید با استفاده از افزونه ها، تبلیغ خود را بهبود دهید. افزونه ها تبلیغ شما را به وسیله ی ارائه اطلاعات بیشتر، بسط می دهند و در واقع به مردم دلایل بیشتری می دهند تا آنها تجارت شما را برای خرید انتخاب کنند.
افزایش نسبت تعداد کلیک بر تعداد نمایش تبلیغ، معمولاً بر حسب ترکیبی از چند مورد اتفاق می افتد. این افزونه امکان اضافه کردن قالب هایی مثل call out، location information، additional links، additional text و مواردی دیگر را به ما می دهد که البته برای استفاده در ایران محدودیت هایی وجود دارد و فقط می توانیم از call out و site link استفاده کنیم.

ad rank

زمانی که تبلیغ کنندگان از سایت لینک ها و دیگر افزونه های تبلیغ استفاده می کنند گوگل استقبال می کند، چرا که این کار باعث افزایش نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش می شود و کلیک های بیشتر به معنای پول بیشتری برای گوگل است.
اما بالا بودن این نسبت برای تبلیغ کننده ها هم مفید است، زیرا باعث افزایش امتیاز کیفیت و در نتیجه بهبود یافتن رتبه تبلیغ و بازگشت سرمایه آنها می شود.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website