0
  • No products in the cart.
 

۲۰ سوال مهم که در برنامه ریزی برای زندگی بهتر باید از خودتان بپرسید

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > انگیزشی و موفقیت  > ۲۰ سوال مهم که در برنامه ریزی برای زندگی بهتر باید از خودتان بپرسید

۲۰ سوال مهم که در برنامه ریزی برای زندگی بهتر باید از خودتان بپرسید

اگر می‌خواهید برنامه ریزی برای زندگی بهتر داشته باشید و زندگی خود را تغییر دهید، باید در نظر بگیرید قدم بعدی که باید بردارید چیست. دلیل این‌که بسیاری از افراد، اهداف سال نو خود را دنبال نمی‌کنند یا به اهداف جداگانه خود نمی‌رسند این است که تصویر بزرگ‌تر، هدفمند و الهام بخش را در ذهن ندارند. وقتی داستانی که می‌خواهید خلق کنید را می‌دانید، احتمالا به قدم‌هایی که باید برای رسیدن به اهداف بردارید متعهدتر می‌شوید.

پاسخ دادن به سوالات زیر به شما کمک می‌کند که گذشته خود را ارزیابی کنید و تعیین ‌کنید که می‌خواهید سال آینده چه کار کنید و به عبارت دیگر یک برنامه ریزی برای زندگی بهتر داشته باشید. اگرچه این مطلب برای برنامه‌های سال نو عالی است، اما شما می‌توانید هر وقت بخواهید به آن مراجعه کنید تا در مسیر هدفمند و رضایت بخش باقی بمانید.

برنامه ریزی برای زندگی بهتر

به عقب نگاهی بیندازید

همه سوالات زیر یا برخی از آن‌ها را جواب دهید تا مشخص شود چه وقتی زمان خود را به درستی صرف کردید و چه زمانی از مسیر خارج شده‌اید.

۱. چه زمانی توانستید از استعدادها، مهارت‌ها و مهارت‌های خود استفاده کنید؟ چه کار می‌کردید؟ چه احساسی داشتید؟

۲. آیا چیزی پیدا کردید که در آن مهارت داشته باشید که تا حالا نمی‌دانستید؟

۳. چگونه رشد کردید؟ آیا چیزی سر راه رشدتان قرار گرفت؟

۴. چه زمانی احساس خستگی و تحلیل کردید و کاری انجام دادید که احساس راحتی کنید؟ – حتی با این‌که حالا می‌دانید آن آسودگی و راحتی، کاملا مد نظرتان نبوده است.

۵. چه چیزی را به تعویق انداختید یا کنار گذاشتید که آرزو می‌کنید کاش زمان بیشتری را به آن اختصاص می‌دادید؟

جواب‌های خود را بررسی کنید. توجه کنید که می‌خواهید سال آینده چه چیزهایی را بیشتر یا کمتر انجام دهید.

مطلب مرتبط : مقاله 11 نکته کلیدی برای موفقیت را در مجله توسعه دهندگان بخوانید .

زمان حال را خوب نگاه کنید

برای ارزیابی کردن زندگی کنونی خود، این سوال‌ها را با یک مربی یا یک دوست مورد اعتماد بررسی کنید که ذهن شما را به چالش می‌کشند تا بزرگ‌تر فکر کنید.

۱. در حال انجام چه هستید؟ آیا برای‌تان کافی است؟

۲. فکر می‌کنید چه چیزی شرایط حال حاضر شما را ایجاد کرده است؟ آیا تصورات‌تان، دید شما به زندگی را محدود می‌کنند؟

۳. از انجام چه کاری در گذشته لذت می‌بردید که حالا فکر می‌کنید انرژی انجام آن در شما از بین رفته است؟

۴. به چه چیزی دلبسته‌اید که شما را توصیف می‌کند اما می‌دانید زمان آن رسیده که آن را متوقف کنید؟

۵. فکر می‌کنید تا حالا باید چه کاری در زندگی انجام می‌داده‌اید؟ چه چیزی شما را از این کار بازمی‌دارد؟

۶. اگر استعداد، تعریف خوبی از توانایی‌های خاص شما باشد، چگونه از استعدادهای‌تان به نفع خود، جامعه یا دنیا استفاده می‌کنید؟

این‌که در مورد بعضی از جوانب زندگی خود احساس رضایت نکنید، کاملا عادی است. احساساتی مانند پشیمانی، حسادت و ناراحتی می‌توانند به شما کمک کنند که بفهمید می‌خواهید چه چیزی را خلق کنید. خوب نگاه کردن به زمان حال به شما کمک می‌کند بدانید در آینده باید احساس و فکر خود را روی چه چیزی متمرکز کنید.

مطلب مرتبط : رازهای موفقیت مولتی میلیاردرها

زندگی که دوست دارید داشته باشید را بنویسید

می‌توانید داستان حال حاضر خود را تنظیم کنید یا این‌که یک داستان جدید بنویسید. اگر می‌خواهید یک داستان جدید بنویسید، سوال‌های زیر به شما کمک می‌کنند که دیدگاه خود را صریح بیان کنید. اگر در جواب دادن به این سوالات مشکل دارید می‌توانید با شخصی کار کنید تا متوجه شوید چه فعالیت‌هایی به شما هدف می‌دهند.

۱. اگر این موقعیت را داشتید که استعدادهای خود را به طور کامل نشان دهید، چه کار می‌کردید؟

۲. رویای چه چیزی را دارید؟ دوست دارید چه چیزی را تجربه یا خلق کنید؟

۳. آیا کاری بوده که بخواهید انجام دهید اما فکر کردید غیر ممکن است؟ آیا کسی توانسته در پیدا کردن مسیر به شما کمک کند؟

۴. درون شما چه چیزی وجود دارد که بخواهد شنیده شده یا آزاد شود؟ اگر به این اشتیاق گوش کرده‌اید، می‌دانید باید چه کار کنید؟

برای نوشتن یک داستان جدید باید از بعضی چیزها بگذرید. باید چیزهای ناامید کننده یا چیزهایی که مانع انجام کارهای بزرگ‌تر می‌شوند را کنار بگذارید.

۱. برای رسیدن به پتانسیل واقعی خود باید از چه چیزی بگذرید؟

۲. در حال حاضر به چه چیزی می‌توانید نه بگویید؟

۳.  انجام چه چیزی را به خودتان قول داده‌اید اما حالا می‌توانید از آن صرفنظر کنید؟  خط کشیدن زیر موارد مهم فهرست‌تان کمک می‌کند که وقت و انرژی خود را روی چیزهای مهم بگذارید.

۴. اگر وارد یک کار ناشناخته و جدید شوید، در قبالش به چه چیزی می‌رسید؟

نگذارید شک و تردید شما را متوقف کند.

زمانی که هنوز قبض‌های پرداخت نشده‌ای دارید، کار کردن روی چیز جدید سخت است. همچنین هر چه توانایی و کارتان پیشرفته‌تر باشد، ترک آن و خلق دوباره خود، کار سختی است. داستان را هر طور شده بسازید. فقط یک تصویر ساکن و راکد نسازید، بلکه آن روزی را تصور کنید که یک، دو یا پنج سال دیگر، کاری که دوست دارید را انجام می‌د‌هید و احساسی که می‌خواهید را دارید.

سوال آخر برای برنامه ریزی برای زندگی بهتر این است که تا چه حد به زندگی که می‌خواهید، متعهدید؟ قدم‌های خود را برنامه‌ریزی کنید یا حداقل راهی را انتخاب کنید که سال بعد اهداف خود را به یاد آورید. با این کار، جواب دادن به سوال‌ها آسان‌تر می‌شود.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website