0
  • No products in the cart.
 

شناخت گوگل پنالتی وانواع روش های تشخیص و رفع پنالتی گوگل

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > مدیریت وب سایت و سرور  > شناخت گوگل پنالتی وانواع روش های تشخیص و رفع پنالتی گوگل
شناخت گوگل پنالتی

شناخت گوگل پنالتی وانواع روش های تشخیص و رفع پنالتی گوگل

عواقب اعمال پنالتی دستی گوگل اثرات مخربی در سئو سایت دارد، مانند کاهش یا از بین رفتن رتبه سایت در جستجوهای گوگل، افت ترافیک سایت و کاهش درآمد. پس هنگامی که از جانب گوگل چنین جریمه یا پنالتی دستی اعمال می شود، چه باید کرد؟ در این مقاله  شما با انواع پنالتی های گوگل و روش رفع پنالتی گوگل آشنا خواهید شد.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

الگوریتم های گوگل در برابر گوگل پنالتی

اطلاعات اشتباهی در مورد مجازات گوگل یا پنالتی گوگل وجود دارد. یکی از معمول ترین این اطلاعات غلط، اشتباه گرفتن الگوریتم های گوگل با پنالتی گوگل است و اینکه افراد آنها را یکسان درنظر می گیرند.

رایج ترین موارد شناخته شده در پنالتی های گوگل، گوگل پاندا و گوگل پنگوئن هستند که براساس به روزرسانی ها مشخص شد که گوگل پاندا و گوگل پنگوئن در حقیقت مجازات نیستند، بلکه الگوریتم گوگل هستند. الگوریتم ها وابسته به مجموعه ای از قوانین و محاسبات هستند تا به طور خودکار رتبه مطلوب در گوگل را ارائه دهند.

در مواردی همچون گوگل پاندا و گوگل پنگوئن، گوگل نهایتاً در نتایج مرتبط با جستجو به وب سایت ها برحسب “استانداردهای کیفی” پاداش ارائه می دهد، این کار به عنوان «دستورالعمل های وب مستر گوگل» شناخته شده است.

همچنین در گوگل، گروهی از افراد متخصص به عنوان بازرس به کار گرفته شده اند تا گزارش کاربران را که به صورت دستی برروی وب سایت ها  از طریق الگوریتم های گوگل تنظیم می کنند اما استانداردهای گوگل را رعایت نمی کنند، بررسی و رتبه بندی نمایند.

زمانی که الگوریتم ها به اشتباه به عنوان پنالتی شناخته می شوند، انتظار پیامدهای مشابه نیز ایجاد می شود: مانند کاهش چشمگیر و ناگهانی ترافیک سایت یا رتبه شما در موتور جستجوی گوگل.

فهم تفاوت بین اعمال مجازات دستی گوگل یا همان پنالتی گوگل برای سایت در مقابل اعمال الگوریتم های گوگل امری مهم است زیرا این مسئله در توسعه راهبردهای سئو سایت و حل مجازات گوگل تعیین کننده است.

تفاوتی چشمگیر بین برخورد و یا حل گوگل پنالتی و یا حل رویدادی الگوریتمی وجود دارد که اساساً با نیازها و فرصت های ارتباط مستقیم با گوگل مرتبط می شود.
وبسایت هایی که توسط گوگل جریمه شده است، از طریق تیم فنی گوگل در سرچ کنسول گوگل “گزارش عملکرد دستی” یا ” Manual Action” را دریافت می کنند. در صورتی که نقض قانون مدنظر ثبت شده باشد، لازم است توضیحاتی در خصوص علت اصلی بروز مشکل و همچنین درخواستی در مورد “درخواست بازبینی یا Reconsideration Request” ارائه شود. در مقابل، برای سایت های دریافت کننده الگوریتم ها الزامی به “درخواست بازبینی” وجود ندارد.

در این مقاله جریمه های دستی گوگل یا پنالتی گوگل (که در حال حاضر 13 مورد وجود دارد) و مراحل حل آنان بررسی می شود.

پنهان سازی و یا تغییر مسیر (Cloaking and/or Sneaky Redirects)

پنهان سازی عملی است که در آن صفحاتی متفاوت از گوگل را به کاربران نشان می دهد. منظور از تغییر مسیر های نادرست و به اصطلاح (آب زیر کاه) این است که کاربران به صفحه ای متفاوت از گوگل هدایت شوند. دو اقدام فوق در واقع دستورالعمل های وب مستر را نقض می کند.
اعمال مجازات به دو صورت است:

  • اعمال تطابق جزئی مربوط به بخش های سایت شما
  • اعمال تطابق گسترده در سایت که بر کل وب سایت شما تاثیر می گذارد.

 

رفع پنالتی گوگل

راهکار رفع پنالتی

  1. به قسمت سرچ کنسول گوگل یا همان گوگل وبمستر بروید:  Google Search Console > Crawl > Fetch as Google، سپس صفحات مدنظر را بررسی کنید.
  2. محتوای صفحه وبسایت خود را با محتوایی که توسط گوگل ارائه شده است، مقایسه کنید.
  3. هر گونه تغییر یا تفاوت بین آنان را رفع کنید تا یکسان و مشابه باشند.
  4. همه تغییرات عنوان شده را بررسی کنید و تغییر مسیرها را حذف کنید:
  • ارسال کاربران به مسیر یا صفحه ای ناخواسته
  • تغییر مسیر(به عنوان مثال: هدایت کاربران صرفاً از منبعی خاص)
  1. پس از تصحیح موارد فوق، درخواست بازبینی را در سرچ کنسول گوگل ارسال کنید.

راهنمایی مهم: این نوع تغییر مسیرها اغلب توسط پلاگین های CMS ایجاد می شود، ممکن است در فایل Htaccess یا جاوا اسکریپت نوشته شود.

پنهان سازی: اجبار اولین کلیک رایگان

مجازات پنهان سازی برای مقابله با وب سایت های است که محتوایی متفاوت با گوگل به کاربران ارائه می دهند، به ویژه کاربرانی که از سرویس های گوگل مطابق با سیاست کلیک های اول گوگل استفاده می کنند. وبسایت ها در صورتی می توانند منطبق با این سیاست کار نکنند که در سایت خود الزام  ثبت نام، اشتراک یا ورود به سیستم  توسط  کاربران را تعریف کرده باشند و صرفا کاربران آنان محتوای کامل سایت را می توانند دریافت کنند.
این مجازات نیز به دو شکل زیر اعمال می شود:

  • اعمال تطابق جزئی مربوط به بخش های سایت شما.
  • اعمال تطابق گسترده در سایت که بر کل وب سایت شما تاثیر می گذارد.

راهکار رفع پنالتی گوگل

  1. محتوا نمایش داده شده به کاربران که متفاوت از خدمات گوگل است باید محتوای گوگل باشد. هر گونه اصلاحاتی که لازم است مطابق با این جریمه بایستی انجام شود.
  2. پس از تصحیح مورد فوق، درخواست بازبینی ارسال شود.

راهنمایی مهم: استفاده از سیاست کلیک اول “رایگان” گوگل. اجازه دهید کاربران هنگام مشاهده از سرویس گوگل یک مقاله کامل را در سایت شما بدون ثبت نام، اشتراک یا ورود به سیستم ببینند.

تصاویر پنهان شده

پنهان سازی می تواند در حیطه تصاویر نیز اعمال شود. به عنوان مثال، ارائه تصاویری که:

  • با یک تصویر دیگر پنهان می شوند.
  • متفاوت از تصویر ارائه شده است.
  • هدایت و تغییر مسیر کاربران به تصاویر دیگر

موارد فوق تحت عنوان تصاویر پنهان سازی شده در نظر گرفته می شوند.

راهکار رفع پنالتی گوگل

  1. نمایش دقیق همان تصویری که به گوگل گفته شده است به کاربران سایت شما ارائه می شود.
  2. پس از تصحیح، درخواست بازبینی را ارسال کنید.

راهنمایی مهم: هرپلاگینی که نصب کرده اید را بررسی کنید تا در خصوص عدم مسدود شدن تصاویر اطمینان حاصل شود.

سایت هک شده

هکرها دائما به دنبال سواستفاده و هک سایت ها هستند. هدف آنان تزریق، نشر محتوا یا لینک های مخرب در وب سایت ها است. به همین دلیل اغلب یافتن و رفع هکرها دشوار است.

هنگامی که پس از جستجو در گوگل اطلاعیه ای مبنی بر اینکه “این سایت هک شده است” مشاهده شود، بدین معنی است که گوگل صفحه مد نظررا هک شده اعلام نموده و به آن آسیب وارد شده است. این امر اغلب منجر به کاهش تعداد بازدیدکنندگان در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل می شود.

رفع پنالتی گوگل

  1. با میزبان اصلی وبسایت خود تماس بگیرید و یک تیم پشتیبانی ایجاد کنید.
  2. سایت خود را برای جلوگیری از هرگونه آسیب بیشتر از دسترس خارج کنید.
  3. برای کمک به شناسایی نوع هک، از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.
  4. به ارزیابی خسارت ناشی از بدافزارها بپردازید.
  5. برای تشخیص اینکه چگونه هکر وارد شده است، نقطه آسیب پذیری را شناسایی کنید.
  6. سایت خود را پاک کنید تا محل آسیب پذیری را که به هکر اجازه داده است ورود پیدا کند، بسته شود.
  7. درخواست بررسی کنید و از گوگل بخواهید برچسب و اطلاعیه هک شما را بازبینی کند.

راهنمایی مهم: سعی کنید فعالانه برخورد کنید و همیشه یک نسخه پشتیبان از وب سایت خود تهیه کنید. ویژگی های امنیتی وب سایت را در سایت خود نصب کنید. اگر از لحاظ تکنیکی به چالش کشیده شده اید، از یک پلتفرم امنیتی وب سایت مانند Sucuri برای حفاظت استفاده کنید.

متن یا کلمه کلیدی پنهان

این جریمه برای همه شناخته شده است. گوگل در وب سایت متن و کلمات کلیدی پنهانی را کشف کرده، که نباید استفاده شود.
این مجازات نیز به دو شکل زیر اعمال می شود:

  • اعمال تطابق جزئی مربوط به بخش های سایت شما
  • اعمال تطابق گسترده در سایت که بر کل وب سایت شما تاثیر می گذارد.

قوانین

  1. به قسمت Google Search Console > Crawl > Fetch as Google بروید و سپس صفحات مدنظر را وب سایت خود بررسی کنید.
  2. در صفحه خود متنی که دارای شکل یا رنگ یکسان با صفحه شما است را بیابید.
  3. به متن پنهان شده با استفاده از استایل طراحی شده یا موقعیت CSS نگاه کنید.
  4. هر متن پنهان را حذف یا بازنویسی کنید تا برای کاربران انسانی قابل دسترسی باشد.
  5. هر پاراگرافی را که کلمات تکراری خارج ازمتن را داراست، حذف کنید.
  6. اصلاح <title> و متن alt را که حاوی رشته های کلمات تکراری اس را حذف کنید.
  7. همه کلمات کلیدی پنهانی را حذف کنید.
  8. پس از تصحیح این موارد، درخواست بازبینی ارسال کنید.

راهنمایی مهم: محتوای تبادل شده یا JS را با متن پنهان اشتباه نگیرید. در دنیای مدرن به طور فزاینده ای از تلفن همراه استفاده می شود لذا این روش برای اضافه کردن محتوا به یک صفحه امروزه  قابل قبول است.

اسپم خالص! Pure Spam

بر خلاف سایر جریمه های گوگل، کسی نمی تواند در مورد این موضوع بی احتیاطانه صحبت کند. این جریمه برای وب سایت هایی درنظر گرفته می شود به شدت ترکیبی از تکنیک های اسپم را داراست که این تکنیک ها شامل استفاده از ابزارهای تبلیغاتی اتوماتیک، محتویات درهم و برهم و پنهان سازی می باشد و همچنین در کنار این موارد، نقض کلی دستورالعمل های وب مستر نیز صورت گرفته است.

میزبان رایگان اسپم (Spam my Free Hosts)

چیزی به نام «میزبانی رایگان» وجود ندارد. آنچه که ممکن است پیش از هزینه های میزبانی وب ذخیره شود، در دسترس قرار می گیرد و به راحتی قابل مشاهده باشد، تبلیغات اسپم است که شما نمی توانید آن را کنترل کنید. گوگل اقدامات دستی علیه خدمات میزبانی رایگان را تهدید می کند. هیچ دلیلی برای ریسک پذیری در این خصوص وجود ندارد.

استفاده از ساختار داده اسپمی

اگر از دستورالعمل های rich snippets guidelines یا Structured Data و محتوای نشانه گذاری ناآشکار برای کاربران پیروی نکنید و از محتویات نامناسب یا نشانه گذاری گمراه کننده استفاده کنید، جریمه خواهید شد. این جریمه نیز به دو شکل اعمال می شود:

محتوای کم اهمیت

صفحات با کیفیت پایین و محتوای کم اهمیت باعث می شود این جریمه اعمال شود:

  • تولید خودکار محتوا spun content
  • صفحات کم اهمیت با شرح OEM، بدون ارزش افزوده و یا هیچ گونه اطلاعات منحصر به فرد
  • محتویات برگرفته از سایر وب سایت ها
  • پست های وبلاگ کم کیفیت
  • صفحات Doorway

پیوندهای غیرمرتبط در سایت شما

این جریمه جزو مجازات های بعید به نظر می رسد.  علت اصلی این جریمه همیشه یکسان است: خرید لینک ها و یا شرکت در طرح های لینک برای تقویت SERPs. این کار نقض آشکار دستورالعمل های وب سایت گوگل است

پیوندهای غیرمرتبط از سایت شما

گوگل به متقاعد سازی مدیران وب سایت ها برای فروش لینک ها تمایل دارد. در واقع، همه لینک هایی که  هدف اصلی آنها دستکاری رتبه بندی جستجو در گوگل است، مشمول جریمه دستی خواهند شد. در زبان گوگل، این لینک ها  به عنوان “لینک های ناخواسته مصنوعی، فریبنده و یا دستکاری شده” در نظر گرفته می شوند.

User-generated Spam

آیا شما می دانید که امروزه ایمیل های اسپم، سئو ارزان و صفحات یکسانی را نشان می دهند؟ شما می توانید از این ” کلاهبرداران” برای ایجاد مشکلات تشکر کنید!

مشاغل منقضی شده

چنین به نظر می رسد بهترین راه برای ارسال پست شغلی در گوگل، استفاده از ارسال داده های ساختدار شغلی (Job Posting Structured Data) است. موتور جستجوی گوگل این داده ها را جمع می کند و سپس آن را در بالای صفحه نتایج جستجوی خود نمایش می دهد.

دو راه برای اینکه این امر اتفاق بیافتد وجود دارد:

  • ادغام مستقیم با استفاده از ارسال داده های ساختدار شغل در سایت خود هنگام تبلیغ یک شغل
  • از سایت شغلی شخص ثالث استفاده کنید. همه سایت های شغلی اصلی (Monster، Career Builder، Zip Recruiter، و غیره) از ارسال داده های ساختدار شغل استفاده می کنند.

وجود ارسال های شغلی در سایت شما خطرآفرین خواهد بود و احتمال زیاد سایت شما در معرض جریمه دستی گوگل قرار خواهد گرفت اگر شما  پست شغلی منسوخ زیر را حذف نکنید.
گوگل پنالتی
اگر این سازگاری با گوگل رخ دهد تجربه کاربری خوب فراهم می شود. عدم نمایش فرصت های شغلی پایان یافته با این هدف در تضاد است. اگر می خواهید از ارسال داده های ساختدار شغلی بهره ببرید  باید آن را به روز نگه دارید.

The Takeaway

شما توانایی بازی با گوگل را ندارید . اگر میخواهید یک وب سایت با ثبات را ایجاد کنید، باید آگاه باشید و از دستورالعمل های گوگل وب مستر استفاده کنیدنمائید.
در مقابل وسوسه های فریب دهنده  مقاومت کنید. در حال حاضر، بیشتر از همیشه، SEO  همانند ماراتن است ، نه دو سرعت.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website