0
  • No products in the cart.
 

لینک سازی برای وب سایت: ۱۰ اصل مهم برای لینک سازی که بدانید

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > سئو و بهینه سازی وب  > لینک سازی برای وب سایت: ۱۰ اصل مهم برای لینک سازی که بدانید
لینک سازی برای وب سایت: ۱۰ اصل مهم برای لینک سازی که بدانید

لینک سازی برای وب سایت: ۱۰ اصل مهم برای لینک سازی که بدانید

در دنیای آفلاین، مردم، شرکت‌ها، و رسانه‌های سنتی به عنوان بک لینک هایی عمل می‌کنند که خدمات و محصولات مختلف را ارتقاء می‌دهند و تضمین می‌کنند. هرچه بیشتر به مردم برند خاصی را توصیه کنید، آن برند محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد. همین منطق درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد گوگل نیز صدق می‌کند: هر چه وب سایت های خوش‌نام بیشتری به سایت شما ارجاع بدهند، وبسایت شما در SERPs (صفحات نتایج موتورهای جستجو) رده‌ی بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ اصل مهم برای لینک سازی برای وب سایت را بدانید.

در راستای تلاش برای توضیح فوائد سرمایه‌گذاری منابع‌تان در لینک سازی برای وب سایت ، این مقاله بر فوائد لینک سازی برای سئو، تعاریف اصلی‌اش، و سایر مولفه‌های پایه‌ای این فرایند تمرکز می‌کند.

۱. چرا لینک سازی برای وب سایت مهم است، یا چرا لینک‌ها ارزشمند هستند

آیا تا به حال این سوال برای‌تان پیش آمده است که چرا ویکی‌پدیا این قدر رتبه‌ی خوبی در گوگل دارد؟

این به خاطر آن است که لینک‌ها در رتبه‌بندی‌های جستجوی ارگانیک نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. و ویکی‌پدیا بیش از ۱۰ میلیون لینک را ظرف سال‌ها برای خود جمع‌آوری کرده است.

لینک‌هاو ذکر نام برندها دو دلیل اصلی بازدید یک وبسایت توسط مردم هستند.

لینک ها اهمیت دارند چون لینک‌ها بر دیده شدن سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارند.

شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که برندتان به چشم می‌آید به نحوی که مخاطب هدف‌تان می‌تواند به راحتی و به هنگام نیاز شما را پیدا کند، چه خرید یک محصول باشد یا به دست آوردن اطلاعاتی که برای تصمیم گیری به آن نیاز دارند.

۲. اصطلاحات مربوط به لینک سازی برای وب سایت که لازم است بدانید

بک لینک‌ها

بک لینک لینکی است که یک سایت از سایتی دیگر می‌گیرد. بک لینک ها بر پیشی گرفتن و برتری یک سایت در فهرست نتایج موتور جستجو تاثیر بزرگی می‌گذارند. این به خاطر آن است که آن‌ها برای بهبود رتبه سئوی یک وبسایت بسیار مفید هستند.

به عنوان مثال، اگر بازده قرار باشد به ویکی‌پدیا لینک بدهد، در آن صورت ویکی پدیا یک بک لینک از بازده خواهد داشت. بازده دامنه‌ی ارجاع محسوب می‌شود و ویکی پدیا مرجع خواهد بود.

همچنین ممکن است اصطلاحاتی درباره‌ی این نوع لینک‌ها شنیده باشید مانند لینک‌های جاذبه‌ای یا لینک‌های ورودی.

در گوگل کنسول، گوگل به این لینک‌ها تحت عنوان «لینک‌ها به سایت شما» می‌گوید. اما اکثر ابزارهای معروف سئو به این‌ها بک لینک می‌گویند

 

لینک‌های داخلی

لینک‌هایی که از یک وب پیج (صفحه‌ی وب) سایت شما به پیج (صفحه) دیگری از سایت‌تان اشاره می‌کنند تحت عنوان لینک‌های داخلی یا جهت‌یابی وبسایت شناخته می‌شوند.

 

این نوع از لینک‌ها کاربران را به صفحات یا مطالب مختلفی درون سایت شما هدایت می‌کنند. این لینک‌ها همچنین، به عنوان بخشی از هدف جهت‌یابی‌شان، در سئو نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند و می‌توانند رتبه‌های جستجوی ارگانیک یک صفحه را بهبود ببخشند.

 

۳. لینک سازی برای وب سایت در مقابل لینک گیری

گرفتن لینک‌های ارگانیک می‌تواند اعتبار وبسایت‌تان را افزایش دهد، ترافیک ایجاد کند، و برندتان را در معرض دید آدم‌های بیشتری قرار دهد.

آنگونه که آنا کروئه در «راهنمایی برای از لینک سازی تا لینگ گیری» ذکر می‌کند:

لینک گیری درباره‌ی تولید محتوای قابل اعتماد و عالی و ارتقاء بسیار شدید آن است.

لینک‌های گرفته شده آن هایی هستند که به صورت طبیعی به دست‌شان می آورید. شما نمی‌توانید این‌ها را به صورت دستی بسازید، آن‌ها را به صورت خودکار در بیاورید، یا لینک‌های گرفته شده را بخرید.

همان گونه که از نام آن بر می‌آید، شما باید آن‌ها را بگیرید (به دست بیاورید).

شما این کار را با ایجاد محتوای شایسته‌ی لینک گیری انجام می‌دهید.

راه‌های دیگری نیز برای لینک گیری وجود دارد، من جمله:

– وبلاگ نویسی میهمان

– توسعه‌ی مطالب

– محتوای تحت هدایت داده‌ها

۴. نوع  لینک‌ها: خوب، بد، و زشت

گرفتن یک لینک طبیعی تصادفی اتفاق نمی‌افتد. شما باید یک در صنعت خود یک آدم متنفذ سخت کوش یا مقام قابل اعتماد باشید.

بگذارید بیشتر توضیح بدهم.

چند وقت پیش، متخصص سئوی بین‌المللی آلیدا سولیس در یکی از راهنماهای سئوی بین‌المللی گوگل یک لینک به دست آورد.

یک نفر از اعضای گروه سئو اعلام کرده بود گوگل تصمیم گرفته است این کار را به سادگی انجام دهد چون کیفیت مقاله‌ی سولیس خوب بوده است.

و اما چند نوع از لینک‌هایی که نیاز دارید بشناسید:

لینک‌های طبیعی، لینک‌های سرمقاله‌ای

این دقیقا نوع لینکی است که سولیس دریافت کرد. به طور کلی، لینک دادن به یک سایت ممکن است فقط در صورتی اتفاق بیفتد که درباره‌ی این برند صحبت کنید. بنابراین PR نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند و وضوح و دیدهشدن کلی برند نیز همچنین.

در واقع، به همین دلیل است که تعداد زیادی از شرکت‌ها به شدت در ایجاد روابط با تاثیرگذاران سرمایه‌گذاری می‌کنند چون این تاثیرگذاران به شرکت‌ها کمک می‌کنند لینک، مستقیم یا غیرمستقیم، بگیرند.

لینک‌های دستی درست شده

این لینک‌ها اکثرا از طریق یک فرایند توسعه‌ی مطالب به وجود میآیند.

اگر سعی دارید برای صفحه‌ی یا تکه‌ای خاص از یک محتوا اعتبار کسب کنید تا در گوگل رتبه‌ی خوبی کسب کند، می‌توانید چنین لینک‌هایی را از طرق زیر به دست بیاورید:

توسعه‌ی مطالب دستی

این استراتژی مطلوب من است. نه تنها لینک به دست می‌آورید، بلکه در ضمن با وبلاگ‌نویسان، تاثیر گذاران، یا خبرنگاران این صنعت رابطه برقرار کنید. اما، این رویکرد فوق‌العاده وقت گیر است.

توسعه‌ی مطالب خودکار

توسعه‌ی مطالب خودکار یعنی فرستادن دقیقا همان قالب‌های مورد نظر به هر وبلاگ نویس. نوعا، لینک سازان برای فراهم آوردن یک فهرست اساسی از ایمیل‌ها ابتدا حسابی اطلاعات جمع آوری می‌کنند و بعد فقط کافی است که دکمه‌ی «ارسال» را بزنند. حتی هر چند این استراتژی از چشم انداز یک کسب و کار منطقی تر به نظر می‌رسد، اما نقاط ضعف زیادی هم دارد، مانند وارد شدن اشتباه ایمیل شما به این‌باکس (بخش ایمیل‌های ورودی) یک شخص.

لینک های خود ساخته، غیر سرمقاله‌ای

چنین لینک‌هایی به نظر نمی‌رسد کیفیت خوبی داشته باشند بنابراین ما به شدت توصیه می‌کنیم از ساختن آن‌ها خودداری کنید. در گذشته، لینک‌های خود ساخته در صنعت سئو به شدت مورد سوء استفاده قرار می‌گرفت. در نتیجه، گوگل شروع کرد به کم ارزش کردن آن‌ها یا حتی جریمه کردن سایت‌هایی که بیش از حد از این گونه لینک‌ها استفاده می‌کنند.

اکثرا این لینک ها از منابع زیر به دست می‌آیند:

– کامنت‌های وبلاگی که تعدیل نشده اند.

– انتشارات مطبوعاتی که لینک‌هایی با کلیدواژه‌های خاص دارند.

– پست‌های میهمان.

– تبلیغاتی‌ها.

– اینفوگرافی‌های جداسازی شده

– پروفایل‌های کاربران

لینک‌های پولی

نوع دیگری از لینک‌ها که باید از آن‌ها اجتناب کنید لینک‌های پولی هستند. این نوع لینک ریسکی است و می‌تواند برای شما جریمه هایی به همراه داشته باشد.

یا شما به سایت دیگری پول می‌دهید که به شما لینک بدهد یا می‌پذیرید که در ازای پول با یک سایت تبادل لینک کنید. این بر خلاف قوانین و مقررات گوگل است.

۵. کدام لینک‌های ورودی برای سایت شما از همه بهتر هستند و چرا

انواع بسیار زیادی از لینک‌های ورودی وجود دارند. اما کدام یک از همه ارزشمندتر هستند؟

بدون شک، بهترین نوع لینک‌ها آن‌هایی هستند که در سایت‌هایی با پتانسیل ترافیک آفرینی قرار داده می‌شوند. این به خاطر آن است که آن لینک‌ها فقط لینک‌های ساده نیستند، آن‌ها مشتریان/کاربران بالقوه‌ی جدیدی را به سمت شما می‌کشانند.

محتوای تولید شده توسط کاربر این پتانسیل را دارد که ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت شما بکشاند.

دو بهترین نمونه‌ی آن  Quoraو  Reddit هستند. هردو این سایت‌ها هزاران موضوع دارند که کاربران در آنجا عقایدشان را به هم منتقل می‌کنند و لینک‌هایی را در سایت‌هایی که معتقدند مرتبط و مفید هستند به اشتراک می‌گذارند.

لینک سازی برای وب سایت ۶: کمیت در مقابل کیفیت

آیا شما به کسب لینک‌های سهل‌الوصول از سایت‌های کمتر معتبر راضی هستید یا چند لینک از وبسایت‌های معتبر بیشتر به دردتان خواهد خورد؟

تونی رایت می‌گوید که لینک‌های با کیفیت از کمیت لینک‌ها اهمیت بیشتری دارند.

در رابطه با مسئله‌ی کیفیت در مقایسه با کمیت، این موضوع به موقعیت شما بستگی دارد – صنعت/ جایگاه‌تان، این که رقبای‌تان چه نوع لینک‌هایی دارند و عوامل بسیار دیگر.

من شخصا، سعی می‌کنم بین داشتن لینک‌هایی از سایت‌های کوچکتر و سایت‌های بسیار معروف و محبوب تعادل برقرار کنم. بهتر است چند لینک از سایت‌هایی داشته باشید که به اندازه‌ی ویکی‌پدیا بازدید ندارند، تا این که شب و روز سعی کنید به چیزی دست‌نیافتنی برسید.

۷. انکر تکست (متن لنگر) و انکر کلود (ابر لنگر)

یک توزیع انکر تکست متنوع و دارای ظاهری طبیعی در رتبه‌بندی سایت شما نقش دارد.

اگر به درستی انجام شود، شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو خواهید بود. اگر برای کلیدواژه‌ها انکر تکست خود را بیش از حد بهینه سازی کنید، احتمالا با خشم گوگل مواجه خواهید شد (یا به شکل یک اقدام دستی یا یک تنزل رتبه‌ی الگوریتمی).

بخش متنی انکر (انکر تکست) شما به موضوع محتوایی اشاره می‌کند که به آن لینک می‌دهید. انکر همچنین با لینک‌های هدف بخصوص یک نسبت نصفه و نیمه دارد. آدم‌های بسیار زیادی نیز به انکر به صورت یک انکر تگ ( anchor tag) ارجاع می‌دهند.

لینک سازی برای وب سایت ۸: ربط پذیری لینک

گوگل محتوایی را که ما خلق می‌کنیم درک می‌کند و سایت‌ها را طبقه‌بندی می‌کند، که این یعنی ما باید با عامل دیگری نیز سر و کار داشته باشیم:

ربط پذیری.

به عنوان مثال، لینکی از ویکی‌پدیا در یک موضوع خاص می‌تواند فقط برای یک نوع سایت مرتبط باشد. از طرف دیگر، یک لینک از بازده برای سایتی که در بازاریابی‌ سئو یا دیجیتالی است مفیدتر خواهد بود.

لینک سازی برای وب سایت ۹: اعتبار لینک

بهترین لینک‌ها آن‌هایی هستند که از دامنه‌هایی در حوزه‌ی کاری شما می‌آیند و بالاترین اعتبار را دارند.

اعتبار در بحث مد نظر ما ترکیبی از معیارهای مختلف است (به عنوان مثال، محبوبیت، تعداد دامنه‌های ارجاعی، و کیفیت‌ آن‌ها).

به عنوان مثال، لینکی از ویکی‌پدیا مسلما بسیار قدرتمند تر از اکثر لینک‌های دیگر خواهد بود چون این سایت یک پروفایل بک لینک عظیم دارد و هزاران ترافیک را به سایت ما جلب می‌کند.

۱۰. چگونه بفهمید کدام سایت‌ها به شما لینک می‌دهند (پروفایل بک  لینک‌تان)

موثرترین و دقیق ترین راه برای یاد گرفتن درباره‌ی سایت‌هایی که به شما ارجاع می‌دهند آن است که از کنسول جستجویی گوگل استفاده کنید.

بعد از آن که لاگ این (ورود) کردید، به قسمت Search Traffic > Links to Your Site بروید:

با وجود این، یکی دو مسئله در رابطه با داده‌هایی که گوگل فراهم می‌کند وجود دارد:

– می‌توانید فهرستی از تمام وبسایت‌هایی را که تا به حال به شما لینک داده‌اند مشاهده کنید، بنابراین نمی‌توانید بگوید که لینکی حذف شده است.

– شما نمی‌توانید صفحاتی را چک کنید که به شما بک لینک می‌دهند چون گوگل چنین اطلاعاتی را نمایش نمی‌دهد.

– چون نمی‌توانید چک کنید کدام صفحات به گوگل ارجاع داده‌اند، نمی‌دانید از چه انکر تکست‌هایی استفاده می‌شود. فقط می‌توانید خلاصه‌ای از آن را ببینید.

اگر علاقمند هستید که بخش‌ ناموجود داده‌ها را پیدا کنید، پس می‌توانید از ابزارهایی مانند Majestic، Ahrefs، SEMrush، یا Moz استفاده کنید.

تمام آن‌ها به شما اجازه می‌دهند ببینید چه نوع صفحاتی به سایت شما لینک می‌دهند، چه لینک‌هایی دیگر وجود ندارند، اطلاعاتی درباره‌ی انکر تکست‌ها به دست بیاورید، و هزاران چیز مفید دیگر.

نتیجه گیری

این مقاله بعضی از فلسفه‌های پایه‌ای لینک سازی برای وب سایت ها و لینک گیری را پوشش داده است.

در حالی که این صنعت پیوسته در حال تغییر است – همان طور که راهکارها و تاکتیک‌های لینگ گرفتن‌مان عوض می‌شند – هرگز فراموش نکنید که درخشان‌ترین متن‌ هم بدون لینک شما را به جایی نخواهد رساند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website