0
  • No products in the cart.
 

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

موتور جستجوی گوگل برای اینکه بتواند نتایج بهتری از جستجو رو به کاربر به نمایش در بیارند باید تمام نتایج رو بر اساس امتیازاتی که دارند رده بندی کنند و در یک لیست به کاربر تحویل دهند.

بر اساس یکسری فاکتور و یکسری الگوریتم ها این وب سایت ها به عبارتی رده بندی می شوند و بهترین وب سایت ها از نظر الگوریتم ها در صدر نتایج قرار می گیرند. در ادامه مجله توسعه دهندگان به این الگوریتم ها می پردازد و  با درک بهتر این الگوریتم ها و رعایت این الگوریتم ها می توانید سایت وردپرس خود رو برای موتور جستجوی گوگل بهینه کنید.

فرآیند جستجو و نحوه ی کار موتور جستجوی گوگل

در وب سایت گوگل صفحه ای وجود دارد که این الگوریتم ها رو معرفی می کند و به عبارتی داستان موتور جستجوی گوگل رو بیان می کند در واقع در این صفحه گوگل به ما نشان می دهد که وقتی یک عبارت یا کلمه ای جستجو می شود چطور نتایج جستجو نمایش داده می شود.

موتور جستجوی گوگل چگونه کار میکند؟

در وب سایت گوگل یک بخشی وجود دارد که داستان جستجو و اتفاقاتی که در پشت صحنه در هنگام جستجو یک عبارت یه کلمه می افتد را نمایش می دهد.

این نمایش موتور جستجوی گوگل از سه بخش مختلف تشکیل شده است:

بخش اول : Crawling and indexing فرآیند ایندکس صفحات در گوگل

وقتی در گوگل عبارتی رو سرچ می کنیم کمتر از ۱ ثانیه و به سرعت نتایج جستجو برای ما لیست می شوند. به نظر شما وقتی ما یه عبارتی رو جستجو می کنیم گوگل با توجه به اون عبارت در وب سایت ها به دنبال موضوعی مرتبط با عبارت جستجو شده میگردد؟ قطعا اینطور نیست!

در دنیای وب بیش از هزاران سایت و بیش از چند تریلیون صفحه وجود دارد و اگر این چنین بود باید ماه ها برای نتایج جستجو منتظر میماندیم! گوگل برای حل این مشکل صفحات را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره و با توجه به موضوع صفحه دسته بندی میکند, و موقعی که یک جستجو انجام میشه گوگل نمیاد به تک تک این صفحات سر بزند و دنبال صفحه ای مرتبط با عبارت جستجو باشد.

این صفحات ذخیره شده دارای یک فرمتی هستند که با یک نگاه به فرمت میتوان فهمید که این صفحه در رابطه با چه موضوعی است. در واقع گوگل برای تک تک صفحات ما یک پرونده با نام INDEX ایجاد کرده و در هنگام جستجو گوگل خیلی راحت با توجه به این پرونده ها نتیجه را سریعا به مخاطب نمایش می دهد.

گوگل ادعا دارد که بیش از ۶۰ تریلیون صفحه ایندکس شده در بانک های اطلاعاتی خودش دارد!

فرآیند ایندکس شدن موتور جستجو گوگل چگونه است؟ گوگل چگونه صفحات ما را پیدا میکند؟

خزنده های گوگل

خزنده های گوگل

گوگل بیان میکند که صفحه به صفحه و از لینک به لینک به صفحات دیگر میرود و تمام آن هارا ایندکس می کند. به عبارتی دیگر گوگل ربات هایی به نام خزنده یا همان crawling دارد که از صفحه ای به صفحه ای دیگر که به صورت لینک به هم پیوند شده اند می رود و تمام ان هارا در بانک اطلاعاتی خودش ذخیره می کند. یعنی وقتی ربات های به صفحه ای می روند اکر در ان صفحه لینکی وجود داشته باشد به صفحه ی لینک شده می روند و آن را هم ایندکس می کنند. پس اهمیت لینک ها در بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو بسیار مهم است.

اخیرا برای ایندکس بهتر صفحات از سایت مپ استفاده می کنند که هر موقع صفحه جدیدی به وبسایت اضافه شد ان را در سایت مپ قرار می دهند و به صورت نوتیفیکشن به گوگل ارسال می کنند تا گوگل سریعا صفحه جدید را ایندکس بکند. پس برای ایندکس بهتر صفحات وب سایتمون می توانیم لینک صفحاتمون رو تو وبسایت های دیگه مثل اینستاگرام یا فیسبوک قرار بدیم یا برای وب سایتمان یک سایت مپ ایجاد کنیم.

اما گوگل فقط صفحات را ایندکس نمی کند و به جز صفحات نقشه ها شهر ها , مکان های جغرافیایی و یا به عبارتی دیگر مکان های جغرافیایی را هم ایندکس می کند. احتمالا از گوگل مپ استفاده کرده اید. بعد از ایندکس شدن گوگل صفحات ایندکس رو در دسته های مختلف قرار میدهد تا دسترسی سریع تری به صفحات داشته باشد.

گوگل بیان می کند که بیش از صد میلیون گیگابات صفحه ایندکس شده دارد و حتما تا به حال تصاویر سرور های بزرگ گوگل را دیده اید!

بخش دوم : How Search algorithms work
در بخش دوم این داستان به الگوریتم ها می پردازیم یا همون فاکتور هایی که گوگل بر اساس آن به صفحات رتبه می دهد و در نتایج جستجو به نمایش در می اورد. جستجو در گوگل فقط بر اساس متن تایپ شده نیست و برخی متود های دیگر مانند صدای کاربر و تصویر هستند که جستجو بر اساس ان ها انجام میگیرد.

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین جستجو و وقتی که دکمه جستجو را فشار نداده اید گوگل به شما پیشنهاداتی می دهد و بعد یا گوگل سعی می کند از نظر املا عبارت جستجو مارو تصحیح بکند و یا پیشنهادات دیگه ای به شما بدهد.

مورد های دیگه هم هستند به عنوان مثال گوگل در هنگام جستجو به مترادف های عبارت جستجو هم می پردازد و نتایج جستجو را بر اساس کلمه مترادف نمایش می دهد و یا گوگل سعی می کند درک بهتری از جستجوی ما داشته باشد. به عنوان مثال وقتی ما سرچ می کنیم گوگل سعی می کند نتایجی را نمایش دهد که در آن صفحات در رابطه با موضوع جستجویی را به ما بیان کند اما اگر جستجو کنیم ( سئو چیست ) گوگل سعی می کند نتایجی رو به ما نمایش بده که در مورد سئو توضیحاتی به ما ارائه دهد.

با استفاده از این راهنمایی ها ما دکمه جستجو را فشار می دهیم. این عبارتی که ما جستجو کردیم وارد دیتابیس گوگل می شود و یکسری صفحات مرتبط با عبارت جستجو استخراج می شوند. اما گوگل نمی تواند تمام این صفحات را یکجا به ما نمایش دهد به خاطر همین گوگل با استفاده از یکسری الگوریتم ها به صفحات رتبه میدهد و در صفحه نتایج لیست می کند. یکی از این فاکتور ها کیفیت وبسایت و صفحات هست.

دقت کنید هم خود سایت در این بخش مهم است و همین صفحه جستجو شده.یکی از عواملی که باعث می شود رتبه وب سایت و همینطور صفحات افزایش پیدا کند لینک ها هستند.

لینک های خارجی که به وبسایت یا صفحات ما داده شده اند باعث افزایش کیفیت و رتبه وبسایت ما و صفحات ما می شوند.

نحوه کار موتور جستجوگر گوگل

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

فاکتور بعدی به روز بودن صفحات هست. مشخص هست که اطلاعاتی که به روز هستند با کیفیت تر هستند و بیشتر به درد کاربران میخورند و معمولا سایت های خبری که مرتبا به روز میشوند از سئوی بسیار بالایی برخوردار هستند.

به روز بودن صفحات برای گوگل بسیار پر اهمیت میباشد و در نمایش مطالب بروز در نتایج جستجو بسیار جدی است.فیلتر بعدی فیلتر حذف صفحات هست , مشخصه که گوگل سعی میکنه صفحاتی که برای ما مضر هستند را از نتایج گوگل حذف کند. به عنوان مثال نتایجی را که برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نیست را از نتایج حذف میکند.

گوگل از کجا به سن کاربران دست پیدا می کند؟

اگر در مرورگر کروم به جیمیل خود لاگین کنید گوگل با استفاده از جیمیل و اطلاعاتی که از قبل نظیر تاریخ تولد ذخیره کرده سن شما را مشخص می کند و یکسری از نتایج جستجو را که برای شما مضر هستند را حذف می کند.  یکی دیگر از الگوریتم های گوگل برای سورت بهتر نتایج استفاده از موقعیت جغرافیای کاربران هست و گوگل تلاش میکند نتایجی را نمایش دهد که برای کاربران کاربردی تر باشد. در این الگوریتم نتایج جستجو برای افراد دیگر در موقعیت جغرافیایی دیگر متفاوت است.

اگر عبارت جستجو شده به عنوان مثال فارسی باشد و گوگل هم فارسی زبان بودن وبسایت مارا تشخیص دهد وبسایت ما نسبت به صفحاتی که وبسایتشان فارسی نیست یا زبان مشخصی ندارند در رتبه های بالاتری قرار بگیرد این موراد با سایت های چند زبانه صدق نمی کند چون وبسایت های چند زبانه مطالب را به زبان های مختلف ترجمه میکنند و همین باعث می شود که در جستجو های مختلف در نتایج قرار بگیرند.

برای اینکه گوگل زبان وب سایت شما را تشخیص دهد حتما در بخش تنظیمات وردپرس زبان وبسایت را مشخص کنید و این یکی از ویژگی های خوب وردپرس است.

بخش سوم :Useful responses take many formsنمایش نتایج های مفید در شکل های مختلف
بعد از اینکه عبارت جستجو شده ازیک سری فاکتور ها گذشت گوگل نتایج مفید را در شکل های مختلف به نمایش در میاورد به عبارتی نتایج خروجی چینش میشوند در صفحه ای که ما میبینیم. گوگل نتایج مفید را به یک شکل نمایش نمی دهد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website