0
  • No products in the cart.
 

چند فرمت تعاملی سوال آزمون آنلاین برای استفاده در دوره های آموزش مجازی

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > چند فرمت تعاملی سوال آزمون آنلاین برای استفاده در دوره های آموزش مجازی
چند فرمت تعاملی سوال آزمون آنلاین برای استفاده در دوره های آموزش مجازی

چند فرمت تعاملی سوال آزمون آنلاین برای استفاده در دوره های آموزش مجازی

طراحان دوره های آموزش آنلاین اغلب درگیر ایجاد آزمون آنلاین و طراحی سوالات آموزش الکترونیکی هستند.ایجاد ازمون انلاین به علم و تخصص خاصی نیاز نداردتنها کافی است سوالات و پاسخ های مناسب آن آماده شوند، در محل مناسب قرار بگیرند و در فرمتی مناسب و تعاملی ارائه شوند.در ادامه 8 نوع فرمت سوال آزمون انلاین که می توانید در دوره های آموزش الکترونیک خود استفاده کنید بیان می کنیم.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

یک- سوالات چند گزینه ای

احتمالا شایع ترین و یکی از موثرترین انواع سوال برای آزمون های مختلف از جمله آزمون های آنلاین، سوالات چند گزینه ای که با عبارت MCQ نیز شناخته می شوند باشند. در این نوع ازمون انلاین گزینه های مختلفی را برای یک سوال ارائه می دهند که یکی از آن ها جواب درست می باشد و بقیه برای پرت کردن حواس و گمراه کردن آزمون دهنده هستند.

در اینجا چند نمونه آزمون چند گزینه ای معرفی می کنم که می توانید در دوره های آموزش الکترونیکی خود استفاده کنید.

الف- گردونه چرخان

یک قالب تعاملی منحصر به فرد که می تواند مجموعه ای از سوالات چند گزینه ای در مورد طیف وسیعی از موضوعات ارائه دهد. هنگامی که کاربر گردونه را می چرخاند، سوزن گردونه به صورت تصادفی روی یک موضوع می ایستذ و یک سوال در زمینه آن موضوع نمایش داده می شود.

گردونه چرخان

ب- کوئیز میلیون دلاری

سوالات معمولی و متداول چند گزینه ای به یک مسابقه هیجان انگیز میلیون دلاری تبدیل کنید و دوره آموزش آنلاین خود را با این ترفند هیجان انگیز کنید. در نتیجه آن دانش آموزان در طی یک راه سرگرم کننده به دانش مورد نظر تسلط پیدا می کنند و سطح خود را ارتقا می دهند.

قالب سوال آزمون آنلاین - کوئیز میلیون دلاری

پ) آزمون الکترونیکی چند گزینه ای تک صفحه ای

قالب کلاسیک آزمون چند گزینه برای زمان هایی که شما نمی خواهید اجزای فانتزی به کار ببرید.

قالب آزمون آنلاین

دو- تطابق با جفت

سوالات مسابقه تطابق جفت شامل دو لیست از کلمات، تصاویر یا عبارات است که در کنار هم قرار می گیرند. هر آیتم در لیست اول با یکی (یا چند تا) از موارد لیست دوم جفت می شود.

در ادامه برخی از قالب های آماده از این نوع، برای استفاده در امتحان آنلاین دوره های آموزشی را آورده ام.

الف) تطابق با تعداد شانس انتخاب محدود

فراگیران باید مفاهیم و جزئیات مربوط به آن ها را با این تمرین تطبیق ساده مطابقت می دهند. البته فراگیران تعداد تلاش محدودی برای تطبیق دادن دارند.

قالب آزمون انلاین -تطاب

ب) مطابقت جفت ها

یک قالب متقابل تطابق جفتی ساده که میزان درک یاد گیرنده ها در مورد مفاهیم، موضوعات، تعاریف و واژگان خاص را بررسی می کنند.

قالب آزمون آنلاین -مطابقت جفت ها

پ) سوال تطبیقی تک صفحه ای

این قالب تعاملی کلاسیک برای ایجاد یک ارزیابی جامع با استفاده از انواع مختلف سوالات از جمله سوالات تطبیقی است.

قالب سوال آزمون آنلاین - سوال تطبیقی
سه- پر کردن جاهای خالی

در این نوع سوالات فراگیر یک جمله را با کلمه یا کلماتی تکمیل می کند. این سوالات برای زمانی که می خواهید دانش یادگیرنده را به طور کلی بسنجید مناسب نیست، اما اگر قصدتان این است که آن ها مفاهیم را به طور منظم فراخوانی کنند، می تواند استفاده شود.

 در این قسمت برخی از قالب های آزمون مجازی از نوع پر کردن جاهای خالی را نشان می دهند.

الف) ارزیابی در یک صفحه

این قالب کلاسیک، یک آزمون الکترونیکی جامع را نشان می دهد که از سوالات پر کردن جاهای خالی (و همچنین یک سوال چن گزینه ای) استفاده می کند.

قالب سوال آزمون آنلاین - تطابق جفت ها

ب) Drag Drop Sort

با استفاده از قالب Drag Drop Sort، سوالاتی از نوع پر کردن جای خالی و با جذابیت های بصری به ازمون آنلاین خود اضافه کنید.

قالب سوال آزمون آنلاین- Drag Drop Sort

پ) ارزیابی تصویری

از این الگوی تعاملی بسیار جذاب می توانید سوالاتی از نوع پر کردن جاهای خالی با نکات طرح کنید.

قالب سوال آزمون انلاین- دسته بندی -ارزیابی تصویری

چهار- سوالات باز پاسخ

این نوع سوالات که سوال تشریحی هم نامیده می شود، مستلزم پاسخی دقیق و معنادار هستند. این سوالات زمانی مفید هستند که می خواهید یاد گیرنده ها افکار، ایده ها و احساسات خود را نظر بگیرند. در حقیقت، پاسخ دهنده اختیار دارد که تا جواب را هر گونه خود مایل است تشریح کند و در نهایت ممکن است حتی با اطلاعاتی که طراح سوال دارد مقایسه شود.

ارزیابی کلاسیک تک صفحه ای یا چند صفحه ای مناسب ترین راه کار برای یک سوال باز پاسخ است. زیرا قصد شما این است که یادگیرنده ها روی افکار خود تمرکز کنند، نه تصاویر.

پنج- سوالات بسته پاسخ

سوالات بسته پاسخ، به طور معمول به پاسخ کوتاهی، معمولا یک کلمه ای، نیاز دارند. این پاسخ می تواند شامل مواردی مثل “درست یا نا درست” و یا “بله یا خیر” باش. اما به آن ها محدود نمی شود.

در ادامه برخی از قالب هایی از سوالات بسته پاسخ شامل سوالات “درست یا نا درست” را نشان می دهد.

الف) سوالات همراه با Tic-Tac-Toe

به یادگیرنده ها اجاز ه می دهد که در عین بازی کردن یک بازی محبوب به سوالات نیز جواب دهند. هر سلول شبکه Tic-Tac-Toe یک سوال “درست” یا “غلط” را ارئه می دهدو یاد گیرنده ها با پاسخ دادن صحیح به سه سوال در یک ردیف برنده می شوند.

قالب آماده آزمون آنلاین

ب) هزارتوی درست یا غلط

می توانید یک پازل هزارتو تنظیم کنید که در آن فراگیران با پاسخ صحیح دادن به سوالات درست یا غلط بتوانند مسیر را ادامه دهند. هر پاسخ صحیح، موانع مسیر را از میان برمی دارد، در حالی که با پاسخ اشتباه مجبور می شود که مسیر دیگری را دنبال کند.

قالب سوال آزمون آنلاین - هزارتوی درست و غلط

پ) Pre-Class Trivia

یک تعامل منحصر به فرد برای ایجاد سوالات بسته و تشویق فراگیران به فکر کردن. دانش آموزان پس از زمانی کوتاه، می توانند پاسخ را ببینند.

فرمت سوال آزمون انلاین

شش- سوالات مرتب سازی یا طبقه بندی

مرتب سازی به این نیاز دارد که یادگیرنده توانایی سازماندهی اقلام به گروه هایی بر اساس یک ویژگی مشترک مانند فرم، شکل، رنگ، مارک یا هر چیزی که آن ها را در دسته بندی خاصی قرار دهد، را داشته باشد.

در ادامه تعدادی قالب است که سوالات مرتب سازی و طبقه بندی ارائه می دهند.

الف) دسته بندی

قالب مرتب سازی کلاسیک که به یادگیرنده ها امکان می دهد موارد را در دسته های مختلف قرار دهند.

قالب سوال آزمون آنلاین - دسته بندی

ب) سوالات طبقه بندی با گزینه های زمان بندی شده

کوئیز طبقه بندی تعاملی که به دانش آموزان امکان می دهد تا موارد مختلفی را که در یک زمان مشخص در صفحه نمایش داده می شوند را در دسته های مربوط قرار می دهند.

قالب سوالات آزمون آنلاین- سوالات طبقه بندی با گزینه های زمان بندی شده

پ) مرتب سازی Drag Drop

با استفاده از این قالب می توانید یک ازمون مجازی مرتب ساطی جذاب و بصری ایجاد کنید.

قالب آزمون انلاین- مرتب سازی Drag Drop

هفت- آزمون های توالی

در سوالات توالی یادگیرنده ها باید منظور درست از یک فرآیند، یک فعالیت یا یک رویداد زمانی شناسایی کنند.

در زیر تعدادی قالب آزمون توالی نشان داده شده است.

الف) اولویت بندی با Slotted Tray

این قالب تعاملی به شما اجازه می دهد که تمرین های اولویت بندی را با یک روش جالب طراحی کنید. ابتدا به فراگیران یک سناریو ارائه می شود و سپس آن ها لیستی از آیتم ها را مرتب می کنند.

قالب سوال آزمون انلاین- اولویت بندی با Slotted Tray

ب) Sequence Strategy

ایجاد یک کوئیز توالی منحصر به فرد که مواردی را به صورت نقاط چند رنگی متوالی نمایش می دهد. دانش آموزان 10 فرصت برای قرار دادن نقاط در توالی صحیح دارند.

قالب آزمون الکترونیکی- Sequence Strategy

پ) Sentence Sequencing Exercise

این نوع تمرین به شما کمک می کند تا توانایی ساختن جمله یادگیرنده ها را بهبود دهید و همچنین یادآوری تعاریف و توصیف های مهم را تسهیل می کند.

قالب ازمون مجازی - Sentence Sequencing Exercise

هشت- آزمون های برچسب گذاری یا شناسایی

در این آزمون های آنلاین، یاد گیرنده ها باید با کمک برخی از سرنخ ها پاسخ صحیح را برچسب گذاری یا شناسایی کنند. تمرین های برچسب گذاری مبتنی بر متن به طور کلی به یاد گیرنده ها کمک می کند تا پاسخ های یا اصطلاحات خاص را فراخوانی کنند، در حالی که تمرین های شناسایی مبتنی بر تصویر بیشتر به سنجش مهارت های مشاهده یادگیرنده ها منجر می شود.

الف) Name Me

تصاویر یا ویدئوهای مرتبط با محتوای درس همراه با سرنخ های متنی را نمایش می دهد و سپس فراگیران باید پاسخ صحیح را از بین گزینه های متعدد شناسایی کنند.

قالب سوال آزمون مجازی- Name Me

ب) جدول تصویری-صوتی

جدول، محبوب ترین و پر تکرار ترین بازی است که می توان از آن استفاده کرد تا یادگیرنده ها  واژه درست را با توجه به سرنخ هایی که به صورت تصویری یا صوتی نشان داه می شود را تعیین کنند.

نمونه سوال آزمون آنلاین

پ) در تصویر پیدا کن

این قالب را می توان برای ارائه سوالاتی که پاسخ ها را در یک تصویر پنهان کرده اند مورد استفاده قرار داد. از این طریق مهارت مشاهده یادگیرنده ها را نیز می سنجید، زیرا آن ها باید پاسخ های درست را از تصویر کشف و شناسایی کنند.

قالب آزمون مجازی

آزمون های آنلاین مبتنی بر بازی

در بالا، در مورد انواع مختلف قالب های آزمون آنلاین و قالب هایی که می توان در آموزش الکترونیک استفاده کرد صحبت کردم، اما اگر دقیق تر نگاه کنید، متوجه می شوید که این قالب ها اساسا قالب هایی مبتنی بر بازی هستند. آزمون های مبتنی بر بازی می توانند شامل انواع سوالاتی که گفته شد از جمله چند گزینه ای، تعیین درست و نادرست، برچسب زدن، مرتب سازی و غیره باشند. طراحی سوال آزمون مبتنی بر بازی یک روش بسیار موثر برای یادگیری دانش آموزان است، چرا که تجربه سواد آموزی را در یک راه سرگرم کننده نگه می دارد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website