0
  • No products in the cart.
 

ترفند ساده برای باز کردن سر صحبت با دیگران!

مکالمه

ترفند ساده برای باز کردن سر صحبت با دیگران!

همه ما در شرایط دشواری قرار گرفته ایم ، که نمیدانستیم چطور گفتگویی را شروع کنیم. میخواستیم با فردی ارتباطی جهت همکاری برقرار کنیم، با دوستانِ دوستمان بیرون رفتیم اما نمیدانستیم چگونه گفتگویی را شروع کنیم، شاید اولین راه حلی که به ذهن تان برسد این است که پرسید حال طرف مقابلتان باشد “سلام، حالتون چطوره؟…” و بعد با یک “تشکر” ساده، مکالمه پایان می پذیرد… اما شما این رو نمیخواستید !!!!هیچ کلمه ی مناسبی برای ادامه مکالمه پیدا نمی کنید تا طرف مقابلتان را بشناسید، حال چه باید کرد؟ در ادامه برای آشنایی با این ترفند ساده با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

مکالمه

ارتباط برقرار کردن با غریبه ها ؟
معمولا صحبت کردن با دیگران و حس اعتماد به نفس برای شروع مکالمه ای بیشتر ریشه در شخصیت و عزت نفس افراد دارد. یکی از تمرین هایی که روانشناسان به افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ارتباط برقرار کردن با افراد غریبه است. آیا شما اعتماد به نفس بالایی دارید؟ خب امتحان کنید… آیا میتوانید در خیابان یک نفر را انتخاب کنید و خیلی راحت جلو بروید و سلام علیک کنید و با آنها آشنا شوید؟
اگر جواب تان مثبت است، شما به این مقاله احتیاج ندارید.

اما اگر جواب شما منفی است، این مقاله دقیقا برای شماست، زیرا یک ترفند ساده اما قدرتمند یادمیگیرید که به کمک آن می توانید همیشه، در هرکجا راحت با هرکسی که خواستید ارتباط برقرار کنید و سرصحبت را برای شروع مکالمه هدفمند و یا صرفا برای آشنا شدن باز کنید و کاری کنید که در همان مکالمه ابتدایی طرف مقابلتان از صحبت کردن با شما لذت ببرد.

شما به طور کلی یادمیگیرید :

چطور سرصحبت را برای شروع مکالمه باز کنید؟
چطور مکالمه را پیش ببرید و به سمتی هدایت کنید که خودتان میخواهید؟
چطور کاری کنید طرف مقابلتان عاشق صحبت کردن با شما شود؟

قبل از شروع، اجازه بدهید درک کنیم چرا ایجاد ارتباط و مکالمه نقش حیاتی در موفقیت فردی و شغلی دارد؟ هر فردی از بدو تولد با ایجاد ارتباط با دنیای خارج شروع به رفع نیازهای غریزی اش میکند، برای مثال کودک شیرخواره با ایجاد ارتباط با مادر از طریق گریه کردن، سعی میکند خودش را سیر کند. بعدها انسان ها رشد میکنند و به بلوغ میرسند، نیازهای آنها نیز وسیع تر میشود، فقط خوراک، پوشاک و مسکن نیاز آنها نیست. برای مثال نیاز به احترام دارند، نیاز به تایید شدن دارند، نیاز به همدردی دارند، نیاز شادی و … دارند.

این نیازها غیرممکن است به صورت انفرادی رفع شوند، به همین منظور نیاز به ارتباط با جهان خارج است که فرد را مجاب میکند تا با دیگران ارتباط برقرار کند.

در دنیای کسب و کار، برقراری ارتباط با دیگران و غنی تر کردن منابع انسانی نه تنها مهم ، بلکه رمز موفقیت است. امروزه ارتباطات سرمایه ارزشمندتری از سرمایه مالی هستند، اگر به دوستان افراد ثروتمند دقت کنید، همه ثروتمند هستند و جالب اینکه این افراد به برقراری ارتباط با هر فردی تمایل دارند حتی اگر طرف مقابلشان در حد و اندازه آنها ثروتمند نباشد، زیرا آنها درک کرده اند که رمز پیروزی در هر کاری در عصر حاضر، داشتن ارتباطات خوب و غنی است.

و اما برای شروع بهتر است ابتدا با یک ترفند ساده آشنا شوید

 

مکالمه

یک ترفند ساده برای مکالمات بهتر

یکی از ویژگی های مکالمات خوب، ادامه دار بودن آن است، طوری که دو طرف مشتاقانه بخواهند مکالمه را ادامه دهند، برای این منظور میتوانید از سوال هایتان شروع کنید. اگر مکالمات خوبی ایجاد نمیکنید، ممکن است دلیل آن سوالاتی باشد که می پرسید، اگر سوالات بسته بپرسید، برای مثال “سلام خوبی؟” جوابی که دریافت میکنید نیز بسته و غیرقابل ادامه خواهد بود “خیلی ممنون”

برای مثال، “آیا این تابستان مسافرت رفتی؟” و جواب میگیرید “بله… یه مسافرت چند روزه رفتیم کیش.”

در صورتی که یک سوال باز، میتواند خود به خود جریان مکالمه را هیجان انگیزتر کند.

پرسیدن سوالات صحیح
حتی اگر با همسایه تان یا همکارتان درحال صحبت هستید، پرسیدن یک سوال باز، با معنی اما ساده میتواند مهارت مکالمه ای بین فردی شما را تقویت کند.

برای مثال؛ “آیا کتاب میخوانید؟” یک سوال بسته است. اما سوال “بهترین کتابی که تا به حال خوندی کدام بوده؟” خیلی موثر تر، قابل تامل تر و ادامه دار تر است، باعث می شود طرف مقابل درگیر مکالمه شود. زیرا زمانیکه طرف مقابلتان نام کتاب را میگوید شما میپرسید “چرا اینو انتخاب کردید؟ چرا دوست داشتید؟” و …

در ادامه، چند راه ساده برای پرسیدن سوالات باز میخوانید :

صحبت تان را با گفتن “نظرتان در مورد …. چیست؟” شروع کنید، زیرا خیلی روشن به طرف مقابل می فهمانید که میخواهید مکالمه کنید نه اینکه جواب بگیرید
صحبت تان را با گفتن “امکانش هست بیشتر در مورد … توضیح دهید؟” این نوع جملات همانند انداختن توپ در زمین حریف است، مانند پرسیدن در مورد محل زندگی فرد، شغل او و …
نظر از طرف مقابلتان در مورد رویداد یا واقعه ای بپرسید “شما نسبت به مدیر جدیدمان چه احساسی دارید؟” ، “آیا سمینار قبلی برای شما مفید بود؟” و …
یکی دیگر از ترفندها، پرسیدن “چرا؟” است. در ازای جواب هایی که طرف مقابل میدهد، دلیل آنرا بپرسید. برای مثال زمانی که میپرسید، “نظرتان در مورد … چیست؟” بعد از شنیدن پاسخ راحت بپرسید “چرا؟“

مکالمه

برای یک مکالمه موفقیت آمیز آماده شوید
اکثر افراد از ایجاد ارتباط با افراد جدید می ترسند، احساس خوبی ندارند، کافیست به آنها بگویید با فرد غریبه ای ارتباط برقرار کن تا عرق سردی از پیشانی اش جاری شود… مخصوصا در رویدادهای خاص یا حتی گفتگوی ساده با رئیس اش اما این نیز قابل حل است…

شما باید از قبل، برای ایجاد گفتگوهایی برنامه داشته باشید، برای مثال از قبل تمرین کنید چه سوالی بپرسید، چه زمانی چه پاسخی دهید و …، چند نمونه از سوالات خوبی که میتوانید بپرسید به شرح زیر است :

شما چطور با میزبان این مهمانی آشنا شدید؟
آخر هفته ها هم کار میکنید یا تعطیلاتتان است؟
شما اصالتا از شهر … هستید یا برای کار تشریف آوردید …؟
شما از شغل تان راضی هستید؟ کار و بار چطوره؟
برنامه خاصی برای 5 سال آینده تان دارید؟
و …

در مورد چیزهایی سوال بپرسید که مهم هستند
یکی از مهم ترین تکنیک های مکالمه، صحبت درمورد چیزهایی است که برای طرف مقابلتان مهم است، برای مثال شغل، خانواده، تفریحات و … سعی کنید سوالاتتان بیشتر در مورد طرف مقابلتان باشد، کاری کنید طرف مقابلتان با جواب دادن سوالاتتان خودش و تفریحاتش ،شغل اش و هرچیزی که بهش مربوط میشود را مهم احساس کند.

برای مثال، “کفش های خوشگلی پوشیدید، میتونم بپرسم از کجا خریدید؟” سپس اجازه بدید طرف مقابل کامل توضیح دهد، حتی اگر آدرس را فهمدید، مجددا سوالاتی بپرسید تا بیشتر توضیح بدهد و کاری کنید طرف مقابل عاشق گفتگو با شما باشد.

مکالمه

تنها کاری که برای عاشق کردن طرف مقابلتان به گفتگو با شما باید بکنید… گوش کردن است !
بله، دقیقا به همین سادگی (البته شاید به نظر برسد) فقط گوش کنید، سعی کنید 90% طرف مقابلتان صحبت کنید 10% شما، کاری کنید طرف مقابلتان از خودش تعریف کند، از فعالیت هایش، از کارش … همه دوست دارند از خودشان برای دیگران صحبت کنند، اگر تعداد کمی از افراد هستند که این اجازه را به دیگران میدهند و زمانی که فردی شما را با این خصوصیات پیدا میکند، بدون شک عاشق گفتگو با شما میشود.

به عنوان مثال یکی از بهترین دوستانتان را به یاد بیاورید که متمایلید همیشه با او در مورد مسائلی صحبت کنید، اگر دقت کنید،معمولا دوستتان شنونده استو شما در گفتگوهایتان  90% مکالمات را به خودتان اختصاص میدهی.  تقریبا 90% مردم از این ترفند استفاده نمیکنند و به قدرت آن پی نبرده اند، درحالی که ترفندی بسیار ساده است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website