0
  • No products in the cart.
 

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

 

رفتارتان در محل کار به اندازه ی مهارت و توانایی های تان مهم است. از دفاتر گرفته تا رستوران ها، در هر شغل جدید باید یکسری از رفتار ها مثل فداکاری و مهارت های دیگر را یاد بگیرید. می توانید از روز اول کاری خود، حس خوبی را دریافت کنید و با این روند، در کار آینده تان پیشرفت کنید. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

قسمت اول : در یک شغل جدید مشغول به کار شوید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. روز اول، زود به محل کارتان بروید. این کار باعث میشود تا به بقیه نشان دهید که فرد وقت شناسی هستید. مطمئن شوید که به موقع در آنجا هستید تا در صورت لزوم ، برای شروع کارتان آماده باشید و تغییرات لازم را اعمال کنید. 10 یا 15 دقیقه قبل از شروع شیفت کاری تان، در سرکار خود حضور داشته باشید. به خوبی زمان خود را مدیریت کنید و همیشه 40 دقیقه را  به عنوان زمان مرده و از دست رفته برای مواردی مانند ترافیک، پیدا کردن پارکینگ به خود و … اختصاص دهید.

 

  • اگر مجبور هستید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید یا محل کار جدید تان جایی است که آدرس دقیق شان را نمی دانید، قبل از روز اصلی کاری خود، دقیقا بدانید که برای رسیدن به آنجا، به چند دقیقه نیاز دارید و محل کارتان کجاست.

 

  • بیش از زمان تعیین شده ی کاری، سرکار نمانید. این امر نشان میدهد که نمیتوانید به خوبی زمان تان را مدیریت کنید. با سر وقت رسیدن به محل کارتان و به موقع ترک کردن محل کار خود، کارفرمای خود را تحت تاثیر قرار دهید.
  • رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟
  1. به رئیس و همکاران خود گوش کنید و هر چیزی که از شما میخواهند را انجام دهید. این افراد از شما انتظار ندارند که خیلی در شغل تان، فرد ماهری باشید زیرا می دانند که نیروهای جدید در حال یادگیری یک سری مهارت ها و تجربه های جدید هستند. پس نگران نباشید که در روز اول کاری تان، اشتباهاتی را انجام دهید بلکه روی یادگیری خود تا حد ممکن تمرکز کنید و به حرف کارفرما و بقیه ی افراد گوش کنید تا چیزی را از قلم نندازید.
  • از سبک یادگیری خود آگاه باشید. به عنوان مثال اگر یک فرد یادگیرنده هستید، از شخصی که به شما آموزش می دهد بخواهید تا شما را در یادگیری مهارت های جدید کمک کند.

 

  • یک دفترچه با خود ببرید تا بتوانید نکات مهم را در آن یادداشت کنید. اگر سوالی برایتان پیش آمد، بپرسید تا جای سوال برای شما باقی نماند.

 

 

  • سعی کنید فقط یک بار در کارتان اشتباه کنید. اگر رئیس تان به شما نحوه ی انجام کاری را بگوید، خوب به حرف او گوش بدهید تا مجبور نشوید دوباره سوال کنید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. از پرسیدن سؤال نترسید. بعضی از کارمندان بیش از حد سوال می کنند که کارشان درست نیست. بدانید که در چه مواقعی به کمک و سوال پرسیدن نیاز دارید. از سوال پرسیدن در روز اول کاری تان نترسید. بهتر است این کار را انجام دهید تا بعدا مرتکب اشتباه نشوید نه اینکه با حدس و گمان خود کاری را انجام دهید و راجع به آن مطمئن نباشید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. سعی کنید آنچه را که در آینده اتفاق می افتد پیش بینی کنید. روند کار در هر مکان کاری با مکان دیگر کاملا متفاوت است. حتی اگر ماهر و با استعداد باشید، متوجه این موضوع میشوید که چه اتفاقاتی در روند کاری تان باید اتفاق بیفتد. بهترین راه برای نشان دادن این امر که کارمند خوبی هستید، این است که موقعیت کاری خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که چه اتفاقاتی باید در محل کارتان رخ بدهد.

 

  • در بعضی از مشاغل، معمولا روز اول کاری تان با چیزی آشنا نیستید. اگر کارمند دیگری را دیدید که یک کیسه بزرگ را از یک مکان به مکان دیگر حمل می کند، نیازی نیست حتما به کمک آن شخص بروید.
  • در بعضی از شغل ها باید به جای انجام یکسری از کارها، بیشتر سوال بپرسید. برای مثال اگر در آشپزخانه، شروع به شستن ظرف های تان کردید و بعدا متوجه شدید که بقیه ی همکارانتان، ظرف های خود را در داخل ماشین ظرف شویی می گذارند، بهتر است که از آن افراد راجع به این کار بپرسید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. بدون اینکه از شما خواسته شود، فرد تمیزی باشید. دو موردی که حتما باید در محیط کار رعایت شود، پاکیزگی و ایمنی است. مرتب کردن وسایل تان اصلا کار سختی نیست. به دنبال چیزهایی باشید که بتوانید آنها را سازماندهی کنید یا با روش هایی وسایل را تمیز کرده تا محل کارتان تمیز به نظر برسد.

 

  • اگر در یک دفتر کار می کنید، فیلتر قهوه را تغییر داده  تا ظرف مخصوص آن، تمیز به نظر برسد. فنجان و قاشقها را تمیز کرده و زباله ها را دور بریزید. سطل آشغال را به بیرون ببرید. در صورت نیاز، مکان های دیگر سرکار خود را نیز تمیز نگه دارید.

 

  • اگر در آشپزخانه یا رستوران کار می کنید، مراقب موانع و مشکلاتی باشید که ممکن است شخصی مرتکب آن شود. اگر واقعا میخواهید در محل کار، سرتان گرم شود، گاهی اوقات به سراغ سینک ظرف شویی بروید و ظرف های خود را بشوئید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. خودتان باشید. منظور از این حرف ، این نیست که توانایی ها و استعداد خود را بشناسید و بدانید که چه چیزی منجر به موفقیت تان در کار میشود بلکه به نگرش و رفتارتان برمی گردد. کارفرما، شما را استخدام کرده است چون میداند که ترکیب شخصیت و مهارت های تان منجر به نتایج خوبی در محل کارتان میشود. به توانایی تان در موفقیت های خود ایمان داشته باشید و فکر نکنید که شخص ایده آلی برای این روند نیستید.

 

  • لازم نیست مانند همکاران تان، حتی خوب تر یا بدتر از آنها عمل کنید. به زمان نیاز دارید تا افراد دیگر با شما در محیط کار سازگار شوند. بنابراین به همکاران تان وقت دهید تا به جای تغییر رفتار تان، شخصیت شان را تنظیم کنند تا بتوانند در هر شرایطی با شما کنار بیایند.

 

قسمت دوم: یک کارمند خوب باشید!

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

 

  1. اهداف کاری کوتاه مدت را تعیین کنید.  سعی کنید با تعیین اهداف شخصی در کوتاه مدت نشان دهید که بهترین کارمند هستید. بعد از گذشت چند روز کاری، حتما مواردی را که باید بیشتر روی آن کار کنید شناسایی کنید و هدف خود را برای رسیدن به جایی که می خواهید، مشخص کنید.

 

  • اگر در حال کار در آشپزخانه هستید، سعی کنید تا آخر ماه تمام دستور العمل های پخت ساندویچ را حفظ کنید. بنابراین نیازی نیست که بعدا با خواندن از روی برگه ی تهیه ی غذا، این کار را انجام دهید  یا هدف تان این باشد که زمان کاری را نسبت به سایر کارمندان کاهش دهید.
  • در دو هفته اول کاری تان، بیشتر روی کیفیت کار خود تمرکز کنید و کمتر روی بهره وری وقت بگذارید. سعی کنید هر ساندویچ را به خوبی تهیه کنید. سعی کنید با گذشت زمان، تعداد ساندویچ های بیشتری را تولید کنید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. در مورد آنچه می توانید انجام دهید، واقع بین باشید. کارمندان خوب، داوطلبانی هستند که اگر از آنها خواسته شود تا کارهای بیشتری را انجام دهند، حتما این کار را انجام میدهند. اگر می خواهید به عنوان یک کارمند معتبر شهرت خود را پرورش دهید، به دنبال کارهای اضافه تر باشید.

 

  • از محدودیت های خود آگاه باشید. اگر برای مثال، امروز در محل کار خود، 10 کار مختلف انجام داده اید، بهتر است که انجام کارهای اضافی را به یک زمان دیگر موکول کنید. وقت تان را مدیریت کنید.

 

  • اگر نیاز است، فردی محتاط باشید. اگر یک کارمند دیگر از شما بخواهد کاری را انجام دهید که در مورد آن مطمئن نیستید، بهتر است به دنبال یک برنامه ی جایگزینی دیگری باشید. اگر نیاز است، با رئیس خیلی با احتیاط صحبت کنید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. فقط کار مربوط به خودتان را انجام دهید. یک کارمند خوب متعهد است که بدون تلاش برای مدیریت نحوه کار دیگران، کار خود را به خوبی انجام دهد. وقتی در محل کار هستید، در انجام کارهایی که باید انجام دهید تا بهترین توانایی های خود را داشته باشید، متمرکز شوید. وقت خود را برای انجام دادن کارهای بقیه ی افراد صرف نکنید مگر اینکه آنها به کمک تان نیاز داشته باشند. پس فقط به کارهای مربوط به خودتان برسید.
  • سعی کنید از گفتن شایعات در محل کار خودداری کنید. تقسیم کردن کارمندان به گروه های کوچکتر باعث میشود تا آنها کار خود را به درستی انجام ندهند. فقط بر روی کیفیت و انجام کارتان تمرکز کنید و به روند کاری بقیه ی همکاران خود کاری نداشته باشید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

 

  1. فعال باشید. اگر می بینید که کف محل کارتان، کثیف می باشد به رئیس خود اطلاع بدهید که آنجا نیاز به تمیز کردن دارد، سپس سعی کنید خودتان مسئولیت این کار را به عهده بگیرید تا محیط کارتان تمیز شود نه اینکه برای جلب توجه بقیه ی کارمندان این کار را  انجام دهید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. سعی کنید در صورت داشتن وقت اضافه و بعد از اتمام کارتان، به بقیه ی همکاران خود کمک کنید تا به اهداف کاری شان برسد. کارمندان خوب با ایده های خلاقانه ای که دارند میتوانند منجر به یکسری از پیشرفت ها و روش های کارآمدی شوند تا محل کار، به یک جای بهتری تبدیل شود.
  • سعی کنید هر دو ماه چند ایده خلاقانه را به وجود بیاورید تا بتوانید آنها را عملی کنید و به دست بگیرید. به جای اینکه در یک جلسه ی گروهی بزرگی، این ایده ها را مطرح کنید سعی کنید پنج دقیقه وقت بگذارید تا در مورد ایده خود به صورت خصوصی با رئیس تان صحبت کنید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

قسمت سوم : رفتار مناسبی را داشته باشید.

اهداف کار طولانی مدت را تعیین کنید. قصد دارید در 5 یا 10 سال آینده، چه شغلی داشته باشید؟ چگونه این شغلی که در حال حاضر دارید، به شما در این راستا کمک می کند؟ اهداف شفاف و قابل دستیابی را برای خود در شغل تان تعیین کنید و در راستای آنها، برنامه ی هفتگی کاری تان را مشخص کنید. دانستن اینکه چگونه کار تان با اهداف نهایی تان در زندگی ارتباط دارد، به شما حس اطمینان و اعتماد می دهد و انگیزه ای را برای پیشرفت شرکت تان و شما ایجاد می کند.

 

  • سعی کنید از لیست کارهای مدنظرتان نوشته ای داشته باشید تا در طول یک هفته بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید. شاید کاری که انجام میدهید، مهم به نظر نرسد اما حتما در رسیدن به اهدافتان به شما کمک می کند.
  • اهداف نهایی شرکتی که برای آن کار می کنید، مهم هستند و باید آن را به عنوان موضوع مهم و اولویت داری در نظر بگیرید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. با سایر کارمندان خوب صحبت کنید. کارفرمایان از کارمندانی که از سایر کارگران خوب حمایت می کنند، قدردانی می کنند. وقتی سخت کوش هستید و به طور مداوم به اهداف شرکت تان کمک می کنید، به یک فرد قابل اعتماد تبدیل می شوید. به افرادی که سزاوار کمک و پیشرفت هستند، کمک کنید.

 

  • اگر سایر کارمندان یک کارمند را در شرکت مسخره می کنند یا از او انتقاد می کنند، در بحث های شان شرکت نکنید. در واقع خیلی راحت می توانید در این بحث ها شرکت کنید اما این کار باعث میشود تا محیط کار، سمی شود. پس سعی کنید جزو این مدل از کارمندان نباشید.

 

  • اگر برای کسب موقعیت در شرکت؛ شایعه گو، دروغ گو و فرد متقلبی باشید ممکن است در کوتاه مدت، جایگاهی را در محل کارتان به دست بیاورید اما با ایجاد روابط بد با دیگر کارمندان،  باعث میشود تا دراز مدت ، جایگاه خود را از دست بدهید. به کارفرمای خود این اجازه را بدهید تا کار و مهارت های شما را ارزیابی کند، و تعیین کند که در شرکت چه جایگاهی دارید.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. در کاری که انجام می دهید سرمایه گذاری کنید. کارفرمایان از کارمندانی که به آنچه انجام می دهند افتخار می کنند، قدردانی می کنند. اگر کاری را انجام می دهید که واقعاً علاقه مند به آن هستید، کار آسانی است. اما اگر برای دستمزد کار می کنید؛ ممکن است برای این کار، اشتیاق کمی پیدا کنید. راهی را برای سرمایه گذاری در کاری پیدا کنید، که آن را دوست داشته باشید.

 

  • اکنون به این موضوع بپردازید که این شغل چه اختیاراتی را در به شما میدهد و به خود یادآوری کنید که موفقیت در این شغل، بقیه ی کارها را آسان می کند. اگر برای تغذیه خانواده خود تلاش می کنید، یا از طریق دانشگاه هزینه می کنید، به خود یادآوری کنید که کاری که در محل کارتان انجام میدهید، تأثیر مستقیمی بر زندگی تان دارد.

رفتارتان در محل کار، باید چگونه باشد؟

  1. با هرکسی که برخورد می کنید با عزت و احترام رفتار کنید. در حالی که تعامل با بعضی از افراد در محیط کار می تواند بسیار دشوار باشد، وقتی با آنها رفتار بدی داشته باشید، مسلما در آینده؛ فرصت شغلی که برایتان فراهم شده است را از بین می برید. همکاران تان دقیقا با شرایطی مثل شما استخدام شده اند ، بنابراین تحقیر و بی احترامی به هر کارگری که روبرو می شوید؛ منجر به ایجاد بی اعتنایی از سوی کارفرمای تان میشود.

 

مترجم: مینا رضایی

 

 

 

 

 

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website