0
  • No products in the cart.
 

مهمترین خطرات طب سوزنی که باید بدانید

مهمترین خطرات طب سوزنی که باید بدانید

مهمترین خطرات طب سوزنی که باید بدانید

طب سوزنی در کنار فواید و تاثیرات مثبت‌اش بر سلامتی، دارای برخی عوارض جانبی است که شاید کمی ناخوشایند باشند. البته، هیچ یک از عوارض طب سوزنی تهدیدی برای زندگی بیمار به شمار نمی‌رود، و همگی معمولا زودگذر هستند.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید، تا از مهمترین خطرات طب سوزنی آگاه شوید، تا اگر بعد از انجام طب سوزنی دچارشان شدید، بدانید این عوارض طبیعی هستند و چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

عوارض طب سوزنی

شایع‌ترین اثرات جانبی طب سوزنی همان چیزهایی هستند که همه‌ی آدم‌ها به دنبال‌شان هستند: خواب بهتر، انرژی بیش‌تر، شفافیت ذهنی، گوارش بهتر، و استرس کم‌تر. یک یا چند مورد از این عوارض جانبی به طور معمول برای بسیاری از دریافت کنندگان طب سوزنی اتفاق می‌افتند.

هیچ یک از عوارض جانبی طب سوزنی تهدیدی برای زندگی بیمار به شمار نمی‌رود، و همگی معمولا زودگذر هستند. با این حال، دانستن این عوارض جانبی مفید است، زیرا در صورت ابتلا به آن‌ها، با توجه به آگاهی‌تان از طبیعی‌ بودن‌شان، نیازی به نگرانی وجود نخواهد داشت.

عوارض طب سوزنی

طبق شواهد تجربی، ممکن است بر اثر انجام طب سوزنی، یک یا چند مورد از هفت عارضه‌ی جانبی زیر برای بیمار اتفاق بیفتند.

۱. تشدید علائم بیماری

با این‌که بیش‌تر آدم‌ها بعد از انجام طب سوزنی بهبودی قابل توجهی در بیماری‌شان مشاهده می‌کنند، برخی از آن‌ها ممکن است پیش از آن‌که شاهد بهبود بیماری‌شان باشند، احساس ‌کنند علائم بیماری‌شان تشدید یافته است. در حوزه‌ی پزشکی طبیعی، معمولا به این وضعیت “‌بحران پیش از بهبودی‌”‌ گفته می‌شود. بحران پیش از بهبودی به این معنی است که بدن در مسیر رسیدن به بهبودی دچار برخی آشفتگی‌ها و عوارض می‌شود. این مسئله نه تنها می‌تواند باعث وخامت علائم فعلی بیماری شود، بلکه هم‌چنین ممکن است به عود امراضی که در گذشته تسکین یافته‌اند نیز بیانجامد.

طب سوزنی ظرفیت‌های درمانی درون بدن‌ بیمار را بیدار می‌کند. در نتیجه‌ی این اتفاق، نوعی آگاهی درونی از بدن بر بیمار مستولی می‌شود. این مسئله معمولا عواقب مثبتی به همراه دارد، ولی هم‌چنین می‌تواند باعث شود حساسیت یا عدم تحمل بیمار نسبت به آن‌چه در گذشته طبیعی به نظر می‌رسید، برانگیخته شود. به عنوان نمونه، یک فرد ممکن است به طور ناخودآگاه با انقباض و خم کردن شانه‌های‌اش، خود را با علائم استرس سازگار کند. ولی بعد از شرکت در جلسات درمانی طب سوزنی،‌ با بیدار شدن حس درونی بدن بیمار، تنش موجود در بخش فوقانی کمر و گردن وی به شدت نمایان شود.

این عوارض طب سوزنی خبر خوبی به همراه دارد و حاکی از آن است که همه چیز به سمت بهبودی پیش می‌رود. از نظر متخصصان طب سوزنی، این اتفاق به این معنی است که هدف اولیه برآورده شده است؛ یعنی این که در حال گذر از سطوحی چندگانه، از حالت گرفتگی به حالت رها شدگی، هستید.

۲. خستگی مفرط

آدم‌ها شاید بعد از انجام طب سوزنی دچار خستگی شدید شوند. معمولا گفته می‌شود طب سوزنی انرژی بدن را افزایش می‌دهد، ولی گاهی اوقات برخی اثرات طب سوزنی مدت زمان بیش‌تری در بدن باقی می‌مانند. در این شرایط، بدن به شما می‌گوید که از انرژی تخلیه شده است. احساس خستگی مفرط بعد از انجام طب سوزنی نباید نگران کننده باشد، و فقط نشانه‌ای هشدار دهنده است؛ به این معنی که به استراحت نیاز دارید.

اگر بعد از انجام طب سوزنی به این وضعیت دچار شدید،‌ فقط کافی است باقی روز را به استراحت بپردازید. هنگام شب به حمام بروید، و زود بخوابید. صبح فردا، تاثیرات ناشی از طب سوزنی و استراحت باعث می‌شوند احساس کنید دوباره متولد شده‌اید.

۳. احساس درد و ناراحتی

در بخش‌هایی از بدن که سوزن‌ در آن‌ها فرو می‌روند، ممکن است بعد از خروج این سوزن‌ها احساس درد و ناراحتی به وجود بیاید. طبق شواهد تجربی، این درد عموما در نقاطی روی دست‌ها و پاها، به خصوص روده‌ی بزرگ ۴ – نقطه‌ی طب سوزنی که بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار دارد – ایجاد می‌شود. هم‌چنین اگر در طول انجام طب سوزنی، نقطه‌ی ماشه‌ای یا اشی رها شود، ممکن است در نواحی دور از نقاط فرو رفتن سوزن نیز دچار درد ماهیچه‌ای شوید.

درد و ناراحتی ناشی از انجام طب سوزنی معمولا ظرف ۲۴ ساعت از بین می‌رود. با وجود این، رها شدن نقاط ماشه‌ای بزرگ می‌تواند باعث به جا ماندن دردهایی شود که ممکن است چند روز نیز ادامه داشته باشند. پیش از ترک جلسه‌ی درمانی، بیش‌تر متخصصان طب سوزنی در این خصوص به شما هشدارهای لازم را خواهند داد.

این مطلب را ازدست ندهید:آشنایی با مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

۴. کبود شدگی

با این‌که احتمال ایجاد کبودی نسبت به ایجاد درد کم‌تر است، ولی در برخی موارد در اطراف محل‌های فرو رفتن سوزن در پوست، کبودی‌هایی مشاهده شده است. گاهی اوقات، ‌کبودی در اثر هماتوم ایجاد می‌شود؛ هماتوم به تجمع خون در یک محل گفته می‌شود که در طب سوزنی ممکن است بر اثر فرو رفتن سوزن در پوست ایجاد شود. متاسفانه، این کبودی‌ها در مقایسه با درد ناشی از سوزن‌ها، مدت زمانی بیش‌تر ماندگار هستند. با این حال،‌ به غیر از ایجاد مشکلاتی در خصوص زیبایی صورت یا بدن، این کبودی‌ها معمولا هیچ نگرانی در بر نخواهند داشت. دلیل بروز کبودی ناشی از انجام طب سوزنی مشخص نیست. بیمارانی وجود دارند که با هر نوع و اندازه‌ی سوزن یا هر روش طب سوزنی نیز همیشه دچار کبودی می‌شوند. (معمولا این کبودی‌ها در نقطه‌ی روده‌ی بزرگ ۴ ایجاد می‌شوند.) ولی اکثر آدم‌ها غالبا هرگز دچار کبودی نمی‌شوند.

۵. پرش ماهیچه‌ای

برخی از آدم‌ها هنگام انجام طب سوزنی، مثلا در ناحیه‌ی ماهیچه چهارسر ران دچار پرش می‌شوند. این پرش‌های ماهیچه‌ای ممکن است در نواحی فرو رفتن سوزن باشند یا در بخش‌های دیگر بدن ایجاد شوند. دلیل این مسئله آن چنان روشن نیست. برخی از آدم‌ها ممکن است به صورت غیر ارادی،‌ بعد از انجام یا در حین انجام طب سوزنی دچار این پرش‌ها شوند. این پرش‌ها در نواحی فرو رفتن سوزن‌ها، و در برخی موارد، به صورت تصادفی در سایر بخش‌های بدن، در نواحی دورتر از سوزن‌ها، نیز ایجاد می‌شوند.

پرش ماهیچه‌ای با اسپاسم کامل ماهیچه‌ای فرق می‌کند. چنان‌چه حین انجام طب سوزنی یا بعد از آن، دچار اسپاسم حاد ماهیچه‌ای، ‌به خصوص در ماهیچه‌های اطراف سوزن‌ها، شدید، به جای آن‌که بی‌دلیل این مشکل را تحمل کنید، فورا به فرد متخصص طب سوزنی اطلاع دهید. وی احتمالا قادر خواهد بود این مشکل را بر طرف کند.

این مطلب را از دست ندهید:آشنایی با ۱۸ درمان خانگی سردی دست و پاها

۶. گیجی و سرگیجه

این اتفاق کاملا نادر است، ولی امکان آن وجود دارد – و در مواردی بسیار نادرتر، سرگیجه‌ی بعد از انجام طب سوزنی می‌تواند به بیهوشی نیز منجر شود. برخاستن سریع از روی میز طب سوزنی، و هم‌چنین انجام این کار با معده‌ی خالی می‌تواند باعث بروز گیجی و سرگیجه شود. به خاطر بسپارید، غذا خوردن یکی از کلیدی‌ترین کارهایی است که باید پیش از مراجعه برای انجام طب سوزنی به آن بپردازید.

پس از پایان یک جلسه‌‌ی طب سوزنی، اندکی صبر کنید و سپس به آهستگی از جای‌تان بلند شوید، و به آرامی وسایل‌تان را برای خروج جمع کنید. اگر بعد از انجام طب سوزنی دچار سرگیجه شدید، چند دقیقه‌ای در سالن انتظار مرکز طب سوزنی،‌ روی صندلی بنشینید و چند نفس عمیق بکشید. طب سوزنی را شاید بتوان یک تجربه‌ی فیزیکی و هیجانی شدید تلقی کرد؛ گاهی اوقات، بدن ممکن است دقیقا در لحظه‌ای که این روش درمانی به پایان می‌رسد، نتواند به طور کامل توان خود را باز یابد. بنابراین، جای نگرانی نیست، و فقط لازم است کمی به بدن‌تان وقت دهید تا به طور کامل بازیابی شود.

۷. تخلیه‌ی هیجانی

گاهی اوقات، برخی آدم‌ها در حین انجام طب سوزنی گریه می‌کنند. این گریه به خاطر احساس درد نیست، بلکه به این دلیل است که هیجان‌هایی که در طول زندگی سرکوب می‌شوند، توسط طب سوزنی به صورت آزادانه جریان پیدا می‌کنند. این تخلیه‌ی هیجانی که در طول انجام طب سوزنی ایجاد می‌شود، معمولا تجربه‌ی مثبتی است، ولی این مسئله به خصوص برای آدم‌هایی که در زندگی‌شان از لحاظ هیجانی خویشتن‌دار و سرد هستند، غافلگیر کننده خواهد بود.

به شدت حساس شدن یا قرار گرفتن در آستانه‌ی گریه در طول یک جلسه‌ی طب سوزنی، یا در روزهای بعد از آن، مسئله‌ای کاملا طبیعی است. هم‌چنین، نشانه‌ای از این مسئله است که طب سوزنی به اندازه‌ی کافی موثر بوده است. حتی اگر انگیزه‌تان از انجام طب سوزنی درمان یک بیماری جسمی بوده باشد، افزایش میزان ابراز هیجانی نشانه‌ای از پیشرفت فرایند درمانی است. از نظر متخصصان طب سوزنی، سلامت فیزیکی و هیجانی با یکدیگر در ارتباط هستند؛ بنابراین، تغییرات هیجانی نشان دهنده‌ی ایجاد تغییرات فیزیکی در آینده است.

با این‌که عوارض جانبی مذکور در این مقاله به ندرت ممکن است باعث نگرانی شوند، شما بهتر از دیگران از شرایط بدنی‌تان آگاه هستید. چنان‌چه احساس می‌کنید هر یک از این عوارض جانبی بیش از اندازه‌ شدید یا طولانی شده‌اند – یا بدن‌تان واکنش‌های منفی دیگری به جلسات درمانی طب سوزنی نشان می‌دهد – باید متخصص طب سوزنی را در جریان قرار دهید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website