0
  • No products in the cart.
 

چرا مردم جهان باید عاشق ایرانی ها باشند؟

ماسال

چرا مردم جهان باید عاشق ایرانی ها باشند؟

معمولا گردشگران زیادی برای دیدار از مساجد خیره‌کننده، تاریخ باستانی، و طبیعت بکر به ایران سفر میکنند. اما تمام این توریست ها به دفعات می‌گویند که افراد ایرانی ماندگارترین تاثیر را از خود در خاطرشان به جای می‌گذارند.

در این نوشتار که توسط تیم تدسا فراهم گردیده، ۱۱ دلیل که مردم جهان باید عاشق ایرانی ها باشند را برای شما ذکر خواهیم کرد.

 

۱. شما را زیر پر و بال خود می‌گیرند

ایرانی ها عادت دارند کاری کنند که باعث احساس راحتی هر کسی، از دوستان صمیمی گرفته تا آدم‌های کاملا غریبه، بشوند. وقتی کسی به شهر دیگری مسافرت می‌کند، یکی از دوستانش ناگزیر آشنا یا خویشاوندی در آنجا خواهد داشت که به مراقبت از شخص مذکور علاقمند خواهد بود. وقتی پای خارجی‌ها به میان می‌آید این موضوع بیشتر صدق می‌کند، به خصوص کسانی که تنها سفر می‌کنند و حتی بیشتر برای زنان. مادامی که از شهرهای آن‌ها دیدن می‌کنید، ایرانیان نسبت به سلامتی و خوشی شما احساس مسئولیت می‌کنند، و این چندان غیر معمول نیست که خانواده‌های ایرانی در طول اقامت‌تان شما را “میهان” خانه‌ی خود کنند.

مسجد شیراز

۲. مهمان‌نوازی آن‌ها زبانزد است

تصور کنید یکی از مردم محلی که تازه با او آشنا شده‌اید به شما پیشنهاد اقامت در خانه‌اش را بدهد. یا به عروسی یک فرد غریبه دعوت شوید و با شما مثل یک شخصیت مهم رفتار شود. این مهمان‌نوازی ایرانی است، رسمی به قدمت چندین قرن که در سال‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است. این مرام حتی در زبان فارسی هم منعکس شده است با عباراتی مثل قدمت روی چشم. شما آنچنان مهمان افتخاری هستید که می‌توانید به هنگام ورود قدم روی چشمان من بگذارید- این استقبالی است که از شما می‌شود! واقعا الهام بخش است.

 

۳. عشق عمیقی به شعر دارند

اگر جنگ شعر به راه بیفتد، ایران حریفی جدی خواهد بود. کشوری که با افتخار مدعی دوست‌داری حافظ و سعدی است و آن‌ها را متعلق به خودش می‌داند و بدیهی است این که آرامگاه‌های بسیاری از شاعران را به عنوان اماکنی که باید دید بر می‌شمارد ریشه در شعردوستی آن‌ها دارد. و نه‌تنها در عمق وجود هر ایرانی یک شاعر نهفته است، سخت می‌توانید کسی را پیدا کنید که نتواند حداقل چند بیت از یک شاعر معروف را از بر بخواند، مهارتی که برای ایرانی‌ها بسیار دم دستی است چون آن‌ها علاقه دارند حتی مشکلات روزمره‌ی خود را با خواندن یک خط شعر رفع و رجوع کنند.

 

۴. حس شوخ طبعی ظریفی دارند

به نظر می‌رسد رسانه‌های جمعی علاقه دارند ایرانی ها را به عنوان گروهی از مردم عبوس و بی‌مزاح تصویر کنند که لباس‌های تیره بر تن می‌کنند، اما این یک اشتباه وحشتناک است. واقعیت آن است که ایرانی‌ها از لطافت طبع تند و سریعی برخوردارند و آمادگی آن را دارند که هر چیزی را بلافاصله در قالب جوک و طنز بیان کنند. طنز و بازی با کلمات در فهرست اشکال محبوب شوخی جایگاه بالایی دارند. به نحو خوشایندی از این ویژگی آن‌ها شگفت زده خواهید شد.

 

۵. صمیمی هستند

و این فقط در رابطه با خارجی‌ها نیست. ایرانی ها وقتی داخل صف نانوایی ایستاده‌اند، در یک اداره منتظر هستند، داخل تاکسی نشسته‌اند، و در واقع هر موقعیت دیگری که فکرش را بکنید سر صحبت را با بقل‌دستی خود باز می‌کنند. ماجرا فقط همین نیست، مکالمات خیلی سریع خیلی خصوصی می‌شوند! اما ایرانی‌ها ناراحت نمی‌شوند، و به علاوه، ممکن است ته این ماجرا طرف بهترین دوست‌ آینده‌اش را پیدا کند.

 

۶. در لحظه زندگی می‌کنند

یک ضرب‌المثل معروف فارسی می‌گوید دنیا دو روز است، که البته به معنای کوتاه بودن زندگی است، و این عبارتی است که ایرانی ها به آن اعتقاد قلبی دارند. در بسیاری از مناطق جهان، آدم‌ها در مسیر غذا صرف می‌کنند و از برنامه‌‌های اجتماعی وسط هفته اجتناب می‌کنند. اما ایرانی‌ها، به این مکتب فکری پایبند نیستند. ایرانی‌ها از لحظه لذت می‌برند چون هیچ معلوم نیست فردا چه به بار خواهد آورد. حال این لذت بردن می‌تواند صرف چند دقیقه وقت و لذت بردن از یک فنجان چای تازه دم با دوستان باشد، یک میهمانی تولد وسط هفته، یا یک مسافرت سریع یک روزه به دریای خزر.

 

۷. خانواده دوست هستند

ایران فرهنگی دارد که بسیار به خانواده متکی است. کودکان تا زمان ازدواج در خانه می‌مانند، و حتی بعد از آن، بسیاری از خانواده‌های پر جمعیت در یک ساختمان و در طبقات مجزا از هم زندگی می‌کنند. آخر هفته‌ها به خانواد اختصاص دارد، و “وقت خلوت”‌ یک مفهوم خارجی است. هرچند، همان طور یک دوست ایرانی یا کسی که با او قرار گذاشته به شما خواهد گفت، این فوران عشق و علاقه چیزی ورای خویشاوندی است: چه فقط برای گذر به ایران آمده باشید یا برای ماندن، آن‌ها بلافاصله شما را به عنوان یکی از خودشان می‌پذیرند.

 

۸. سخاوتمند هستند

همه‌ی ما با این عبارت که “مال من و تو ندارد” آشنا هستیم، اما چند درجه به آن اضافه کنید تا به سطح سخاوتمندی ایرانی‌ها پی ببرید. آن‌ها بهترین قسمت از هرچیزی که دارند را به شما خواهند بخشید حتی اگر این به معنی آن باشد که چیزی برای خودشان باقی نماند. آنچه حتی دلگرم‌ کننده‌تر است آن است که آن‌ها در عوض انتظاری ندارند. و وقت پرداخت که می‌شود، همیشه سر این که چه کسی صورتحساب را بپردازد بحث بالا می‌گیرد. اگر شما یک گردشگر خارجی هستید، آرزو می‌کنم که موفق باشید و برنده‌ی این نبرد بشوید.

دشت ایران

۹. دارای تنوع قومیتی هستند

اگر به چهار گوشه‌ی ایران سفر کنید، به احتمال فراوان درباره‌ی آنچه راجع به ایرانی ها فکر می‌کردید تجدید نظر خواهید کرد. اکثریت از لحاظ قومی فارس هستند، فارسی زبان رسمی است، و اسلام دین رسمی، اما خیلی زود به وجود چندین قومیت‌، زبان، و مذهب دیگر نیز  پی خواهید برد که هر یک رسوم و فرهنگ منحصر به خود را دارند. شاید از همه عالی‌تر این باشد که فارغ از پیشینه‌شان، وقتی پای منافع ملی‌ به میان می‌آید مردم به شدت با هم متحد می‌شوند تا از میهن خود دفاع کنند.

 

۱۰. بساز و پرطاقت هستند

ایران سال‌های زیادی را جدای از جهان و تحت بار تحریم‌های اعمال شده که برای فلج کردن اقتصاد و کسب و کار آن وضع شده بودند سپری کرده است. اما دقیقا همین تحریم‌ها بود که به صورت غیرارادی ایرانیان را خودکفا کرد، آن‌ها را مجبور کرد که با استفاده از منابع داخلی تقاضاهای خود را برآورده کنند. و این امر در هیچ جایی بهتر از صنعت فناوری در حال شکوفایی ایران نمایان نمی‌شود. این روحیه‌ی ستودنی سازگاری و پرطاقتی آن‌ها است که باعث شده است در طول چندین دهه سختی نه تنها دوام بیاورند بلکه شکوفا نیز بشوند.

 

۱۱. فوق‌العاده خلاق و هنرمند هستند

هنر، تاریخ و پیشنه‌ی درازی در ایران دارد، کشوری که به نظر می‌رسد همواره به زیبایی و ظرافت اهمیت داده است، چیزی که معماری نفیس و باغ‌های سرسبز و انبوه گواه آن است. یک گشت سریع در بازار شما را با هنرمندان ماهری رو در رو خواهد کرد که با نهایت عشق و احترام کارهای دستی خود را ساخته‌اند. هنرمندان حتی برای خلق چیزهای واقعا خاص هنر سنتی و مدرن را با هم تلفیق کرده‌اند. در حوزه‌ی هنرهای تصویری و نمایشی، که با محدودیت‌هایی نیز روبرو است، این توانایی مردم در کارکردن در حصار محدودیت‌ها است که به آن‌ها اجازه داده است در مهارت‌های خود خبره شوند، که همین آن‌ها را حتی خلاق‌تر و به انسان‌هایی درخور ستایش تبدیل کرده است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website