0
  • No products in the cart.
 

۷۴ عادت سلامتی برای تضمین سلامت روانی و جسمی و روابط شما

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > ۷۴ عادت سلامتی برای تضمین سلامت روانی و جسمی و روابط شما
سلامت روانی و جسمی

۷۴ عادت سلامتی برای تضمین سلامت روانی و جسمی و روابط شما

داشتن چندین عادت سلامتی ساده و روزمره می تواند ضامن سلامت روانی و جسمی و  نیز اوضاع روابط عاطفی شما با دیگرانباشد  انرژی بسیار زیادی را به زندگیتان جاری می‌کند. به همین ترتیب نداشتن سلامتی در هر دو بعد سلامت روانی و جسمی می‌تواند تمام بخش‌های زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد. می‌تواند خلاقیت‌تان را نابود کند و منبع الهام‌بخشی را از شما دور کند و باعث شود هیچ ایده جدید و خوبی نه در کار و نه در زندگی به ذهن‌تان خطور نکند. در این شرایط زندگی برایتان سخت و طاقت‌فرسا می‌شود و زندگی اجتماعی‌تان نیز در هاله‌ای از مشکلات و ناراحتی‌های روزگار گذشته محو می‌شود. به این صورت دیگر زندگی برایتان هیجان‌انگیز و زیبا نخواهد بود و خود را یک آدم ناتوان می‌بینید که با خوشبختی هزاران کیلومتر فاصله دارد.

 

اما واقعا راه حل اساسی چیست؟ برای اینکه زندگی شما در این سراشیبی عذاب‌آور نیفتد باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. باید یک زندگی سالم با عادت های سالم برای خودتان مهیا کنید. و این چند عادت سلامتی انرژی خوبی را به زندگی شما جاری می‌کنند.

با یادگیری این چند عادت سلامتی که در این مقاله آمده است سلامت جسمی و روحی و روابط شما تضمین می‌شود و به مطلوبترین وضعیت موجود در زندگی دست می‌یابید.

عادت سلامتی چیست؟

شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم بیش از ۴۰ درصد از اقداماتی که هر رزو انجام می‌دهید محصول عادات شماست و نه تصمیمات شما! درواقع این عادت‌های شما هستند که برایتان مشخص می‌کنند چه کار کنید، چگونه زندگی کنید، و چه نتیجی بگیرید. به همین دلیل عادات مثبت بسیار مهم هستند.

درواقع شما بدون اینکه آگاهی داشته باشید از دستورات عادات خود پیروی می‌کنید و زندگی هر روز خود را شکل می‌دهید و چه چیزی از این بهتر که این دستورات از یک منبع عادتی سالم و خوب سرچشمه گرفته باشد.

با توجه به تعریف لغت‌نامه‌ها، عادت سلامتی رفتاری است که برای سلامت جسم و روح مفید است و اغلب با سطوح بالای قواعد منظم و خودکنترلی در ارتباط است.

عادات مثبت پایه و اساس موفقیت شما هستند، و عادت‌های سالم باعث بهبود کلی وضعیت سلامت روحی و جسمی شما می‌شوند و احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت. عادت‌های خوب شامل مواردی نظیر ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل، دقت عمل، وفای به عهد و موارد بسیار زیاد دیگری هستند.

در این مقاله ۷۴ عادت سلامتی در سه بخش مجزای سلامت بدن، سلامت روح و روان و سلامت روابط با دیگران آمده است.

 

۲۰ عادت سلامتی برای سلامت جسمی

۱. اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی خوبی می‌خورید

اکثر مردم فقط غذا می‌خورند و توجهی به مدت زمانی که برای صرف غذا می‌گذارند و یا موادی که در تهیه آن غذا مصرف شده است ندارند. اما اگر شما غذا را آهسته میل کنید از طعم آن لذت بیشتری می‌برید و احتمالا مقدار کمتری هم غذا می‌خورید و به همین سبب در کنار یک لذت از غذا سلامت هم می‌مانید.

۲. غذاهای سالم در منزل‌تان نگهدارید

در کابینت‌های آشپزخانه یا قفسه‌های یخچال و فریزر خود جست‌وجو کنید و انواع مواد خوراکی فرآوری شده را دور بریزید. ما هم می‌دانیم که شکلات، سیب زمینی سرخ شده، سوسیس و ژامبون، انواع بستنی و… خیلی خوشمزه هستند ولی اگر به جای آنها از میوه جات و سبزیجات تازه یا دانه‌های روغنی و انواع آجیل و میوه خشک استفاده کنید می‌توانید علاوه بر اینکه سلامت جسمی و روحی خود را تضمین کنید هر زمان که گرسنه‌تان شد از آن میوه و آجیل‌های خوشمزه میل کنید و از زندگیتان هم لذت ببرید.

۳. روزی ۱۰ هزار قدم راه بروید

این کار ایده خوبی به نظر می‌رسد؟ قطعا خوب است! درواقع این حداقل مقدار توصیه شده توسط کارشناسان تناسب اندام است. فکر نکنید که خیلی کار سختی است. همین که صبح تا پیاده روی کنید و عصر یک مسیری را پیاده به سمت منزل حرکت کنید یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید به عدد ۱۰ هزار قدم نزدیک می‌شوید.

۴. برای سلامت جسمی موقع نهار پیاده روی کنید

زمان نهار که فقط نباید نهار بخورید! به جای اینکه تمام مدت زمان نهاری تان را به خوردن اختصاص دهید می‌توانید به راه رفتن در هوای آزاد و استفاده از نور و ورزش اختصاص دهید. می‌توانید مثل من نیمی از مدت زمان نهاری خود را به خوردن و نیمه دیگر را هم به پیاده روی اختصاص دهید.

۵. میوه و سبزیجات مورد علاقه تان را منجمد کنید

خب این ایده هم برای مواقعی که حوصله خرید و شستشوی میوه و سبزیجات را ندارید بسیار عالی است. هر زمانی که احساس نیاز کنید کافی است فریزر دربیاورید و بگذارید در دمای اتاق از حالت انجماد خارج شود. البته برای استفاده از میوه و سبزیجات در فصولی غیر از فصل خودشان هم خیلی عالی است. فکر کنید وسط زمستان از داخل یخچال آلبالو دربیاورید و میل کنید. خیلی لذت بخش است.

۶. به جای تمرکز روی کالری روی زیبایی و طعم طبیعی تمرکز کنید

بیشتر ما تمام زندگیمان را صرف اندازه گیری میزان کالری مصرفی میکنیم. و نمی‌دانیم که رژیم غذایی سالم فقط در حوزه اندازه مناسب کالری مصرفی نیست. مثلا ممکن است میزان کالری یک برش کیک با یک مشت دانه‌های روغنی و آجیل یکی باشد و شما باید بدانید که مصرف آجیل با کالری یکسان برای سلامت جسمی و روحی شما بسیار بهتر است.

۷. در بشقاب غذایتان سبزیجات بیشتری قرار دهید

یک راه ساده برای افزایش مصرف خوراکی‌های سالم افزودن سبزی اضافی به بشقاب غذایتان است. اگر عادت به مصرف روزانه انواع گوشت قرمز و سفید دارید از امروز سعی کنید کنار بشقاب تان یک مقداری نخود فرنگی یا سالاد سبز هم قرار دهید.با گذشت زمان ناخواسته به مصرف سبزیجات عادت میکنید و سلامت می‌مانید.

۸. خارج از باشگاه ورزشی فعالیت کنید

حتما شما هم همکارانی دارید که صبح زود به باشگاه می‌روند و بعد تمام مدت روز پشت میزشان هستند و شب هم جلوی تلویزیون ولو می‌شوند و دیگر هیچ فعالیتی ندارند و فکر می‌کنند همان یکساعتی که در باشگاه فعالیت کرده‌اند برای سلامتی شان کافی است. ما به شما می‌گوییم این کار را نکنید. در طول روز در هوای آزاد چه سرما و گرما راه بروید و بدوید و ورزش کنید. تایم‌های استراحت یک ربعه از محل کارتان بگیرید و در خیابان محل کارتان بدوید. بدن خود را به طبیعت و نور نزدیک کنید.

۹. کربوهیدرات سالم را فراموش نکنید

مدتها است که گویی مصرف کربوهیدرات‌ها از مد افتاده است! خیلی‌ها رژیم‌های بدون کربوهیدرات را مد کرده‌اند و انتظار سلامتی هم دارند. ما به شما می‌گوییم هر روز کربوهیدرات مصرف کنید که برای سلامتی‌تان واقعا لازم است. البته مطمین شوید که از کربوهیدراتهای سالم استفاده می‌کنید.

۱۰. برای سلامت جسمی چربی‌های سالم را انتخاب کنید

میزان سلامتی همه چربی‌ها یکسان نیستند. بعضی‌ها برای ما خوب هستند، بعضی‌ها نیستند. اما واقعا چربی‌های سالم کدام دسته هستند؟ روغن زیتون، انواع آجیل، آووکادو و روغن هسته انگور و کنجد از بهترین و سالم‌ترین منابع چربی سالم هستند.

۱۱. همیشه کمتر از میزان سیر شدن غذا بخورید

معده یک آدم سالم به اندازه مشت دست است در حالی که معده یک آدم ناسالم اندازه یک زمین فوتبال هم جا دارد! این یک حقیقت واقعا تکان دهنده است که عضلات غضروفی شکم قدرت بزرگ شدن بیش از حد را دارند و هرچقدر شما آنها را کش بدهید بزرگتر می‌شوند. در نتیجه فقط تا زمانی که به اندازه طبیعی و اندکی کمتر غذا خوردید دست از صرف غذا بکشید.

۱۲. از ورزش‌های بیش از حد و سنگین دوری کنید.

افرادی که زیادی ورزش می‌کنند معمولا از آن طرف پشت بام می‌افتند. زیرا در طی ماهها ورزش سنگین بدن دیگر طاقت سازگاری ندارد و احساس عدم هماهنگی و خستگی مفرط می‌کند و در نتیجه حاصلی جز بیماری برای شما ندارد.

۱۳. از انواع نوشیدنی‌های بدون الکل استفاده کنید

ممکن است مصرف زیاد آب برای شما ناخوشایند باشد بنابراین می‌توانید آب مورد نیاز بدن تان را با انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی و فاقد شکر تامین کنید. مثلا یک نوشیدنی با مقداری آب، چند برش لیمو و دو تکه نعناع برای خودتان درست کنید.

۱۴. همیشه ۳۰ دقیقه زودتر از حد معمول به رختخواب بروید

خب ویدیوهای یوتیوب و اینستاگرام و فیسبوک و اخبار و عکس‌های تلگرام همیشه در دسترس تان هست. پس چرا باید قبل از خواب مدام ویدیو ببینید و فکرتان را مشغول کنید. از همه مهمتر چرا باید تایم خواب خود را به این چیزها اختصاص دهید. بهترین کار این است همانطور که ساعت تان برای بیدار کردن شما در صبح زود زنگ می‌زند برای هشدار زمان به خواب رفتن تان هم زنگ بزند.

۱۵. از اینکه هر روز روی ترازو بروید دوری کنید

این مورد با همان گزینه ۶ که پیش از این بحث شد ارتباط دارد. هر روز وزن کشی چه فایده‌ای برایتان دارد؟ جز اینکه اگر وزن‌تان ثابت مانده باشد عصبانی شوید و اگر چاق شده باشید افسرده شوید. مطمین باشید با رعایت اصول سلامت جسمی و روحی این متن به وزن و سلامتی دلخواه خود می‌رسید.

۱۶. مصرف گوشت قرمز را در غذایتان کاهش دهید

برای این کار یه توصیه عالی داریم از دستور دوشنبه‌های بدون گوشت پیروی کنید! خیلی عالی است یک روز در هفته انواع غذاهای گیاهی و بدون گوشت را تجربه می‌کنید و کم کم حتی برایتان لذت بخش هم ‌می‌شود.

۱۷. آن ورزش و تمرینی که دوست دارید را انتخاب کنید

ممکن است انجام یک تمرین ورزشی که مورد علاقه‌تان نیست برایتان سخت و عذاب آور باشد. اما سعی کنید با ورزش‌های شادی‌آور یا مورد علاقه‌تان این کار را شروع کنید. مثلا رقص، ‌یوگا، زومبا یا ورزش‌های تیمی پرهیجان را انتخاب کنید که انگیزه زیادی برای ادامه‌اش داشته باشید.

۱۸.برای سلامت جسمی  مصرف قند و شکر خود را پایین بیاورید

در این که قند شیرین و خوشمزه است حرفی نیست اما در اینکه برای بدن شما چقدر مضر است همه اطمینان کامل داریم. البته قبول دارم که ترک یکباره قند واقعا سخت است پس آرام ارام از این اعتیاد خلاص شوید. مثلا روزی یک قاشق کمتر شکر در چای یا قهوه خود بریزید. در طول زمان به طعم بدون قند عادت می‌کنید.

۱۹. یک بطری آب همیشه روی میزتان داشته باشید

اکثر افراد فلاسک چای یا قهوه فوری خود را روی میزشان دارند اما کمتر پیش می‌آید که یک بطری آب هم روی میزشان باشد. خوب است این کار را امتحان کنید و روزانه بیش از یک لیتر آب به بدن تان برسانید تا سالم‌تر بمانید.

۲۰. در زمان‌های مهم از فناوری دوری کنید

فناوری چیز بسیار خوبی است و زندگی انسانها را بسیار راحت کرده است. اما حضور شبانه روزی در شبکه‌های مجازی و چرخ زدن در اینترنت و کار کردن با گوشی همراه هوشمند، تبلت، لپ تاپ و تلویزیون واقعا خطرناک است. این که شما در طول شبانه روز مدام به یکی از این وسیله‌ها خیره شده باشید به سلامت جسمی و روحی شما آسیب جدی می‌زند. بهتر است برای چند ساعت مثلا مواقعی که کنار اعضای خانواده هستید دنیای بدون فناوری را تجربه کنید. نه ایمیل چک کنید، نه به تلگرام سر بزنید، نه تلویزیون ببینید، نه در هیچ رسانه جمعی و با هیچ گجت دیگری کار کنید.

۲۴ عادت سلامتی برای سلامت روحی

داشتن برخی عادات سلامتی برای ذهن و روح سالم ضامن خوشبختی ما است. در این قسمت از مقاله ۲۴ عادت مثبت آمده است که می‌توانید در زندگی روزمره خود برای بهبود سلامت ذهنی تان به کار بگیرید.

۲۱. مدت زمانی را به گشت و‌گذار در طبیعت اختصاص دهید

حضور در طبیعت تاثیر عمیقی بر سلامت روحی و روانی شما دارد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث بالا رفتن سطح سروتنین و احساس خوشایندی در شما می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده است گذران اوقات در طبیعت موجب بهبود خلق و خوی شما می‌شود.

۲۲. چیزهایی را که همیشه به دنبالش بودید داشته باشید

براورده شدن انتظارات مثبت باعث خوشبینی شما و افزایش کیفیت زندگیتان می‌شود. سعی کنید چیزهای کوچک زندگی که همیشه به دنبالش بوده‌اید را برای خودتان مهیا کنید. مثلا با دوستان دوران دانشگاه قرار ملاقات یک شام بگذارید. یا کتابی که هیچوقت نتوانسته‌اید بخرید و بخوانید را تهیه کنید. یا برای یک سفر دو روزه آخر هفته برنامه‌ریزی کنید.

۲۳. برای سلامت روحی مراقبه و مدیتیشن کنید

مراقبه و مدیتیشن در تعلیمات خوشبختی و دستیابی به سلامت روانی بسیار توصیه می‌شود زیرا منجر به کاهش استرس، کاهش اضطراب، کاشه دردهای فیزیکی و بهبود وضعیت بهداشتی می‌شود. دلیل آن هم ساده است چرا که مدیتیشن شما را وامی‌دارد اندکی بیشتر به خودتان بیندیشید و ذهن آرامتری داشته باشید.

۲۴. بدن خود را حرکت دهید تا خلق و خوی‌تان بهتر شود

اندورفین یک ماده شیمیایی در مغز است که باعث کاهش درد می‌شود. هنگامی که بدن‌تان را حرکت می‌دهید در مغزتان اندورفین آزاد می‌شود و به مغز پیام می‌دهد که همه چی خوب و شادی بخش است. حتی اگر از روی صندلی خوب حرکت کنید و چند حرکت جزیی داشته باشید خلق و خوی‌تان بهبود می‌یابد.

۲۵.  برای سلامت روحی چیزهای جدید بیاموزید

افرادی که در سنین بزرگسالی هم همچنان به امر یادگیری مداومت می‌کنند از سلامت روانی بهتری برخوردارند. این موضوع ممکن استبهاین دلیل باشد که مغز دایما در حال تجدید و بازسازی خود است و حس موفقیت، خوش بینی و دوری از حواس پرتی را تجربه می‌کند. درواقع به شما امکان می‌دهد توانایی تمرکز خود را در مواجهه با استرس روزانه افزایش دهید. بنابراین شروع کنید به آموختن یک زبان جدید، نقاشی یا حتی آشپزی!

۲۶. برای یک نفر کار خوبی انجام دهید

خوشبختی تعاریف متفاوتی دارد و حتی می‌تواند رفتار و لطف مناسب شما به دیگری هم باشد که شادکامی آن شخص موجب شادکامی شما هم می‌شود. تعاملات مثبت اجتماعی هرچند هم کوچک ارتعاشات احساسی مثبتی را به شما منتقل می‌کنند. مثلا باز کردن در آسانسور برای یک غریبه یا تعارف چای به کسی که نمی‌شناسیدش می‌تواند راه‌های خوبی باشد. این کارها را به صورت منظم انجام دهید و مثبت اندیشی و احساس مثبت و مناسبی برای دیگران ایجاد کنید.

۲۷. روابط سمی با دیگران را دوباره ارزیابی کنید

گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن در مجاورت با افراد سمی سلامت روحی و روانی افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد و باعث افت عزت نفس و احساس ارزشمندی درونی می‌شود. شخصیت شما مجموعه‌ای است از ۵ آدم بسیار نزدیک دور و برتان که هر روز ملاقاتشان می‌کنید. بنابراین ببینید آدم‌های دور و برتان تا چه اندازه حامی، مهربان، صادق، خوش اخلاق و سرگرم‌کننده هستند. اگر این ویژگی‌ها را در آنها ندیدید وقتش رسیده که در روابط خود بازنگری کنید.

۲۸. سم زدایی دیجیتالی کنید

این روزها خطرات رسانه‌های اجتماعی بیش از حد معمول است. درگیر بازی مقایسه زندگی خود با دیگران نشوید که آسیب زیادی می‌بینید. سرک کشیدن در دنیای دیجیتال و اطلاع یافتن از تمام جزییات زندگی افراد شما را دچار حالت شکست خوردگی و انزوا می‌کند. خودتان را خلاص کنید. هرآنچه عذابتان می‌دهد پاک کنید. سم زدایی دیجیتالی روحیه‌تان را شفا می‌دهد.

۲۹.  برای سلامت روحی بیشتر بخوابید

این که درگیر زندگی پرمشغله هستیم دلیل خوبی برای کم خوابی نیست. خواب کافی برای ذهن سالم بسیار بیش از آنچه تصور می‌کنید لازم است. کم‌خوابی و بی‌خوابی موجب نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری، اختلالات روحی و… می‌شود و بر چگونگی تفکر ما تاثیر می‌گذارد. خواب بیشتر به معنای خوش خلقی و انگیزه بیشتر شما در طول روز است.

۳۰. کارهایتان را خودتان انجام دهید

احساس سطج پایین از خودارزشمندی و عزت نفس باعث می‌شود افراد اعتقاد داشته باشند که نمی‌توانند به تنهایی از پس همه‌ی کارهای خود برآیند. نگران نباشید ممکن است درست کردن شیر آب که چکه می‌کند کار سخت و زمان‌بری باشد اما به شما احساس ارزشمندی می‌دهد. پس امتحانش کنید.

۳۱. قدردانی خود را ابراز کنید

ابراز قدردانی و تشکر باعث افزایش شادی و کاهش استرس می‌شود. آدم‌ها معمولا درگیر روزمرگی می‌شوند و فراموش می‌کنند اتفاقات خوب هم در روز برایشان افتاده است. عادت کردنبه این اتفاقات خوب باعث می‌شود که زیبایی‌اش را برایتان از دست دهد. پس سعی کنید با یک لبخند از راننده تاکسی تشکر کنید، یک جمله تشکرآمیز به رییس‌تان بگویید، یک متن یادداشت تشکر برای کارمندتان بنویسید که صبح فردا بخواند یا از آشپز رستوران به خاطر غذای خوشمزه‌اش قدردانی کنید.

۳۲. صاف بنشینید و راست‌قامت بایستید

زبان بدن ما اتصال و ارتباط تنگاتنگی با ذهن ما دارد. هنگامی که شما به چیزی لگد می‌زنید ناخودآگاه احساس منفی خشن بودن و ناراضی بودن به شمادست ‌می‌دهد. از این رو هنگامی که صاف می‌نشینید یا راست‌قامت می‌ایستید و راه می‌روید احساس اعتماد به نفس و قدرت در خودتان ایجاد می‌کنید.

۳۳. موضوعی برای خندیدن پیدا کنید

خنده قدرتمندترین سلاحی است که استرس شما را کاهش می‌دهد و خلق و خو شما را بهبود می‌بخشد. خندیدن در کنار دیگران بهترین نوع خنده است. پس همین امروز تماشای یک فیلم کمدی با دوستان‌تان را امتحان کنید. یا عصر وقتی به دیدن دوست قدیمی‌تان رفتید برای همدیگر چند لطیفه تعریف کنید و حسابی بخندید.

۳۴.  برای سلامت روحی بعضی چیزها را بنویسید

نوشتن برخی چیزها فرآیندی است که مغز شما را بسیار قدرتمند می‌کند زیرا در اثر عمل نوشتن ذهن مدام در حال پردازش و ویرایش است و خود را بهبود و ارتقا می‌دهد. اینمی‌توان به شما کمک کند تا احساسات منفی و زوایای سیاه ذهن خود را مدیریت و پردازش کنید و اعتقادات عذاب‌آور خود را محدود کنید. نوشتن اهداف و رویاها نیز می‌تواند باعث افزایش انرژی و تفکر مثبت در شما شود و فهرستی از دستاوردهای گذشته‌تان می‌تواند به شما در موفقیت‌های آتی کمک کند.

۳۵. با یک حیوان دوست داشتنی وقت بگذرانید

هر حیوان دوست‌داشتنی می‌تواند احساسات مثبت شما را افزایش دهد. حیوانات تنهایی شما را کاهش می‌دهند و روابط دوستانه صمیمی و بی‌دردسری با شما برقرار می‌کنند. دوستی دارم که قهرمان ورزش چوگان است و یک اسب نازنین همدم تنهایی‌ها رو شادی و غم اوست. شاید بد نباشد شما هم یک حیوان دوست داشتنی مخصوصا یک حیوان خانگی را به دوستی برگزینید.

۳۶. روال همیشگی خود را تغییر دهید

در حالی که عادت به یک زندگی روتین و همیشگی می‌تواند از برخی خطرات و آسیب‌ها شما را دور نگه دارد اما عادت به آن زندگی باعث افسردگی شما در بلندمدت خواهد شد. ایجاد تغییرات کوچک در روال کاری و زندگی شما می‌تواند مغزتان را فریب دهد تا فکر کنید کاری کاملا متفاوت انجام می‌دهید. مثلا هرروز مسیر دیگری را برای رفتن به محل کار انتخاب کنید. یا برای صرف نهار به یک جای دیگر بروید یا حتی برنامه صبحانه خوردن دورهمی را به زندگی‌تان اضافه کنید. تغییر چیزها باعث ایجاد تنوع در زندگی می‌شود و شما را به سمت تجربیات و فرصت‌های متفاوت و جدید هدایت می‌کند.

۳۷. به شهرها و مناطق ناشناخته کشورتان سفر کنید

گردشگری چه در شهر خودتان چه سایر شهرهای دنیا چیزی است که از آن سیر نمی‌شوید. البته باید قبلش بدانید که به کجاها سفر می‌کنید. چه محله‌ها یا مناطقی را می‌بینید. چه غذاهایی می‌خورید و…. سفر کردن به شما کمک می‌کند چشم‌انداز جدیدی در برابر دیدگان شما گشوده شود و ذهن شما باز شود.

۳۸.  برای سلامت روحی بخشش را تمرین کنید

بخشش برای بعضی‌ها مفهوم بسیار سختی است و نشان از عدم توانایی ما برای رها کردن آنچه عذاب‌مان می‌دهد دارد. اگر فقط به بدی هایی که دیگران در حق شما کرده‌اند بیندیشید چرخ زندگیتان از حرکت می‌ایستد و فقط به مقابله با عواطف منفی شما می‌پردازد. مطالعات نشان داده‌اند داشتن حس بخشش شما را در برابر استرس محافظت می‌کند و باعث می‌شود زندگی شادتر و به دور از تنفری داشته باشید.

۳۹. با یک نفر وارد رابطه شوید

ما انسان‌ها موجودات اجتماعی هستیم که باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم. وقتی احساس افسردگی می‌کنیم باید حتما یک نفر را داشته باشیم که با او صحبت کنیم و ارتباط برقرار کنیم. به یاد داشته باشید صحبت کردن با دیگران حتی اگر یک مکالمه کوتاه باشد می‌تواند احساس تعلق به گروه را در شما زنده کند و این احساس تعلق و ارزشمندی بهترین سلاح در برابر احساس افسردگی است.

۴۰. یک روز را به بررسی خودتان بپردازید

این یک روش عالی برای بررسی حرکات و احساسات شما است. مثلا با خودتان بیندیشید امروز صبح طعم صبحانه چطور بود؟ وقتی راه می‌روید چه احساسی در پاهایتان دارید؟ مواد اصلی برای نهار امروزتان از کجا میآید؟ احساسات شما در لحظه چیست؟ فقط حواستان باشد که این تمرین برای قضاوت خودتان نیست! شما باید در لحظه زندگی کنید و به احساسات و تمایلات لحظه‌ای خود فکر کنید. این تمرین به کاهش افسردگی در شما کمک زیادی می‌کند.

۴۱. یک چشم‌انداز مثبت برای زندگیتان در نظر بگیرید

ذهن منفی یک زندگی منفی برای شما به همراه دارد. اگر شما همیشه در طول زندگیتان نیمه خالی لیوان را ببینید حس بیزاری از زندگی و این سوال که چراباید زندگی من این همه مشکل و ناکامی داشته باشد شما را عذاب می‌دهد و افسرده می‌کند. یکبار از دریچه دیگری نگاه کنید و نیمه پر لیوان را ببینید. دنیا را متفاوت و مثبت تر ارزیابی کنید. انجام این کار به تغییر نگرش شما نسبت به دنیا و جهان پیرامون‌تان کمک می‌کند.

۴۲. عکس گرفتن از همه چیز و همه جا را متوقف کنید

در حالی که فکر می‌کنید عکس گرفتن از تمام لحظات زندگیتان می‌تواند ثبت خاطره کند به یاد داشته باشید که تمام این لحظاتی که می‌توانستید لذت ببرید را صرف عکس گرفتن کرده‌اید و احتمال بسیار کمی وجود دارد بعدا با دقت و لذت این عکس‌ها را تماشا کنید. یک روانشناس با نام دکتر ماریانا گری از دانشگاه ولینگتون تعدا بسیار زیادی عکس را با موضوعات مختلف بررسی کرد و متوجه شد افراد در هنگام دیدن این عکس‌ها خاطرات وتفسیرهای ذهنی بسیار کمی داشتند و درواقع در هنگام دیدن عکس‌ها دیگر آن احساس خوشایند و زیبای خاطره‌ی آن روز در ذهن‌شان تداعی نمی‌شد. حیف است لحظات زیبایتان را با عکس گرفتن هدر دهید. در لحظه زندگی کنید. از لحظه لذت ببرید.

۴۳. بیشتر بخندید حتی اگر غیرواقعی باشد

لبخند واقعی احساس شادی درونی شما را نشان می‌دهد. اما تحقیقات نشان دادند حتی زمانی که الکی و غیرواقعی هم می‌خندید مغز فریب می‌خورد و گمان می‌برد که خنده شما واقعی است. یادتان باشد حتی اگر در یک اتاق تنها هم نشسته باشید و با خودتان بخندید مغزتان متوجه این تغییر حالت شما می‌شود و در سلامت روحی‌تان بهبود حاصل می‌شود.

۴۴. از منطقه امن خود خارج شوید

یکی از دلایل افسردگی بیشتر آدم‌ها زندگی طولانی مدت در منطقه امن خودشان است. هر زمانی که می‌توانید از منطقه امن خود خارج شوید و برای تجربیات جدید ترس به خودتان راه ندهید. درست است که حضور در منطقه امن ضامن بقای شماست اما شکستن این حصار می‌تواند به مغزتان پیام دهد که شما اعتماد به نفس کافی برای تجربیات جدید و موضوعات تازه را دارید و این برای بهبود سلامت روانی شما لازم و مهم است.

۳۰ عادت سلامتی برای سلامت روابط شما با دیگران

ارتباط با دیگران برای خوشبختی و شادکامی ما لازم و ضروری است. برقراری ارتباط قوی با خانواده، دوستان و دیگران می‌تواند تغییرات مهمی در نگاه شما به جهان داشته باشد.

این چند عادت سلامتی می‌توانند روابط شما با دیگران را تقویت کنند و نقش مهمی در بهبود شرایط زندگی شما داشته باشند.

۴۵. به کسانی که دوستشان دارید احترام بگذارید

پایه و اساس هر رابطه خوب احترام است. صادق بودن، دوری از شایعات و حرف‌های نامربوط، توجه بیشتر و مراقبت و همدلی می‌تواند روابط شما را با عزیزان‌تان تنظیم کند و باعث بهبود روابط شما با دیگران شود.

۴۶. از عزیزان‌تان سپاسگزاری کنید

بروز قدردانی از دیگران می‌تواند اشکال گوناگون داشته باشد. مثلا با یک کلمه متشکرم یا یک یادداشت کوتاه از دوست‌تان یا شریک عشقی‌تان قدردانی کنید. یا به پاس محبت‌هایی که به شما دارند یک شام دوستانه یا رمانتیک دعوت‌شان کنید. فرصت شاد کردن آدم‌هایی که به شما علاقه دارند و محبت می‌ورزند را از دست ندهید.

۴۷.  برای سلامت روابط تان خودتان را ابراز کنید

اگر واقعا به شخصی علاقه دارید از اینکه به او بگویید دوستت دارم اصلا نترسید. دوستت دارم را به همه افرادی که برایتان عزیز هستند بگویید. به افراد خانواده یا دوستان تان همیشه بگویید چقدر دوستشان دارید. این مهربانی و لطف شما را می‌رساند.

۴۸. پیاده روی کنید

قدم زدن، پیاده روی و کوهنوردی به تنهایی یا در کنار دوستان و همکاران‌تان می‌تواند عادت بسیار خوشایندی باشد که ارتباطات شما را احیا می‌کند. این همراهی‌ها علاوه بر اینکه شانس استفاده از هوای تازه را به شما می‌دهد باعث یافتن یک همپا و همراه هم می‌شود و می‌توانید کلی با هم در طول مسیرها گپ بزنید و روابط دوستانه ایجاد کنید.

۴۹. با همدیگر بخندید

طنز و شوخی راه قدرتمندی برای برقراری ارتباط با دیگران است. هرگز فرصت خنداندن عزیزان‌تان را از دست ندهید. طنزپردازی کنید، داستان‌های بامزه تعریف کنید و حسابی شوخی کنید و با هم بخندید و اصلا نگران سوءبرداشت بقیه نباشید.

۵۰. اهداف‌تان را با یکدیگر گره بزنید

این عادت خیلی خوبی است مخصوصا در روابط عاشقانه که شما و پارتنرتان مانند اعضای یک تیم با اهداف مشترک عمل می‌کنید. اگر اهداف شما و پارتنرتان با یکدیگر همسو نباشد چالش‌های فراوانی در راه دستیابی به اهدافتان پدید می‌آید و هیچکدام به سر منزل مقصود نمی‌رسید.

۵۱. یک سرگرمی تازه برای خودتان دست و پا کنید

هیچ زهری به اندازه کسالت و یکنواختی روابط دوستانه و عاشقانه را نمی‌کُشد. اجازه ندهید روابط‌تان رو به زوال و نابودی رود. یک سرگرمی جدید پیدا کنید که هر دوی شما به آن علاقمند هستید و برای کسب مهارت در آن سرگرمی یکدیگر را به چالش بکشید. این کار باعث می‌شود یک هیجانی وارد رابطه شما شود و از یکنواختی و کسالت خلاص شوید.

۵۲. جمله “فقط به خاطر تو” را فراموش نکنید

یک غافلگیری بزرگ نیاز به تفکر بزرگ دارد. اما در عین حال می‌تواند بسیار ساده و آسان هم باشد. مثلا وسط یک روز معمولی و بدون دلیل یک دسته گل سفارش دهید و برای عشق‌تان بفرستید و یک کارت با جمله “فقط به خاطر تو” روی آن بزنید. یا یک بلیط تئاتر کمدی با این جمله “فقط به خاطر تو” برای مادرتان بفرستید تا با بهترین دوستش برود و کلی بخندد و شادی کند.

۵۳. با همدیگر آرام‌سازی را تجربه کنید

همیشه لازم نیست در لحظات پرهیجان با روابط دوستی و عاشقانه را تعریف کنید. گاهی می‌توانید در یک مسیر پرآرامش با کسی که دوستش دارید راه بروید و سکوت کنید. یا جلوی تلویزیون آرام بگیرید و از منظره برفی مستند لذت ببرید.

۵۴. برای خودتان وقت بگذارید

حتی صمیمی‌ترین زوج‌ها و دوستان و عشاق هم زمانی را برای خلوت کردن با خودشان نیاز دارند. حریم شخصی و خصوصی شما بسیار با ارزش است، آن را از دست ندهید. سعی کنید گاهی با خودتان خلوت کنید و از استعدادهای پنهان خود باخبر شوید.

۵۵. برقراری تعامل و ارتباط با دیگران به صورت دوره‌ای و منظم باشد

ارسال پیامک و برقراری تماس به صورت شبانه‌روزی و هفت روز هفته اصلا عادت سالمی به حساب نمی‌آید. ولی، برقراری یک ارتباط یا تعامل منظم و با برنامه‌ریزی می‌تواند به حفظ یک رابطه‌ی عاطفی کمک کند. نیازی نیست هر روز به دوستان و آشنایان یا اقوام‌تان در تماس باشید، ولی حتما به‌صورت دوره‌ای ارتباط‌تان را تقویت کنید

۵۶. با هم کار کنید

تحقیقات نشان داده دوستان یا زوج هایی که با هم در یک تیم، ‌پروژه مشترک یا حتی کار منزل همکاری می‌کنند رابطه عاشقانه بهتر و طولانی‌تری دارند. معمولا اشتراک کارها منجر به احساس مشترک و خوشایندی در افراد می‌شود.

۵۷. علاوه بر ارتباط مجازی ملاقات‌های حضوری هم داشته باشید

برقراری ارتباط رودررو و چهره به چهره با دوستان و اقوام منجر به بروز احساسات ارزشمندی و همبستگی در شما می‌شود و به رهاسازی اکسی توسین در خون شما کمک می‌کند. بنابراین این عادت سالم را به برنامه همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۵۸. به نزدیکان‌تان بگویید چه چیزی را در آنها خیلی دوست دارید

گفتن جمله دوستت دارم به عشق‌تان یا دوست‌تان یا افراد نزدیک خانواده‌تان خیلی کار خوبی است. امااز آن بهتر این است که به آنها بگویید کدام اخلاق و رفتارشان را بیش از همه چیز دوست دارید. حتی می‌توانید به همکارتان بگویید فلان اخلاقش واقعا محشر است و شما خیلی آم اخلاقش را دوست دارید. این باعث افزایش اعتماد به نفس اطرافیان‌تان می‌شود.

۵۹. توجه کنید

پرسش‌های متفکرانه و پاسخ‌های حکیمانه نکته بسیار مهمی است که بسیاری از دوستان و اقوام شما از آن غافل هستند. سعی کنید به آنچه اطرافیان‌تان می‌گویند عمیقا گوش کنید و با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید. وقتی مشغول صحبت با دوست تان هستید اگر پرسش‌های خوب و درست بپرسید احساس می‌کند که توجه ویژه‌ای به او داشته‌اید و از این که همصحبت دقیقی مثل شما دارد احساس شعف می‌کند.

۶۰. زبان عشق را بدانید

زبان عشق به شما می‌گوید که ۵ راه اصلی برای بیان احساسات مثبت و عاشقانه خود به دیگران در پیش رو دارید. دانستن زبان عشق به شما کمک می‌کند تا بهترین شیوه‌ها را برای این ابراز محبت فرابگیرید. زبان عشق همیشه محدود به روابط عاشقانه نیست و تمام شکل روابط دوستی و محبت‌آمیز را شامل می‌شود.

۶۱. از روش “امروز چندم است؟” استفاده کنید

گاهی اوقات برای شروع مکالمه نیاز به یک موتور محرکه دارید و چه چیزی بهتر از سوال پرسیدن درباره تاریخ روز! فرقی نمی‌کند پدرتان باشد یا دوست‌تان می‌توانید با این سوال آغازگر یک مکالمه باشید و با یک سوال ساده نشان دهید که به بحث و گفت‌وگو با آنان علاقمند هستید.

۶۲. صداقت داشته باشید

صداقت برای هر رابطه‌ای حیاتی و ضروری است. زمانی که شما برای مدت زمان طولانی در یک رابطه دوستی هستید باید بتوانید حقیقت را بیان کنید. وقتی صادق باشید همه روی شما حساب می‌کنند و ایمان دارند که شما فرد سالمی هستید. از سوی دیگر هرگز این نگرانی را ندارید که دروغی که گفته‌اید برملا شود و رسوا شوید.

۶۳. تشویق‌کننده باشید

همه ما در زندگی‌مان با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، اما داشتن کسی که می‌تواند شما را در بدترین روزهای زندگی‌تان همراهی کند و به رفتار درست تشویق کند بسیار عالی است. گاهی اوقات عزیزان‌تان نیاز دارند تا از سمت شما حمایت و تشویق شوند و بدانند شما به آنها ایمان دارید.

۶۴. یک زمانی را برای عدم اتصال به مجازی‌ها اختصاص دهید

اگر دائما سرتان توی گوشی و لپ تاب و بازی‌های کامیپوتری باشد از ارتباط مستقیم و چهره به چهره با آدم‌ها محروم می‌شوید پس سعی کنید یک زمانی را برای عدم اتصال به مجازی‌ها اختصاص دهید. در زمان نهارتان فقط غذا بخورید و با اطرافیان‌تان حرف بزنید و به آنها گوش دهید.

۶۵. وفاداری خود را نشان دهید

وفاداری منحصر به روابط عاشقانه نیست. در تمام روابط شما باید وفاداری و پایبندی‌تان به عزیزان‌تان را نشان دهید. باید جلوی زده شدن هرگونه حرف بی‌اساس درباره آنان را بگیرید و تا جایی که می‌توانید از آنان طرفداری کنید.

۶۶. آدمی باشید که بتوان همیشه روی شما حساب کرد

دوستان نزدیک یا اقوام خیلی نزدیک‌تان باید بدانند که در شرایط بیکاری یا اوضاع بد شغلی می‌توانند کاملا روی شما حساب کنند و در بهبود اوضاعشان کمک کنید. هروقت وضعیت خانواده‌تان، والدین یا خواهر و برادرتان به هم ریخت باید بتوانند سراغ شما بیایند و شما هم باید با آغوش باز پذیرای آنان باشید.

۶۷. مسئولیت کارها را بین خود و دیگران تقسیم کنید

این خیلی ناعادلانه است که مسئولیت تمام کارها در روابط دوستی یا عاشقانه فقط با شما باشد. بهتر است تمام وظایف و کارها را تقسیم کنید. اما قبل از هر تقسیم کاری نیاز به یک توافق دارید که هر دو طرف بپذیرید چه کارهایی حتی در اموری مثل کارهای خانگی و سفر و… با هرکدام از طرفین است.

۶۸. زمانی را برای آنها اختصاص دهید

یادتان باشد قرار نیست برنامه‌ریزی‌هایتان اولویت شما را مشخص کنند. بلکه این اولویت‌هایتان هستند که باید برای شما برنامه بریزند. از این رو اگر می‌خواهید به تمام روابط خود سروسامان دهید باید برایشان اولویت بندی کنید. سعی کنید بهترین زمان را به ملاقات با عزیزان‌تان اختصاص دهید تا در چگونگی روبط‌تان با آنها خللی ایجاد نشود.

۶۹. عشق ورزیدن بدون قضاوت کردن را تجربه کنید

چگونگی تفکرتان درباره معایب دیگران را تغییر دهید. سعی کنید خود واقعی افراد را دوست داشته باشید و با برداشت‌های مقطعی و احساسی خود دیگران را آزار ندهید. این نوع رفتار باعث می‌شود که دیگران کنار شما احساس امنیت کنند و خانواده و دوستان بدانند که شما واقعا آنها را با تمام ضعف‌ها و نواقص دوست دارید.

۷۰. از اشتباهات دیگران چشم‌پوشی کنید

یادتان باشد نه شما کامل هستید نه شریک‌عشقی‌تان و نه دوستان و خانواده‌تان! هروقت خواستید درباره خطاها و اشتباهات دیگران قضاوت کنید خودتان را جای آنها قرار دهید و اگر دیدید واقعا طرف مقابل تان برای انجام این اشتباه حق داشته است اشتباه او را ببخشید.

۷۱. نشان دهید آسیب پذیر هستید و آن را قبول کنید (یعنی نشان دهید که آدم بی‌نقصی نیستید)

آسیب‌پذیر بودن در روابط دوستانه و عاطفی نیازمند تمرین است. زمانی‌که در بین دوستان هستید، این شانس را دارید که شخصیت‌تان را به آنها نشان دهید، به این ترتیب با شما احساس راحتی بیشتری می‌کنند. در مورد شریک عاطفی‌تان، وقتی در برابر یکدیگر موضع‌گیری نداشته باشید و هردو آسیب‌پذیر به نظر برسید، اعتمادتان به یکدیگر بیشتر می‌شود.

۷۲. روز خود را با عزیزان‌تان شروع کنید

برای زوج‌ها آغاز روز با یکدیگر به معنای همبستگی بیشتر و عشق‌ورزی در تمام ساعات شبانه‌روز است. حتی اگر برنامه‌هایتان با یکدیگر همراستا نیست سعی کنید یک زمان اندکی را برای وقت گذرانی صبحگاهی با هم اختصاص دهید.

۷۳. روزی یک بار با عزیزان‌تان تلفنی صحبت کنید

حتما لازم نیست ساعت خواب و بیداری‌تان با دوست صمیمی یا شریک عشقی‌تان یکی باشد همین که در نخستین فرصت به همدیگر زنگ بزنید و چند دقیقه احوالپرسی کنید و گپ بزنید کافی است. این باعث می‌شود اعتماد یکدیگر را جلب کنید و مورد توجه یکدیگر واقع شوید.

۷۴. تصمیم‌تان را به طور مشترک بگیرید

استقلال عمل عالی است اما هنگامی که یک تصمیم بر زندگی اطرافیان‌تان مانند اعضای خانواده یا دوستان خیلی صمیم‌تان تاثیر مستقیم دارد بهتر است که آنها را نیز در این فرآیند تصمیم‌گیری شریک کنید. به یاد داشته باشید که شما در آن تصمیمی که می‌گیرید کنار همدیگر هستید و باید برای شرایط بهتر با هم بیندیشید و گام بردارید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website