0
  • No products in the cart.
 

ارز دیجیتال اِتر کلاسیک چیست ؟

ارز دیجیتال اِترکلاسیک چیست ؟

ارز دیجیتال اِتر کلاسیک چیست ؟

هلدینگ توسعه دهندگان سیستم ابتکار

اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز  بر پایه قراردادهای هوشمند است که قصد دارد تا یک ابرکامپیوتر در سطح جهانی باشد. ارز این پلتفرم نیز اتر (ETH) نام دارد. اتریوم به‌منظور ساخت و اجراقرارداد های هوشمند  و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز استفاده می‌شود و هیچ‌گونه سانسور، وابستگی به نرم‌افزارها و واسطه‌های شخص ثالث ندارد. اتریوم زاده ذهن «ویتالیک بوترین»، یک برنامه‌نویس روسی است. او که بنیان‌گذار مجله «بیت کوین» است، از جمله اولین پشتیبان‌هایی بود که به سمت بیت کوین وتکنولوژی بلاکچین رفت. ویتالیک در اواخر سال ۲۰۱۳، به دلیل اینکه بیت کوین نمی‌توانست از عهده برخی کارها بیاید، پلتفرمی جدید به وجود آورد که ما آن را بانام اتریوم می‌شناسیم. وی در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی، در ماه ژانویه ۲۰۱۴، خبر از ایجاد اتریوم داد.

اتریوم کلاسیک چیست ؟

شکل‌گیری DAO و حمله DAO

دو سال پس از انتشار اتریوم، جامعه اتریوم تصمیم به ایجاد DAO نمودند. DAO یا «سازمان مستقل غیرمتمرکز» (Decentralized Autonomous Organization) به‌منظور سرمایه‌گذاری و تأمین بودجه پروژه‌های مختلف در زمینه ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز، ایجاد شد. هدف اصلی در ساخت چنین چیزی، درواقع حذف مفاهیمی نظیر، مدیریت، هیئت‌مدیره، کارمندان و … عنوان شد. به‌عبارت‌دیگر نقش‌های اصلی در چنین سازمانی را سرمایه گذاران به صورت کاملاً مستقل ایفا می‌کنند. در ماه می ۲۰۱۶، DAO به فروش عمومی گذاشته شد و توانست ۱۵۰ میلیون دلار نیز سرمایه جذب کند. این میزان در زمان خود بی سابقه بود و بسیاری از رکوردهایی که امروز جابجا می‌شوند، حاصل کاری بود که در آن زمان صورت گرفت.مدت کوتاهی پس از آن بود که یک اشکال در کدهای DAO موجب شد تا هکرها بیش از پنجاه میلیون دلار را سرقت کنند.اینجا بود که تشویش تمام فضای کریپتو و به ویژه جامعه اتریوم را در بر برد گرفت. شاید اصلی‌ترین دلیل را بتوان از دست رفتن سرمایه‌ها دانست اما بخش عمده‌ای از آنها ناشی از ایجاد تصوری شده بود که بلاک چین اتریوم مورد هجوم هکرها قرارگرفته و هک شده است.

هاردفورک DAO

هک شدن DAO باعث شد تا سرمایه‌های بسیاری از دست برود و افراد بسیاری جامعه اتریوم را ترک کند؛ چرا که یکی از اولین و یکی از بزرگ‌ترین نرم‌افزاری که قرار بود بر پایه پلتفرم اتریوم ساخته شود، همین DAO بوده. از طرفی پنجاه میلیون دلار پول کمی نیست! ازآنجایی‌که اتریوم در مراحل اولیه پیدایش و تولد خود قرار داشت، بلافاصله پس از انتشار این خبر، قیمت آن به شدت سقوط کرد .باوجودآن که هکرهای کدهای DAO را هک کرده بودند بازهم حدس و گمان‌های بسیاری در مورد هک شدن بلاک چین اتریوم منتشر شد و باعث شد تا قیمت اتریوم نیز کاهش یابد. فرض کنید که پلتفرم اتریوم، اینترنت باشد و وب‌سایت شما پروژه DAO، آیا با هک شدن وبسایت شما، نام اینترنت خدشه دار می‌شود و امنیت آن زیر سؤال می‌رود؟ خیر، بلکه به این معناست که مشکل در کدهای وب‌سایت شما یا شرکتی است که وبسایت شما میزبانی می‌کند. با این حال اگر وب‌سایت شما یکی از اولین وب‌سایت ها در سطح اینترنت باشد، در این صورت ممکن است اینترنت فضایی ناامن به‌حساب بیاید. هک شدن DAO به‌نوعی باعث خدشه‌دار شدن نام اتریوم و پلتفرم آن شد. با انتشار این خبر عده کثیری از افراد در جامعه اتریوم تصمیم به ایجاد نوعی هارد فورک گرفتند تا به این وسیله اعتبار ازدست‌رفته را بازگردانند. هاردفورک شکافی در بلاک چین یک ارز دیجیتال است که به طور کلی قوانین یک ارز را تغییر میدهد و ارز و بلاک چین جدیدی به وجود می‌آید. یک هارد فورک به‌نوعی جدا شدن یک رویکرد توسط اعضای یک جامعه است که تصمیم می‌گیرند، دیگر پروتکل‌های قبلی را در همان بلاک چین دنبال کنند. به‌عبارت‌دیگر یک نسخه جدید از بلاک چین قبلی، هارد فورک نام دارد. بدین ترتیب در بلاک ۱۹۲۰۰۰۰، یک هارد فورک برای اتریوم اتفاق افتاد. تا بدین‌وسیله بتوان سرمایه‌های از دست رفته سرمایه گذاران را به جیبشان بازگردانند. به سبب این هارد فورک، شبکه اتریوم جدیدی به وجود آمد و شبکه قبلی اتریوم کلاسیک نام گرفت.

ETC چیست ؟

تولد اتریوم کلاسیک

از آنجایی‌که بیشتر اعضای جامعه اتریوم موافق فورک شدن آن بودند، همچنان گروهی از کاربران با این کار مخالفت داشتند و خواستار پایبند بودن به کدهای پیشین آن بودند. این دسته افراد با بهره‌گیری از همان بلاک چین قدیمی، ارز خود را اتریوم کلاسیک نام‌گذاری کردند. اتریوم کلاسیک نیز درست مانند اتریوم، مبتنی بر یک بلاک چین غیرمتمرکز است. مانند اتریوم، صرافی ها و اپلیکیشن های غیرمتمرکز مخصوص به خود را دارد و صد البته بر پایه قراردادهای هوشمند کار می‌کند. زبان برنامه‌نویسی قراردادهای آن نیز سالیدیتی است. در واقع اتریوم کلاسیک همان اتریوم است، اما بر روی بلاک چین قدیمی.

پس از حمله DAO، جامعه اتریوم  به دو دسته تقسیم شد:

  • دسته اول: آنهایی که می‌خواستند تا سرمایه‌های ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران را برگردانند.
  • دسته دوم: آنهایی که همچنان می‌خواستند بر اصل «قانون کدهاست» پایبند باشند.

آن دسته از کابران که تمایلی به فورک شدن اتریوم نداشتند، اقدام به نوشتن برنامه‌های مختلف بر روی بلاک چین قدیمی کردند. از آن زمان تابه‌حال، هر دو دسته از کاربران کارهای مختلفی را در مورد این بلاک چین‌ها انجام داده‌اند؛ اما باگذشت زمان تفاوت‌ها میان دو نسخه رو به افزایش است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website