0
  • No products in the cart.
 

بیماری روانی در پیری: ۱۰ مهمترین علائم اختلالات روانی سالمندان

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > بیماری روانی در پیری: ۱۰ مهمترین علائم اختلالات روانی سالمندان

بیماری روانی در پیری: ۱۰ مهمترین علائم اختلالات روانی سالمندان

چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم عزیزان‌مان به بیماری روانی مبتلا هستند یا فقط دچار نشانه‌های طبیعی کهولت سن هستند؟ در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره بیماری روانی در پیری بیشتر بدانید و ۱۰ مهمترین علائم اختلالات روانی سالمندان را بشناسید.

بیماری روانی در پیری

آیا می‌دانستید حدود ۲۰ درصد از آدم‌های ۵۵ سال به بالا به برخی از انواع مشکلات روانی مبتلا هستند؛ با این حال، از هر سه نفر تقریبا یک نفر هیچ گونه درمانی دریافت نمی‌کند.

آمارها در خصوص بیماری روانی در افراد سالخورده می‌توانند نگران کننده باشند، ولی آن‌هایی که از یک فرد سالخورده مراقبت می‌کنند، با افزایش دانش و هوشیاری در این مورد، می‌توانند از سلامت هیجانی و روانی عزیزان سالخورده‌شان آگاه شوند و در صورت ابتلای آن‌ها به بیماری روانی، از انجام اقدامات درمانی مناسب اطمینان حاصل کنند.

شایع ترین بیماری روانی در پیری

جای تعجب نیست که شایع‌ترین مشکل روانی مربوط به افراد سالخورده، اختلال شناختی شدید یا زوال عقل (دمانس) است. به گزارش انجمن آلزایمر ایالات متحده، تخمین زده می‌شود، هم‌اکنون حدود ۵ میلیون فرد ۶۵ سال به بالا – یعنی حدود ۱۱ درصد از افراد سالخورده – در آمریکا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. کنترل بیماری آلزایمر آن‌چنان راحت نیست؛ ولی برای کنترل این بیماری، ‌علاوه بر توصیه‌ها و تجویزات پزشک می‌توانید از ۲۱ درمان خانگی بیماری آلزایمر که واقعا موثر هستند نیز بهره ببرید.

هم‌چنین، افسردگی و اختلالات خلقی نیز به میزان بالایی در میان آدم‌های سالخورده شایع است، و متاسفانه، این بیماری‌ها غالبا بدون تشخیص و درمان باقی می‌مانند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، در حال حاضر، ۵ درصد از آدم‌های سالخورده‌ی ۶۵ سال به بالا به افسردگی مبتلا هستند، و حدود ۱۰.۵ درصد از سالخوردگان در برخی مراحل زندگی‌شان افسرده تشخیص داده می‌شوند.

از این رو، توصیه می‌شود برای کمک به بهبود وضعیت عزیزان سالخورده‌تان، از ۱۰ راه درمان افسردگی بدون دارو و هم‌چنین، ۸ چیز که آدم‌های افسرده می‌خواهند حتما بدانید نیز آگاهی یابید.

اضطراب نیز درست مانند افسردگی به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به سلامت روان آدم‌های سالخورده به شمار می‌رود. اختلالات اضطراب طیفی از مشکلات روانی را در بر می‌گیرند؛ از جمله سندرم جمع‌آوری اشیاء، اختلال وسواس فکری- عملی، انواع فوبیا و اختلال استرسی پس از آسیب روانی. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، حدود ۷.۶ درصد از آدم‌های ۶۵ سال به بالا، در برخی مراحل زندگی‌شان، به اختلال اضطراب دچار می‌شوند.

عوامل خطر ابتلا به بیماری روانی در پیری

یکی از مشکلات دائمی تشخیص و درمان بیماری‌های روانی در آدم‌های سالخورده این است که این افراد غالبا از علائم جسمی شکایت می‌کنند تا از مشکلات روانی. با وجود این، حتی استرس‌های طبیعی هیجانی و جسمی مربوط به کهولت سن نیز می‌توانند از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های روانی از قبیل اضطراب و افسردگی باشند.

بنیاد بهداشت روانی سالمندان ایالات متحده فهرستی از برخی محرک‌های بالقوه‌ی بیماری‌های روانی را در آدم‌های سالخورده جمع‌آوری کرده است:

الف. مصرف الکل یا مواد مخدر
ب. تغییر محیط زندگی، مثلا انتقال به خانه‌ی سالمندان
پ. ابتلا به بیماری‌های عامل بروز دمانس (مثلا بیماری آلزایمر)
ت. بیماری یا فقدان یکی از عزیزان
ث. ابتلای طولانی مدت به بیماری (مثلا سرطان یا بیماری قلبی)
ج. تداخل‌های دارویی
چ. ناتوانی جسمی
ح. بیماری‌های جسمی که می‌توانند بر هیجان‌، حافظه،‌ و افکار فرد تاثیر بگذارند
خ. رژیم غذایی نامناسب یا سوء تغذیه

یکی از روش‌هایی که می‌توان عوامل خطر فوق را از عزیزان‌تان دور کنید، این است که یاد بگیرید چگونه سالمندان بالای ۶۵ سال می‌توانند قوای عضلانی خود را تقویت کنند.

علائم اختلالات روانی سالمندان

با افزایش سن عزیزان‌مان، برخی تغییرات به طور طبیعی در وضعیت آن‌ها ایجاد می‌شود. یکی از این تغییرات، بروز فراموشی‌های مکرر است؛ با وجود این، از دست دادن دائمی قدرت شناختی و حافظه نیز یکی دیگر از این تغییرات است؛ این مورد می‌تواند به طور بالقوه بسیار جدی و خطرناک باشد.

بروز اضطراب شدید یا افسردگی طولانی مدت نیز می‌تواند از جمله‌ی همین تغییرات باشد. آن‌هایی که از فردی سالخورده مراقبت می‌کنند، باید گوش به زنگ نشانه‌های هشدار دهنده‌ای باشند که از بروز مشکلاتی در سلامت روانی فرد سالخورده خبر می‌دهند:

۱. مشاهده‌ی تغییراتی در وضع ظاهر یا لباس، یا بروز مشکلاتی در نگهداری از خانه یا حیاط خانه.
۲. سردرگمی، عدم موقعیت‌آگاهی، و بروز مشکلاتی در مورد تمرکز یا تصمیم‌گیری.
۳. افزایش یا کاهش اشتها؛ بروز تغییراتی در وزن.
۴. مشاهده‌ی افسردگی که بیش‌تر از دو هفته به طول بیانجامد.
۵. تجربه‌ی حس بی‌ارزش بودن، احساس گناه بی‌مورد، حس بیچارگی؛ فکر کردن به خودکشی.
۶. از دست دادن حافظه، به خصوص مشکلات حافظه‌ – به تازگی یا به صورت کوتاه مدت.
۷. بروز مشکلات جسمی که قابل توضیح نیستند: درد، یبوست، و غیره.
۸. کناره‌گیری از اجتماع: از دست دادن علاقه به چیزهایی که پیش‌تر لذت‌بخش بودند.
۹. بروز مشکل در مدیریت مسائل مالی و محاسبه‌ی اعداد و ارقام.
۱۰. بروز بی‌دلیل خستگی مفرط، کمبود انرژی، و تغییرات وضعیت خواب.

اقدامات درمانی

بنیاد بهداشت روانی سالمندان ایالات متحده اکیدا توصیه می‌کند، در صورت ابتلای یکی از عزیزان‌ سالخورده‌تان به هر یک از علائم فوق، بی‌درنگ اقدامات درمانی را آغاز کنید.

پزشکان و متخصصان مختلفی وجود دارند که می‌توانند در این خصوص به شما کمک کنند؛ از جمله پزشک خانوادگی‌تان که همیشه فرد مناسب و قابل اعتمادی برای شروع اقدامات درمانی به شمار می‌رود. هم‌چنین، می‌توانید با یک مشاور، متخصص روان‌درمانی سالمندان، یا یک روانشناس مشورت کنید. به هر حال، مهم‌ترین نکته در این میان، این است که هرگز دست روی دست نگذارید و وی را تنها رها نکنید.

با کمک افراد مراقبت کننده، سایر اعضای خانواده، دوستان، و متخصصان روان درمانی قادر خواهید بود بیماری روانی را از عزیزان سالخورده‌تان دور کنید و از این‌که آن‌ها مسیر زندگی را به سلامت طی می‌کنند، اطمینان حاصل کنید. هم‌چنین، توصیه می‌شود از ۱۸ فعالیت مناسب برای سلامت جسم و ذهن افراد مسن و سالمند آگاهی یابید تا بتوانید به سلامتی جسم و ذهن عزیزان‌تان کمک کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website