0
  • No products in the cart.
 

عجیب ترین بیماری ها و انواع آن

عجیب ترین بیماری ها

عجیب ترین بیماری ها و انواع آن

همه‌ی ما درباره‌ی سرماخوردگی‌های معمولی شنیده‌ایم، اما درباره‌ی عجیب ترین بیماری ها که هیچ کس از آن‌ها چیزی نشنیده است چطور؟ شوربختانه، تعدادی سندرم و بیماری نادر وجود دارد که امروزه آدم‌های خاصی را مبتلا کرده است. با علائمی از ضایعات پوستی گرفته تا ناهنجاری‌های صورت بدون هیچ علتی، و پزشکان در تکاپو برای درمان بسیاری از آن‌ها هستند. اما این بیماری‌های خوفناک کدامند؟ در اینجا ۲۵ عجیب ترین بیماری ها که علم قادر به توضیح آن‌ها نیست را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. سندرم لهجه‌ی خارجی

سندرم لهجه‌ی خارجی

سندرم لهجه‌ی خارجی یک اختلال نادر است که شخص به صورت ناگهانی الگوی گفتاری‌اش را تغییر می‌دهد و طوری به نظر می‌رسد که به یک لهجه‌ی متفاوت صحبت می‌کند. در حالی که دانشمندان این امر را به سکته یا ام‌اس ربط داده‌اند، در بعضی از موارد به هیچ وجه هیچ دلیل و ربط مشخصی برای وقوع آن وجود نداشته است.

 ۲. سندرم سوزش دهان

کسانی که در دهان، زبان، لثه‌ها، لب‌ها، و گونه‌هایشان درد سوزناک مزمن دارند ممکن است دچار سندرم سوزش دهان باشند. متاسفانه، هیچ علت مشخصی وجود ندارد، و بسیاری از پزشکان درباره‌ی نحوه‌ی درمان آن مطمئن نیستند.

۳. از خنده مردن

از خنده مردن

با آنکه ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «خنده بر هر درد بی درمان دواست»، در مواردی نادر، خندیدن می‌تواند به مرگ منجر شود. در طول تاریخ، بعضی از آدم‌ها بوده‌اند که آنقدر خندیده‌اند که خفه شده‌اند یا قلبشان از کار افتاده است.

۴. آلرژی به آب

آلرژی به آب

۷۰٪ کره‌ی زمین از آب درست شده‌ است، و بدن ما از تقریبا همین مقدار آب تشکیل شده است. بنابراین، برای کسانی که به آب حساسیت دارند، یا به آکواژنیک اورتیکاریا مبتلا هستند، جهان می‌تواند جای ویرانگری باشد. آدم‌هایی که به این آلرژی دچار می‌شوند در تمام پوست‌شان جوش‌های قرمزی را تجربه خواهند کرد.

۵. اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی

درحالی که پزشکان در رابطه با علت رخداد اسکیزوفرنی به نقطه نظراتی دست پیدا کرده‌اند (ژن‌ها، ویروس‌ها، و مشکلات هنگام تولد)، اما همچنان به حکمی قطعی دست پیدا نکرده‌اند. اسکیزوفرنی یک اختلال ذهنی شدید و مزمن است که بر نحوه‌ی تفکر، احساس، و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد.

۶. اختلال تحریک تناسلی مداوم

اختلال تحریک تناسلی مداوم

کسانی که دچار اختلال تحریک تناسلی مداوم هستند حتی وقتی دلیل خاصی وجود ندارد پیوسته و مرتب به لحاظ جنسی تحریک می‌شوند. این علائم می‌توانند ماه‌ها طول بکشند و می‌توانند به طور جدی بر زندگی روزمره‌ی افراد تاثیر بگذارند. در حالی که چندین علت می‌تواند برای PGAD وجود داشته باشد، پزشکان در یافتن یک علت مشخص دچار مشکل هستند که همین امر تشخیص این بیماری را دشوار می‌سازد.

۷. سندرم آلیس در سرزمین عجایب

سندرم آلیس در سرزمین عجایب یک بیماری شگفت‌انگیز است که شخص مبتلا به آن احساس می‌کند در فضای درون یک اتاق رشد می‌کند یا کوچکتر می‌شود. برخی دیگر معتقدند به جای خود شخص این اتاق است که رشد می‌کند یا آب می‌رود. پزشکان معتقدند علائم ترومای سر، سرع، یا میگرن در بزرگسالان محتمل‌ترین عواملی هستند که ممکن است سندرم آلیس در سرزمین عجایب را به بار بیاورند.

۸. سندرم موبیوس

سندرم موبیوس

سندرم موبیوس یک اختلال عصبی است که بر توانایی فرد جهت انجام حرکات صورت تاثیر می‌گذارد. آن‌ها قادر به خندیدن، اخم کردن، یا انجام حرکات جانبی چشم نیستند. پزشکان معتقدند که عوامل زیست محیطی و ژنتیکی نیز نقش ایفا می‌کنند اما در کل درباره‌ی آنچه باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود مطمئن نیستند.

۹. سندرم خونریزی گوساله

سندرم خونریزی گوساله

سندرم خونریزی گوساله یک بیماری نسبتا جدید در بریتانیا است. گوساله‌های مبتلا به این بیماری علائمی از یک تب بالا و خونریزی از پوست سالم‌شان از خود نشان می‌دهند. آن‌هایی که به این بیماری دچار می‌شوند تقریبا همیشه می‌میرند. دانشمندان فعالانه در حال تحقیق درمورد علت این بیماری هستند.

۱۰. سندرم دست بی‌قرار

سندرم دست بی‌قرار

سندرم دست بی‌قرار یک بیماری عجیب است که آدم‌های مبتلا درد، کرختی، مور مور، و احساس سوزش را تجربه می‌کنند که در طول شب بیشتر می‌شود. تمام مطالعات بر روی بیماران هیچ آسیبی به عظلات یا اعصاب را نشان نداده‌اند، که همین علت این بیماری را به یک چیز ناشناخته تبدیل می‌کند.

۱۱. بیماری پورفیری

بیماری پورفیری

این بیماری وقتی اتفاق می‌افتد که مواد معدنی طبیعی در بدن فرد پورفیرین بیش از حد تولید می‌کنند، بیماری پورفیری می‌تواند باعث مشکلات قابل توجهی در بدن شود مانند استقراغ، خارش، و سرع و همین طور علائم بسیار دیگر. اما بدتر از همه، این بیماری می‌تواند باعث شود شخص شدیدا به نور آفتاب حساس شود و پوستش به سختی آسیب ببیند. به خاطر این نشانه، برخی آن را «بیماری خون‌آشام» نامیده‌اند.

۱۲. سندرم مردان فرانسوی میِن که می پرند

سندرم مردان فرانسوی میِن که می پرند

وقتی کسی درب را با صدای بلند می‌بندد یا از پشت سر به شما سقلمه می‌زند، واکنش طبیعی آن است که کمی از جا بپرید. اما، در سندرم مردان فرانسوی مین که می‌پرند این واکنش به نحو شدیدی غیرطبیعی و بزرگنمایی شده است. گفته می‌شود این بیماری نادر باعث می‌شود آدم‌ها به عقب بپرند، به صورت وحشیانه دست‌هایشان را تکان بدهند، کلمات را مثل طوطی تکرار کنند، یا مرتبا با صدای بلند کلمات رکیک به کار ببرند. در حالی که علت ناشناخته و بیماری نادر است، پزشکان معتقدند که این احتمالا یک اختلال عصبی-روانپزشکی است.

۱۳. بیماری پوست آبی

بیماری پوست آبی

در بیماری بسیار نادر و به لحاظ ژنتیکی ارثی پوست آبی یا متهموگلوبینمی، شخص به صورت غیر طبیعی سطح متهموگلوبین بسیار بالایی دارد، مولکولی در سلول‌های قرمز خون که اکسیژن بدن را به هم می‌ریزد. به خاطر این سطوح بالا، پوست فرد کاملا آبی می‌شود. مشهورترین مورد خانواده‌ی فیوگیت بودند که از ۱۸۰۰ تا ۱۹۶۰ در تپه‌های کنتاکی زندگی می‌کردند.

۱۴. سندرم مرده متحرک

سندرم مرده متحرک

سندرم مرده‌ی متحرک که با نام سندرم کوتارد نیز شناخته می‌شود، وقتی اتفاق می‌افتد که شخص فکر می‌کند کاملا مرده است. بسیاری بر این باور هستند که فاقد هستی هستند و مغز و ارگان‌هایشان دیگر وجود ندارند.

۱۵. سرفه‌ی ناشناخته‌ی مزمن

سرفه‌ی ناشناخته‌ی مزمن

سرفه پاسخ عادی است که بدنمان برای صاف کردن سینه و بیرون راندن ذرات ناخواسته انجام می‌دهد. اما، بعد از هشت هفته، اگر همچنان بدون دلیل یا نشانه‌ای سرفه‌های ناخواسته داشته باشد، به آن سرفه‌ی ناشناخته‌‌ی مزمن می‌گویند.

۱۶. اورکایالجیای مزمن

اورکایالجیای مزمن

اورکایالجیای مزمن راه دیگری برای نامیدن درد بیضه‌ی مزمن است، وقتی که تمام علل دیگر کنار گذاشته شده‌اند و پزشکان مطمئن نیستند علت اصلی چیست. چون این بیماری غیررایج نیست، پزشکان در نحوه‌ی درمان یک بیماری بدون علت بر سر دوراهی قرار می‌گیرند.

۱۷. سندرم دست بیگانه

سندرم دست بیگانه

سندرم دست بیگانه، که سندرم دکتر استرنجلاو نیز نامیده می‌شود، یک پدیده‌ی نادر است که شخص کنترل خود را از دست می‌دهد، و برای خودش ذهنیتی جدا اختیار می‌کند. در یک مورد بخصوص، دست چپ یک زن بدون اطلاع او حرکت کرد به موها و صورتش ضربه زد به نحوی که انگار شخص دیگری داشت آن را کنترل می‌کرد.

۱۸. دانکن درماتوز

دانکن درماتوز

دانکن درماتوز، که همچنین ترا-فرما فورم درماتوز نیز نامیده می‌شود، ناراحتی است که در آن پوست آدم‌ها پلاک‌های لکه مانندی در سرتاسر بدنشان ایجاد می‌کند. چون این می‌تواند با سایر بیماری‌های اشتباه گرفته شود، بسیاری از بیماران ممکن است قبل از آنکه نهایتا بیماری در آن‌ها تشخیص داده شود درمان‌های غیرضروری بسیاری را انجام بدهند.

۱۹. حساسیت بالای الکترومغناطیسی

حساسیت بالای الکترومغناطیسی وقتی اتفاق می‌افتد که شخص مدعی می‌شود نسبت به تمام فعالیت‌های الکترومغناطیسی منطقه حساسیت دارد. علائم شامل واکنش‌های پوستی مانند قرمزی، مور مور، یا احساس سوزش می‌شوند. بیماران همچین ممکن است خستگی، گیجی، یا حالت تهوع را تجربه کنند. این یک بیماری بحث‌برانگیز است چون دانشمندان مطمئن نیستند که آیا ماهیت آن حقیقتا فیزیکی است یا روانشناختی.

۲۰. پُر انگشتی یا پلی‌داکتیلی

پُر انگشتی یا پلی‌داکتیلی

پر انگشتی وقتی است که شخص هنگام تولد دارای انگشت‌های اضافی باشد. اکثر این انگشت‌های اضافی صرفا بافت پوستی هستند اما مواردی از وجود استخوان و مفصل نیز در آن‌ها وجود دارد. به خاطر اینکه رشد این انگشت‌های اضافی پراکنده است، پزشکان از دلیل اصلی آن اطمینان ندارند.

۲۱. پرمویی

پرموییپرمویی، که به آن سندرم گرگینه نیز می‌گویند، وقتی است که شخص روی تمام بدنش مقدار غیر معمول و فوق‌العاده زیادی مو می‌روید. متاسفانه، گزینه‌های درمانی محدود هستند، اما عده‌ی بسیاری به برداشتن مو به کمک لیزر متمایل هستند.

۲۲. سندرم کرونکایت – کانادا

سندرم کرونکایت

سندرم کرونکایت کانادا بیماری نادری است با یک سری علائم شامل فقدان قدرت چشایی، پولیپ روده، ریزش مو، و مشکلات رشد ناخن. این بیماری معمولا در افراد ۵۹ سال به بالا رخ می‌دهد و هیچ دلیل یا مولفه‌ی ژنتیکی مشخصی برای آن وجود ندارد.

۲۳. بیماری هایلی هایلی

بیماری هایلی هایلی

بیماری هایلی هایلی، یک اختلال ژنتیکی نادر، خودش را به شکل تاول‌ها و فرسودگی‌هایی در زیر بغل، گردن، چین و چروک پوست، و آلت تناسلی نشان می‌دهد. در حالی که پزشکان می‌دانند این بیماری به لحاظ ژنتیکی به ارث می‌رسد، ماهیت محدود و تصادفی آن یافتن دلیل اصلی را مشکل می‌سازد.

۲۴. سندرم پری رومبرگ

سندرم پری رومبرگ

سندرم پری رومبرگ، که بین پنج تا پانزده سالگی شروع می‌شود، وقتی اتفاق می‌افتد که پوست و بافت‌های نرم صورت فرد رو به زوال و خرابی می‌گذارد. این بیماری همچنین با تشنج و درد شدید صورت همراه است.

۲۵. هرزه‌خواری

سندرم پری رومبرگ

هرزه خواری وقتی اتفاق می‌افتد که آدم‌ها مرتبا اقلام غیر غذایی مانند صابون، خاک، و یخ می‌خورند. در حالی که افراد دارای فقر آهن، اختلال وسواس فکری-عملی، یا اسکیزوفرنی دارند مرتبا دچار هرزه‌خواری می‌شوند، هیچ دلیل یا کنش‌یار اصلی مشخصی برای آن وجود ندارد. اکثر اوقات از شدتش کاسته می‌شود اما اگر درمان نشود، می‌تواند به ناراحتی‌ها و مشکلات جدی مانند مسمومیت با سرب منجر شود.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website