0
  • No products in the cart.
ارتباط موثر

مهارت ارتباط موثر

تکنیک‌های اجتماعی مهارت‌ های هستند که افراد برای ایجاد روابط، مصالحه‌ در مذاکرات، و ارتباط برقرار کردن با سایر آدم‌ها و همچنین درک نیازها و خواسته‌های اطرافیان‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند. وقتی شما مهارت ارتباط موثر بین فردی خوبی داشته باشید، آن وقت راحت‌تر با دیگران کار خواهید کرد و همچنین بازده کاری بالاتری نیز خواهید داشت. اگر پی برده‌اید که این مهارت‌های انسانی را کم دارید مقاله‌ی حاضر می‌تواند فهرستی از ۲۰ مهارت ارتباط موثر ، فعالیت و استراتژي ارتباط بین فردی را که برای موفقیت کامل نیاز دارید به شما معرفی کند.

 

مهارت ارتباط موثر

در ادامه، با ۲۰ مهارت، فعالیت و استراتژی ارتباط با دیگران اشاره می‌کنیم. تا انتهای این مقاله با سایت تدسا همراه باشید!

۱. توانایی ارتباط برقرار کردن با آدم‌های دیگر

وقتی توانایی ارتباط برقرار کردن با سایر آدم‌ها و مواضع و نگرش‌های آن‌ها را داشته باشید، در آنصورت در کسب و کار صاحب تکنیکی بسیار حیاتی هستید. با داشتن شخصیتی کاربلد و ماهر و مجموعه‌ای از تجربه‌ها، اغلب ارتباط برقرار کردن با اکثر آدم‌ها برای‌تان کار راحتی خواهد بود. گاهی توانایی ارتباط برقرار کردن با سایر آدم‌ها فقط حس تمایل به موافقت یا مخالفت با حفظ حرمت طرفین است. فقط بگذارید افراد دیگر بدانند که شما موضع و نقطه نظرشان را درک می‌کنید.

۲. صادق بودن

صداقت برای اعتماد سازی میان آدم‌ها از ضروریات است. وقتی که این مزیت (اعتماد) را از دست بدهید به دست آوردن دوباره‌ی آن ناممکن است. در واقع، صداقت پایه‌ی اصلی هر رابطه‌ای، به خصوص در کسب و کار، است.

۳. مهارت های ارتباطی

این اساسی ترین و پایه‌ای ترین مهارت آدم‌ها به حساب می‌آید چون شامل توانایی سازش با سایر آدم‌ها، و متقاعد کردن‌شان به شنیدن درباره‌ی ایده‌ّهای‌تان و … می‌شود. قدرت ادای کلام (تکلم) برای داشتن ارتباطی خوب ضروری است. مهارت ارتباط موثر تعیین می‌کند که دیگران شما را چگونه تصور می‌کنند، البته بعد از ظاهرتان. به راحتی می‌توانید شبیه یک میلیاردر به نظر برسید، اما اگر نتوانید برای ساخت جملات کافی و وافی کلمات را خوب به هم بچسبانید، امتیازهای اصلی و اساسی را از دست خواهید داد. ارتباط گیرندگان موثر و بانفوذ در درک اشتباهات سیستماتیک و اجتناب از آن‌ها یا اصلاح‌شان در وقت ضرورت بسیار دقیق عمل می‌کنند.

به عبارت دیگر، به موقع و دقیق ارتباط برقرار کنید. ارتباط قوی شامل بیان واضح خود، گوش کردن کامل و با دقت در ارتباطات کتبی یا پشت تلفن می‌شود. آنچه در ادامه می‌آید توصیه‌هایی برای شما هستند تا به وسیله‌ی آن‌ها مهارت ارتباط موثر بین فردی قوی را تمرین کنید.

توصیه های مهم ارتباط بین فردی

– تا آنجا که ممکن است شفاف صحبت کنید، به ویژه در جلسات کسب و کار. وقتی مختصر، روشن و سرراست صحبت کنید، و همچنین مثال‌ها یا توضیحات بیشتری نیز درباره‌ی احساسات‌تان بدهید، می‌توانید توجه شنونده را بیشتر به خود جلب کنید، می‌توانید ارتباط گیری ماهرانه خود را به آن‌ها نشان بدهید، و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید.

– به دقت گوش فرا دهید. چرا باید به دقت گوش کنید؟ ساده است، بسیاری از اختلاف ها درگیریهای روزانه می‌توانند ناشی از سوء تفاهم‌ها در ارتباطات باشند. گوش کردن با دقت و جدیت می‌تواند به رفع سوءتفاهم‌ها کمک کند. چون وقتی آدم‌ها صحبت می‌کنند، تمرکز کردن بر آوای صدا، کلمات و زبان بدنشان می‌تواند پیام‌های دقیق و درستی را انتقال دهد.

– در ارتباط‌های نوشتاری خوب قضاوت کنید. در واقع، در بعضی از ارتباطات نوشتاری حس شوخ طبعی همیشه در اولویت قرار نمی‌گیرد و این گاهی به صدمه زدن به احساسات افراد و سوء تفاهم منجر می‌شود. به علاوه، بدون یک متن یا لحن صدای خاص، کلمات در ارتباطات نوشتاری سرد به نظر خواهند رسید به ویژه در رابطه با موقعیت‌های احساسی.

۴. شکیبایی کردن با دیگران

اگر در تعامل با دیگران به قدر کافی صبور و شکیبا باشید و بتوانید در وضعیت‌های استرس‌زا ذهن خود را آرام نگه دارید، در آن صورت این ویژگی با مدیریت صحیح می‌تواند به دارایی ارزشمندی برای شما تبدیل شود. در محل کار، وقتی که رئیس برای مدیریت کردن یک وضعیت خاص تحت فشار است که در آن سایرین خونسردی معمول خود را از دست می‌دهند، وی موقع ارتقاء رتبه‌ی کارکنان کسانی را که دردسرساز بوده‌اند خوب به یاد خواهد آورد.

۵. توانایی درک و اعتماد به دیگران

درک کردن این موضوع که آدم‌ها تربیت و فرهنگ خانوادگی متفاوتی دارند بسیار مهم است. بنابراین، لازم است درک کنیم که ما با دیگران فرق داریم و نباید بر مبنای ظاهر و در یک نگاه سایرین را قضاوت کنیم. شما می‌توانید برای کارآمدی و بازدهی بیشتر در عین حال که با شخصی هم نظر نیستید اما همچنان به همکاری‌تان با او ادامه بدهید.

۶. دانستن چگونگی و زمان نشان دادن همدردی

به بیان ساده، یعنی شما می‌توانید و توانایی آن را دارید که خودتان را جای سایرین بگذارید. این کلید خلق رابطه‌ای دراز مدت با دیگران است، و بینش شما را نسبت به انگیزه‌ّای مردم افزایش می‌دهد و شما را قادر می‌سازد واکنش‌های افراد را پیش بینی کنید.

در واقع، همه چیز همیشه سیاه و سفید نیست، و به منظور حفظ اثربخشی روابط با دیگران، باید در مواقع مقتضی دلسوزی و قدردانی خود را نشان بدهید.

۷. مهارت‌های گوش کردن (شنیداری)

شنیدن حرف‌های کسی و گوش کردن دقیق به او دو چیز کاملا متفاوت هستند. اکثر آدم‌ها وقتی دیگران صحبت می‌کنند فقط می‌شنوند حتی پیش از آن که شخص گفته‌هایش را تمام کند در ذهن خود پاسخ را آماده می‌کنند. در واقع، گوش کردن فعالانه و با دقت ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد اما نتایج بهتری به بار خواهد آورد. یعنی بدون وقفه گوش بسپارید و روی فکر کردن و آماده‌کردن جواب قبل از پاسخ‌دهی فکر کنید. هرچند این کار نیازمند تمرین است، اما چیزی که در عوض به دست خواهید آورد پشیمان‌تان نخواهد کرد. با وجود این یادتان باشد که کار نیکو کردن از پر کردن است.

۸. علاقمندی صادقانه نشان دادن به دیگران

آدم‌ها به راست یا دروغ بودن اعمال شما واقف هستند. آن‌ها می‌دانند چه وقت واقعا علاقمندشان هستید. وقتی علاقمندی صادقانه نشان ندهید، در آن صورت تعامل فعلی‌تان ممکن است اثری بر عکس بر شخص مورد نظر بگذارد.

۹. تحمل

تحمل یعنی اینکه بتوانید شیوه‌ی عمل یا اعتقاداتی را که ممکن است با طرز اقدام و باورهای شما همخوانی نداشته باشند بپذیرید. هر یک از ما ویژگی ها و نقطه نظرات متفاوت و خاصی دارد. این که بتوانید در کنار آدم‌هایی کار کنید که روش‌های عمل و اعتقادات متفاوتی دارند خودش یک فرصت و مزیت است.

۱۰. مدیریت استرس

در زندگی مدرن، استرس بسیار رایج است و به نظر می‌رسد که ما هر روز باید با استرس دست و پنجه نرم کنیم. طیف وسیعی از چیزهایی وجود دارند که می‌توان برای رفع استرس از آن‌ها استفاده کرد، مانند تای چی، یوگا، مراقبه، و تمرین ورزش‌های تنفسی. خودتان سعی کنید بفهمید کدام یک برای شما بهتر جواب می‌دهد و وقتی استرس داشتید چه در زندگی چه در سر کار، از آن استفاده کنید.

۱۱. قضاوت خوب

قضاوت خوب مهارتی پایه ای در فهرست مهارت ها، فعالیت‌ها، و استراتژی های ارتباطی بین فردی محسوب می‌شود و مستقیما از گوش کردن، یاد گرفتن و مشاهده کردن جهان اطراف‌تان به دست می آید. این مهارت ارتباط موثر می‌تواند به آدم‌ها اجازه بدهد دوستان و روابط‌شان را خردمندانه انتخاب کنند، پاسخ‌ها و واکنش‌ها را مشخص کنند و تصمیمات عاقلانه بگیرند.

۱۲. ترغیب یا متقاعد کردن

توانایی ترغیب یا متقاعد کردن دیگران در کسب و کار و انجام کارها ضروری است. وقتی باید به دیگران ایده‌ها، محصولات، خدمات خود و یا هر چیز دیگری را بفروشید این فرصت خوبی برای حرفه‌ی شما محسوب می‌شود. فارغ از نیت‌تان، لازم است که بتوانید بحث‌های قوی و متقاعد کننده انجام دهید و به مخاطب توضیح بدهید که چرا ایده‌ها، یا محصولات شما «انتخاب درست» و بهترین گزینه هستند.

۱۳. مهارت ‌های مذاکره

در واقع، مهارت های مذاکره کردن در بحث‌های داخلی و خارجی مفید هستند. اینکه قادر باشید با سایر افراد مذاکره کنید، چه همکار، چه عامه‌ی مردم، یا برای معاملات کسب و کار – به – کسب و کار، می‌تواند مهارتی باشد که زندگی‌تان را نجات بدهد. به عنوان مثال، وقتی صحبت از مذاکره در شغل یابی می‌شود، مباحث مربوط به پیشنهادات شغلی و حقوقی به شدت تحت تاثیر مذاکره‌های جدی قرار می‌گیرند. از نظر خارجی، یا بیرونی، نیز فروشندگان و مشتریان اغلب به مذاکره نیاز دارند و شما وقتی در هر یک از این زمینه‌ها موفق باشید می‌توانید به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوید.

۱۴. حس شوخ طبعی

شرط می‌بندم اکثر ما از خندیدن لذت می‌بریم. این کار یک نوع خنثی کننده‌ی تنش و درگیری بسیار موثر است. اگر می‌توانید از حس شوخ طبعی استفاده کنید، پس می‌توانید کار و زندگی‌تان را به مسیر دلخواه‌تان هدایت کنید.

۱۵. کنترل خشم

این نیز یکی از مهارت‌های عالی و موثر آدم‌ها است که در محل کار واقعا ارزشمند است. بسیار حیاتی است که بدانید عصبانی شدن در محل کار ممکن است به مشکلات مختلفی منجر شود و اگر نتوانید این احساسات را به درستی کنترل کنید احتمالا باعث از دست دادن شغل‌تان خواهد شد. همچنین، ضروری است که بدانید چه نوع وضعیتی شما را عصبانی می‌کند تا از قبل بتوانید با احساسات منفی مقابله کنید. بهتر آن است که در محل کار دیگران را مورد خشم خود قرار ندهید چون این کار ممکن است باعث ترساندن دیگران و منجر به بالا گرفتن خشونت در محل کار شود.

وقتی فکر می‌کنید خشم دارد بر شما غلبه می‌کند، برای آرام شدن چند نفس عمیق بکشید و اگر کارساز نبود، فقط کافی است آن محل را ترک کنید. قبل از عصبانی شدن، باید روش‌های درستی را یاد بگیرید که به حفظ آرامش‌تان کمک می‌کنند. کنترل خشم، به ویژه کنترل خشم در محل کار یکی از مهارت های عالی آدم‌ها است که به شما کمک می کند افکار و احساسات‌تان را با آدم‌های دور و برتان به شیوه‌ای درست و معقولانه در میان بگذارید.

۱۶. حل اختلافات

این چیزی است که همراه با کنترل خشم به دست می‌آید و یکی از مهارت های خوبی است که آدم‌ها می‌توانند در سر کار یا زندگی روزمره از آن برخوردار شوند. حل اختلافات شامل شناخت از خود اختلاف و نحوه‌ی تاثیر آن بر شما و اطلاع از دلایل اهمیت این اختلاف برای شما می‌شود. وقتی می‌خواهید اختلافی را بر طرف کنید، باید به طرف مقابل احترام بگذارید و از او نیز درباره‌ی راه‌حل‌های درست برای حل اختلاف نظرخواهی کنید. این مهارت ارتباط موثر مهمی است که آدم‌ها در محل کار از آن برخوردار هستند چون معمولا در اکثر مشاغل اختلاف نظرها و درگیری‌هایی بر سر موضوعات خاصی رخ می‌دهد. این که بدانید چگونه با یک اختلاف برخورد کنید و به طرف‌های درگیر احترام بگذارید به شما در حفظ روابط خوبی که دارید کمک خواهد کرد.

۱۷. خود آگاهی درباره‌ی زبان بدن

هرچه بر نقش زبان بدن تاکید کنیم باز هم کم است، چون این مهارت اکثریت آنچه را آدم‌ها به دیگران انتقال می‌دهند تشکیل می‌دهد. حقیقت این است که حتی وقتی صحبت نمی‌کنیم با آدم‌ها تمام مدت در حال ارتباط برقرار کردن هستیم. بنابراین، مراقب ایما و اشارات، بیانات، لحن حرف زدن و ظاهرتان باشید چون ارتباط برقرار کردن ممکن است بسیار به شما کمک کند یا به آدم‌های اطراف‌تان آسیب بزند، و در حالت کلی برای حرفه وشغل‌تان مهم باشد.

۱۸. کمی بیشتر بنویسید و بنویسید

نوشتن می‌تواند به شما کمک کند با اعتماد به نفس و دقت بیشتری اعتقادات خود را ابراز کنید. این کار یک نوع آماده سازی است که باعث می‌شود سخنرانی‌های طبیعی داشته باشید. شما همچنین می‌توانید توانایی حفظ کنترل در ارتباطات را نیز در خود ایجاد کنید. یادتان باشد که ارتباط درونی اغلب مقدم بر ارتباط بین فردی است، با این حال تمرین کردن هنر نوشتن به شما کمک خواهد کرد مهارت ارتباط موثر بین فردی خود را نیز به طرز موثری افزایش دهید.

۱۹. سعی کنید روابط  هماهنگ و سازگار ایجاد کنید

اگر روابط شخصی یا کاری‌تان کوتاه مدت، غیر صمیمی یا سرد است، بهتر است بر کیفیت یک سری از روابط خاص تمرکز کنید تا بتوانید روابطی سالم و هماهنگ ایجاد کنید. راه‌های مختلفی برای تمرین و انجام این کار وجود دارد. در اینجا بعضی از راه‌های مختلف تمرینی را به شما ارائه می‌کنیم:

– خودتان را در موضع شخص مقابل قرار دهید که به شما اجازه می‌دهد مسائل را از منظری متفاوت نگاه کنید. وقتی بتوانید دیگران را درک کنید، از پرخاشگری‌تان کاسته خواهد شد و اتحاد و تفاهم بیشتری با هم پیدا خواهید کرد.

– سر کار، در منزل، یا در رویدادهای اجتماعی و گرد هم آیی‌ّهای جمعی، کمک کنید افراد احساس خودمانی بودن بکنند و از آن‌ها حمایت کنید. اما، از رفتارهایی که باعث می‌شود آن‌ها احساس بیگانگی یا غریبگی بکنند پرهیز کنید.

– منصف و عادل باشید. اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر در یک رابطه دست بگیر دارند تا دستِ بده، بهتر است یاد بگیرید فرد سخاوتمند تر باشید. به عنوان مثال، اگر دوستان‌تان اغلب با شما در رویدادهایی که دوست دارید همراه می‌شوند، شما نیز باید انصاف را رعایت کنید و با آن‌ها چنین رفتاری داشته باشید.

– صادق باشید. یادتان باشد که روابط در صورتی پایدار خواهند بود که آدم‌ها به یکدیگر اعتماد داشته باشند. بنابراین، اطمینان و تعهد را حفظ کنید تا بتوانید اعتماد سازی کنید و حتی شدت آن را افزایش دهید.

۲۰. کلاس بازیگری بروید

اگر شما از اهمیت مهارت ارتباط موثر بین فردی برای موفقیت در زندگی آگاه هستید، در رفتن به کلاس بازیگری تردید نکنید. در آنجا، می‌توانید مهارت‌های ارتباطی برنامه ریزی شده‌ای را یاد بگیرید که کنترل زبان و اعتماد به نفس‌تان را تقویت خواهد کرد.

یا به عنوان راهی دیگر، می‌توانید در یک کلاس سخنوری ثبت نام کنید؛ جایی که می توانید در آن پیوسته با دیگران ارتباط برقرار کنید، به نظاره بنشینید و ارتباط‌گران نافذ را زیر نظر بگیرید، تا هر موقع در وضعیتی مشابه قرار گرفتید بتوانید از تاثیرات مثبت و بلند مدت این مشاهدات استفاده ببرید.

شاید به نظر برسد که تمرکز بر همه ی مهارت‌های ارتباطی خوبی که در فوق به آن‌ها اشاره کردیم زمان بسیار زیادی از ما می‌گیرد. در نتیجه، بهتر است که از بین این ۲۰ مهارت ارتباط موثر ، فعالیت و استراتژی ارتباطی بین فردی یک یا دو مورد را انتخاب و با آن‌ها شروع کنید تا به عنوان مثال از فواید آن در محل کار بهره‌مند شوید. سعی نکنید یک شبه ره صد ساله را طی کنید و بهتر است عجول نباشید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website