0
  • No products in the cart.
 

مواد مغذی برای مو: ۶ ماده مغذی که کمبود آنها باعث ریزش مو می شود

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > مواد مغذی برای مو: ۶ ماده مغذی که کمبود آنها باعث ریزش مو می شود

مواد مغذی برای مو: ۶ ماده مغذی که کمبود آنها باعث ریزش مو می شود

ریزش مو هم مثل روز تولد و مالیات یکی از موقعیت های ثابت ما در زندگی است و باید بدانیم که بالا رفتن سن عامل هر نوع ریزش مویی نیست. درواقع، در برخی از موارد عادت های غذایی ما منجر به ریزش مو می شوند. در این مقاله به بررسی مواد مغذی برای مو و ۶ ماده مغذی که کمبود آنها باعث ریزش مو می شود می پردازیم .

ریزش موی طبیعی و غیرطبیعی

طبق اطلاعات ارائه شده از آکادمی درماتولوژی آمریکا، یک فرد معمولی روزانه تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد و این کاملا طبیعی است. با این وجود، تعداد تارهای موی ریخته شده و الگوی ریزش مو در بین افراد کاملا متفاوت است.

ژن های ما، وضعیت سلامت ما( از جمله عدم تعادل هورمونی و اختلالات سیستم ایمنی) می توانند ریزش موی ما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار بدهند. برای مثال، تقریبا 6.8 میلیون نفر از مردم آمریکا به بیماری آلوپسی مبتلا هستند یا به آن مبتلا خواهند شد. آلوپسی نوعی اختلال خودایمنی ژنتیکی در سیستم ایمنی است که به فولیکول های مو حمله می کند. ریزش موی کامل یا منطقه ای از نشانه های این بیماری است که به صورت چرخه هایی غیرقابل پیش بینی و تکرار شونده رخ می دهد.

تجویز برخی داروها از قبیل رقیق کننده های خون و برخی داروهای ضدافسردگی هم می تواند با ریزش مو در ارتباط باشد. ریزش موی شدید و غیردائمی که تلوژن افلوویوم نامیده می شود نیز به دلیل عواملی استرس زا از قبیل زایمان، جراحی یا کاهش وزن ناگهانی رخ می دهد. این نوع از ریزش مو هم مثل آلوپسی پدیده ای ناگهانی اما موقتی است.

مواد مغذی برای رشد مو

در موارد دیگر هم تغذیه نقشی قابل توجه در میزان ریزش مو بر عهده دارد. در ادامه به بررسی ۶ مورد از کمبود مواد مغذی و تاثیر مخرب آن ها در داشتن موهایی سالم و ضخیم می پردازیم.

۱. کالری

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که به امید کاهش وزن تعداد کالری های دریافتی روزانه خود را کاهش می دهند؟ اگر چنین است باید بدانید که با این کار تنها وزن خود را تحت تاثیر قرار نمی دهید بلکه در نهایت شاهد عوارضی در وضعیت سلامت خود خواهید بود.

بدن انسان برای برآورده کردن نیازهای روزانه خود به منبعی ثابت از کالری احتیاج دارد. تغییری ناگهانی در دریافت تعداد کالری ها بدن را مجبور می کند که برای نگهداری از اندام های حیاتی و زنده نگهدارنده ما خود را تنظیم کند. نتیجه این تغییر کاهش جریان خون و مواد مغذی به پوست سر خواهد بود. این تغییر به بروز تغییراتی در کیفیت مو یا افزایش ریزش مو در فرد منجر خواهد شد.

اگر هدف شما کاهش وزن است، بهتر است قبل از کم کردن تعداد کالری های دریافتی خود با یک کارشناس تغذیه شناخته شده مشورت کنید. کارشناس تغذیه به شما در تهیه یک برنامه غذایی کمک می کند و به این ترتیب شما را هدایت می کند تا بدون اینکه سلامت سایر بخش های بدن خود را در معرض خطر قرار بدهید به هدف کاهش وزن خود دست یابید.

مواد مغذی برای مو ۲: پروتئین

پروتئین و آمینواسیدها که به عنوان اجزای اصلی ساختار بدن انسان به شمار می روند برای داشتن بدنی سالم و بافت هایی قدرتمند که مو هم یکی از آن ها به شمار می رود، لازم و ضروری هستند.

مو از پروتئین و بویژه کراتین ساخته شده است. مصرف انواع گوناگونی از مواد غذایی سرشار از پروتئین از جمله تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت سفید، مغزها، دانه ها و غذاهای دریایی تعادل لازم در موها را به وجود می آورد.

۳. ویتامین های مورد نیاز

ویتامین های گوناگون و بویژه ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E تاثیری قابل توجه در سلامت مو و پوست سر دارند.

ویتامین C و ویتامین E هر دو آنتی اکسیدان هستند و از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به فولیکول های مو جلوگیری می کنند. بعلاوه ویتامین C به جذب آهن کمک می کند. طبق اطلاعات ارائه شده توسط سازمان بهداشت و سلامت ملی آمریکا، یک فرد بزرگسال متوسط روزانه به 15 میلی گرم ویتامین E و 75 تا 90 میلی گرم ویتامین C نیاز دارد.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D نیز با ریزش مو و پیشروی آلوپسی در ارتباط است. به این ترتیب ویتامین D نیز یک ماده مغذی لازم و ضروری برای سلامت و مراقبت از فولیکول های مو و رشد مو به شمار می رود. سازمان غذا و دارو اعلام می کند که هر فرد بزرگسال روزانه به 600 واحد بین المللی ویتامین D احتیاج دارد.

مواد مغذی برای مو ۴: آهن

آهن برای سلول های قرمز خون که وظیفه جابجا کردن اکسیژن در رگ های خونی را بر عهده دارند مفید است. در صورت عدم دریافت مقدار کافی از این ماده معدنی، اکسیژن کافی در جریان خود وجود نخواهد داشت و به همین ترتیب سرعت رشد مو کاهش و ریزش مو افزایش یافته و تارهای مو نازک تر می شوند.

از آنجایی که ساختار بدن به شکلی است که قادر به تولید آهن نیست، از این روی باید آن را از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل های مورد نیاز دریافت کنیم. یک مرد بزرگسال روزانه به حدود ۸ میلی گرم آهن و یک زن بزرگسال روزانه به ۱۸ میلی گرم آهن نیاز دارد.

گیاهخواران و افرادی که در موقعیت های پزشکی خاص از جمله خونریزی شدید قاعدگی، جراحی یا بیماری های گوارشی قرار دارند، در معرض خطر کمبود آهن هستند. اگر شما نیز در هریک از این گروه ها قرار دارید و به ریزش مو دچار شده اید، در خصوص دریافت مکمل آهن و تاثیرگذاری آن بر ریزش موی خود با پزشک مشورت کنید.

۵. بیوتین

اگرچه داده های کمی در خصوص ارتباط میان افزایش مصرف بیوتین و رشد مو در دسترس است اما بیوتین با تولید کراتین مرتبط است. به همین دلیل ویتامین B موجب قدرت بخشیدن و محکم تر کردن موهای شما می شود.

کمبود بیوتین در بدن منجر به نازک تر شدن بافت مو و ریزش مو می شود. توصیه می شود بزرگسالان روزانه در حدود ۳۰ میکروگرم بیوتین را دریافت کنند. این ویتامین در تمامی انواع مکمل های ساخته شده برای مو، پوست و ناخن وجود دارد.

در مواردی که عامل وراثت موجب ریزش مو در افراد می شود، مصرف مکمل بیوتین می تواند تاثیری قابل توجه بر روند ریزش مو داشته باشد. اگر شما هم در وضعیتی مرتبط با ریزش مو قرار دارید، بهتر است در خصوص دریافت مکمل بیوتین با پزشک خود مشورت کنید.

۶. زینک

ماده معدنی زینک یکی دیگر از مواد مغذی برای مو و مورد نیاز برای داشتن  موهایی سالم است. زینک در ایجاد عملکردی طبیعی در سلول های مو موثر است و به بدن کمک می کند تا پروتئین ها را ترکیب کند. در حقیقت، کمبود زینک به عنوان یکی از علل اصلی ریزش موی تلوژن افلوویوم شناخته می شود. کمبود زینک به ویژه در بین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید رواج دارد.

یک زن بزرگسال روزانه به 8 میلی گرم زینک نیاز دارد درحالیکه یک مرد بزرگسال روزانه به ۱۱ میلی گرم زینک نیاز دارد. افراد گیاهخوار، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به اختلالات گوارشی همگی در معرض خطر کمبود زینک قرار دارند.

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

اگر شما هم نگران هستید و تصور می کنید که ریزش موی غیرطبیعی دارید، بهتر است به پزشک متخصص پوست یا  پزشک عمومی مراجعه کنید.

بسیاری از مواردی که منجر به ریزش مو می شوند و همچنین مساله ریزش مو به خودی خود قابل درمان هستند. با این وجود مراجعه هر چه سریع تر به پزشک و در اولین فرصت تحت معاینه قرار گرفتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا تغییر الگوهای ریزش مو و رشد مو ماه ها به طول می انجامد.

بسیاری از روش های درمانی ریزش مو در ابتدا با یک معاینه فیزیکی دقیق و سنجیده آغاز می شود و آزمایش خون در مرحله بعد قرار می گیرد. آزمایش هایی مثل کم خونی، کمبود آهن، کمبود ویتامین D، ناهنجاری های تیروئید و آزمایش های مربوط به بیماری های خودایمنی از جمله آزمایش هایی است که برای ریشه یابی این مساله در افراد مبتلا به ریزش مو انجام می شود.

همچنین مراجعه به متخصص تغذیه حرفه ای و معتبر هم به شما کمک می کند تا ارتباط میان الگوهای غذایی و مشکل ریزش مو را ردیابی کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website