0
  • No products in the cart.
 

۱۳ دلیل اصلی خارش بدن +۳۹ درمان سریع و طبیعی خارش بدن

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > مجله ورزشی  > ۱۳ دلیل اصلی خارش بدن +۳۹ درمان سریع و طبیعی خارش بدن

۱۳ دلیل اصلی خارش بدن +۳۹ درمان سریع و طبیعی خارش بدن

خارش پوست در یک منطقه‌ی خاص و یا کل بدن می‌تواند آزاردهنده و خسته کننده باشد. خارش بدن می‌تواند از یک مور مور شدن خفیف تا خارش شدید ناگهانی متفاوت باشد. در اغلب موارد، احساس خارش در پوست با میزان استرس فرد بدتر می‌شود چرا که استرس، خارش را شدیدتر می‌کند. مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس، آلرژی، آفتاب‌ سوختگی، یا عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث ایجاد خارش پوستی در سراسر بدن شما شوند.

بسیاری از آدم‌ها می‌گویند در بدن خود احساس خارش دارند. انگار که چیزی روی پوست‌شان می‌خزد و یا احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن رو یا درست زیر سطح پوست‌شان دارند. ممکن است برای آرام شدن مدام وسوسه شوید و قسمتی که خارش دارد را بخارانید. با این حال، زمانی که که خارش غیرقابل کنترل می‌شود معمولا وارد یک چرخه‌ی خارش- خاراندن می‌شوید و احساس می‌کنید که نمی‌توانید خارش بدن را متوقف کنید.

در این مقاله من نگاهی خواهم داشت به علل خارش در سراسر بدن تا کمک‌تان کنم که از آن پیشگیری کنید. همچنین بسیاری از درمان‌های-خانگی و طبیعی مفید برای کمک به تسکین خارش و خلاص شدن از آن را در این نوشتار خواهید آموخت. قبل از هر چیزی اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به یکی از علل اصلی که باعث می‌شود خاریدن پوست شدید تر شود – استرس.

 

خارش بدن – علل و درمان‌ ها

در ادامه در دو بخش الف و ب به علل و درمان های خارش بدن یا پوست بدن پرداخته می شود. بخش الف به علل خارش بدن اختصاص دارد. در این بخش در کنار هر علت بعضا مختصری هم به درمان آن پراخته می شود. بخش ب کامل ترین فهرست درمان های خانگی و طبیعی و فوری خارش بدن را در اختیار می گذارد. این بخش درمان را صرف نظر از علت ها فهرست می کند.

بخش الف:   علل خارش بدن

در ادامه  ۱۳ دلیل خارش بدن و راه های درمان آن ها بحث می شود. ابتدا ۸ دلیل شایع و سپس ۴ دلیلی که شیوع کم تری دارند آورده می شود.

۱. اگزما

اگزما یک بیماری التهابی پوست است که باعث خارش، قرمزی و خشکی پوست می‌شود و می‌تواند روی هر منطقه‌ای از بدن تاثیر بگذارد. خارش بدن ناشی از اگزما ممکن است بسیار شدید باشد، و خاراندن پوست خارش‌دار می‌تواند به عفونت‌های پوستی ثانویه منجر شود. شکل‌های مختلف اگزما که باعث خارش پوست می‌شوند، عبارتند از:

*درماتیت آتوپیک
*درماتیت تماسی
*درماتیت تحریکی

درماتیت آتوپیک یک واکنش آلرژیک پوستی مزمن است که اغلب وراثتی است. درماتیت تماسی و تحریکی معمولا زمانی رخ می‌دهند که پوست با مواد شیمیایی یا موادی که باعث ایجاد راش‌های خارش‌دار روی پوست می‌شوند، تماس داشته باشد.

کالج امریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی برای جلوگیری از شیوع بیماری راش‌های خارش‌دار پوستی ناشی از اگزما، توصیه می‌کند که بکوشید هر ماده‌ای که باعث درماتیت می‌شود را شناسایی کنید. خوب است به یاد داشته باشید که علائم بلافاصله ظاهر نمی‌شوند و ممکن است ایجاد خارش یا التهاب روی پوست تا ۲ روز طول بکشد.

روغن نارگیل می‌تواند به تسکین خارش پوستی که توسط اگزما ایجاد می‌شود، کمک کند. روغن نارگیل حاوی خواص ضد التهاب، ضد قارچ، و ضد باکتری است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک ماده‌ی طبیعی عالی برای تسکین خارش بدن و التهاب پوست باشد. این‌ روغن می‌تواند به پیشگیری از ایجاد عفونت‌های ثانویه که ناشی از خاراندن پوست هستند کمک کند.‌

برای استفاده از روغن نارگیل جهت درمان خارش بدن ، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چند بار در روز و قبل از رفتن به رخت‌خواب کمی از روغن نارگیل را مستقیما روی پوستی که خارش ‌دارد بمالید.

شما همچنین می‌توانید از یک بانداژ روغن نارگیل برای تسکین اگزما در بدن‌تان استفاده کنید. به این شکل که باید کمی روغن نارگیل گرم کنید و یک پد پنبه‌ای را به آن آغشته کنید. پد را روی منطقه‌ی دارای اگزما بگذارید و به آرامی آن را با یک بانداژ ثابت نگه دارید. به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید تا التهاب و درد ناشی از اگزما تسکین بیابد.

شما همچنین می‌توانید آلوئه‌ورا و روغن نارگیل را مخلوط کنید و داروی خودتان را برای کمک به از بین بردن خارش پوست ناشی از اگزما بسازید.

 

۲. آلرژی

آلرژی‌ها دلیل شایعی برای خارش بدن یا پوست هستند، و قسمت‌های خارش‌دار ممکن است روی هر منطقه‌ای از بدن‌تان پدیدار شوند. بنا به گفته‌ی کلینیک مایو، آلرژی غذایی و واکنش‌های آلرژیک به حیوانات خانگی می‌تواند باعث ایجاد خارش بدن ، اگزما، کهیر (تکه‌های قرمز، خارش‌دار و برآمده روی پوست)، و خارش در دهان (ناشی از آلرژی غذایی) شوند. دکتر ملیسا سی. استاپلِر می‌گوید در برخی افراد، ورزش می‌تواند جرقه‌ی واکنش آلرژیک به مواد غذایی را بزند و باعث شود شما در سراسر بدن‌تان احساس خارش بدن داشته باشید.

بهترین راه برای جلوگیری از خارش بدن در اثر آلرژی این است که از هرچه باعث آلرژی می‌شود، پرهیز کنید. در مورد آلرژی‌های غذایی، مهم این است که برچسب‌های روی مواد غذایی را به دقت بخوانید. اگر آلرژی به حیوان خانگی باعث ایجاد خارش بدن می‌شود، تمیز نگه داشتن خانه با جاروبرقی و عوض کردن ملافه‌ها به طور منظم می‌تواند به جلوگیری از خاریدن بدن کمک کند.

آنتی هیستامین‌ها نیز می‌توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که، با توجه به مطالعه‌ی منتشر شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا، مصرف ۲ گرم ویتامین ث به طور روزانه می‌تواند به جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک کمک کند.

۳. کهیر

کهیر نیز می‌تواند باعث خارش بدن شود. این برآمدگی‌ها ممکن است در هر جای بدن پدیدار شود و باعث ایجاد خارش خفیف یا شدید شوند. آنها واکنش آلرژیک بدن هستند که در اثر تماس با یک عامل آلرژی‌زا به وجود می‌آیند.

دانشگاه مرکز پزشکی مریلند می‌گوید برخی از شایع‌ترین چیزهایی که باعث ایجاد کهیر و خارش بدن می‌شوند، عبارتند از:

-آلرژی به حیوان خانگی
-نیش حشرات
-مواد غذایی خاصی مانند صدف، تخم‌مرغ، شیر و آجیل
–گرده

با این حال، استرس شدید نیز می‌تواند باعث شود کهیر (که خارش زیادی روی پوست ایجاد می‌کند) بزنید.

روغن بابونه می‌تواند به خلاص شدن از شر خارشی که ناشی از کهیر است کمک کند چرا که پوست را آرام می‌کند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که روغن بابونه مانع آزاد شدن هیستامین می‌شود. برای ساختن ترکیب تسکین‌دهنده‌ی بابونه، ۵ قطره از روغن بابونه را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه‌ی توپی، این ترکیب را به کهیر بمالید تا احساس خارش و تورم در پوست‌تان کاهش بیابد.

 

۴. عفونت‌های قارچی کاندیدا ( خارش واژن)

عفونت قارچی کاندیدا می‌تواند یکی دیگر از علل خارش پوست باشد. عفونت‌های پوستی ناشی از مخمر کاندیدا می‌تواند باعث خارش، راش، پوسته پوسته شدن، و تورم شود. عفونت‌های کاندیدا (کاندیدیازیس) ممکن است در اثر سیستم ایمنی ضعیف، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، اضافه وزن و بارداری ایجاد شوند.

برای جلوگیری از عفونت‌های پوستی ناشی از رشد بیش از حد کاندیدا در بدن، مصرف پروبیوتیک‌ها توصیه می‌شود. این امر به ویژه زمانی درست است که شما مجبور باشید یک دوره آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. زیرا پروبیوتیک‌ها به حفظ تعادل سالم باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ در زمینه‌ی پروبیوتیک‌ها نشان داد که آنها به کاهش عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها و نیز ممانعت از رشد بیش از اندازه‌ی کاندیدا کمک می‌کنند.

مطالعات دیگر در مورد پروبیوتیک‌ها نشان می‌دهد که آنها می‌توانند به کاهش سطح استرس در آدم‌ها و بهبود عملکرد مغز کمک کنند.

یک راه بسیار عالی برای رهایی از خارشی که کاندیدا ایجاد می‌کند، استفاده از سرکه سیب طبیعی (ACV) است (سرکه سیبی که گرما ندیده، تصفیه نشده، پاستوریزه نشده و ۵% اسیدی است- م). ACV یک ترکیب موضعی موثر برای جلوگیری از خارش پوست و از بین بردن عفونت است. مقدار مساوی از سرکه سیب فرآوری نشده و طبیعی و آب را با هم ترکیب کنید. برای تسکین سریع، با استفاده از یک توپ پنبه، سرکه سیب را روی قسمت‌های خارش‌دار پوست بمالید.

شما همچنین می‌توانید یک یا دو فنجان سرکه سیب طبیعی را به وان آب گرم اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در آب بمانید. به این ترتیب خارش بدن تان درمان می‌شود. برای رسیدن به نتایج بهتر، چند قطره روغن درخت چای را با روغن گیاهی مخلوط کنید. روغن درخت چای نیز به کشتن عفونت‌های قارچی و تسکین مناطق خارش‌دار پوست کمک خواهد کرد.

سرکه سیب طبیعی همچنین می‌تواند به تسکین خارش پوست ناشی از اگزما و پسوریازیس کمک کند.

 

۵. پسوریازیس

پسوریازیس تکه‌های قرمز و ملتهب روی پوست است که می‌تواند خارش زیادی داشته و دردناک باشد. همچنین ممکن است قسمت‌هایی از پوست که خارش دارد با پوسته‌های نقره‌ای و شل پوشیده شود. پزشکان کلینیک مایو می‌گویند پسوریازیس یک واکنش ایمنی است و می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:

عفونت
آفتاب‌سوختگی
استرس
هوای سرد
سیگار کشیدن
مصرف زیاد الکل
برخی از داروها

برای جلوگیری از شیوع بیماری پسوریازیس باید سعی کنید رطوبت پوست را حفظ کنید تا خشک نشود. یکی از راه‌های طبیعی برای درمان پسوریازیس اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی یا استعمال آن به صورت موضعی است.

حمام بلغور جوی دوسر یک درمان تسکین‌دهنده برای کمک به تسکین خارش پوست در سراسر بدن‌تان است، و می‌تواند به درمان جوش‌های پسوریازیس کمک کند. بلغور جوی دوسر یک درمان موثر برای اگزماست، زیرا حاوی خواصی است که پوست ملتهب را تسکین می‌دهند و درمان می‌کنند.

برای این‌که با بلغور جوی دوسر برای از بین بردن هر نوع خارش پوستی حمام کنید، باید ۲ فنجان پودر بلغور جوی دوسر را در یک جفت جوراب شلواری کهنه بریزید. جوراب‌ها را زیر شیر آب حمام‌تان تعبیه کنید و وان را با آب ولرم پر کنید. جوی دوسر را هر از گاهی فشار دهید تا عصاره‌ی آن بیش‌تر خارج شود. سپس در وان استراحت کنید و اجازه دهید بلغور جو دوسر خاریدن بدن‌تان را از بین ببرد.

زردچوبه نیز می‌تواند به تسکین خارش بدن کمک کند. به این دلیل که، بر اساس تحقیقات، کورکومین (ترکیب مهمی در زردچوبه) ضد‌التهاب است و به سرکوب سلول‌های ایمنی که باعث پسوریازیس می‌شوند، کمک می‌کند.

استعمال زردچوبه برای درمان پسوریازیس احتمالا برای مناطق کوچک پوست عملی‌تر است. برای درست کردن خمیر زردچوبه جهت کاهش خارش پوست، باید کمی پودر زردچوبه و آب را مخلوط کنید و یک خمیر غلیظ آماده کنید. این خمیر را قبل از رفتن به رختخواب روی قسمت‌های دارای پسوریازیس بمالید و با گاز ببندید. صبح، خمیر زردچوبه را با آب گرم بشویید. دقت کنید که زردچوبه ممکن است ملافه را زرد کند (و همچنین پوست را)، پس لطفا با دقت گاز را روی موضع ببندید.

 

۶. ساس و کک

ساس و کک می‌توانند باعث خارش بدن ، سراسر بدن‌تان ، شوند- دقیقا یعنی از سر تا پا، بسته به جایی که نیش می‌زنند. برخی از افراد هیچ واکنشی به ساس نشان نمی‌دهند. با این حال، ساس می‌تواند در سراسر بدن بعضی‌ها واکنش‌های آلرژیک و خاریدن بیش از حد ایجاد کند. ساس و کک لزوما نشانه‌ای از کثیفی نیستند، اما می‌توانند در هر نقطه‌ای پدیدار شوند. با این حال، مقابله با هجوم ساس می‌تواند دشوار باشد.

شما می‌توانید خاریدن ناشی از ساس یا کک را با استفاده از روغن درخت چای درمان کنید. برای از بین بردن خاریدن تمام کاری که باید انجام بدهید این است که یک قطره از روغن را روی نیش بمالید. نباید روغن درخت چای به طور مستقیم روی مناطق بزرگ‌تری از پوست‌تان استفاده کنید. برای تسکین قسمت‌های بزرگ‌تری از پوست که خارش دارند می‌‌توانید ۲-۳ قطره روغن درخت چای به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کنید و این ترکیب را روی پوست آسیب‌دیده‌تان بمالید.

روغن درخت چای یک حشره کش و آفت‌کش طبیعی است و شما می‌توانید آن را مانند اسپری برای کشتن ساس استفاده کنید. می‌توانید ۲۰ قطره روغن درخت چای را به یک بطری اسپری پر از آب اضافه کنید. این ترکیب را به تمام قسمت‌های تخت‌تان که فکر می‌کنید ممکن است ساس‌ها در آن پنهان شده باشند، اسپری کنید.

۷. آفتاب‌ سوختگی

آفتاب سوختگی می‌تواند خارش غیرقابل کنترلی در سراسر بدن‌تان ایجاد کنند اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده باشید. علائم آفتاب سوختگی معمولا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید ظاهر می‌شود. علائم شناخته‌شده‌ی آفتاب سوختگی عبارتند از:

-پوست قرمز که می‌تواند دردناک و حساس باشد
-خاریدن و کنده شدن پوست بعد از چند روز
– احساس گرما در پوست زمانی که آن را لمس می‌کنید
-تورم و تاول
-سردرد و تب

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، مهم است که پوست‌تان را بپوشانید و همیشه ضد آفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ روی قسمت‌هایی که در معرض نور هستند، بزنید. همچین توصیه می‌شود که از قرار گرفتن در نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر یعنی زمانی که نور خورشید قوی‌تر از هر زمانی است، اجتناب کنید. اگر خارش وحشتناکی در اثر آفتاب سوختگی دارید می‌توانید با استفاده از ژل آلوئه‌وا کمی تسکین بیابید. خواص آلوئه‌ورا به متوقف کردن خارش پوست، کاهش التهاب و درمان پوست سوخته و آسیب دیده کمک می‌کند. ساده‌ترین راه برای استفاده از آلوئه‌ورا جهت تسکین خارش پوست آفتاب سوخته استعمال ژل آلوئه‌ورای ۱۰۰% به طور مستقیم در مناطق دچار خارش بدن است.

شما همچنین می‌توانید با بلغور جوی دوسر استحمام کنید تا خارش‌تان تسکین بیابد اگر در تمام بدن‌تان احساس خارش دارید.

 

۸. خارش کل بدن در زمان بارداری

خارش بدن هنگام بارداری می‌تواند نشانه‌ای از کلستاز بارداری باشد: یک بیماری کبدی شایع که تنها در دوران بارداری اتفاق می‌افتد.

کلینیک مایو می‌گوید خاریدن در دوران بارداری فقط می‌تواند روی دست و پا تاثیر بگذارد، اما برخی از زنان در تمام بدن‌شان احساس خاریدن دارند. خاریدن معمولا در سه ماهه‌ی سوم شروع می‌شود و ممکن است تا تا موعد زایمان‌تان به‌تدریج بدتر شود. خارش باید در مدت چند روز بعد از زایمان تمام شود.

پزشکان فکر می‌کنند که دلایل داشتن خارش شدید پوستی در دوران بارداری با هورمون‌هایی که کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مرتبط هستند. کلستاز بارداری می‌تواند یک بیماری وراثتی باشد.

اگر در دوران بارداری متوجه خاریدن شدیدی شدید، حتما با پزشک‌تان درباره‌ی آن مشورت کنید. به این دلیل که کلستاز بارداری ممکن است روی کودک تاثیر بگذارد و می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

رهایی از خارش بدن در دوران بارداری با داروهای خانگی دشوار است. شما می‌توانید حمام بلغور جوی دوسر با آب گرم را امتحان کنید تا خاریدن کل بدن‌تان را تسکین بدهید.

یا، از کیسه‌ی یخ در منطقه‌ای که خارش دارد استفاده کنید، این روش نیز می‌تواند موقتاخاریدن را تسکین بدهد.

دلایل ایجاد خارش در کل بدن که چندان شایع نیستند

دلایل دیگری برای خارش بدن وجود دارند که کم‌تر شایع هستند:

۹. سرطان

موسسه‌ی خیریه‌ی تحقیقات سرطان می‌گوید برخی از تومورهای سرطانی می‌توانند باعث خاریدن سراسر بدن بشوند.

پزشکان فکر می‌کنند این مشکل می‌تواند واکنش بدن به تومور باشد و خارش باید بعد از درمان بیماری از بین برود.

 

۱۰. مشکلات تیروئید

با توجه به خدمات بهداشت ملی در انگلستان، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز می‌تواند باعث خاریدن پوست شود.

۱۱. بیماری‌های کلیوی

بیماری مزمن کلیه می‌تواند باعث روی دادن خارش بدن ناشی از اوره بیش از حد در خون شود. پوستی که خارش دارد معمولا روی نیمه‌ی بالایی بدن است.

افرادی که تحت درمان همودیالیز هستند معمولا خارش اورمیک دارند: خاریدن مزمنی که با بیماری کلیوی مرتبط است.

۱۲. بیماری کبد

دکتر آدام هاسنی در وب‌گاه ام‌دی می‌گوید یکی از نشانه‌های سیروز کبدی خارش است.

این نوع خاریدن معمولا با زردی پوست، خستگی، کاهش وزن، درد شکم، و عفونت‌های مکرر همراه است.

۱۳. خارش پوست و استرس – اتصال

استرس می‌تواند بر شدت خارش پوست بیفزاید و باعث شود که پوست مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس، آکنه، کهیر، و انواع دیگری از راش (ضایعات پوستی) شود.

دکتر دبرا جالیمن در وب‌گاه وب‌ام‌دی (WebMD) می‌گوید استرس باعث می‌شود پوست حساس‌تر و واکنشی‌تر شود. همین می‌تواند چرخه‌ای از استرس و مشکلات پوستی ایجاد کند زیرا فرد کم‌کم در مورد ظاهر خود نگران می‌شود، و پس از آن مدام بر میزان استرس او اضافه می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که یک ارتباط مستقیم بین مشکل خارش پوست و استرس وجود دارد. متخصص پوست، دکتر ریچارد دی. گرنشتین، تحقیقاتی روی ارتباط بین سیستم عصبی و اختلالات التهابی پوست انجام داد. تحقیقات او نشان داد که استرس، منتج به آزاد شدن مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی پوست می‌شود، و این بر چگونگی واکنش بدن به عملکردهای مهم تاثیر می‌گذارد. این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به التهاب پوست شوند.

یک مطالعه از دانشگاه تمپل نشان داد دانش‌آموزانی که تحت استرس بودند از خارش پوست در سراسر بدن‌شان، قسمت‌های دارای خارش و پوسته پوسته شده روی کف سر و راش خارش‌دار دست‌های‌شان رنج می‌برند.

یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از خارش پوست در هر قسمت از بدن‌تان این است که یاد بگیرید چگونه استرس را بهتر مدیریت کنید. کاهش سطح استرس همچنین باعث می‌شود که درمان‌های طبیعی برای تسکین خارش پوست موثرتر عمل کنند.

درمان‌های طبیعی بسیار موثری برای استرس و اضطراب وجود دارند، از جمله روغن‌های عصاره‌ای، که شما می‌توانید برای جلوگیری از اثرات مخرب استرس از آنها استفاده کنید.

بخش ب:  درمان های خارش بدن

در این در ذیل ۵ روش یا شاید بهتر است بگویم مقوله با … درمان خارش بدن آشنا خواهید شد.

روش ۱: خلاص شدن آنی و فوری

۱. دوش آب سرد بگیرید یا با آب سرد حمام کنید

دانشمندان هنوز درباره‌ی مکانیسم دقیق فرایند خارش مطمئن نیستند، اما این امکان وجود دارد که خارش را با استفاده از یک «ضد-محرک» (مانند خاراندن) فرو نشاند. برای تسکین خارش پوست می‌توان به سادگی از آب سرد استفاده کرد.

– دوش آب سرد بگیرید یا با آب سرد حمام کنید. از آنجایی که سرما بسیار موثر است، دوش آب سرد گرفتن و این که اجازه دهید آب خنک به ناحیه‌ی مبتلا به خارش برسد می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر حمام کردن را ترجیح می‌دهید، تا آنجا که می‌توانید در یک وان پر از آب سرد دراز بکشید.

– همچنین می‌توانید مقداری روغن معطر به آب وان اضافه کنید چرا که به تسکین پوست و متوقف ساختن حساسیت نسبت به آب حمام کمک می‌کند. ۲-۳ قطره روغن معطر به آب سرد حمام اضافه کنید.

– بابونه تسکین دهنده و ضد التهابی است.

– کندر می‌تواند پوست گر گرفته را تسکین دهد.

– اسطوخودوس می‌تواند به رفع استرس و کاهش خارش کمک کند.

– روغن گل همیشه بهار می‌تواند با افزایش رطوبت پوست‌تان خارش را کاهش دهد.

– از استفاده‌ی این روغن‌ها خودداری کنید چون پوست را تحریک می‌کنند: برگ‌تاج، دارچین، میخک، سنبل هندی، زیره سبز، علف لیمو، به‌لیمو، پونه‌ی کوهی، گل جعفری، و آویشن.

۲. یک کمپرس سرد درست کنید

یک حوله یا پارچه را در آب سرد خیس کنید و بعد آن را روی ناحیه ای از پوست‌تان که می‌خارد قرار دهید تا تسکین پیدا کند. این کار را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید. این تسکین به خاطر آن اتفاق می‌افتد که پارچه‌ی خیس پوست تحریک شده را نرم (آرام) می‌سازد و به برداشتن پوست مرده‌ی آن ناحیه کمک می‌کند.

– همچنین می‌توانید از بسته‌های یخ یا کیسه‌های یخ زده‌ی نخود و لوبیا بر روی ناحیه‌ی دچار خارش استفاده کنید، هرچند این‌ها را باید قبل از گذاشتن روی پوست در یک حوله یا پارچه پیچید. اقلام یخی را بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه – و نه بیشتر – روی آن بگذارید.

– استفاده از آب داغ یا کمپرس گرم می‌تواند حساسیت پوست را بدتر کند.

۳. حمام جوش شیرین(محلول بی‌کربنات بخیسانید)

مواد لازم: ۱ فنجان جوش شیرین – یک وان آب حمام

دستورالعمل: یک فنجان جوش شیرین را به آب حمام خود اضافه کنید و بگذارید در آن حل شود. خودتان را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این آب بخیسانید و بعد پوست‌تان را خشک کنید. می‌توانید این کار را روزی یک بار انجام بدهید.

علت کارساز بودن: جوش شیرین یکی از بهترین درمان‌ها برای رهایی از مشکل خارش بدن است. این ماده حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب و خارش پوست‌تان کمک می‌کند. ماهیت قلیایی جوش شیرین همچنین به عنوان یک خنثی کننده‌ی اسید طبیعی عمل می‌کند، که می‌تواند به تسکین پوست کمک کند.

۴. سرکه سیب برای درمان خارش بدن

مواد لازم: ۲ فنجان سرکه‌ی سیب – یک وان آب حمام

دستورالعمل: دو فنجان سرکه سیب را به آب حمام‌تان اضافه کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودتان را در آن بخیسانید. با حوله‌ پوست‌تان را خشک کنید. برای رهایی از خارش‌ها به صورت موضعی، می‌توانی یک قاشق سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب رقیق کنید و آن را با استفاده از پنبه روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش بمالید. شما باید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

علت کارساز بودن: سرکه‌ی سیب حاوی آنزیم‌های خاصی است که می‌تواند به بازیابی تعادل pH پوست کمک کند. خواص ضد التهابی آن علائم خارش بدن را کاهش می‌دهد در حالی که خواص ضد میکروبی آن از عفونت جلوگیری می‌کند.

۵. حمام با بلغور جو دو سر

مواد لازم: ۲ فنجان بلغور جو دو سر – یک وان آب حمام

دستورالعمل: دو فنجان بلغور جو دو سر را به آب وان حمام‌تان اضافه کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خودتان را در این آب بخیسانید. به آرامی کمی از بلغورها را روی قسمت‌هایی که دچار خارش هستند بسابید. باید این کار را روزی یک بار انجام بدهید.

علت کارساز بودن: بلغور جو دو سر اثرات آرام بخشی دارد که می‌تواند به تسکین خارش پوست کمک کند. این اثرات به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آن است.

۶. روغن نارگیل

مواد لازم: روغن نارگیل (به مقدار لازم)

دستورالعمل: بعد از حمام کردن با آب ولرم، خودتان را خشک کنید و روغن نارگیل را روی ناحیه‌ای از بدن که دچار خارش شده است بمالید. اگر هر جایی احساس خارش کردید، ماساژ دادن کل بدن با این روغن هم ایده‌ی بدی نیست. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

علت کارساز بودن: روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب زنجیره‌ی متوسط است که دارای خواص آنتی هیستامینی و ضد التهابی هستند که به تسکین خارش کمک می‌کنند. این روغن همچنین به شدت مرطوب کننده است و می‌تواند به مبارزه با علل اصلی خارش-خشکی پوست کمک کند.

۷. ریحان مقدس

مواد لازم: ۶-۸ برگ ریحان مقدس (تولسی)

دستورالعمل: چند عدد برگ ریحان را آسیاب (خرد) کنید و خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش بگذارید. یا اینکه می‌توانید به آرامی برگ‌ها را مستقیما روی پوست‌تان بکشید. یا کمی چای (دمنوش) ریحان دم کنید و آن را با استفاده از گلوله‌های پنبه روی کل بدن‌تان بمالید. می‌توانید این کار را هر روز انجام دهید تا خارش‌تان به سرعت بر طرف شود.

علت کارساز بودن: ریحان منبعی غنی از اوژنول، تیمول، و کافور است که با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند.

۸. روغن دانه‌ی کنجد

مواد لازم: روغن کنجد (به میزان لازم)

دستورالعمل: بعد از دوش گرفتن کمی روغن کنجد را بردارید و آن را روی ناحیه‌ای که می‌خارد بمالید. می‌توانید با این روغن کل بدن‌تان را نیز ماساژ بدهید. هر روز یا یک روز در میان این درمان را تکرار کنید.

علت کارساز بودن: روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان است و از این رو برای پوست‌تان بسیار خوب است. همچنین به خاطر داشتن خواص التهاب کاهی معروف است که همین می‌تواند ثابت کند برای تسکین قرمزی و خارش پوست کاملا مفید است.

۹. نعناع

مواد لازم: یک مشت برگ نعناع – ۵۰۰ میلی لیتر آب – گلوله‌های پنبه

دستورالعمل: یک مشت برگ نعناع را در ۵۰۰ میلی لیتر آب بریزید و آن را در یک قابلمه بجوشانید. روی این محلول را بپوشانید و بگذارید خنک شود. وقتی محلول خنک شد، آن را صاف کنید و گلوله‌های پنبه را داخل آن بزنید. بعد آن را روی تمام نواحی دچار خارش بمالید. شما می‌توانید برای رهایی سریع از خارش پوست این کار را ۱ یا ۲ بار در روز انجام دهید.

علت کارساز بودن: یکی از عناصر اصلی موجود در برگ‌های نعناع منتول است. منتول خواص ضد التهابی و بی‌حس کننده دارد، که در رهایی بخشیدن پوست از خارش و التهاب معجزه می‌کند.

۱۰. لیمو

مواد لازم: ۱ یا ۲ عدد لیمو – پدهای پنبه‌ای

دستورالعمل: آب یک یا دو عدد لیمو را بگیرید. یک پد پنبه‌ای را در عصاره‌ی لیمو فرو کنید و آن را روی ناحیه‌ای که می خارد بگذارید. اجازه بدهید خشک شود. آن را با آب بشویید. اگر پوست‌تان حساس است، آب لیمو را قبل از استفاده با آب رقیق کنید. باید دو بار در روز این عمل را تکرار کنید تا شاهد نتایج اثربخش آن باشید.

علت کارساز بودن: لیمو غنی از اسید سیتریک و آستیک است، که خواص ضد التهابی، ضد حساسیت، و ضد درد دارند و به درمان خارش و التهاب پوست کمک می‌کنند.

۱۱. تخم شنبلیله

مواد لازم: ۱-۲ فنجان تخم شنبلیله

دستورالعمل: تخم شنبلیله‌ها را به مدت یک ساعت در آب بخیسانید. تخم شنبلیله‌های خیس شده را با کمی آب آسیاب کنید تا خمیر غلیظی از آن به دست بیاید. این خمیر را روی کل بدنتان بمالید. در صورتی که خارش موضعی است، آن را فقط روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش بدن بمالید. اجازه بدهید خمیر خشک شود، بعد می‌توانید آن را با آب بشویید. باید این درمان را حداقل سه بار در هفته تکرار کنید.

علت کارساز بودن: تخم شنبلیله حاوی خواص ضد التهابی است که می‌تواند خارش و التهاب را حدود بسیار زیادی کاهش دهد. آن‌ها همچنین اثر ضد میکروبی بی‌نظیری دارند که به تسکین راش‌ها و از بین بردن عفونت‌های پوستی که ممکن است باعث خارش پوست‌تان شده باشند کمک می‌کند.

۱۲. روغن بادام

مواد لازم: روغن بادام (به میزان لازم)

دستورالعمل: کمی روغن بادام بردارید و بعد از دوش گرفتن روی کل بدن‌تان (یا قسمت‌ّهایی که می‌خارد) بمالید. می‌توانید این کار را هر روز انجام بدهید.

علت کارساز بودن: روغن بادام پوست را هیدراته نگه می‌دارد و همچنین به کاهش علائم خارش پوست کمک می‌کند. این به خاطر آن است که خواص ضد التهابی و ضد خارشی دارد که می‌تواند سرعت درمان خارش و التهاب پوست را افزایش دهد.

۱۳. عسل

مواد لازم: عسل (به میزان لازم)

دستورالعمل: کمی عسل بردارید و آن را به آرامی گرم کنید. این عسل گرم شده را مستقیما روی ناحیه‌ای که می‌خارد بمالید. بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و بعد آن را با آب بشویید. باید این کار را ۱ تا ۲ بار در روز انجام بدهید.

علت کارساز بودن: عسل حاوی خواص روان کننده‌ی طبیعی است که از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند. این، به نوبه‌ی خود، به کاهش خارش کمک می‌کند. عسل همچنین حاوی خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که به کاهش علائم خارش و جلوگیری از عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

۱۴. کمپرس سرد

مواد لازم: یک بسته یخ

دستورالعمل: یک بسته یخ را بردارید و آن را به مدت چند دقیقه روی قسمتی که به خارش دچار شده است بگذارید. این کار را بر روی تمام نواحی از بدن‌تان که می‌خارند تکرار کنید. شما می‌توانید این درمان را هر روز انجام بدهید تا پوست‌تان به سرعت از خارش خلاص شود.

علت کارساز بودن: دمای سرد و خاصیت ضد التهابی بسته‌ی یخ به آرام‌سازی خارش پوست کمک می‌کند.

۱۵. آلوورا

مواد لازم: ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

دستورالعمل: دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را مستقیما روی قسمتی که می‌خارد بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند، بعد می‌توانید آن را با آب بشویید. باید این کار را یک بار در روز انجام بدهید.

علت کارساز بودن: آلوئه ورا به خاطر خواص شفابخش و تسکین دهنده‌ی طبیعی‌اش به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این به خاطر آن است که این گیاه حاوی خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. ژل آلوئه ورا همچنین منبع عظیمی از ویتامین E است و از این رو می‌تواند به پیشگیری از خشک شدن و خارش پوست‌تان کمک کند.

۱۶. روغن زیتون

مواد لازم: روغن زیتون (به میزان لازم)

دستورالعمل: بعد از دوش گرفتن کمی روغن زیتون را کف دستان خود بریزید و آن را روی تمام نواحی مبتلا به خارش بمالید. باید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا رطوبت را در پوست خود حفظ کنید.

علت کارساز بودن: روغن زیتون، به لطف پلی‌فنول‌هایی که دارد، منبع بی‌نظیر آنتی اکسیدان‌ها است. این پلی‌فنول‌ها حاوی خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند خارش را کاهش بدهند. این روغن همچنین یکی از بهترین روغن‌های هیدراته کننده است و از این رو می‌تواند از خشک شدن و خارش پوست‌تان جلوگیری کند.

۱۷. روغن‌های معطر یا عطری

الف. روغن نعناع فلفی

مواد لازم: ۲-۳ قطره روغن نعناع فلفلی – ۱ قاشق غذاخوری از یک روغن حامل (روغن نارگیل یا زیتون)

دستورالعمل: روغن نعناع فلفلی را با یک نوع روغن حامل مخلوط کنید. آن را روی نواحی مبتلا به خارش بمالید. این کار را ۱ تا ۲ بار در روز انجام بدهید.

علت کارساز بودن: روغن نعناع فلفلی حاوی متول است که به خاطر خواص ضد التهابی و ضد درد معروف است، و برای رهایی از خارش بدن و التهاب پوست درمانی مناسب به حساب می‌آید.

ب. روغن درخت چای

مواد لازم: ۲-۳ قطره روغن درخت چای – ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل (روغن زیتون یا نارگیل)

دستورالعمل: سه قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری از یک روغن حامل اضافه و آن را مخلوط کنید. این مخلوط را مستقیما روی قسمتی از پوست‌تان که می‌خارد بگذارید و اجازه بدهید جذب شود. باید این کار را حداقل یک بار در روز انجام بدهید.

علت کارساز بودن: روغن درخت چای روغن معطری است که به طور گسترده از آن برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. خواص بی‌حس کنندگی، ضد میکروبی، و ضد التهابی روغن درخت چای آن را به درمان مناسبی برای جوش، زگیل، کورک، و حتی خارش و راش پوست تبدیل می‌کند.

۱۸. سیر

مواد لازم: ۲-۳ حبه سیر – ۱ یا ۲ فنجان روغن زیتون

دستورالعمل: چند حبه سیر را در یک قابلمه ریز ریز کنید و با یک دوم فنجان روغن زیتون مخلوط و گرم کنید. آن را بیش از حد گرم نکنید. بگذارید روغن و سیر یک شب با هم دم بکشند. صبح روز بعد، این روغن را روی تمام نواحی مبتلا به خارش بمالید. اجازه بدهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب بشویید. باید این عمل را یک بار در روز انجام بدهید.

علت کارساز بودن: سیر، به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، برای درمان بیماری‌های پوستی و سلامتی مختلف من جمله خارش پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده‌ی موضعی از سیر خارش پوست را تسکین می‌دهد. به علاوه، وجود روغن زیتون هیدراته ماندن پوست‌تان را تضمین می‌کند، در نتیجه از خشکی و خارش بیشتر جلوگیری می‌کند.

۱۹. ویتامین‌ها

علاوه بر درمان‌های موضعی، می توانید به استفاده از ویتامین‌هایی که به کاهش علائم خارش معروف هستند نیز فکر کنید. ویتامین‌های A، C، و E می‌توانند به درمان و همچنین پیشگیری از خارش پوست کمک کنند.

ویتامین A پوست شما را سالم نگه می‌دارد و با بهبود تولید و رشد سلول‌های پوستی آن را تغذیه می‌کند. ویتامین C مسئول تولید کلاژن است، پروتئینی که برای درمان پوست شما مفید است. ویتامین C و E نیز خواص آنتی اکسیدانی از خود بروز می‌دهند که می‌تواند پوست‌تان را از آسیب‌های جدی در امان نگه دارد.

از این رو، مهم است که مصرف این ویتامین‌ها را افزایش دهید تا به درمان خارش پوست کمک کنید. شما می‌توانید مکمل‌های این ویتامین‌ها را بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید یا مصرف خوراکی‌های سرشار از این سه ویتامین را مانند تخم مرغ، پنیر، شیر، مرکبات، سبزیجات سبز برگ‌دار، و آجیل افزایش دهید.

درمان‌های فوق بی‌شک در تسکین خارش پوست عملکرد خوبی خواهند داشت. اگر ناراحتی پوستی یا راشی دارید که باعث خارش شده است چند توصیه وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها از آن جلوگیری و اجتناب کنید.

۲۰. چریش

مواد لازم: برگ‌های چریش (به میزان لازم) – یک وان آب حمام

دستورالعمل: یک دسته از برگ‌های چریش را در آب داغ در حال بخار بگذارید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. وقتی آب ولرم شد، با آن حمام کنید. می‌توانید این کار را یک روز در میان تکرار کنید.

علت کارساز بودن: چریش، یکی دیگر از گیاهانی است که به مبارزه با خارش پوست کمک می‌کند. این گیاه عامل ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی است که آن را قادر می‌سازد با خارش بدن مقابله کند.

روش ۲: آبرسانی و لایه برداری

۱. بدن خود را هیدراته نگه دارید (آبرسانی کنید)

رایج ترین علت خارش پوست خشکی پوست است. هرچه بیشتر آب بنوشید، آب بیشتری به پوست‌تان جذب می‌شود. توصیه می‌شود دست کم شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید.

– اگر خیلی فعال هستید یا زیاد عرق می‌کنید، لازم است آب بیشتری بنوشید.

۲. بیشتر از یک بار در روز دوش نگیرید

از آب ولرم یا خنک استفاده کنید و مطمئن شوید کل بدن‌تان بعد از هر بار دوش گرفتن خیس و مرطوب می‌شود. بیش از ۳۰ دقیقه زیر دوش یا داخل وان نمانید.

– بسیاری از آدم‌ها خبر ندارند اما دوش گرفتن یا استحمام در واقع پوست را خشک می‌کند، بالاخص اگر از صابون‌های صبر یا غلیظ استفاده کنید از هر صابونی که حاوی رنگ، عطر یا الکل است پرهیز کنید.

– آب ولرم توصیه می‌شود چرا که آب بیش از حد داغ می‌تواند با زدودن چربی‌های محافظ که به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کنند، به پوست آسیب بزند.

۳. از کرم مرطوب کننده‌ی با کیفیت برای پوست‌‌تان استفاده کنید

تا آنجا که ممکن است مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که مواد شیمیایی کمتری داشته باشد. با انجام این کار، تماس پوست را با مواد شیمیایی که ممکن است حساسیت زا باشند یا ممکن است خارش را بدتر کنند کاهش می‌دهید.

– از محصولاتی که حاوی الکل یا رایحه هستند پرهیز کنید. الکل می‌تواند پوست‌تان را خشک کند و مشکل خارش‌تان را بدتر کند. رایحه‌ها نیز که اغلب در الکل حل می‌شوند می‌توانند همین زیان را داشته باشند.

– ژله پترولیوم بدون رایحه است و می‌تواند اغلب در حفظ رطوبت پوست خوب عمل کند.

– مطالعات انجام شده نشان می دهند که کرم‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش اگزما، ناراحتی که باعث بدتر شدن خارش پوست می‌شود، کمک کنند.

۴. از مرطوب کننده‌های خانگی (دست ساز) استفاده کنید

شما خودتان هم می‌توانید کرم مرطوب کننده درست کنید. هر یک از مرطوب کننده‌های خانگی زیر را که دوست دارید به صورت، بدن، و دست‌های خود بمالید. بگذارید مرطوب کننده به مدت چند دقیقه پوست‌تان را خیس کند و بعد کرم اضافی را پاک کنید.

– مرطوب کننده‌ی کرم-آووکادو-عسل – ۳ قاشق غذاخوری کرم غلیظ و تازه، یک چهارم یک آووکادوی تازه و ۱ قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا نرم شود.

– مرطوب کننده‌ی کره‌ی شیا (شی باتر) – ۱۱۳ گرم کره‌ی شیا را در دمای اتاق بگذارید و با استفاده از یک قاشق له کنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون به آن اضافه کنید. ۸-۱۰ قطره روغن اسطوخودوس سا هر رایحه‌ی دیگری که ترجیح می‌دهید به آن اضافه کنید. با استفاده از یک همزن برقی، این مواد را به مدت ۲ تا ۴ دقیقه با سرعت زیاد یا تا زمانی که کرم مانند می‌شود با هم مخلوط کنید. آن را در یک شیشه‌ی دربسته بریزید و در محیط سرد و خشک نگهداری کنید.

– روغن نارگیل نیز برای بهبود توانایی حفظ رطوبت پوست مفید است. آن را مستقیما روی پوست دچار حساسیت یا خارش شده‌ی خود بمالید.

۵. (با احتیاط) لایه برداری کنید

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که برای ارزیابی پوست‌تان قبل از لایه برداری به یک متخصص پوست مراجعه کنید چون هر نوع لایه برداری برای هر نوع پوستی خوب نیست. لایه‌برداری بسیار نادرست، خشن، یا شدید در واقع می‌تواند به پوست‌تان آسیب بزند، و امکان دارد التهاب و خارش را افزایش دهد و هر ناراحتی پوستی که از قبل داشته‌اید را بدتر کند.

– برس کشیدن را امتحان کنید. این یک روش درمانی چینی سنتی است که نشان داده شده است می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را بردارد و به افزایش جریان خون کمک کند. از یک برس زبر طبیعی استفاده کنید که دسته‌ای بند داشته باشد. برای نواحی بزرگتری مانند تنه و پشت‌تان از یک حرکت دایره‌ای طولانی مدت استفاده کنید. بعد دوش بگیرید و خوتان را خشک کنید، سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید. روی پوستی که ترک دارد برس نکشید.

– از یک پارچه‌ی لایه‌بردار استفاده کنید. این پارچه‌ها اکثرا از فیبرهای ترکیبی بافته شده مانند نایلون درست شده‌اند، اما بعضی از فیبرهای طبیعی مانند ابریشم یا کتان نیز موجود است. از این وسیله به آرامی روی کل بدن خود استفاده کنید؛ آن‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلف موجود هستند. بعد از استفاده، دوش بگیرید و خودتان را خشک کنید، سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

– هرگز پوست‌تان را محکم نسابید. این کار عملا باعث حساسیت و خارش بیشتر خواهد شد. در عوض از حرکات و لمس‌ کردن‌های ملایم استفاده کنید.

روش ۳: اعمال تغییرات در سبک زندگی

۱. از خاراندن خود بپرهیزید

هرچند گفتنش از انجام دادن آن آسان‌تر است، اما تا حد ممکن از خاراندن خود بپرهیزید. خاراندن می‌تواند با آزادسازی موادی چون هیستامین‌ها و سایر سیتوکین‌ها که خارش را افزایش و گسترش می‌دهند باعث بدتر شدن اوضاع شود. به علاوه، عمل خاراندن باعث می‌شود مغز پیام شیمیایی از خود صادر کند که خارش را بدتر کند. همچنین، اگر به خاطر خاراندن پوست ترک بردارد، می‌تواند عفونی شود، که این امر باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری در آن ناحیه خواهد شد. نهایتا، خارش بلند مدت بدن می‌تواند ساختار پوست را تغییر دهد و به زخمی شدن، تغییر ضخامت، و تغییر رنگ پوست شود.

– اگر هر ناحیه‌ای از بدن‌تان شروع به خارش کرد، یکی از درمان‌های سریع فوق را استفاده کنید تا «به صورت موضعی» خارش آن قسمت درمان شود.

– ناخن‌های‌تان را کوتاه نگه دارید و اگر بیشتر شب‌ها دچار خارش می‌شود، سعی کنید در رختخواب دستکش به دست کنید که در صورت احساس نیاز به خاراندن به خودتان آسیب نزنید.

۲. از مواد شوینده‌ی قوی و شدید استفاده نکنید

فقط از شوینده‌های بدون رایحه استفاده کنید؛ بعضی از برندها حتی برای پوست‌های حساس نیز شوینده‌هایی را طراحی کرده‌اند، به علاوه، سعی کنید تمام لباس‌های‌تان را یک دور بیشتر بشویید تا مطمئن شوید تمام آثار مواد شوینده از روی آن‌ها پاک شده است.

– همچنین، ممکن است بد نباشد که به استفاده از محصولات نظافتی بهداشتی تمام طبیعی یا ارگانیک که حداقل مواد شیمیایی را در خود دارند فکر کنید.

۳. لباس‌های گشاد درست شده از نخ طبیعی بپوشید

به عنوان مثال، سعی کنید تا حد امکان لباس‌های ۱۰۰٪ کتان بپوشید، به خصوص به عنوان زیرپوش. کتان نخ طبیعی ضد آلرژی است و بدون مواد شیمایی افزودنی است، در نتیجه احتمال واکنش‌های پوستی بد و حساسیت را کاهش می‌دهد.

– کتان و پنبه به پوست شما اجازه می‌دهند نفس بکشد، و باعث تبخیر عرق می‌شود و هوا را به داخل راه می‌دهد. به عنوان یک مزیت دیگر باید بگوییم که شستن پارچه‌های کتانی، خشک کردن، و نگهداری آن‌ها از بسیاری از پارچه‌های دیگر آسان‌تر است.

– سایر پارچه‌های ساخته شده از نخ‌های طبیعی شامل کنف، ابریشم، و مخمل می‌شوند. مواظب استفاد از لباس‌های پشمی باشید، چون بسیاری از آدم‌ها می‌گویند که این نوع پوشش به جای تسکین پوست، باعث ناراحتی آن می‌شود.

۴. از استفاده‌ی محصولات مراقبت شخصی دارای بو اجتناب کنید

از استفاده‌ی عطرها، صابون‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، و هر محصول مراقبت و زیبایی دارای رایحه و مواد شیمیایی افزودنی اجتناب کنید. در بسیاری از آدم‌ها، این محصولات باعث تحریک پوست و بدتر شدن علائم خارش بدن می‌شود.

– از صابون‌های ملایم درست شده از گلیسیرین گیاهی استفاده کنید – این‌ها می‌توانند در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند. این صابون‌ها حساسیت زا نیستند و باعث خشکی پوست نمی‌شوند.

– همیشه مطمئن شوید که صابون را کاملا از بدن خود شسته‌اید و بعد از استفاده‌ی صابون از مرطوب کننده استفاده کنید.

۵. از رطوبت ساز استفاده کنید

رطوبت ساز به شما کمک می‌کند مطمئن شوید هوا بیش از حد خشک نیست، چون خشکی هوا می‌تواند پوست شما را خشک کند و باعث خارش شود.

– اگر رطوبت ساز ندارید، برای خریدن آن عجله نکنید. می‌توانید در منزل یک رطوبت‌ ساز دستی درست کنید! کاسه‌های آب داغ را در جای جای خانه و دور از دسترس بچه‌ها بگذارید. بخار برخاسته از این کاسه‌ها هوای خانه را مرطوب خواهد کرد.

– رطوبت‌ساز‌تان را چک کنید، چه رطوبت ساز واقعی چه دست ساز. مطمئن شوید که همیشه پر از آب است.

– به طور مرتب مطابق دفترچه‌ی راهنمای آن رطوبت‌ساز را تمیز کنید. محیط مرطوب، در صورت پاکسازی و تمیز نشدن، باعث رشد باکتری‌ها، و کپک‌ها می‌شود.

۶. مکمل مصرف کنید و/یا رژیم غذایی خود را کامل کنید

قبل از آن که هر چیزی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید حتمن با پزشک‌تان مشورت کنید. در حالی که مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی، و اکثر مکمل‌ها در صورت استفاده مطابق دستورالعمل توصیه شده عموما بی‌خطر است، مکمل‌هایی هستند که می‌توانند باعث عوارض جانبی بشوند، بخصوص اگر داروهای دیگری هم مصرف بکنید. موارد زیر می‌توانند مکمل‌های خوبی باشند که می‌توانید آن‌ها را به صورت قرص مصرف کنید یا به رژیم غذایی‌تان بیفزایید.

– پلی‌فنول‌های (فلاونوئیدهای) گیاهی. فلاونوئيدهایی مانند کوئرستین و روتین آنتی هیستامین‌هایی طبیعی هستند و به محافظت از آسیب دیدگی دی‌ان‌ای کمک می‌کنند. دوز مرسوم استفاده از کوئرستین ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم و روتین ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی‌گرم است.

– ویتامین A. ویتامین A برای داشتن پوستی سالم لازم است و در سیب‌زمینی شیرین، جگر گاو، اسفناج، ماهی، شیر، تخم مرغ، و هویج به وفور یافت می‌شود. اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید ویتامین A مورد نیاز بدن‌تان را با مصرف موارد فوق تامین کنید می‌توانید از مکمل‌های قرصی آن نیز استفاده کنید.

– ویتامین B. ویتامین‌های B نیز برای سلامتی پوست مفید هستند. راحت‌تر از همه آن است که ب کمپلکس مصرف کنید که حاوی تمام ویتامین‌های B است، اما می‌توانید ویتامین ب مورد نیاز بدن‌تان را از طریق مصرف نخود، ماهی، و گوشت مرغ نیز به دست بیاورید.

– اسیدهای چرب امگا۳. اسیدهای چرب امگا ۳ به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کنند و التهاب را نیز کاهش می‌دهند. مکمل‌های امگا۳ و ویتامین‌ها را می‌توانید از هر داروخانه‌ای تهیه‌ کنید. سبزی‌های برگ‌دار، آجیل، و ماهی‌های چرب (سالمون و خال‌مخالی) منابع بی‌نظیر اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

۷. از استرس خود بکاهید

استرس به خاطر اثرش بر هورمون‌های ما، می تواند خارش را بدتر کنید پس بهتر است به فکر استفاده از فنون مدیریت استرس مختلف باشیم من جمله مراقبه، یوگا، و ورزش کردن.

روش ۴: استفاده از محلول‌های ضد خارش برای نیش حشرات

۱. از لوسیون کالامین استفاده کنید

لوسیون کالامین حاوی اکسید روی ، نوعی اکسید آهن، اکسید فریک و /یا کربنات روی است. از این لوسیون چندین دهه به عنوان رفع کننده‌ی خارش‌هایی استفاده شده است که علت‌های مختلفی داشته‌اند من جمله، پیچک سمی، بلوط سمی، سماق سمی، آفتاب سوختگی، نیش حشرات. همچنین می‌توان از آن برای جلوگیری از عفونت‌های پوستی که از خارش شدید ناشی می‌شوند نیز استفاده کرد.

– لوسیون کالامین را می‌توانید با قیمتی ارزان از داروخانه‌ها تهیه کنید.

۲. ضماد بلغور جو دو سر درست کنید

ضماد ماده‌ای نرم و مرطوب است که معمولا از داروهای گیاهی له شده و سایر مواد گیاهی یا آرد تهیه می‌شود. ضماد را معمولا مستقیما روی بدن استعمال می‌کنند و معمولا با یک تکه پارچه آن را روی زخم یا محل آسیب دیده‌ی بدن قرار می‌دهند. ۱ فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی را داخل قهوه‌ ساز یا مخلوط کن بریزید و آن را به پودری زبر تبدیل کنید. به اندازه‌ی کافی آب به آن اضافه کنید تا یک خمیر غلیظ از آن به دست بیاید و آن را روی خارش ایجاد شده به خاطر پیچک سمی، بلوط سمی، یا سماق سمی، آفتای سوختگی یا هر نوع نیش و گزیدگی حشرات قرار دهید. بگذارید تا زمانی که راحت هستید روی آن بماند و بعد با آب گرم ضماد را بشویید.

– همچنین می‌توانید آن ناحیه را با یک تکه پارچه‌ی کتان بپوشانید و آن را با یک باند کشی بپیچید یا از نوارچسب پزشکی برای نگه داشتن آن استفاده کنید.

– می‌توانید بلغور جو دو سر را بدون آسیاب کردن استفاده کنید، اما پخش کردن آن به صورت یکدست کمی سخت تر می‌شود.

۳. ضماد جوش شیرین درست کنید

حدود یک دوم پیمانه جوش شیرین را با مقدار کافی آب گرم مخلوط کنید تا از آن خمیر غلیظی به دست بیاید سپس آن را روی راش ناشی از پیچک سمی، بلوط سمی، یا سماق سمی، آفتاب سوختگی یا نیش و گزیدگی هر نوع حشره‌ای قرار بدهید. بگذارید تا زمانی که احساس راحتی می‌کنید به همان حالت بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید.

– همچنین می‌توانید آن ناحیه را با یک تکه پارچه‌ی کتان بپوشانید و آن را با یک باند کشی بپیچید یا از نوارچسب پزشکی برای نگه داشتن آن استفاده کنید.

۵. درک کردن و پی بردن به علت خارش پوست

۱. علت خارش پوست را پیدا کنید

عصب‌های خاصی وجود دارند که اطلاعات مربوط به احساسات بدنی مختلف (مانند خارش) را به مغز منتقل می‌کنند. وقتی این عصب‌ها تحریک می‌شوند، پیام‌رسان‌های شیمیایی مختلفی به نام سیتوکین ترشح می‌کنند که عصب‌های نزدیک را فعال می‌سازند. هیستامین یک نمونه سیتوکین است که مسئول خارش در واکنش‌های آلرژیک است. وقتی عصب‌های بیشتر و بیشتری تحریک شوند، پیام‌ها مغز را بمباران می‌کنند، و مغز با صدور فرمان خاراندن واکنش نشان می‌دهد.

– خارش، می‌تواند همراه با و در نتیجه‌ی قرمز شدگی، ضربه، و سایر انواع راش‌های پوستی باشد. در سایر موارد، هیچ تغییری در پوست وجود ندارد.

۲. علت خارش پوست را مشخص کنید

خارش‌ها می‌توانند علت‌های مختلفی داشته باشند که از نیش خفیف و موقتی حشرات تا ناراحتی‌های پوستی خاص (مثل اگزما یا پسوریازیس) و بیماری‌های پزشکی حاد مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی را در بر می‌گیرند. دلایل اصلی خارش پوست عبارتند از:

– خشکی پوست:  یکی از رایج‌ترین علل خارش پوست که می‌تواند به خاطر عوامل زیست محیطی یا مقدار آب ناکافی باشد.

– ناراحتی‌های پوستی: اگزما و پسوریازیس ناراحتی‌های پوستی رایجی هستند که عموما با خارش، قرمزی و تحریک پوست، ورم و تاول همراه هستند. آفتاب سوختگی نیز می‌تواند خارش ایجاد کند.

– عفونت‌های ویروسی و قارچی: عفونت‌هایی مانند آبله مرغان، سرخک، زونا، و کهیرهای واژن و مقعد می‌توانند باعث احساس بسیار شدید خارش بدن بشوند.

– انگل‌ها: شپشک ناحیه‌ی شرمگاهی و سر آلودگی‌هایی هستند که توسط حشرات بدون بالی به نام شپش ایجاد می‌شوند.

– بیماری‌ها: بیماری‌های کبدی اغلب با خارش‌های متوسط تا شدید همراه هستند. سایر بیماری‌هایی که باعث خارش پوست می‌شوند اختلالات خونی خاص (مثلا فقر آهن)، سرطان (لوسمی و لمفوم) و بیماری تیروئید هستند.

– واکنش‌های آلرژیک: واکنش‌های آلرژیک به نیش حشرات، گرده‌ی گل‌ها، مواد سمی گیاهان، مواد آرایشی، محصولات شخصی، و خوراکی‌ها که می‌توانند خارش ملایم تا شدید ایجاد کنند. راش‌های ایجاد شده توسط تماس درماتیت نیز می‌تواند بسیار خارش آور باشد.

– واکنش بد به داروها: واکنش‌های پوستی از ملایم تا شدید عوارض جانبی نسبتا رایج مصرف بعضی از داروهای خاص مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، عامل ‌های ضد قارچ و بعضی از مسکن‌ها هستند.

– اختلالات عصبی: ناراحتی‌هایی مانند دیابت و ام‌اس بر عصب‌ّها تاثیر می‌‌گذارند و می‌توانند احساس خارش ایجاد کنند.

– بارداری: خارش بدن اغلب یکی از عوارض جانبی بارداری است. نواحی که می‌خارند معمولا شکم، سینه‌ها، ران‌ها و بازوها هستند.

۳. علائم‌تان را ارزیابی کنید

این مهم است تعیین کنید که آیا فقط از خشکی پوست رنج می‌برید یا ناراحتی پوستی دیگری را تجربه می‌کنید، مثلا کهیر یا راش، که ممکن است به واکنش‌های آلرژیک یا سایر بیماری‌های پزشکی مربوط باشد. خشکی پوست از همه بیشتر روی پاها، شکم، بازوها، و ران‌ها رایج است و از مشخصه‌های آن پوسته پوسته شدن، خارش و ترک برداشتن پوست است. توصیه می‌شود که اگر هر علامت یا نشانه‌ای روی پوست‌تان دیدید که نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی‌تر از خشکی پوست معمولی بود، من جمله راش‌ها یا کهیرهای بی سابقه و طولانی مدت، به پزشک مراجعه و با وی مشورت کنید.

– از مشخصه‌های راش‌ها باد کردن پوست، عوض شدن رنگ آن، پوسته پوسته شدن و تاول زدن است. راش‌های رایج شامل پیچک سمی، راش گرما زدگی، کهیر و اگزما می‌شوند. راش‌های غیر عفونی را عموما می‌توان با کرم‌های هیدروکورتیزون بدون نسخه‌ی پزشک درمان کرد، در حالی که آنتی هیستامین‌ّهای خوراکی نیز می‌توانند به تسکین خارش شما کمک کنند. با وجود این، اگر راش جدید و غیر قابل توجیهی را تجربه می‌کنید، تبی یا راشی برای بیش از چند روز طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

– از مشخصه‌های کهیر ورم‌ها یا نقطه‌های صورتی یا قرمز رنگ نسبتا برجسته روی پوست است که می‌توانند جدا از هم یا در یک گروه کنار هم باشند. کهیر معمولا نشانه‌ی یک واکنش آلرژیک به خوراکی، داروی خاص، نیش حشرات، گرده‌ی گل، و است. سایر علت‌های کهیر شامل عفونت‌های قارچی و باکتریایی، استرس، تماس با مواد شیمیایی، و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما، سرما، یا آب هستند. اگر فکر می‌کنید پای واکنش آلرژیک در میان است، پزشک می‌تواند آزمایش آلرژی از شما بگیرد و داروی لازم (معمولا یک نوع آنتی هیستامین) را تجویز کند.

– اگر کهیر دارید و نمی‌توانید نفس بکشید، باید کمک اورژانسی بگیرید چون این می‌تواند نشانه‌ی واکنش آلرژيک بسیار شدید باشد.

۴. به پزشک مراجعه کنید

اگر خارش بدن گسترش پیدا کرد، هیچ دلیل مشخصی نداشت و/یا ظرف ۲-۳ روز بعد از شروع امتحان کردن درمان‌های مختلف فوق تسکین پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید تا علت خارش بدن شما را تشخیص بدهند و بهترین دوره‌ی درمانی را برای شما مشخص کند.

– اگر کهیر و / یا راش شما به مدت طولانی ادامه پیدا کرد حتما با پزشک مشورت کنید.

– تشخیص پزشکی همیشه به دلیل اصلی بستگی دارد که معمولا از طریق معاینه‌ی جسمی، یک سابقه‌ی پزشکی دقیق و کامل، و انواعی از آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های آزمایشگاهی معین می‌شود. در بعضی از موارد، یک نمونه‌ی پوست کوچک ممکن است در یک عمل نمونه‌برداری (از بافت) و با مشاهده زیر میکروسکوپ بررسی شود. اکثر موارد خارش پوست به خاطر آن هستند که حداقل یک بخش از پوست دچار خشکی شده است و حتی تعیین علت اصلی ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website