0
  • No products in the cart.
 

نرخ کلیک یا CTR و نحوه ی افزایش آن

نرخ کلیک یا CTR و نحوه ی افزایش آن

نرخ کلیک یا CTR و نحوه ی افزایش آن

CTR مخفف کلمات Click Through Rate است که معادل فارسی نرخ کلیک میباشد. اما نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه محاسبه میشود؟ تعداد دفعه هایی که کاربران در اینترنت چیزی را جستجو می کنند و سایت ما جزء نتایج جستجو ظاهر میشود، بعنوان عددی که نسبت کلیک بر حسب آن سنجیده میشود در نظر گرفته میشود. یعنی اینکه در ازای تعداد دفعاتی که سایت تدسا در نتایج جستجو ظاهر شده است، چند بار کاربران روی سایت تدسا کلیک کرده ند. این تعریف بسیار اهمیت دارد و اگر آنرا درست متوجه شویم، میتوانیم تعداد زیادی از اشتباهات را در تهیه صفحات سایت اصلاح کنیم. مثلا تصور کنید که یک سایت آموزش وردپرس، یک مقاله با عنوان آموزش افزونه های ووکامرس ایجاد کرده است …در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

نرخ کلیک یا CTR
نرخ کلیک یا CTR

اگر به این مقاله کلمه کلیدی آموزش وردپرس در نظر گرفته شده باشد. احتمالا گوگل برای این کلمه کلیدی به این سایت جایگاهی در نتایج جستجو خواهد داد، اما با توجه به اینکه احتمالا در این سایت هزاران صفحه دیگر با این کلمه کلیدی وجود دارند و امکان آنکه تمام این صفحات بتوانند با کلمه کلیدی آموزش وردپرس در صفحه نخست گوگل باشند وجود ندارد. این صفحه زمان جستجوی کاربران برای آموزش وردپرس نرخ کلیک بسیار پایینی بدست می آورد. صرف بودن در نتایج گوگل از اهیمت برخوردار نیست. باید برای سیاست های سئو خود برنامه ریزی کنید. صرف بودن در نتایج جستجو مثل آن است که ما در یک راسته مغازه ای تهیه کنیم، ولی قادر به فروش کالا و خدمات خود در آن راسته نباشیم. مثلا در راسته طلافروشان یک فروشگاه ابزار و یراق ایجاد کنیم، بازار طلافروشان میزان معاملات بالا و پر سودی دارد اما کالای ما مناسب این بازار نیست. پس بجای اینکه انرژی خود را بر روی رتبه گرفتن تعداد صفحات بیشتری از سایت با یک کلمه کلیدی با مخاطب بالا صرف کنید. برای صفحه اصلی سایت خود بر روی کلمات کلیدی پر مخاطب تمرکز کرده و برای هر کدام از صفحات سایت خود یک کلمه کلیدی منحصر به فرد و مرتبط با آن صفحه در نظر بگیرید. این تکنیک باعث افزایش نرخ کلیک و دیده شدن سایت شما و افزایش فروش محصولات سایت خواهد شد.

نرخ کلیک یا CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

به صورت متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص خواهد داد. بیشترین CTR اغلب مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد است. توجه کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید اما CTR شما بیش از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشد. نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد.

بیشتر بدانید:  قالب تخفیف گروهی وردپرس تخفیفات
نرخ کلیک یا CTR
نرخ کلیک یا CTR

چگونه نرخ کلیک یا CTR سایت خود را افزایش دهیم

وقتیکه که کاربر لینک سایت شمارا در صفحه نتایج جستجو می بیند، زمان کمی برای تصمیم‌گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف می‌کند و تصمیم می‌گیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تأثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیاردارید که در تصویر زیر نمایش داده‌شده است.

آدرس سایت یا صفحه

آدرس سایت یا آدرس صفحه می تواند باعث افزایش و یا کاهش نرخ کلیک شود. مثلا فرض کنید: در گوگل واژه خرید خانه ویلایی را جستجو کرده اید و در رتبه اول گوگل یک سایت با این آدرس را مشاهده می کنید: u83##99.com. آیا بامشاهده این آدرس از کلیک کردن روی آن خوداری نمی کنید. قطعا اگر واقعا قصد خرید منزل را داشته باشید. بدنبال یک سایت با امنیت بالا برای خرید می گردید و چنین آدرس سایتی اصلا حس امنیت را نمی دهد. در نرم افزار های متن باز برای ایجاد آدرس صفحات بصورت پیشفرض از زبان ماشین استفاده می شود و صفحات بصورت P594 و مثل آن نمایش داده می شوند. بهتراست که این نام ها به اسامی مفهوم برای انسان تغییر کنند. میتوان در گوگل وبمستر از کارکترهای جایگزین برای / قبل از نام زیر شاخه استفاده کرد. این روش به افزایش میزان مخاطب کمک می کند.

نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات متا دقیقاً زیر عنوان نمایش داده می‌شود و فضایی بزرگ‌تر اما با فونت کوچک‌تر در دسترس شما قرار می‌دهدهنگام نگارش توضیحات متا سعی کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار کاربر قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید.

تگ هدینگ یا عنوان

تگ title وظیفه انتخاب عنوان برای صفحه را دارد. این تگ جزء زیر مجموعه تگ های Head است. عبارتی که در این تگ تعریف میشود بصورت یک لینک آبی رنگ در نتایج جستجو ظاهر میشود، کاربران وب با کلیک روی این لینک وارد سایت می گردند. انتخاب یک عنوان مناسب و تاثیر گذار نقش مهمی در نرخ کلیک کاربران روی یک سایت دارند.

نکته : هنگام انتخاب تگ های خود به این موارد توجه کنید: طول کاراکتر، انتخاب کلمات، میزان جستجو توسط کاربران

استفاده از نشانه گذاری استاندارد

حتما شما هم زمان جستجو در نتیجه های  گوگل سایت هایی را دیده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیل شده ای نیز به کاربر نشان میدهند. معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که بصورت ستاره های زرد در نتیجه های جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website