0
  • No products in the cart.
 

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم؟

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم؟

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم؟

 

بهتر کردن زندگی خانوادگی به شما کمک میکند تا اعضای خانواده از یکدیگر دور نباشند و از بحث و جدال های خانوادگی به دور باشید که باعث میشود تمام اعضای خانواده خوشحال باشند. خوشبختانه، راه های زیادی وجود دارد که شما بتوانید با خانواده ی خود زمان خوبی را سپری کنید.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

روش اول:

در کنار اعضای خانواده، زمان خیلی خوبی را سپری کنید.

  1. گشت و گذارهای عادی خود را با خانواده تان حفظ کند. غذا بخورید، بخوابید و طبق برنامه ای که میخواهید با خانواده خود داشته باشید، زمان را به این شکل سپری کنید. اینگونه موارد باعث میشود که هویت خانواده حفظ شود، از استرس خانواده کم شود و یک فضای خانوادگی با ثبات و راحتی به وجود بیاید.

این امر غیر از اینکه باعث میشود که ارتباط های خانوادگی گسترش پیدا کنند، باعث میشود تا ملاقات های عادی خانوادگی نیز حفظ بشود.

سعی کنید که تا انجایی که ممکن است، وقتی که با خانواده تان خوش هستید، دیگر به کار کردن

فکر نکنید.

  1. سعی کنید که مراسم ها و تولد خود را با خانواده ی تان جشن بگیرید. در اینگونه مراسم ها نباید یک کار یکسان انجام دهید. برای مثال، شما میتوانید به رستوارن مورد علاقه ی خانواده با خانواده تان بروید و یا اینکه در تولد اعضای خانواده تان؛ کارهایی که دوست دارند را انجام بدهید. شما باید به رسومات خانوادگی خود پای بند باشید اما فعالیت هایی که میخواهید در اینگونه مراسم ها انجام بدهید، سعی کنید متنوع باشد.

تا انجایی که ممکن است، با خانواده تان غذا بخورید. والدین که خب به سرکار میروند و بچه ها به مدرسه میروند، بنابراین باید هر روز با خانواده تان صبحانه و یا شام بخورید. گرچه، باید واقعا سعی و تلاش خودتان را بکنید که این کار را به نحو احسن انجام بدهید. وعده های غذایی خانوادگی یک نکته ی روتین یا عادی و مهم هستند و به شما کمک میکند تا به اعضای خانواده خود نزدیک باشید.

وقتی که شخصی از اعضای خانواده به خانه  برمی گردد، موقع شام کنار انها بنشینید حتی اگر غذایتان را خورده باشید. باید گفت که گذراندن زمان و حرف زدن با اعضای خانواده خیلی مهم تر از غذا خوردن با انهاست.

برای انجام فعالیت های خانوادگی، وقت بگذارید. این فعالیت های خانوادگی میتواند دوچرخه سواری، پیاده روی و یا پاسور بازی و یا بازی های تخته ای باشد. اگر ممکن است، برای اینکار، حداقل یک بعد از ظهر را در هر هفته برای اینکار در نظر بگیرید. سعی کنید که از این موقعیت ها استفاده کنید و با یکدیگر خوش باشید.

کارهای خانه را با یکدیگر انجام بدهید. افراد کمتری تمایل به انجام این کار دارند، اما تقسیم وظایف خانوادگی به اعضای خانواده حس غرور و افتخار میدهد. سعی کنید تا انجا که میشود اینجور وظایف را جوری انجام بدهید که برایتان سرگرم کننده باشید مثلا در حین کار کردن، اهنگ بگذارید یا با یکدیگر مسابقه بدهید که مثلا کدام فرد از خانواده این کار را زودتر انجام میدهد.

برای مثال، شخصی که زودتر وظیفه اش را انجام میدهد باید یک فیلم را انتخاب کند تا با هم ببینید.

وظایف خانوادگی را براساس سن اعضای خانواده تقسیم کنید. بعد از شام، جوانترین اعضای خانواده باید میز شام را مرتب کند، یا مثلا مسن ترین فرد خانواده باید ظرف ها در ظرف شویی بگذارد و شما مثلا باقی مانده ی غذاهایی که مانده است را جمع کنید.

روش دوم:

ارتباط های خانوادگی را توسعه و بهبود ببخشید.

  1. به حرف هایی که اعضای خانواده تان میزنند، احترام بگذارید. وقتی شخصی حرفی را میزند، تا قبل از اینکه حرفشان تمام شود، در وسط حرفشان نپرید. اینکار باعث میشود تا اعتماد و ارتباطات خانوادگی گسترش پیدا کنید.

برای مثال، وقتی که اعضای خانواده در حال صحبت کردن هستند، از مسخره کردن خواهر برادرتان اجتناب کنید، سعی کنید به انها بگویید که ” من میدونم که تمام خواهر برادرها با یکدیگر شوخی میکنند اما به احساسات من لطمه وارد میشود وقتی که هرچیزی را می گویم، مسخره میکنی.”

  1. از انتقادها و قضاوتهای بیش از حد جلوگیری کنید. به اعضای خانواده این اجازه را بدهید تا احساسات خودشان را بدون هیچگونه ترسی از اینکه مبادا قضاوت بشوند، بیان کنند. وقتی که افراد خانواده با اینگونه قضاوتها مواجه میشوند، باعث میشود تا دیگر احساسات خود را با بقیه ی اعضای خانواده به اشتراک نگذارند.

اگر شما مادر یا پدر هستید، از بچه ها و همسر خود جوری انتقاد کنید که این انتقاد سازنده باشد. و از این امر جلوگیری کنید که بچه ها یکدیگر را به روش نادرستی قضاوت کنند. به جای اینکه بگویید که ” نه، این روش یا کاری نیست که در پیش گرفته ای” بگویید که ” تلاشت، ستودنیه اما اجازه بده که من هم کمکت کنم”.

 

  1. به اعضای خانواده تان همیشه گوش کنید. این گوش دادن مربوط به زمانی هست که شخص دیگری از اعضای خانواده دارد صحبت میکند و این حس را منتقل کنید که به حرفش در حال گوش کردن هستید. ارتباط چشمی با انها برقرار کنید، سر خود را تکان بدهید، و جملاتی مثل اینکه “میفهمم” را ادا کنید. فقط به انها گوش کنید به جای اینکه به این فکر کنید که بعد از حرف ان؛ چه چیزی میخواهید بگویید و سعی کنید تا وقتی که حرف طرف مقابلتان تمام نشده است، او را نصیحت نکنید. هر موقعی که نیاز بود از انها بخواهید تا بیشتر موضوع را باز کنند. بگویید ” صبر کن ببینم، منظورت چیه؟” یا “این حرفی که داری میزنی، قبل از این بود که انها را در مغازه ببینی یا بعدش؟”

 

همواره گوش دادن بدین معناست که مثلا وقتی با عضوی از اعضای خانواده در حال صحبت کردن هستید، گوشی خود را کنار بگذارید. به خصوص وقتی که راجع به یک موضوع خیلی مهم صحبت می کنید، از اینکه به فضاهای مجازی بروید، دوری کنید.

 

  1. عشق و احساسات خود را مداوم بروز بدهید. اینکار را یا به صورت عملی یا با حرف انجام بدهید. به غیر از گفتن “دوستت دارم”، سعی کنید راه های دیگری را پیدا کنید تا این احساس خود را به انها بروز بدهید.

گفتن جملاتی مثل “لطفا و یا ممنون” و یا جملات دیگری میتواند محتوا و منظور مثبتی را به طرف مقابل برساند. والدین خود را بقل کنید و بگویید “فقط میخواهم بدانید که قدردان شما هسم”.

که باعث میشود تاثیر خیلی مثبتی بر روی والدین خود بگذارید.  اگر به طور مثال، خواهر یا برادرتان در حال انجام دادن تکالیفشان هستند و دیدید که لیوانی روی میزشان هست، میتوانید بگویید که “می خواهی برات اب بیاورم؟”

 

  1. اعضای خانواده خود را با افرادی که در فضاهای مجازی هستند، مقایسه نکنید. باور کردنش اسان است که چون مردم اکثرا عکس ها و ویدیوهای شاد از خودشان در فضای مجازی می گذارند؛ پس شاد هستند. گرچه خیلی مهم هست که در ذهن داشته باشید که هر خانواده باید ارتباطات خانوادگی اش را قوی و محکم نگه دارد. اگر شما شروع به حسادت کردن به شخصی بکنید که در خانواده ی دیگر هست، در ان زمان به خودتان یاداوری کنید که شما نمی دانید که زندگی بقیه در حقیقت چگونه است و مسلما در زندگی شان، مشکلات خودشان را دارند. به یاد داشته باشید که حتی اگر شخصی در خانواده دیگر، چیزهایی را دارد که شما ندارید، بدان معنی نیست که ان فرد در زندگی اش خوشحال تر شماست.
  2. جلسات خانوادگی خود را جوری برگذار کنید که عادی و فرمالیته نباشد. اینگونه قرار و ملاقات ها، نباید خیلی عادی باشند یا اینکه راجع به موضوعات سخت نباشد. هر هفته، تلویزیون خود را خاموش کنید و گوشی خود را کنار بگذارید و با یکدیگر برای چند ساعت یا یک ساعتی صحبت کنید. راجع به اتفافات خوب و بدی که برایتان هفته پیش اتفاق افتاده است، صحبت کنید و با یکدیگر خوش باشید.

سعی کنید که به اینجور صحبت ها ادامه بدهید. هدف این است که هر شخصی را در خانواده تشویق کنید تا احساس راحتی بکند و با یکدیگر خوش باشید. سوالاتی مثل اینگونه موارد را بپرسید:”  بامزه ترین چیزی که برایت در هفته پیش اتفاق افتاده ، چی بوده؟”

تلاش خودتان را بکنید تا مطمئن شوید که هر شخصی در خانواده برای حرف زدن، حق یکسانی دارند.  ممکن است سخت باشد که نوجوانان را به اینکار تشویق کنید اما سعی کنید که مکالمه ی بین خودتان را حفظ کنید.

روش سوم :

به عنوان یک پدر و یا مادر، بحث و جدال های خانوادگی را کنترل کنید.

  1. به عنوان یک والد، نقشتان را جوری ایفا کنید که بچه ها احساس ازادی را در خانواده حفظ کنند. یکی از بحث و جدل هایی که معمولا در خانواده ها پیش می اید، این است که والدین میخواهند بچه ها را در خانواده محدود کنند اما بچه ها میخواهند در خانواده ازاد باشند. بر روی بچه های خودتان کنترل داشته باشید اما با بچه ها جوری برخورد کنید که به شما اعتماد کنند. کم کم به انها ازادی بدهید و وقتی که به بلوغ میرسند، به انها امتیازاتی را بدهید.

برای مثال؛ وقتی که بچه ها بیرون میروند، زمانی را برای رفت و امدشان در نظر بگیرید و اگر از ان استقبال کردند، این روند را توسعه بدهید.

  1. اگر با همسر خودتان در حال بحث و جدل هستید، سعی کنید از مثال های مثبت استفاده کنید. اگر در حال بحث کردن با همسر خودتان هستید، به یاد داشته باشید که روشی که با ان این بحث و جدلها را حل می کنید، به بچه ها می اموزد که در مواقع دعوا باید چه کاری را انجام بدهند. روی یکسری موضوعات خاص تمرکز کنید به جای اینکه دعواها یا توهین های قبلی که به شما شده است را بگویید یا اینکه حمله ی فیزیکی داشته باشید. اگر لازم باشد، معمولا وقتی که بچه ها نیستند، با همسر خود در این رابطه صحبت کنید.

  1. به بچه ها یاد بدهید که در مواقعی که لازم است، با یکدیگر بحث کنند. اگر لازم باشد، اجازه بدهید تا بچه ها فقط با یکدیگر جر و بحث کنند. تنها زمانی در دعواهایشان دخالت کنید که بدانید انها قوانینی که برایشان وضع کرده اید را زیر پا گذاشته اند یا اینکه دعوایشان بیشتر شود.

قوانین وضع کردن در این حین نباید شامل کتک زدن، اذیت کردن و یا صدا زدن یکدیگر به صورت زشتی باشد. به انها بگویید که شما باید به شخص دیگر این اجازه را بدهید تا حرف خودش را بزند یا خیلی ارام راجع به موضوع بحث کنند.

اگر دعوا بیشتر شد، بچه ها را از هم جدا کنید تا دعوا ارام بگیرد، سپس به انها کمک کنید تا با یکدیگر سازش داشته باشند. به انها بگویید که نقش تان جوری نیست که بخواهید انها را سرزنش کنید ( مادامی که بچه ای، خواهر یا برادر خودش را بزند)، اما به انها کمک کنید تا بهترین راه حل را انتخاب کنند.

 

 

  1. وقتی که در حال حل کردن دعوایشان هستند، با انها به صورت واضح و درستی ارتباط برقرار کنید. از اینکه بخواهید به صورت نامفهوم با انها ارتباط برقرار کنید، جلوگیری کنید. به خصوص وقتی که یک دعوا را میخواهید کنترل کنید. چیزی که در ذهنتان می اید را بیان کنید و اعضای خانواده تان را تشویق کنید تا همان کار را انجام بدهند.

برای مثال، اگر بچه تان، اشغال ها را بیرون نگذاشته باشد، احساستان که ناراحت هستید را جوری بیان نکنید که به طور مستقیم بگویید ناراحت هستید، به جای گفتن اینکه ” واقعا نا امید کننده هست که وظیفت یادت رفته” ، به طور مستقیم بگویید که ” سام، من از اینکه اشغالها را بیرون نگذاشته ای، ناراحت شدم. لطفا دیگر تکرار نشود”.

روش چهارم:

به عنوان یک بچه، بحث و جدال های خانوادگی را کنترل کنید.

  1. به والدین خود احترام بگذارید که میخواهند از شما مواظبت کنند. وقتی که بچه ها میخواهند ازاد شوند به خصوص در زمانی که بزرگتر میشوند، به یاد داشته باشید که والدینتان نیز راجع به این موضوع دخیل هستند. انها وظیفه شان این است که از شما مراقبت کنند و به شما راه کارهایی را ارائه بدهند که از خودتان مراقبت کنید.

اگر می بینید که مثلا پدر و مادرتان شما را مجبور می کنند که شب ها زود بخوابید و یا از بیرون رفتن بیش از حد، شما را منع میکنند، به یاد داشته باشید که انها خوب شما را میخواهند.

وقتی که پدر و مادرتان میخواهند برای شما برنامه ای مثل بیرون رفتن معین کنند، به انها بگویید که برنامه شان مناسب با شرایط سنی و عقلی تان باشد.  اگر مثلا گفتند که نمیشود به بیرون بروید، سعی نکنید به زور از خانه خارج بشوید.

  1. راهی را پیدا کنید که با خواهر و برادرتان سازش کنید وقتی که در حال دعوا کردن هستید. از سرزنش کردن و یا خجالت زده شدن شخص دیگر جلوگیری کنید و بگویید که “دیگه کافیه، بگذار راهی را پیدا کنیم که به توافق برسیم.” سعی کنید راه حلی را پیدا کنید که مثلا بتوانید وسایلتان را با هم به اشتراک بگذارید اگر بحث سر وسایلتان باشد.

اگر دیدید که نمی توانید با یکدیگر به توافق برسید؛ از والدین خود کمک بگیرید.

  1. سعی کنید همه چیز را از دیدگاه اعضای خانواده تان ببینید. قبل از اینکه به نتیجه برسید، یک نفس طولانی بکشید و سعی کنید که ارام باشید. اگر شخصی؛ برای مثال غذای شما را خورد یا لباس تان را دزید، سعی کنید که قبل از اینکه عصبانی شوید، خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید.

برای مثال؛ اگر خواهر یا برادرتان چیزی که مال شما هست را دزیده باشد، مثل ژاکت، وسایل ارایشی و یا ساعت، به خودتان بگویید که ” فکر نمی کنم هدفش این باشد که بخواهد من را اذیت کند، فقط میخواهد شیک به نظر برسد.”

به انها بگویید که ” من میدانم که تو ژاکت چرمی من را دوست داری، فهمیده ام که باعث میشود، خوشتیپ تر به نظر برسی. اما این ژاکت مال منه، و نمیتوانی بدون اجازه گرفتن از من، ان را بپوشی “.

  1. وقتی که پدر و مادرتان در حال بحث کردن هستند، از دخالت کردن اجتناب کنید. وقتی که والدین تان باهم بحث و جدل دارند؛ به انها اجازه بدهید که خودشان به نتیجه برسند. سعی کنید دخالت نکنید. به یک قسمت دیگر خانه بروید، اهنگ گوش کنید و یا کاری را انجام بدهید تا زمانی که دعوایشان تمام شود.

اگر دعوا بیشتر شد و بیشتر به سمت و سوی دعوای فیزیکی رفت؛ با یک شخص دیگر در خانواده، مشاور مدرسه و یا یک شخص دیگری صحبت کنید.

مترجم: مینا رضایی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website