0
  • No products in the cart.
 

۸ نکته برای اینکه یک رستوران موفق را راه اندازی کنید

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > انگیزشی و موفقیت  > ۸ نکته برای اینکه یک رستوران موفق را راه اندازی کنید

۸ نکته برای اینکه یک رستوران موفق را راه اندازی کنید

داشتن یک رستوران موفق یکی از آن کسب و کارهایی است که به سرمایه‌گذاری پرقدرتی نیاز دارد. فرقی نمی‌کند که برنامه و هدف شما چیست، خواه قصد راه‌اندازی یک رستوران سنتی را داشته باشید و خواه فست فود، پیتزا یا فقط چایخانه و کافی شاپ مورد نظرتان است، به هر حال این نوشتار به دردتان خواهد خورد.

 

در این مقاله، ما نکاتی اساسی را در مورد چگونگی باز کردن و راه اندازی رستوران ارائه می‌دهیم. این نکات به کسانی که به این کسب و کار علاقمند هستند کمک می‌کند که رستوران رویایی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کنند.

 راه اندازی یک رستوران

راه اندازی رستوران

۱. یک مفهوم خلق کنید

زمانی که قرار است شیوه‌ی راه اندازی رستوران را یاد بگیریم، این اولین گام است. این مرحله می‌تواند تعیین کند که چه مبلغ پولی برای شروع کارتان نیاز دارید و چه نوع مکانی برای شما بهترین است. برای تصمیم‌گیری در مورد نوع رستورانی که قصد دارید باز کنید، موارد مختلفی وجود دارد که باید بررسی کنید. اغلب افرادی که تمایل دارند رستوران خودشان را باز کنند، مایل هستند غذایی را سرو کنند که خودشان عاشق تهیه‌ و پخت آن هستند و دوست دارند در فضایی باشند که در آن احساس آرامش می‌کنند. با این حال، افراد زیادی هم وجود دارند که به فرنچایز یا حق امتیاز علاقمند هستند.

حق امتیاز رستوران معمولا مزایای متعددی دارد، از قبیل تشخیص نام فوری و بازاریابی داخلی. به عبارت دیگر، اکثریت فرنچایزهای رستوران‌ها ارزان به نظر نمی‌رسند و کارآفرینان باید برخی قوانین اساسی را دنبال کنند.

برخی از مفاهیم بالقوه عبارتند از: خانه‌ی استیک، غذای دریایی، رستوران خانوادگی، رستوران قومیتی (مخصوص غذاهای شهر یا کشوری خاص)، ساندویچی، نانوایی یا خانه‌ی پیتزا. هنگامی که در مورد مفهوم مواد غذایی که می‌خواهید ارائه بدهید تصمیم گرفتید، می‌توانید تهیه‌ی منوی خودتان را شروع کنید. فقط سعی کنید حس کنید که منو تا چه حد می‌تواند مفهوم رستوران شما را به خوبی منعکس کند.

 

۲. بودجه‌گذاری امن و بدون خطر

برای یادگیری نحوه‌ی راه اندازی رستوران ، هنگامی که تم رستوران را تعیین کردید، باید برنامه‌های تأمین بودجه را توسعه دهید. نگران نباشید اگر پول کافی برای باز کردن یک رستوران کامل ندارید، چرا که بسیاری از صاحبان رستوران‌ها از وام‌های کسب و کاری کوچک برای پوشش بودجه‌ی رستوران‌شان استفاده می‌کنند تا زمانی که سود کافی را برای حفظ رستوران و پرداخت وام به دست بیاورند. اگر سرمایه‌ی کافی داشته باشید، همیشه گزینه‌های مختلفی برای استفاده از پول‌ خودتان یا استفاده از سرمایه‌گذاران خصوصی برای باز کردن رستوران‌تان دارید.

 

۳. مکان مورد نظرتان را انتخاب کنید

 

محل قرار گرفتن رستوران یکی از عواملی است که روی موفقیت یک رستوران تاثیر بسزایی دارد. برخی از جنبه‌هایی که باید هنگام جستجو برای محیط عالی رستوران‌تان در نظر داشته باشید، عبارتند از جمعیت، دسترسی و تعداد اشتغال محلی. مفهوم شما برای این رستوران نیز کمک می‌کند تا تعیین کنید کدام مکان برای شما بهترین است. علاوه بر این، هنگامی که پای محیط رستوران به میان می‌آید، باید تعیین کنید که آیا مایل به خرید آن هستید یا قرار است فقط آن را اجاره کنید. خرید مکان مورد نظر در ابتدای کار ممکن است هزینه‌ی زیادی روی دست‌تان بگذارد، اما در مراحل بعد می‌تواند سود شما را افزایش دهد.

از سوی دیگر، اجاره کردن مکان به شما انعطاف‌پذیری بیش‌تری خواهد داد، به این ترتیب که در صورت لزوم می‌توانید به راحتی جای‌تان را عوض کنید. همچنین، اجاره کردن مکان ممکن است به شما کمک کند که بعد از گذشت مدتی موقعیت مکانی بهتری را در شهر خودتان پیدا کنید. هر روش دارای مزایا و معایب خاص خود است. برای این‌که بتوانید دیدگاه مشخصی در مورد انتخاب جای رستوران داشته باشید، می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

* جمعیت:

شما باید این سوال را بپرسید: آیا در این منطقه تعداد کافی آدم برای حمایت از رستوران شما وجود دارد؟ برای این‌که کسب و کارتان رونق بگیرد، وجود جمعیت کافی که در این منطقه زندگی کنند یا به طور منظم و همیشه از این منطقه عبور کنند ضرورت دارد. در صورت امکان، باید یک مطالعه‌ی منطقه‌ای انجام بدهید. با این حال، در صورتی که پول کافی برای انجام این کار نداشتید، می‌توانید از یک نمودار دایره‌ای استفاده کنید، یا به اتاق بازرگانی محلی یا شهرداری برای اطلاعات بیش‌تر مراجعه کنید.

* پارکینگ:

سوال این است که آیا فضای پارکینگ به اندازه‌ی همه‌ی صندلی‌های رستوران وجود دارد؟ ایده‌آل این است که رستوران شما پارکینگ خود را داشته باشد. یکی از گزینه‌های جایگزین این است که یک پارکینگ عمومی در نزدیکی محل رستوران شما باشد.

*دیدپذیری:

این فاکتور برای رستوران‌های جدید و تازه تاسیس بسیار مهم است. مشتریان باید بتوانند رستوران را ببینند. در واقع این پاسخی است برای این سوال که چرا قیمت ملک در مناطق توسعه‌یافته یا مرکز شهر بیش‌تر از سایر قسمت‌های شهر است.

* قابلیت دسترسی:

آیا متوجه شده‌اید که بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای معمولا در نزدیکی آزادراه‌ها یا خروجی بزرگراه‌ها قرار دارند؟ دلیل آن بسیار ساده است؛ زیرا این موقعیت باعث می‌شود آن‌ها برای مشتریان در دسترس باشند. مشتریان می‌توانند بدون کلافه شدن و معطل شدن در ترافیک و همچنین دور کردن راه‌شان به رستوران برسند. پیدا کردن اکثر رستوران‌های موفق بسیار آسان است.

 

۴. یک طرح کسب و کاری ایجاد کنید

یک طرح کسب و کاری دقیق و جامع، جزء مهمی در راه اندازی رستوران جدید است. در واقع، موفقیت یا شکست یک رستوران بستگی به کارآیی طرح کسب و کار دارد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که این کار را به درستی انجام می‌دهید. یک طرح کسب و کار همچنین در صورتی مهم است که شما به دریافت وام از بانک نیاز دارید. به منظور آماده شدن برای مصاحبه با بانک باید با دقت در خانه کار کنید. در این‌جا بخش‌های ضروری یک طرح کسب و کار به خوبی آماده شده برای رستوران را می‌بینید:

* خلاصه‌ی اجرایی: این بخش یک مرور کلی از کل طرح کسب و کار را ارائه می‌دهد و بهتر است جالب توجه باشد تا توجه خوانندگان را جذب کند.

* شرح شرکت: این بخش به خوانندگان اجازه می‌دهد که محل، نام قانونی و سبک رستوران شما را بدانند. همچنین، در این بخش، جمعیت، مشتریان هدف، رقابت محلی و سایر اطلاعات باید اضافه شوند.

* تجزیه و تحلیل بازار: این بخش به استراتژی‌های بازاریابی رستوران شما اشاره دارد.

* عملیات کسب و کاری: در این بخش شما به کارمندان، محصولات، خدمات، مواد غذایی و غیره اشاره خواهید کرد.

* مالکیت و مدیریت: مالک، مدیر، حسابدار، سر آشپز یا متصدی بار، و غیره.

* سرمایه‌گذاری: این بخش باید شامل سود و زیان باشد به این معنا که هزینه و سودآوری پروژه‌تان چه‌قدر خواهد بود.

رستوران

 

راه اندازی رستوران ۵: کارمندان را استخدام کنید

بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت این است که کارکنان رستوران شما در مورد موقعیت خود آگاهی کامل داشته باشند، و به این ترتیب برخورد آن‌ها با مشتریان خوب و درست باشد. هرچه‌ قدر هم که غذاهای تهیه شده در رستوران شما خوب و با کیفیت باشند، در صورتی که سرویس‌دهی مناسبی نداشته باشید، کسی دوباره سراغ‌تان نخواهد آمد. تجربه در موقعیت‌های بحرانی ارزش زیادی دارد، مانند سر آشپز، متصدی سفارش یا مدیر قسمت غذاخوری.

 

۶. منوی‌تان را آماده کنید و تامین‌کننده‌ها را انتخاب کنید

این منو می‌تواند رستوران شما را بسازد یا آن را با خاک یکسان کند و باید با مفهوم رستوران که در بالا ذکر شد، هماهنگ و متناسب باشد. طرح کسب و کار خود را دوباره بررسی کنید برای اطمینان از این‌که منوی شما برای مشتریان هدف جذاب است، مطابق با بودجه‌ی خودتان مقرون به صرفه است، و در عین حال طرح مفهوم رستوران را تکمیل می‌کند. به عنوان مثال، اگر رستوران شما برای مهمانی‌های خانوادگی ایده‌آل است، به یک منوی مخصوص بچه‌ها هم نیاز دارید.

آشنا شدن با نحوه‌ی باز کردن یک رستوران می‌تواند به این معنا هم باشد که شما باید بدانید چگونه باید مواد غذایی را انتخاب کنید. تامین‌کنندگان مختلفی وجود دارند که می‌توانند برای شما مواد غذایی بیاورند تا در رستوران‌تان به کار ببرید. شما می‌توانید با یک یا دو تامین‌کننده کار کنید تا از گمراهی و آشفتگی برای دریافت مواد غذایی در روزهای مختلف جلوگیری کنید. با این حال، ممکن است برخی از رستوران‌دارها راغب باشند که با تامین‌کننده‌های مختلف کار کنند، زیرا این امر می‌تواند قیمت را کاهش دهد و از خطرهای احتمالی برای کسب و کار جلوگیری کند، در صورتی که به طور ناگهانی برای یکی از تامین‌کنندگان اتفاق خاصی افتاده باشد. هنگام راه‌اندازی رستوران، باید بهترین انتخاب را برای خودتان داشته باشید و تامین‌کنندگان را نیز بر اساس رستوران‌تان انتخاب کنید.

 

۷. تبلیغات و بازار را فراموش نکنید

اکنون، پس از انجام مراحل فوق، زمان آن رسیده که یک طرح بازاریابی جامع آماده کنید. شما می‌توانید بهترین منو، کارکنان و غذا را در این شهر داشته باشید، اما اگر زمانی را برای بازاریابی رستوران‌تان اختصاص ندهید، نمی‌توانید درآمدی کسب کنید. بازاریابی برای هر کسب و کاری، به ویژه در این زندگی مدرن، بسیار ضروری است. پس از تعیین بودجه، باید تبلیغات، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، و تبلیغات در بیلبوردها و تابلوهای خیابانی را فهرست کنید. همچنین، با ساختن وب‌سایت مخصوص رستوران‌تان، توجه کاربران آنلاین را نیز به رستوران خودتان جلب کنید.

از مشتریان در مورد چگونگی پیدا کردن رستوران‌تان سوال کنید تا بتوانید بهترین برنامه‌ی بازاریابی را برای خودتان برگزینید. راه‌اندازی غرفه‌های مزه در برخی رویدادهای محلی یا برنامه‌ریزی یک رویداد در یک موسسه‌ی خیریه‌ی محلی، راه موثر و ارزانی برای تبلیغات دهان به دهان خواهد بود. بنابراین، این نوع تبلیغات را نادیده نگیرید.

 

۸. به طور مداوم رستوران‌تان را بهبود ببخشید

گرچه تمرکز اصلی این است که رستوران را برای عموم باز کنید، اما اهمیت زیادی هم دارد که پس از رسیدن به این هدف، کسب و کار خود را توسعه دهید و برای گسترده‌تر شدن آن تلاش کنید. یک طرح کسب و کار بلند مدت برای رستوران ایجاد کنید و آن را به صورت دوره‌ای مرور کنید.

علاوه بر این، مدام به صحبت‌های کارکنان و بازخورد مشتریان‌تان گوش بدهید، زیرا این روش خوبی است برای این‌که بتوانید بفهمید که آیا کاری که انجام می‌دهید درست است و اگر اشکالی وجود دارد برای اصلاح آن چه کارها و اقداماتی را می‌توانید انجام بدهید. به عبارت دیگر، این روند می‌تواند محیط کار را ارتقا دهد، و محیط کار پایه و اساس کسب و کار شما است. کارکنان خوشحال به بهره‌وری بیش‌تر و مشتریان راضی‌تر منجر خواهد شد.

خوب، داشتن و باز کردن یک رستوران کار هر کسی نیست. آسان نیست که رستوران را باز کنید و از آن سخت‌تر این است که رستوران‌تان را حفظ کنید یا آن را توسعه بدهید. علاوه بر کارهای زیادی که برای موفقیت باید انجام بدهید، یک رستوران موفق نیاز به کمی‌ شانس هم دارد.

امیدواریم با مطالعه ی نکات قید شده در این مطلب که توسط تیم تدسا فراهم گردیده، بتوانید رستوران خود را با سهولت بیش‌تری راه‌اندازی کنید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website