0
  • No products in the cart.
 

انواع ویزای آلمان چیست و نحوه درخواست ویزای متناسب با وضعیت شما در کشور آلمان چگونه است؟

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > انواع ویزای آلمان چیست و نحوه درخواست ویزای متناسب با وضعیت شما در کشور آلمان چگونه است؟
انواع ویزای آلمان

انواع ویزای آلمان چیست و نحوه درخواست ویزای متناسب با وضعیت شما در کشور آلمان چگونه است؟

در این نوشتار که در سایت تدسا فراهم گردیده، ما قصد داریم انواع ویزای آلمان را به شما معرفی کنیم و برای انتخاب ویزای متناسب با شرایط شما کمکتان کنیم تا اگر قصد سفر به آلمان یا اقامت در این کشور را دارید،  بدانید که کدام‌یک از انواع ویزای آلمان مناسب حال شماست.

شهروندان برخی کشورها برای دیدار از آلمان، و زندگی، کار یا تحصیل در این کشور باید ویزای آلمان داشته باشند. به طور کلی، اگر شهروند اتحادیه‌ی اروپا (EU)، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA، اتحادیه‌ی اروپا به علاوه‌ی ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ) یا سوئیس هستید، نیازی به ویزا یا اجازه‌ی اقامت ندارید. شهروندان خارج از اروپا به طور معمول برای ورود یا زندگی در آلمان نیازی به ویزای آلمان دارند. این راهنمای اساسی به شما کمک خواهد کرد که بفهمید با توجه به موقعیتی که دارید، چه نوع ویزا یا مجوزی لازم دارید.

آلمان

چه کسی می‌تواند در آلمان کار یا زندگی کند؟

کسانی که شهروند اتحادیه‌ی اروپا (EU)، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس هستند.

جمهوری فدرال آلمان که یکی از ۲۶ کشور تشکیل‌دهنده‌ی منطقه‌ی شنگن است، رفت و آمد را برای شهروندان کشورهای زیر آزاد کرده‌است: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس.

شهروندان این کشورها یک ویزای مشترک دارند و هیچ کنترل مرزی‌ای بین آنها وجود ندارد. تحت قانون آزادی حرکت، اگر شما شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید، به ویزای آلمان یا هیچ مجوز دیگری برای بازدید از آلمان، و زندگی، کار یا تحصیل در این کشور لازم ندارید.

اتباع سوئیس نیز از قانون آزادی حرکت داخل اتحادیه اروپا برخوردار هستند، اما باید برای اجازه‌ی اقامتِ صرف به اداره‌ی مهاجرت در خواست بدهند.

اتباع سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و منطقه‌ی اقتصادی اروپا تنها با یک پاسپورت معتبر و یا کارت شناسایی می‌توانند وارد خاک آلمان شوند، و در آن اقامت و کار کنند، هر چند باید در دفتر ثبت اقامت در شهر محل زندگی‌شان ظرف مدت سه ماه تا ورودشان به آلمان ثبت نام کنند.

اگر شما شهروند اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا نیستید، اما مایل هستید به یکی از اعضای نزدیک خانواده‌تان که شهروند اروپا است و در آلمان زندگی می‌کند، بپیوندید، بسته به ملیتی که دارید باید برای دریافت ویزای آلمان جهت ورود به این کشور درخواست بدهید و یک کارت اقامت از اداره‌ی مهاجرت دریافت کنید.

 

کسانی که شهروند اتحادیه‌ی اروپا (EU)، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس نیستند.

برخی از شهروندان اتحادیه‌ی اروپا (EU)، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس برای ورود به آلمان به ویزا (ویزای شنگن) نیاز دارند و تقریبا همه مجوز اقامت در آلمان را نیاز خواهند داشت.

شهروندان کشورهای خاصی – از جمله استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، جمهوری کره، نیوزیلند، ایالات متحده امریکا، به علاوه چندین کشور از امریکای مرکزی و جنوبی – برای ورود به آلمان و ماندن در این کشور به مدت سه ماه (۹۰ روز) به ویزای شنگن نیاز ندارند، اما در صورتی که مایل هستند زمان بیش‌تری را در آلمان بمانند، یا در این کشور کار کنند، در طول آن سه ماه باید برای دریافت اجازه‌ی اقامت درخواست بدهند، .

اگر کشورتان توافقنامه‌ای با آلمان ندارد، باید برای ورد به آلمان درخواست ویزای شنگن بدهید و تا سه ماه (۹۰ روز) می‌توانید در این کشور بمانید. همچنین می‌توانید برای مجوزی به نام ‌”حق اقامت ” درخواست بدهید اگر که قصد اقامت طولانی‌تر از سه ماه را در این کشور دارید یا می‌خواهید در آن‌جا کار کنید.

آیا شما برای ورود به آلمان به ویزا یا اجازه نیاز دارید؟

ویزای کوتاه مدت آلمان: کم‌تر از سه ماه

بسته به ملیتی که دارید، اگر قرار است برای عزیمت به کشور دیگری، توقف کوتاهی در فرودگاه آلمان داشته باشید (حتی برای چند ساعت)، احتمالا به ویزای ترانزیت یا فرودگاهی نیاز دارید. این ویزا به شما اجازه می‌دهد که فقط در منطقه‌ی بین‌المللی فرودگاه آلمان حضور داشته باشید.

اگر قرار است از فرودگاه خارج شوید، حتی به مدت کم‌تر از یک روز، باید یک ویزای سه ماهه‌ی شنگن بگیرید. ویزای شنگن به شما اجازه می‌دهد به مدت سه ماه (۹۰ روز) در یک بازه‌ی زمانی شش ماهه، وارد آلمان شوید (یا هر کشور دیگری که در منطقه‌ی شنگن قرار دارد).

شما باید برای ویزای شنگن در سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور محل اقامت خود درخواست بدهید، بنابراین وب‌گاه (وب‌سایت) سفارت یا کنسولگری آلمان را چک کنید. وب‌گاه وزارت امور خارجه‌ی آلمان اطلاعات دقیقی در مورد تمام جنبه‌های قوانین و مقررات ویزای شنگن ارائه می‌دهد. درحال‌حاضر شما می‌توانید یک فرم درخواست شنگن را به زبان‌های آلمانی / انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، روسی یا چینی دانلود کنید.

اگر شما با این ویزا وارد خاک آلمان شوید، نمی‌توانید هنگام حضور در آلمان آن را به یک مجوز اقامت در این کشور تغییر بدهید، به جز در شرایط استثنایی. بنابراین مجبور خواهید بود که خاک آلمان را ترک کنید یا در خارج از آلمان برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنید و دوباره وارد این کشور شوید.

اجازه‌ی اقامت در آلمان: بیش از سه ماه

اگر شما قصد دارید به هر دلیلی (مثلا برای کار، تکمیل یک دوره‌ی آموزش حرفه‌ای، یا ملحق شدن به خانواده)، به مدت بیش از سه ماه در آلمان بمانید، باید علاوه بر ویزای آلمان برای دریافت مجوز یا حق اقامت نیز قبل از ورود اقدام کنید- مگر این‌که شهروند یکی از کشورهایی باشید که برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند، که در این صورت می‌توانید در داخل آلمان درخواست بدهید.

انواع مجوز اقامت در آلمان

– رایج‌ترین مجوز اقامت، که معمولا به مدت یک سال اعتبار دارد و می‌توانید آن را تمدید کنید، البته در صورتی که موقعیت – به عنوان مثال، اشتغال، ازدواج – شما به همان صورتی که در زمان دریافت این مجوز بودید، بماند.

– کارت آبی اتحادیه‌ی اروپا یک مجوز اقامت است که شرایط بهتری را در اختیار مهاجران متخصص و همسران آنها می‌گذارد.

– مجوز اقامت و مجوز اقامت دائم EC، که چنان‌چه از نام‌شان پیداست، هر دو مجوز اقامت دائم هستند. این مجوزها معمولا تنها پس از پنج سال اقامت (و چنان‌چه با دیگر شرایط دریافت ویزای آلمان سازگاری داشته‌باشید) به اشخاص داده می‌شود اما می‌توان آنها را به کارگران بسیار ماهر بلافاصله و به گروه‌های دیگری بعد از دو یا سه سال اقامت اعطا کرد.

دلیل شما برای ورود به آلمان و مدارک آموزشی و حرفه‌ای شما تعیین می‌کند که برای کدام یک از این مجوزهای اقامت می‌توانید درخواست بدهید. شما باید برخی شرایط کلی را داشته باشید، از جمله دارا بودن یک گذرنامه معتبر و توانایی اثبات این‌که برای تامین مخارج خود در طول اقامت‌تان در آلمان، به اندازه‌ی کافی پول دارید.

بیش‌تر افراد باید برای اجازه‌ی اقامت از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور محل اقامت خود اقدام کنند.

 

ملحق شدن به خانواده

اگر می‌خواهید برای پیوستن به همسرتان یا دیگر اعضای نزدیک خانواده به آلمان سفر کنید، باید مجوز اقامت خود را داشته باشید، مگر این‌که شهروند اتحادیه‌ی اروپا (EU)، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس باشید (یا کسی که قرار است به او ملحق شوید شهروند این مناطق باشد). شما و طرف حاضر در آلمان باید دارای شرایط دیگری نیز باشید، برای مثال، همسر یا شخص حاضر در این کشور خود باید اجازه‌ی اقامت داشته باشد، جایی برای زندگی شما داشته باشد، و ثابت کند که منابع مالی کافی برای حمایت از شما را دارد. در برخی موارد، همچنین باید ثابت کنید که مهارت‌های پایه‌ای زبان آلمانی را دارا هستید، هر چند استثنائاتی نیز وجود دارد.

 

تحصیل در آلمان

شما می‌توانید قبل از ثبت نام در یک دانشگاه آلمانی یک مجوز اقامت نه ماهه برای آمدن به آلمان دریافت کنید (تا زمانی که ویژگی‌های لازم را دارا باشید)، یا مجوز دیگری برای تحصیل در آلمان به صورت تمام وقت دریافت کنید. شما باید ثابت کنید که منابع مالی لازم را در طول دوره‌ی تحصیلی‌تان دارید و ممکن است مجبور شوید ثابت کنید که در زبان آلمانی مهارت دارید. بسیاری از دانشگاه‌ها اطلاعات بسیار جامع و مفیدی در مورد اجازه‌ی اقامت در وب‌گاه‌های (وب‌سایت) خود دارند.

 

اقامت دائم در آلمان

اگر به مدت چند سال است که در آلمان زندگی می‌کنید، می‌توانید برای اجازه‌ی اقامت دائم درخواست بدهید. مجوز اقامت دائم اجازه می‌دهد که شما به طور نامحدود در این کشور بمانید اما حقوق شهروندان آلمانی را ندارید – به عنوان مثال، حق رای ندارید. اگر دوست دارید حقوق و وضعیت قانونی شما با دیگر شهروندان آلمانی یکسان باشد، و در صورتی که دارای شرایط لازم هستید، می‌توانید پس از هشت سال اقامت درخواست تابعیت بدهید. 

 

اقامت الکترونیک

از سپتامبر ۲۰۱۱، حق اقامت (برچسبی که به گذرنامه می‌چسبانند)، کارت اقامت، کارت اقامت دائم و کارت‌های شناسایی جای خود را به یک کارت اقامت الکترونیکی داده‌اند. حق اقامت‌هایی که روی برگه چاپ شده‌ بودند تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۶ اعتبار داشتند.

 

کار در آلمان

اگر شهروند اتحادیه‌ی اروپا (EU)، منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس هستید، بدون محدودیت می‌توانید در آلمان به کار مشغول شوید، به استثنای شهروندان عضو جدید اتحادیه‌ی اروپا، ‌کرواسی، که به طور بالقوه تا سال ۲۰۲۰ نیاز به دریافت مجوز دارند.

اشخاص دیگر تنها در شرایطی می‌توانند در آلمان کار کنند که مجوز اقامت‌شان این اجازه را به آنها داده باشد. هیچ اجازه‌ی کار جداگانه‌ای در آلمان و حق کار دیگری وجود ندارد و این‌که تا چه حد می‌توانید در آن‌جا کار کنید، در مجوز اقامتی که قبل از ورود به خاک آلمان برای دریافت آن اقدام کرده بودید، به طور مفصل مکتوب شده‌است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website