0
  • No products in the cart.
 

سایت لینک چیست و چگونه می‌توان آن را بدست آورد؟

سایت لینک

سایت لینک چیست و چگونه می‌توان آن را بدست آورد؟

در این مقاله با در نظر گرفتن این که الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر و بروز رسانی هستند، سعی کرده ایم علاوه بر آشنا کردن شما با مفهوم سایت لینک، مفیدترین نکات و توصیه های منطبق با جدیدترین الگوریتم های گوگل که شانس شما را برای بدست آوردن سایت لینک افزایش می دهند، بیان شوند. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

سایت لینک چیست؟

سایت لینک‌ها، مجموعه ای از لینک های سایت هستند که در نتایج جستجو، پایین لینک اصلی سایت قرار می گیرند. سایت لینک ها، لینک هایی هستند که در نتایج جستجوی گوگل، زیر URL اصلی سایت قرار می گیرند. این لینک ها کاربران را به صفحات دیگری غیر از صفحه اصلی سایت ارجاع می‌کنند و هدف گوگل از طراحی آن ها “کمک به کاربران برای مرور سایت است”.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که سایت لینک ها را با افزونه سایت لینک در گوگل ادوردز که شباهت زیادی به سایت لینک ها دارند ولی در تبلیغات ادوردز نشان داده می شوند، اشتباه نگیرید. کاربران ادوردز کنترل کاملی بر نمایش یا عدم نمایش این لینک ها و محتوای آن ها دارند که این امر برای جستجوی ارگانیک ممکن نیست.

در بعضی موارد، سایت لینک ها به همراه یک کادر جستجوی مفید ظاهر می شوند که کاربران با استفاده از آن می توانند مستقیما به جستجو در سایت بپردازند.

در ادامه تصویر سایت لینک مربوط به سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین را مشاهده می کنید:

سایت لینک

 

که البته برای این سایت هنوز کادر جستجو اضافه نشده و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، سایت لینک های این مثال شامل صفحات ثابت سایت است.

البته ما در آژانس راتین لینک های دیگری هم مثل بازاریابی جاذبه ای یا بازاریابی گردشگری داریم اما در این سایت لینک ها نمایش داده نشده اند. دلیل این امر این است که خود گوگل به صورت اتوماتیک سایت لینک ها را انتخاب می کند و در این باره به صاحبان سایت امکان انتخاب نمی دهد.

از این نظر سایت لینک ها مثل یک شمشیر دو لبه هستند. چون حتی اگر صاحب سایت امکان انتخاب سایت لینک ها را داشت، این تضمین وجود نداشت که انتخاب های صورت گرفته ضرورتاً مفید و مناسب باشند.

اما وجود سایت لینک، زیر لینک اصلی سایت در نتایج جستجوی گوگل مزایای مختلفی دارد، از جمله:

افزایش فضای تخصیص یافته به سایت در نتایج جستجو

در صورتی که شرایط یک سایت خوب باشد می تواند تا شش سایت لینک به علاوه یک کادر جستجو بدست آورد. این امر باعث می شود که در نتایج جستجو توسط کامپیوتر به آن سایت پنج الی شش برابر بیشتر فضا تخصیص داده شود و اگر جستجو از طریق موبایل صورت بگیرد، کل صفحه به آن سایت تخصیص داده می شود.

بنابراین نتایج نامرتبط یا ناخواسته درباره سایتتان، از جمله مقالات خبری یا منشن های شبکه های اجتماعی و همچنین نتایج مربوط به رقبا پایین تر از سایت شما قرار می گیرد. در نتیجه احتمال کلیک کردن کاربر روی لینک مربوط به سایت شما نسبت به کلیک روی سایر نتایج مربوط به شما بیشتر می‌شود.

سایت Blogging Wizard بر اساس این آمار که 55 درصد کلیک ها روی سه نتیجه اول در جستجو انجام می گیرد، محاسبه کرده که داشتن سایت لینک می تواند نرخ کلیک روی اولین نتیجه را حدودا 20 درصد افزایش دهد.

امکان مرور راحت تر سایت توسط کاربران

کاربرانی که سایت شما را در گوگل جستجو می کنند، ممکن است تمایلی به ورود به صفحه اول سایت نداشته باشند. اما وجود سایت لینک‌هایی با ارجاع مستقیم به سایر قسمت های سایت که ممکن است بیشتر با خواسته کاربران تناسب داشته باشند، باعث می شود که کاربران به جستجوی سایر قسمت های سایت که احتمالا از وجودشان اطلاعی نداشته‌اند، تشویق شوند.

سایت لینک

 

 

اگر کادر جستجو هم برای سایت نمایان شود، کاربر می تواند مستقیما به صفحه ای که به دنبالش بوده حرکت کند و سریع تر به مقصد برسد.

هدایت ترافیک به سایر قسمت های سایت

مسلما طراحی سایت باید طوری باشد که به کاربران اجازه بدهد به راحتی محتوا یا صفحاتی که قصد تبلیغشان را دارید، پیدا کنند. اما حتی در این صورت هم محتوای سایت به اندازه وقتی که در نتایج جستجو لینک می شوند، قابل رویت و سر راست نیست.

سایت لینک ها این مزیت را دارند که ترافیک جستجوی ارگانیک را که معمولاً روی صفحه اول سایت متمرکز می شود را در سراسر سایت توزیع کنند. اما یکی از تاثیرات جانبی این امر این است که این صفحات به نوعی تبدیل به صفحات فرود سایتتان می شوند و همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است افراد خیلی زیادی اولین تاثیر از سایت شما را از طریق این صفحات دریافت و بنابراین دیدگاهشان نسبت به سایت شما از این طریق شکل بگیرد.

مسلماً ممکن است هر کسی با کلیک روی یک لینک، وارد این صفحات شود، اما وجود لینک به این صفحات در گوگل این ضمانت را ایجاد می کند که درصد خاصی از کاربران برای ورود به سایت شما روی لینک این صفحات کلیک می کنند. بنابراین این صفحات باید بهترین ظاهر و طراحی را داشته باشند.

جدیدترین تغییرات مربوط به سایت لینک‌ها

تا ماه اکتبر 2016، گوگل امکانی داشت که به دارندگان سایت اجازه می داد کنترل کمی بر صفحاتی که به عنوان سایت لینک برای سایتشان نمایش داده می شود، داشته باشند.

کنسول Google Search، قبلاً گزینه‌ای برای “تنزل رتبه” داشت که در آن کاربران می توانستند هر URLی را که دوست ندارند به عنوان سایت لینک نمایش داده شود، انتخاب کنند. گوگل اعلام کرده بود که هیچ تضمینی برای اینکه این صفحات اصلا نمایش داده نشود، وجود ندارد، اما این تنظیمات در تعیین رتبه لینک های مربوطه تاثیر گذار است.

اما سال گذشته، گوگل وبمستر اعلام کرد که “بعد از بحث و بررسی”، تصمیم گرفته شده تنظیمات Demote Sitelinks (تنزل رتبه سایت لینک ها) از کنسول Search حذف شود و توضیح داد که:

با گذشت زمان، الگوریتم های ما در زمینه پیدا کردن، ساختن و نمایش سایت لینک های مناسب بسیار پیشرفته شده اند و به نظر ما، بهتر است با کمک این الگوریتم ها کارها ساده تر شوند.

به عبارت دیگر ما براین باوریم که توانایی نمایش مناسب ترین سایت لینک ها را بدون نیاز به دریافت ورودی از طرف کاربران داریم! همچنین گوگل، نکاتی را اعلام کرد که صاحبان سایت‌ها با پیروی از آن ها می توانند تا حدودی بر سایت لینک هایی که برای سایتشان نمایش داده می شوند، تاثیر بگذارند:

“ما فقط سایت لینک هایی را در نتایج نمایش می دهیم که فکر می کنیم برای کاربران مفید باشند. اگر ساختار سایت شما طوری باشد که به الگوریتم های ما اجازه پیدا کردن سایت لینک های مناسب را ندهد، یا ما این طور فکر کنیم که سایت لینک های شما با کوئری کاربر تناسبی ندارند، آن ها را نشان نمی دهیم. سایت لینک ها با گذشت زمان تکامل پیدا کرده اند و مبتنی بر رتبه بندی های سنتی شده اند، بنابراین روش های تاثیر گذاشتن بر آن ها هم مثل سایر صفحات وب است”.

سپس چندین توصیه و نکته برای کمک به بهبود کیفیت سایت لینک ها ارائه شد.

  • اما برای بهتر شدن سایت لینک ها چه کارهایی می توانید انجام دهید تا مناسب ترین سایت لینک ها برای سایتتان نمایش داده شوند؟

روش های به دست آوردن سایت لینک

در مجموع توصیه های ذکر شده بیشتر به داشتن سایتی با کیفیت اشاره دارند که گوگل بتواند به راحتی آن را کرول کند. همانطور که پیش از این گفتیم، خود گوگل اعلام کرده که ساختار سایت باید به نحوی باشد که به الگوریتم های گوگل امکان پیدا کردن سایت لینک ها را بدهد در غیر این صورت، سایت لینک ها نمایش داده نمی شوند.

خوشبختانه، گام هایی که می توانید برای افزایش شانس گرفتن سایت لینک ها طی کنید، در واقع شامل تمام کارهایی می شود که برای بهبود سئو انجام می شود و مرور کردن سایت را برای بازدیدکنندگان آسان می کند. بنابراین ممکن است شما همین حالا هم بعضی از آن ها را انجام بدهید.

داشتن رتبه اول برای نام برندتان در نتایج جستجو

ممکن است این مورد برای بعضی افراد بسیار سخت و دست نیافتنی به نظر برسد اما اساسی ترین پیش شرط برای گرفتن سایت لینک این است که وقتی فردی برند یا نام سایتتان را در گوگل جستجو می کند، سایت شما به عنوان اولین نتیجه نشان داده شود. حتماً شما هم دقت کرده اید که بجز اولین سایت، به هیچ سایت دیگری سایت لینک تعلق نمی گیرد.

اگر شما هم سعی دارید رتبه شماره یک را بین سایت هایی با نام مشابه یا یکسان بدست آورید، برندسازی مجدد و انتخاب یک نام یا URL منحصر بفردتر می تواند شانس شما را برای به دست آوردن رتبه بالا افزایش دهد.

ساخت و ثبت یک سایت مپ XML

همانطور که از نام سایت مپ، یا نقشه سایت پیداست، سایت مپ نقشه‌ای از سایت است که در آن همه صفحات سایت لیست شده اند و می توان آن را طوری طراحی کرد که به کاربران یا موتورهای جستجو برای مرور کردن راحت سایت کمک کند.

منظور فایلی است که در سرور میزبان سایت شما قرار گرفته و به موتورهای جستجو درباره سلسله مراتب محتوای سایت شما اطلاع می دهد و به اسپایدرهای گوگل (spider) امکان کرول کردن هوشمندانه تر سایت را می دهد.

در مرکز کمک رسانی کنسول جستجوی گوگل، مجموعه دستورالعمل هایی قرار گرفته که نحوه ساخت و تایید سایت مپ را آموزش می دهد. اما اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده، نیاز به انجام کار خاصی ندارید چون وردپرس به صورت خودکار سایت مپ را ساخته و در موتورهای جستجو ثبت می کند.

سایر اقداماتی که می توانید برای کمک به موتورهای جستجو جهت کرول کردن دقیق تر و سریع تر سایتتان انجام دهید، عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که سلسه مراتب و ساختار سایتتان تا حد ممکن شفاف و منطقی بوده و صفحه اصلی سایت به عنوان صفحه “root” (نقطه شروع) طراحی شده باشد. مثلاً ساختار سایت مربوط به یک فروشگاه آنلاین لباس می تواند به صورت زیر باشد:

صفحه اصلی / پوشاک / پوشاک زنانه / اکسسوری / کیف دستی

پس اگر ساختار سایت شما طوری است که باعث شده مرور مطالب مبهم یا بیش از حد پیچیده شود، بهتر است به فکر تجدید نظر و اصلاح آن باشید.

  • برای مشخص کردن پیوندهای داخلی از متن هایی شفاف و با معنا استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که صفحات سایتتان بخوبی به هم لینک شده باشند، بخصوص آن هایی که می خواهید به عنوان سایت لینک نمایان شوند. گوگل وقتی درباره انتخاب صفحات به عنوان سایت لینک تصمیم گیری می‌کند، تعداد لینک های داخلی و خارجی را در نظر می گیرد.

برای تست کردن این که آیا گوگل می تواند صفحات مهم سایتتان را کرول و ایندکس کند، از Fetch as Google استفاده کنید.

  • در منوی اصلی سایتتان فقط مهم ترین دسته بندی ها را قرار دهید.
  • در سراسر سایتتان از توضیحات متا، تگ های متا و متن های جایگزین (alt text) مرتبط و مناسب استفاده کنید.
  • از تولید محتوای ضعیف، کپی کردن محتوا و تکنیک های پر کردن صفحه به صورت مصنوعی با کلمات کلیدی خودداری کنید.
  • سعی کنید سرعت سایت و زمان بارگذاری صفحات را بهبود ببخشید و اطمینان حاصل کنید که سایتتان برای موبایل بهینه سازی شده تا شانس شما برای گرفتن سایت لینک روی موبایل افزایش پیدا کند.

شاید نکات ذکر شده زیاد به نظر برسند اما همانطور که پیش از این اشاره شده، اکثر این نکات برای بهبود سئو هم توصیه می شوند و در هر صورت باید به آن ها توجه داشت.

به خاطر داشته باشید که هیچ تضمینی صد در صدی وجود ندارد که بلافاصله بعد از انجام این اقدامات، سایت لینک برای سایتتان نمایان شود؛ اما مسلماً این نکات به بهبود موقعیت سایتتان کمک می کنند.

توصیه هایی برای نمایش کادر جستجو

تمام توصیه هایی که تا این جا ذکر شد همگی درباره چگونگی گرفتن سایت لینک بودند، اما همانطور که در ابتدا اشاره شد برای بعضی سایت ها، یک کادر جستجو هم نمایش داده می شود که بسیار مفید است و به کاربران امکان جستجوی مستقیم در سایت را از طریق نتایج جستجو می دهد.

اما آیا شما به عنوان صاحب سایت می توانید بر نمایش یا عدم نمایش این کادر جستجو برای سایتتان تاثیرگذار باشید؟ تا حدودی بله!

هر چند خود گوگل درباره نمایش یا عدم نمایش کادر جستجو تصمیم گیری می کند، اما وقتی موفق به گرفتن این کادر شدید، می توانید آن را طوری تنظیم کنید تا از موتور جستجوی داخل سایتتان (به جای گوگل که حالت پیش فرض است) برای جستجو در سایت استفاده کند. در سایت Google Developers صفحه ای تحت عنوان Sitelinks Searchbox قرار دارد که در آن توضیح داده شده چطور می توانید با استفاده از مارک آپ داده های ساخت یافته (structured data markup) کادر جستجویی تهیه کنید که از موتور جستجوی سایتتان استفاده کند.

در نهایت خود گوگل تصمیم می گیرد که کادر جستجو برای سایتتان نمایان شود یا خیر. اما اگر به هر دلیلی تمایل ندارید که کادر جستجو برای سایتتان نمایش داده شود، از تگ متای زیر در صفحه اصلی سایتتان استفاده کنید:

 

<meta name=”google” content=”nositelinkssearchbox” />

 

در این مقاله تمام نکات لازم و ضروری برای حداکثر کردن شانس گرفتن سایت لینک، بیان کردیم. به طور خلاصه سعی کنید کیفیت سایتتان را همیشه بالا ببرید، از گام های ضروری جهت موفقیت در سئو پیروی کنید و ساختار سایتتان را طوری بچینید که کار را برای خزنده های گوگل را آسان کند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website