0
  • No products in the cart.
 

قدرتمندترین و برترین شرکت های فناوری امریکایی

فناوری امریکایی

قدرتمندترین و برترین شرکت های فناوری امریکایی

 

برای مشخص‌کردن میزان قدرت هر شرکت، درآمد مالی ۲۰۱۴، شمار کارکنان، تعداد خبرهای مرتبط با آنها روی گوگل نیوز در سال گذشته و رتبه‌بندی آنها را بر حسب ۱ تا ۱۰۰ توسط کلاوت – وب‌گاهی که نفوذ شرکت‌ها و افراد را در رسانه‌های اجتماعی و روی پلتفرم‌های گوناگون (اندروید، آی‌اواِس، ویندوز…) مختلف تحلیل می‌کند، – بررسی‌کردیم. مشروح این فرآیند را می‌توانید دراین مطلب که توسط تیم تدسا فراهم گردیده است، مطالعه بفرمایید.

آمازون، غول تجارت الکترونیک، رتبه‌ی یک این فهرست و مایکروسافت و اِی‌تی‌اندتی نیز رتبه‌های دوم و سوم فهرست را از آن خود کردند. نکته‌ی جالب ماجرا اینجا است که گوگل و اپل در میان سه شرکت برتر این فهرست جایی نداشتند، بلکه به‌ترتیب رتبه‌های چهارم و ششم فهرست را از آن خود کردند.

فهرست کاملی از  ۱۵ شرکت فناوری که قدرتمندترین و برترین شرکت های فناوری امریکایی هستند را می‌توانید در ادامه مشاهده‌کنید.

 

 ۱۵. اوبر

اوبر

 

درآمد ۲۰۱۴: نامعلوم

شمار کارکنان: حدود ۲۰۰۰ نفر

اوبر نگرش ما نسبت‌به تاکسیرانی را تغییر داده‌است و با وجود جنجال‌ها و موانع متعددی که بر سر راهش قرار گرفته‌است، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

حتی با وجود این‌که اوبر اطلاعاتی راجع‌به درآمد خود انتشار نداده‌است، درآمد این شرکت امریکایی در جولای گذشته به مرز ۱ میلیارد دلار رسید و ارزش آن ۵۰ میلیارد دلار تخمین‌زده‌شد. گفتنی است امتیاز اوبر در کلاوت نیز ۸۵ است. به‌علاوه، بعید است با پیدا شدن سر و کله‌ی عبارت‌هایی چون “این اوبر (فلان کار) است/ در گفت‌وگوهای انگلیسی‌زبانان بتوان نفوذ چشمگیر این شرکت را نادیده‌گرفت.

 

  ۱۴. یاهو

یاهو

 

درآمد ۲۰۱۴: نامعلوم

شمار کارکنان: حدود ۲۰۰۰ نفر

شرکت یاهو که در کالیفرنیا واقع‌است، در سال گذشته موفق به کسب ۱ میلیارد دلار درآمد از طریق کانال‌های ویدیویی، داخلی، اجتماعی (نظیر می‌ونس) و همچنین کانال‌های خود روی تلفن‌های همراه شده‌بود. یاهو درحال‌حاضر ۵۷۵ میلیون کاربر تلفن همراه دارد و از این حیث یکی از پرمخاطب‌ترین شرکت‌ها در جهان به‌حساب می‌آید.

یاهو در ادامه‌ی روند افزایش حضور خود در بازار در اواخر ۲۰۱۴ با موزیلا قرارداد همکاری امضا کرد تا به‌موجب آن، yahoo.com صفحه‌ی پیش‌فرض مرورگرهای موزیلا در امریکا شود. با توجه به سایت آماردهی الکسا، یاهو پنجمین وب‌گاه پربازدید در جهان است و از امتیاز ۹۸ در کلاوت برخوردار است – به‌عنوان یکی از غول‌های اینترنت، این آمار به‌هیچ‌وجه غیرمنتظره نیست.

 

۱۳. سیسکو سیستمز

سیسکو سیستمز

 

درآمد ۲۰۱۴: ۴۷.۱ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۷۴۰۴۲ نفر

پس از سال مالی دشوار ۲۰۱۴، پیش‌بینی می‌شود سیسکو سیستمز با حضور مدیرعامل جدید خود بازگشت قدرتمندی داشته‌باشد؛ مدیرعاملی که اصلاح‌کردن برخی اشتباه‌های پرهزینه را در دستور کار خود قرار داده‌است. انتظار می‌رود این سردمدار جهانی حوزه‌ی فناوری اطلاعات در زمینه‌ی خدمات ابری و امنیتی همچنان به پیشرفت خود ادامه‌دهد.

 

۱۲. ای‌بِی

 

درآمد ۲۰۱۴: ۱۷.۹ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۳۴۶۰۰ نفر

این غول تجارت الکترونیک واقع در کالیفرنیا در ۲۰۱۴ اعلام‌کرد ای‌بی و پی‌پل از یکدیگر جدا می‌شوند و دو شرکت مجزا خواهند شد. ای‌بی مالک شرکت استاب‌هاب هم هست، اما از زمان خریده‌شدن پی‌پل توسط ای‌بی در ۲۰۰۲ تا به امروز، این شرکت منبع اصلی درآمد ای‌بی بوده‌است.

با این حال، ای‌بی که اکنون در بیستمین سال فعالیت خود به سر می‌برد، در ۲۰۳ کشوری که در بازارهایشان حضور دارد، همچنان از جایگاه والایی برخوردار است. این شرکت در فضای اینترنت هم قدرتمند است و در وب‌گاه کلاوت امتیاز ۹۴ را از آن خود کرده‌است.

 

۱۱. فیس‌بوک

فیس‌بوک

 

درآمد ۲۰۱۴: ۱۲.۷ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۱۰۹۵۵ نفر

این پیش‌گام عرصه‌ی رسانه‌های اجتماعی اکنون به اصلی‌ترین پلتفرم تجارت اجتماعی تبدیل‌شده‌است و بیش از دو سوم ترافیک تجارت الکترونیک روی تلفن‌های همراه را از آن خود کرده‌است. به‌لطف تبلیغات این وب‌گاه، درآمد این شرکت در ۲۰۱۴ رشدی ۵۸ درصدی داشت.

در تابستان امسال ارزش بازار فیس‌بوک از ۲۵۰ میلیارد دلار فراتر رفت و سریع‌ترین شرکتی شد که تاکنون به این رقم دست‌یافته‌است.

دست آخر فیس‌بوک از نفوذ فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در اوت، مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت اعلام‌کرد هر روز از هر ۷ انسانی که روی کره‌ی زمین زندگی‌می‌کنند، ۱ نفرشان از فیس‌بوک استفاده‌می‌کنند. جای تعجب هم نیست این غول رسانه‌های اجتماعی از امتیاز ۹۸ روی کلاوت برخوردار باشد.

 

۱۰. اوراکل

 اوراکل

 

درآمد ۲۰۱۴: ۳۸.۲۳ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۱۳۲۰۰۰ نفر

سال گذشته اوراکل به‌شکلی تحسین‌برانگیز آی‌بی‌ام را پشت سر گذاشت و دومین شرکت نرم‌افزاری بزرگ جهان از حیث میزان فروش شد. اوراکل به‌عنوان برترین سرویس‌دهنده‌ی خدمات ابری، ۴۰۰ هزار مشتری دارد که همه‌ی ۱۰۰ شرکت برتر فهرست فورچن نیز در این میان هستند.

اوراکل مجدانه به‌دنبال ساده‌سازی فناوری اطلاعات و پیشگامی در امر نوآوری در صنعت است. این شرکت واقع در کالیفرنیا تا حدی در رسانه‌های اجتماعی هم نفوذ دارد و از امتیاز کلاوت ۸۷ برخوردار است.

 

۹. اچ‌پی

 اچ‌پی

 

درآمد ۲۰۱۴: ۱۱۵.۵ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۳۰۲۰۰۰ نفر

اچ‌پی پس از اینکه اعلام‌کرد ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر دیگر از کارکنانش را از کار برکنار می‌کند (که بخشی از برنامه‌ی چندساله‌ی تعدیل نیروی کاری این شرکت است) دیگر دوست‌داشتنی به‌نظر نمی‌آید.

اما قدرتمند بودن همیشه به‌معنای دوست‌داشتنی‌بودن نیست و این شرکت واقع در پالو آلتو یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به‌شمار می‌رود؛ خاصه اگر تعداد خبرهای منتشرشده پیرامون این شرکت – چه مثبت چه منفی – را در نظر بگیریم که در رتبه‌بندی ما تاثیرگذار بودند. این شرکت همچنین از درآمد قابل‌توجهی هم برخوردار است و به‌تنهایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال گذشته درآمد داشته‌است.

با این حال اچ‌پی از حیث نفوذ در شبکه‌های اجتماعی عملکرد بسیار بهتری داشته‌است، حدود ۱ میلیون دنبال‌کننده روی توییتر دارد و از امتیاز ۹۲ در وب‌گاه کلاوت برخوردار است.

 

۸. اینتل

 اینتل

 

درآمد ۲۰۱۴: ۵۵.۲۵ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۱۰۶۷۰۰ نفر

اینتل که دفتر اصلی آن در سانتا کلارای کالیفرنیا واقع‌است، پیشگام‌ترین شرکت فناوری جهان در زمینه‌ی تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا به‌شمار می‌رود و از ارزش بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری برخوردار است. استیو جابز در ۲۰۰۵ اعلام‌کرد اپل به‌جای تراشه‌های آی‌ب‌ام از تراشه‌های اینتل در رایانه‌های خود استفاده‌خواهد کرد و از آن زمان تابه‌حال این روند پابرجا بوده‌است.

سال گذشته اینتل میلیاردها دلار را به‌دلیل شکست در بازار تلفن‌های همراه از دست‌داد، اما اکنون احتمال می‌رود اپل به‌دنبال تولید نسخه‌ی جدید آیفون، اجازه‌دهد اینتل نیمی از بازار مودم‌های این شرکت را در دست بگیرد تا از این راه بتواند در صدد جبران شکست مالی خود برآید.

به هر حال اینتل بی‌شک حضور خوبی در شبکه‌های اجتماعی دارد و امتیاز بسیار بالای ۹۶ را درکلاوت از آن خود کرده‌است. این شرکت ۴.۲۶ میلیون دنبال‌کننده در توییتر و ۲۵ میلیون هوادار در فیس‌بوک دارد.

 

برترین شرکت فناوری ۷: ورایزن

ورایزن

 

درآمد ۲۰۱۴: ۱۲۷.۱ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۱۷۸۵۰۰ نفر

ورایزن در قراردادی ۴.۴ میلیارد دلاری که امضای آن در ماه مه اعلام‌شد، ای‌اواِل و همچنین برندهای زیرمجموعه‌ی آن هافینگتن پست و تک‌کرانچ را در اختیار گرفت. بزرگترین شرکت مخابراتی امریکا واقع در نیویورک به نوآوری‌های خود ادامه‌داده‌است و درحال‌حاضر به‌دنبال ایجاد شبکه‌ی بی‌سیمی حتی بزرگ‌تر از شبکه‌ی کنونی‌اش است – احتمال می‌رود این شبکه به‌قدر کافی سریع باشد که بتوان یک فیلم را در عرض ۱۵ ثانیه دانلود کرد.

ورایزن ۱.۶ میلیون دنبال‌کننده در توییتر و بیش از ۷ میلیون هوادار در فیس‌بوک دارد که نشان‌دهنده‌ی حضور قدرتمند این شرکت در فضای اینترنت هستند و امتیاز ۸۶ را در کلاوت برای آن به ارمغان آورده‌اند.

 

برترین شرکت فناوری ۶: گوگل

گوگل

درآمد ۲۰۱۴: ۶۶ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۵۳۶۰۰ نفر

این غول جست‌وجوی اینترنتی به زودی به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت آلفابت تبدیل خواهد شد؛ شرکت هولدینگی که مدیران اجرایی گوگل در تابستان امسال از آن پرد‌برداری کردند. این شرکت واقع در دره‌ی سیلیکون یکی از بهترین شرکت‌های امریکایی برای کار کردن به‌شمار می‌رود و فرهنگ نوبنیادی دارد که در نظر بسیاری‌ها غبطه‌برانگیز است.

گوگل همچنین مالک یوتیوب است؛ بزرگترین وب‌گاه به‌اشتراک‌گذاری ویدیو در جهان. امتیاز کلاوت گوگل ۹۸ است که برای یکی از نوآورترین و جذاب‌ترین شرکت‌های جهان چندان هم جای تعجب ندارد.

 

برترین شرکت فناوری ۵: آی‌بی‌ام

 آی‌بی‌ام

درآمد ۲۰۱۴: ۹۲.۸ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۳۷۹۵۹۲ نفر

گرچه آی‌بی‌ام تلاش‌کرد علی‌رغم کاهش سود خود در سال گذشته همچنان حضور فعالی در بازار داشته‌باشد، اما این شرکت فناوری و خدمات مشاوره‌ای همچنان کاربرانی وفادار و شرکایی قدرتمند همچون اپل و سیتی‌گروپ دارد.

آی‌بی‌ام همچنین در حال ورود به حوزه‌ی اینترنت اشیاء است – حرکتی هوشمندانه که با توجه به پیش‌بینی بازار ۱.۷ تریلیون دلاری برای این حوزه تا پنج سال آینده، بی‌شک به پیشرفت این شرکتِ پردرآمد واقع در آرمورکِ نیویورک کمک خواهد کرد.

آی‌بی‌ام عملکرد قدرتمندی در شبکه‌های اجتماعی ندارد و وب‌گاه کلاوت نیز برای این شرکت هیچ امتیازی در نظر نگرفته‌است.

 

برترین شرکت فناوری ۴:  اپل

 اپل

درآمد ۲۰۱۴: ۱۸۲.۹ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۹۲۶۰۰ نفر

اپل که در کوپرتیو واقع‌است بی‌شک یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های حوزه‌ی فناوری به‌شمار می‌رود و همچنان با نوآوری‌هایش ما را شگفت‌زده می‌کند. اصلی‌ترین خبر این شرکت در سال گذشته معرفی اپل واچ بود، اما ویژگی‌های جدید دیگری نیز در ادامه‌ی کار برای این محصول عنوان‌شدند؛ ویژگی‌هایی چون مدل‌های مختلف اپل واچ و آپگریدهای آی‌پد و آی‌فون.

ما از امتیاز کلاوت نسبتا پایین این شرکت – ۸۴ از ۱۰۰ – در تنظیم فهرست‌مان استفاده‌کردیم، اما باید توجه داشت نبود امتیاز واقعی برای اپل به این دلیل است که این شرکت حساب کاربری کلی در توییتر ندارد.

اما حساب کاربری توییتر اپل موزیک ۷.۷۳ میلیون و اپ استور ۴.۰۹ میلیون دنبال‌کننده دارند و البته چنین چیزی جای تعجب هم ندارد.

 

برترین شرکت فناوری ۳:  اِی‌تی‌اندتی

اِی‌تی‌اندتی

درآمد ۲۰۱۴: ۱۳۱.۶ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۲۵۰۷۳۰ نفر

این شرکت مخابراتی واقع در تگزاس درحال‌حاضر به‌لطف ادغام ۴۸.۵ میلیارد دلاری با شرکت دیرکت‌تی‌وی بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده‌ی شبکه‌های حق‌اشتراکی نیز به‌شمار می‌رود. شبکه‌ی ۴G LTE ای‌تی‌اند‌تی بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد.

به‌لطف ۶۹۱ هزار دنبال‌کننده‌ی این شرکت در توییتر و ۵.۷ میلیون هوادار آن در فیس‌بوک، امتیاز کلاوت ای‌تی‌اندتی ۹۱ است، و البته تنها شرکت مخابراتی به‌شمار می‌رود که در فهرست تحسین‌شده‌ترین شرکت‌ها از دیدگاه فوربس نیز جای‌گرفته‌است.

 

برترین شرکت فناوری ۲: مایکروسافت

مایکروسافت

درآمد ۲۰۱۴: ۸۶.۸۳ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۱۱۸۰۰۰ نفر

مایکروسافت در مسیر ترقی قرار گرفته‌است. درآمد این شرکت نسبت‌به سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته‌است و انتظار می‌رود فروش تبلت‌های این شرکت نیز همچنان افزایش داشته‌باشند. در حقیقت تبلت‌های سرفیس در زمستان گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار فروش‌داشتند و همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ایم، به‌واقع محصولات سودآور و قابل‌احترامی هستند.

تعجبی ندارد این شرکت فناوری واقع در ردموند واشینگتن در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور پررنگی داشته‌باشد، امتیاز فوق‌العاده‌ی ۹۹ از ۱۰۰ را در کلاوت داشته‌باشد و از این حیث در فهرست ما شانه‌به‌شانه‌ی آمازون بایستد.

 

برترین شرکت فناوری ۱: آمازون

آمازون

درآمد ۲۰۱۴: ۸۸.۹۹ میلیارد دلار

شمار کارکنان: ۱۵۴۱۰۰ نفر

آمازون به‌عنوان بزرگترین وب‌گاه حوزه‌ی فروش کالا به‌تازگی وال‌مارت را که ارزشمندترین شبکه‌ی خرده‌فروشی امریکا به‌شمار می‌رفت از حیث ارزش بازار پشت سر گذاشت.

این شرکتِ واقع در سیاتل درحال‌حاضر مالک بیش از ۴۰ شرکت زیرمجموعه است که از آن جمله می‌توان زاپوس، آی‌ام‌دی‌بی و گودریدز را نام‌برد، و البته در بازار محصولات الکترونیکی نیز از قافله عقب نمانده‌است.

آمازون برای رقابت با اپل دست به تولید کتاب‌خوان الکترونیکی و تبلت زد و همچنین سرویس اینستَنت ویدیو (Instant Video) را معرفی‌کرد که تاکنون یک سریال تلویزیونی تحسین‌شده نیز تولید کرده‌است.

آمازون نیز در کلاوت شانه‌به‌شانه‌ی مایکروسافت ایستاده‌است و امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ را از آن خود کرده‌است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website