0
  • No products in the cart.
 

نشانه های بیماری روانی در بزرگسالان و کودکان

بیماری روانی

نشانه های بیماری روانی در بزرگسالان و کودکان

بیماری روانی
شناخت علائم و نشانه های بیماری روانی در بزرگسالان و کودکان کمک می کند تا هر چه زودتر برای رفع مشکلات اقدام کرد و به نتایج بهتر و مثبت تری رسید. با وجود این‌که امروزه آدم‌های بیش‌تری از مشکلات سلامت روانی آگاه شده‌اند، اما در مجموع همچنان توجه کمی به وضعیت ابتلا به انواع بیماری های روحی و روانی می شود و کمتر افرادی به دنبال شناختن اختلالات روانی خود و در پی آن درمان مشکلات سلامت روانی خود هستند.  اگر علاقه مند هستید تا درباره انواع علائم و نشانه های بیماری روانی در بزرگسالان و کودکان بدانید مجله توسعه دهندگان شمارا با آنها آشنا میکند .

چگونه بیماری روانی را تشخیص دهیم

معمولا وقتی ما به نشانه های بیمار روانی فکر می‌کنیم، رفتار خشونت آمیز، توهمات، یا دیوانه ‌بازی درآوردن را در نظرمان جلوه‌گر می‌شود. خب البته، کسانی که از بی‌ثباتی ذهنی رنج می‌برند ممکن است این رفتارها را از خود نشان بدهند. اما در علم روانپزشکی مدرن، همیشه همه چیز این قدر سیاه و سفید نیست!

اگر آدم‌ها خودشان ندانند روانی هستند، پس آدم‌های دیگری، مانند روانپزشک‌ها، از کجا سر در بیاورند که چه کسی بیمار روانی است؟ یکی از راه‌های مشخص کردن این که آیا کسی بیمار روانی هست یا نه استفاده از چک لیست روانپزشکی PCL-R دکتر رابرت هیر است. این چک لیست با ۲۰ دسته‌بندی، می‌تواند به روانپزشک کمک کند به وضعیت ذهنی نهفته و پنهان فرد پی ببرد و نسبت به نشانه های بیمار روانی آگاهی پیدا کند. اما آیا اگر کسی در اکثر دسته‌بندی‌های موجود در چک لیست، حتی با اراده شخص خودش، بیمار تشخیص داده شود، می‌توان بی‌تردید او را رسما یک بیمار روانی به حساب آورد؟ شاید نه. مطابق نظر جان رانسون، نویسنده‌ی کتاب آزمون بیماران روانی، اکثر آدم‌ها، گاهی اوقات، بسیاری از مشخصه‌های موجود در این فهرست را از خود بروز می‌دهند. اما، قطعا، نمی‌توانیم همه‌ی آن‌ها را بیمار روانی بنامیم. درست است؟

چک لیست دکتر هیل هنوز هم به عنوان استانداردی برای آزمایش وضعیت ذهنی آدم‌ها استفاده می‌شود. تشخیص حتمی و واقعی به متخصصان این امر واگذار می‌شود، چرا که مغز انسان‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

علائم اختلالات روانی، بسته به نوع و شدت این وضعیت، متفاوت هستند. برخی علائم عمومی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی بروز یک بیماری روانی باشند در ادامه آمده اند تا بتوانند به شما در تشخیص انواع مشکلات سلامت روانی کمک کنند.

بزرگسالان

مهمترین علائم و نشانه های بیماری روانی در بزرگسالان و کودکان

علائم و نشانه های بیماری روانی در بزرگسالان

الف. داشتن افکار مغشوش و ابتلا به سردرگمی
ب. اندوه یا زودرنجی طولانی مدت
پ. خلق و خوی به شدت افسرده یا به شدت پرخاشگرانه
ت. ترس، نگرانی، یا اضطراب شدید
ث. دوری از اجتماع
ج. تغییرات قابل توجه در عادات غذایی یا خواب
چ. احساس شدید خشم
ح. هذیان یا توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که در واقعیت وجود ندارند)
خ. تشدید ناتوانی در رسیدگی به مشکلات و فعالیت‌های روزانه
د. فکر کردن به خودکشی
ذ. انکار مشکلات مشهود و آشکار
ر. ابتلا به بسیاری از مشکلات جسمی بدون هیچ دلیل مشخص
ز. سوءمصرف دارو و  یا الکل

علائم فوق می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز یک مشکل روانی جدی در بزرگسالان باشند. اکنون با آگاهی از این علائم، می‌توانید سعی کنید به دوستان یا اعضای خانواده‌تان که دچار این علائم هستند ، کمک کنید؛

کودکان

علائم و نشانه های بیماری روانی در کودکان (۹ الی ۱۱ سال)

الف. بروز تغییرات در عملکرد درسی، افت نمرات
ب. ناتوانی در رسیدگی به مشکلات و فعالیت‌های روزانه
پ. بروز تغییر در عادات خواب و / یا غذا
ت. شکایت شدید از مشکلات جسمی
ث. مخالفت با بزرگ‌ترها، فرار از مدرسه، ارتکاب دزدی، یا آسیب رساندن به اموال دیگران
ج. ترس شدید از افزایش وزن
چ. داشتن خلق و خوی منفی به صورت طولانی مدت؛ به همراه کاهش اشتها و فکر کردن به مرگ
ح. طغیان مکرر خشم و عصبانیت
خ. سوءمصرف دارو و / یا الکل
د. دوری از دوستان و فعالیت‌های اجتماعی

علاوه بر این‌ها، ۱۳ نشانه هشدار دهنده بیماری روحی و روانی در کودکان نیز وجود دارند که بهتر است، از آن‌ها نیز آگاه باشید. هم‌چنین، کودکان دارای شخصیت‌های مختلفی هستند که علائم فوق ممکن است در هر یک آن‌ها به نوع متفاوتی بروز کنند. از این رو، بهتر است ۴ نوع کودک متفاوت بر اساس شخصیت شناسی را نیز بشناسید تا به شکل بهتری بتوانید با آن‌ها برخورد کنید.

بیماری روانی کودکان

علائم و نشانه های بیماری روانی در کودکان زیر ۹ سال

الف. بروز تغییرات در عملکرد درسی
ب. کسب نمرات ضعیف علی‌رغم تلاش زیاد
پ. ابتلای شدید به نگرانی یا اضطراب
ت. بیش فعالی
ث. کابوس‌های شبانه‌ی مداوم
ج. نافرمانی و / یا رفتار تهاجمی مداوم
چ. بد اخلاقی های مکرر

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website