0
  • No products in the cart.
 

نکاتی که باید درباره معافیت تحصیلی بدانید

نکاتی که باید درباره معافیت تحصیلی بدانید

نکاتی که باید درباره معافیت تحصیلی بدانید

بیشتر افرادی که مشمول به خدمت سربازی هستند معنای معافیت تحصیلی را جستجو میکنند تا پاسخی برای پرسش‌های خود بیابند. در این مقاله به سوالات شما در مورد معافیت تحصیلی پاسخ داده می شود. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

شرایط و روند اخذ معافیت تحصیلی

هنگامی که افراد به سن ۱۸ سالگی می‌رسند از همان روز اول بعد از هجده سالگی مشمول خدمت مقدس سربازی می‌شوند. اگر در رشته‌های فنی حرفه‎‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند حداکثر تا ۲۴ سالگی و اگر در سایر رشته‌های پیش دانشگاهی باشند تا ۲۴ سالگی می‌توانند تحصیل کنند. دانش آموزان مدرسه‌ها و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش پرورش و دانشجویانی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی داخلی و خارجی مورد تایید وزارت علوم و  طلبه‌هایی که در حوزه‌های علمیه در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده‌اند تا زمانی که به تحصیل خود ادامه می‌دهند، از اعزام به دوره سربازی معاف هستند.

صدور برگه‌ی معافیت تحصیلی

 

برای صدوربرگه‌ی معافیت تحصیلی برای دانشجویان و طلاب آن‌ها می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل خود را از طریق مراجع ذی ربط ارائه دهند. مدت اعتبار این برگه یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع است.

حداكثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یك از مقاطع تحصیلی كاردانی دو و نیم سال، كارشناسی ناپیوسته و كارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال، كارشناسی پیوسته پنج سال و كارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دكترای پزشكی پیوسته هشت سال و دكترای تخصصی شش سال است.

بر اساس ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترك تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند. مقامات مسئول مكلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذكر مشخصات كامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تأخیر به سازمان محل ارسال دارند.

مهلت معرفی مشمولین مذكور حداكثر یك سال پس از تاریخ انصراف، ترك تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است.

جدول سنوات تحصیلی برای مشمولین خدمت سربازی

 

نکاتی که باید درباره معافیت تحصیلی بدانید

نکات مهم در معافیت تحصیلی

۱-افراد دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم قبل از سن مشمولیت ، مجاز به تحصیل در حوزه علمیه می باشند.
۲- مشمول دارای مدرك دیپلم یا پیش دانشگاهی كه هنوز وارد غیبت نگردیده است ، مجاز به شروع به تحصیل در حوزه علمیه می باشد.
۳-كلیه مشمولان فوق دیپلم تا دكتری پس از فراغت از تحصیل ، به شرط نداشتن غیبت و با رعایت شرایط سنی زیر می توانند به طور تمام وقت در حوزه های علمیه تحصیل نموده و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.
۱/۳-سن مشمولان فوق دیپلم حداكثر ۲۲ سال تمام باشد.
۲/۳-سن مشمولان لیسانس حدكثر ۲۴ سال تمام می باشد.
۳/۳-سن مشولان فوق لیسانس حداكثر ۲۸ سال تمام باشد.
۴/۳-سن مشمولان دكتری حداكثر ۳۰ سال تمام باشد.
۴-ترخیص سربازان حین خدمت فارغ التحصیل مقطع دیپلم و بالاتر به شرط نداشتن غیبت اولیه،(و رعایت شرط سنی برای سربازان فوق دیپلم تا دكتری) برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه بلامانع است،لذا سربازان حین خدمت می بایست ابتدا توسط وظیفه عمومی محل سكونت ترخیص شوند و پس از ثبت ترخیص از خدمت ، مجاز به استفاده از معافیت تحصیلی می باشند.
۵-دانشجویان انصرافی از دانشگاهها در صورت نداشتن غیبت و حداكثر تا یك سال پس از انصراف،‌مجاز به ادامه تحصیل در حوزه علمیه می باشند.

۶-سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب حوزه های علمیه تشیع:

الف-سطح۱:حداكثر ۹ سال (معادل كاردانی)
ب-سطح ۲:حدكاثر ۶ سال (معادل كارشناسی)
ج-سطح ۳: حداكثز ۳ سال (معادل كارشناسی ارشد)

د-سطح۴(معادل دكتری):

حداكثر ۱۲ سال (۸ سال تحصیل+۴سال تدوین پایان نامه) ،ضمنا مادامی كه مركز مدیریت حوزه علمیه قطع رابطه تحصیلی آنان را اعلام نكند همچنان از معافیت تحصیلی استفاده خواهند نمود.

تبصره۱:

مشمولان فوق دیپلم تا دكتری كه برابر شرایط ، معافیت تحصیلی حوزوی اخذ می نمایند می بایست سطح یك را حداكثر ظرف مدت۷ سال به اتمام برسانند و در غیر اینصورت مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بعدی نیستند.

تبصره۲:

چنانچه طلاب سطح ۲و۳ ، در طرح هجرت روحانیون شركت كرده یا به عنوان ائمه جمعه و جماعت قضاوت ،تدریس و تبلیغ مشمول خدمت شده باشند مدت خدمت فوق با تایید مركز مدیریت حوزه علمیه ، به مدت تحصیل آنان اضافه می شود.

۷-سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت:

الف-سطح مقدمات: حداكثر تا۲۰ سالگی تمام (معادل دیپلم)
ب-سطح۱:حداكثر۴ سال (معادل كاردانی)
ج-سطح۲:حداكثر ۴سال (معادل كارشناسی)
برای طلاب مشغول به تحصیل در حوزه و مدارس علوم دینی، پس از اتمام هر سطح می‌بایست برگ آخرین وضعیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه كه حسب مورد توسط مركز مدیریت حوزه علمیه یا دفتر نمایندگی امور اهل سنت تكمیل شده، به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه گردد و پس از ثبت درخواست معافیت تحصیلی، معافیت تحصیلی جدید برای سطوح بعدی به شرط عدم ورود به غیبت صادر و به مشمول تحویل می‌گردد.

۹-افرادی كه به سن مشمولیت رسیده اند و در سن مشمولیت از دبیرستان یا دانشگاه ترك تحصیل و اخراج شده اند، تا پایان خدمت مجاز به تحصیل در حوزه علمیه نمی باشند. (ولی چنانچه ترك تحصیل یا اخراج قبل از ورود به سن مشمولیت باشد مانع شروع به تحصیل در حوزه قبل از سن مشمولیت نمی باشد.)

۱۰-پزشكی:

رسیدگی به درخواست معافیت پزشكی طلاب در حین تحصیل در حوزه (بدون نیاز به ابطال معافیت تحصیلی) بلامانع است و پس از صدور كارت معافیت پزشكی ، معافیت تحصیلی باطل می شود.
 از لحاظ مقطع تحصیلی در رسیدگی به معافیت پزشكی طلاب، با طلاب شاغل به تحصیل در سطوح مقدماتی مانند مشمولان دیپلم و با طلاب شاغل به تحصیل در سطوح یك و بالاتر مانند مشمولان فوق دیپلم و بالاتر از آن رفتار خواهد شد.
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website