0
  • No products in the cart.
 

چگونه لینک بیلدینگ (Link Building) با کیفیتی ایجاد کنیم؟

Link Building

چگونه لینک بیلدینگ (Link Building) با کیفیتی ایجاد کنیم؟

در حوزه بازاریابی هر از گاهی خبرهای جدیدی شنیده می شود که برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند خوشایند نیست. از قوانین جدید دولتی گرفته تا هک شدن وبسایت ها، تغییر کردن الگوریتم ها و پیش نرفتن اوضاع طبق انتظار افراد در این حوزه می توان نام برد. نگرفتن نتیجه مورد انتظار از کارهایی است که سعی شده به بهترین شکل ممکن انجام شوند، از بدترین نوع خبر هاست؛ در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

قضاوت سطحی، اشتباهی رایج در لینک بیلدینگ

فرض کنید ایمیلی با این عنوان دریافت کردید: “تضمین 5 هزار لینک با 500 هزار تومان”

اگر اطلاعات زیادی در حوزه سئو نداشته باشید، این پیشنهاد معامله خیلی خوبی به نظر می رسد.

قضاوت سطحی به ما می گوید که هر چه تعداد لینک ها بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهیم داشت.

خیلی از افرادی که دانش سطحی راجع به الگوریتم های گوگل دارند از این موضوع مطلع هستند که لینک سازی تاثیر مهمی در رتبه بندی های گوگل دارد. اما موضوعی که اکثرا از آن اطلاع ندارند این است که در جذب لینک کیفیت اهمیت دارد نه کمیت.

در واقع شرکت هایی که لینک بیلدینگ را به صورت اصولی و حرفه ای انجام می‌دهند ماهی چند میلیون تومان برای این کار دریافت می کنند. چون ایجاد لینک های با کیفیت فرایندی زمانبر است. مثلا خدمات سئو و بهینه سازی ما از حداقل ماهیانه 5 میلیون تومان شروع می شود.

در واقع روش مورد استفاده چنین شرکت هایی بیشتر شبیه کمپین های روابط عمومی است تا یک کمپین تکنیکی ساده. بعلاوه این شرکت های حرفه ای از ابزارهای مختلفی برای تعیین کیفیت لینک ها استفاده می کنند و مشتری های چنین شرکت هایی ممکن است در ماه فقط 3 تا 4 لینک دریافت کنند.

حتی در شروع ممکن است تعداد لینک ها از این مقدار هم کمتر باشد چون این شرکت ها اول از همه سعی به ایجاد رابطه و نزدیک شدن به افراد با نفوذ دارند.
چنین مبلغی خیلی گزاف به نظر می رسد و گاهی به چند صد هزار تومان به ازای هر لینک هم می رسد. اما نکته اینجاست که این روش نتایج بسیار خوبی ایجاد می کند و مثال های زیادی از این موفقیت در پرونده این شرکت ها وجود دارد.

شاید در ابتدا مشتری با دیدن تعداد لینک ها احساس ناامیدی کند اما همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم با به دست آوردن لینک هایی با کیفیت از سوی وبسایت های معتبر نتایج فوق العاده ای ایجاد می شود و ترافیک ارگانیک سایت به طرز معجزه آسایی افزایش پیدا می کند؛ مهم تر اینکه این ترافیک تناسب فوق العاده ای با سایت مقصد دارد.

Link Building

در نتیجه میزان فروش و تعداد سرنخ ها به شدت افزایش پیدا می کند.

این شرکت ها هیچ فرمول جادویی یا روش اختصاصی ندارند و کارشان مستلزم نبوغ و استعداد خاصی نیست و فقط نیاز به سختکوشی دارد.

لینک بیلدینگ نیاز به کار مداوم و سخت دارد

هر کمپین لینک بیلدینگی با بقیه متفاوت است و البته باید هم باشد. مسلما نمی توانید از همان کمپینی که برای یک لوله کشی استفاده می کنید برای یک شرکت حقوقی هم استفاده کنید.

هر کدام از این صنایع چالش های خاص خودشان را دارند اما برای لوله کشی به اندازه شرکت حقوقی نیاز به سعی و تلاش نداریم و در واقع لینک بیلدینگ برای بعضی مشاغل و صنایع کار فوق العاده چالش برانگیزی است. اما این به آن معنا نیست که کمپین های لینک بیلدینگ مختلف شباهتی با هم ندارند.

بلاک های سازنده اصلی فرایند لینک بیلدینگ

هر کمپین لینک بیلدینگی باید چنین هدفی داشته باشد:

  • پیدا کردن مخاطبینی مناسب که به محتوایی مناسب خودشان لینک شوند.
  • همین پیش شرط ساده نیاز به مقدار زیادی خلاقیت، کار سخت و تفکر تحلیلی دارد.

در ادامه توصیه هایی برای لینک بیلدینگ مطرح می کنیم البته روش های ذکر شده تنها راه درست برای ایجاد لینک های با کیفیت نیستند اما این روش ها کاملاً امتحان شده و موفق هستند.

مرحله اول: تحلیل لینک

مرحله اول بررسی لینک های خودتان در مقایسه با لینک های رقبا است. اول از همه باید چک کنید که چه افرادی در این صنعت لینک سازی می کنند. ابزارهایی مثل Moz و Ahrefs و چند ابزار دیگر می توانند به انجام این تحلیل کمک کنند.

به دنبال سایت های اطلاعاتی باشید که در آنها راجع به صنعتی که شما در آن فعالیت دارید، محتوا سازی می شود. پیدا کردن چنین سایت هایی همیشه آسان نیست. پس سعی کنید زمان کافی برای انجام این تحلیل صرف کنید.

به دنبال یک الگوی منظم باشید. لینک ها را بر اساس اعتبار مرتب کنید.

فقط URL را چک نکنید؛ به این سایت ها سر بزنید.

مسلما بررسی تک تک این سایت ها همیشه ممکن نیست اما می توان با شروع از ابتدای لیست، بهترین و معتبرترین سایت ها را چک کرد. نیازی نیست که این لیست شامل صدها سایت باشد، در واقع این لیست باید به مرور زمان ایجاد شود.

مرحله دوم: استفاده از روابط موجود

این مورد ممکن است در ابتدا مثل یک میوه آماده برداشت به نظر برسد اما همیشه نیاز به تلاشی بیش از انتظار دارد. معمولاً خیلی از افراد تمایلی به درخواست کمک از شرکای مورد اطمینان، فروشنده ها، مشتری ها و موسسات مختلفی که با آن ها کار می کنند، ندارند.

سعی کنید لیستی از روابط موجود خودتان تهیه کرده و بعد با این افراد ارتباط برقرار کرده و درخواست لینک کنید. در صورتیکه از سیستم های اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید، می توانید برقراری ارتباط را با این سیستم ها انجام دهید.

سعی کنید از آشنایان و همکارانی که وبسایت های موفقی دارند درخواست لینک کنید این روش پاسخگویی خوبی دارد و لینک های ایجاد شده معمولاً تناسب کافی را دارند.

خیلی از مواقع وقتی درخواست لینک می کنید ممکن است از شما خواسته شود در مقابل عملی انجام دهید. اگر امکان برآورده کردن این خواسته برای شما وجود داشت، آن را انجام دهید.

مرحله سوم: محدود کردن لیست هدف

این مورد با خواسته افرادی که به دنبال به دست آوردن لینک های زیادی هستند تناقض دارد. اما همانطور که در ابتدا اشاره شد کیفیت لینک ها مهم است نه کمیتشان.
در این مرحله لینک ها را به 10 الی 15 لینک مطلوب و با کیفیت محدود کنید.

بعد از اینکه یکی از لینک های لیست شده را به دست آوردید یا اینکه آن لینک ارزش خودش را از دست داد (پاسخ منفی از سمت سایت مورد نظر دریافت شد یا اصلا پاسخی دریافت نشد یا لینک مورد نظر تناسب خود را از دست داد و غیره) آن را از لیست لینک ها خط بزنید و موارد جدید اضافه کنید.

معمولا در یک زمان نمی توان بیشتر از 10 الی 15 سایت را برای گرفتن لینک مورد هدف قرار داد. ایجاد رابطه با افراد بانفوذ و وبمسترها برای گرفتن لینک کاری زمانبر است. حتی ممکن است گرفتن یک لینک بیشتر از دو ماه زمان ببرد.

محدود کردن این لیست بیشتر یک هنر محسوب می شود تا یک علم. در انجام این کار باید به اعتبار و قدرت سایت موردنظرتان توجه کنید اما مهم ترین نکته تناسب سایت مقابل با مطالب سایت شماست.

  • آیا با توجه به محتوای سایت شما این امکان وجود دارد که سایت مورد نظر لینکی به سایت شما ایجاد کند؟
  • آیا در سایت شما محتوایی هست که طرف مقابل تمایل لینک کردن آن را پیدا کند؟
  • یا اینکه امکان درخواست از سایت مقابل برای نوشتن مطلبی برای سایت شما وجود دارد؟

مرحله چهارم: ایجاد رابطه

بعد از تهیه لیست باید استراتژی خودتان برای نزدیک شدن به فرد مورد نظر را مشخص کنید. اما در این مرحله باید کاملاً حرفه ای و استراتژیک عمل کنید. ارسال یک ایمیل معمولی به فرد مورد نظر و مطرح کردن درخواست لینک، استراتژی ضعیفی محسوب می شود. اکثر صاحبان سایت های مختلف روزانه چندین تقاضای این چنینی دریافت می کنند.

پس این امکان وجود ندارد که بین این همه تقاضا فقط تقاضای شما مشاهده و با آن موافقت شود – و با توجه به این که اکثر این درخواست ها اسپم هستند، هر چقدر هم خوب صحبت کنید، شانس شما برای موفقیت چندان زیاد نیست بخصوص با توجه به این که قرار شد در هر زمان چند لینک محدود را هدف بگیرید.

بهترین روش امتحان شده تعامل با این افراد در شبکه های اجتماعی است. که یکی از بهترین این شبکه ها اینستاگرام و تلگرام است. اما با توجه به اینکه ممکن است فرد مورد نظر در این شبکه فعالیتی نداشته باشد، باید نگاهی هم به سایر شبکه های اجتماعی داشته باشید.

در صورت امکان برای مطالبشان کامنت درج کنید اما سعی نکنید در این کامنت ها شروع به صحبت کرده یا لینک سایت خودتان را درج کنید چون این کار در فرایند ایجاد رابطه تاثیر منفی دارد.

Link Building

فقط راجع به سایت خودتان صحبت نکنید.

لازم است که با صنعتی که در آن فعالیت دارید، آشنایی کافی داشته باشید. نظر فرد را درباره مسائل و مشکلاتی که در این صنعت با آن روبرو شدید، بپرسید. مقاله های مفیدی که درباره این صنعت پیدا کردید را به فرد ارسال کنید.

پس کمک کنید. تعامل داشته باشید و سعی کنید از این طریق یک رابطه واقعی بسازید.

در صورت امکان یک ملاقات رو در رو داشته باشید.

در اکثر موارد با درخواست صریح و نداشتن استراتژی مناسب با پاسخ منفی روبرو می شوید و اعتماد طرف مقابل را هم از دست می دهید.

مرحله پنجم: خلاقیت

تا این مرحله لیست موردنظر را مشخص کردیم، روابط را ایجاد کردیم و برای نزدیک شدن به طرف مقابل با استراتژی عمل کردیم.

حالا باید از ذهن و خلاقیت خودمان استفاده کنیم. هر چند این قسمت از کار جذابیت بیشتری دارد اما از طرفی به سعی و تلاش بیشتری هم نیاز دارد.

در این مرحله باید از خودتان بپرسید که چه کارهایی می توانید انجام دهید تا طرف مقابل واقعا تمایل داشته باشد که به سایت شما لینک ایجاد کند.

مواردی که به این کار کمک می کنند عبارتند از:

  1. مقالات
  2. اینفوگرافیک
  3. مطالعات موردی

سعی کنید یک ایده جدید و نو ارائه بدهید. شاید عدم ریسک پذیری شما یا مشتری مانع خلاقیت شود اما سعی کنید این مرزها را کنار بزنید.

هیچ کس تمایلی به لینک کردن مطالب کسل کننده و نامرتبط یا مطالبی که بیشتر شبیه یک بروشور از اقلام فروشی هستند ندارد.

این کار نیاز به سختکوشی زیادی دارد. اما توانایی تولید محتوایی که افرادی مناسب تمایل به لینک کردن آن داشته باشند باعث موفقیت چشمگیر در زمینه سئو خواهد شد.

مرحله ششم: نوسازی و تکرار

لینک بیلدینگ یک فرایند ادامه دار است و همیشه امکان بدست آوردن لینک های با کیفیت بیشتری وجود دارد. پس همیشه به دنبال فرصت هایی برای تولید محتوایی قابل لینک شدن و پیدا کردن افراد مناسبی که تمایل به لینک کردن آن داشته باشند، باشید.

می توانید کمپین هایی اختصاصی با هدف نوسازی مداوم استراتژی خودتان راه اندازی کنید. اما هیچ وقت ایجاد لینک را متوقف نکنید چون در غیر این صورت امکان پیشی گرفتن رقبا از شما وجود دارد.

گوگل همیشه به دنبال هوش مصنوعی و فاکتورهای دیگری برای رتبه بندی سایت ها بوده اما اهمیت لینک ها همچنان حفظ شده است.

اگر از این توصیه ها را رعایت کنید لینک های ایجاد شده برای سایت شما در صفحه نتایج جستجو ارزش ایجاد می کنند. در واقع این لینک ها شما را به فروش می رسانند و اگر این کار را درست انجام دهید وضعیت سئوی سایت بهتر می شود و هم ترافیک مناسب و مستقیمی برای سایتتان ایجاد می کند که در واقع هدف همه ما از بازاریابی دیجیتال این است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website